US M8 & M10 trailers 3D-printen ?

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Kan ik me ergens intekenen voor een 1/72 versie. :) Zonder gekheid: schitterend gedaan. Bas

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Bergepanther
1/72 zou je zo moeten kunnen verschalen, allicht wat details weglaten, ivm de printresolutie, maar dat is het mooie van 3d tekenen, verschalen kan met een paar muisklikken

Frank Langeler

Als ik het niet kan 3D printen dan........
Lid van de TWENOT
Interesses
WOII Duits, Slag om Arnhem
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
King Tiger 1/16, Ammo Trailer M10
1/72 zou je zo moeten kunnen verschalen, allicht wat details weglaten, ivm de printresolutie, maar dat is het mooie van 3d tekenen, verschalen kan met een paar muisklikken
Niet helemaal met je eens @Timo de Porto, de wandikte op veel plekken is nu iets meer dan 0,2 mm ga ik dat verschalen naar 1/72 dan wordt dat minder dan 0,1 mm dat is niet meer te printen. De basis voor het model is er maar er zal toch veel veranderd/ toegevoegd ( materiaaldikte) aan moeten worden.... ik zal eens kijken of ik met meshmixer daarin wat kan doen....

Interesses
Schalen
Nu bezig met
Bergepanther
Ja, ik doelde ook al wel op de printresolutie en de materiaaldikte, dus allicht vergt het meer aanpassingen als alleen verschalen, maar gelukkig kun je in 1:72 ook nog wel wat smokkelen. Waar ik het meest benieuwd naar ben in 1:72 is het bandenprofiel, ik ben wel benieuwd naar hoe scherp dat is in die schaal

Voor de duidelijkheid, ik bouw zelf geen 1:72 en vindt het ook geen interessante schaal, 1:35 is voor mijn handigheid nog precies te behappen

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Hallo Tini, bedankt voor de link, maar ik ben niet zo fan van MR. Mijn inschatting is dat het model van Frank er veeeeel beter uit gaat zien, zelfs met de nodige aanpassingen tbv 1/72.

gr Bas

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Hallo Tini, bedankt voor de link, maar ik ben niet zo fan van MR. Mijn inschatting is dat het model van Frank er veeeeel beter uit gaat zien, zelfs met de nodige aanpassingen tbv 1/72.

gr Bas
🤣🤣Voordat we een standbeeld voor ondergetekend gaan bouwen zullen we eerst even het resultaat afwachten🤣🤣 Dessalmiettemin bedankt voor het vertrouwen😉

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
image.jpg
Resultaat van, wederom, een proefprintje. Ben niet happy met de oppervlakte, je ziet teveel ribbeltjes. Heeft te maken met de printorientatie. Rechtop printen geeft dit effect (ging me bij deze print om de pasvorm). Als je het voorwerp kantelt wordt het oppervlak gladder en worden de details aan de bovenkant beter, de onderkant heeft hier echter qua detail onder te lijden en het oppervlakte wordt niet meer compleet strak. Nu dus zaak om de optimale printorientatie uit te zoeken maar een van de twee zijdes gaat dus helaas inboeten op detail. De platen in twee keer printen is door de vorm ook niet mogelijk.... Wel happy met de fuse box en het daarin aangebrachte detail. Keep u posted. 😉

image.jpg

Mooi gemaakt hoor Frank.

Fuse box en laadbakje zien er goed uit.
Als de binnenkant iets minder gedetailleert is zou dat niet zo'n probleem zijn.
Meestal zal hij toch gebouwd worden met lading en/of dekzeil.

Ik krijg al zin om er een te bouwen.

Groeten
Leon

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Good busy! Gaaf hoor.

Ik ben benieuwd hoe verschillend de banden zijn qua scherpte en uiterlijk en wat het mooiste resultaat geeft.....plat vs. diagonaal.
Diagonaal is beter. De platte krijgt onderaan toch last van “achergebleven” resin. Bij de diagonale lekt dat toch beter weg. 😉

Tini Hendriks

“Jean a un grand moustache”
Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Nu bezig met
2CV
Sprakeloos... 👍🏼. ik zou voor een career change kiezen 🤔😉

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Diagonaal is beter. De platte krijgt onderaan toch last van “achergebleven” resin. Bij de diagonale lekt dat toch beter weg. 😉
Thanks Frank; die conclusie had ik ook bij de Anycubic Photon printer. Diagonaal lijkt het beste....wat mij betreft gaat dat een beetje tegen mijn gevoel in......ik ben soms juist geneigd dingen plat te printen, om laagopbouw op relevante vlakken te voorkomen en de hoeveelheid ondersteuning en printtijd te beperken, maar de praktijk is toch vaak anders!

Mooi werk weer met de trailer!

Tini Hendriks

“Jean a un grand moustache”
Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Nu bezig met
2CV
Hé Frank, ik kwam nog een paar foto’s tegen van een gerestaureerde.

gr Tini

418E2D68-0665-4FD2-873E-FE36EEFF77E3.jpeg

Bijlagen

• 262B30A8-CB79-41B9-87D5-6E1C51AEF2E8.jpeg
    262B30A8-CB79-41B9-87D5-6E1C51AEF2E8.jpeg
    147,1 KB · Weergaven: 4
  • 9CD1184E-2C6A-4B9C-BF8F-CAE3937F9ADD.jpeg
    9CD1184E-2C6A-4B9C-BF8F-CAE3937F9ADD.jpeg
    174,8 KB · Weergaven: 4

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Kun je ze even bellen @Tini Hendriks dat de trekhaak verkeerd om zit.......

Verder krijg ik het idee dat ik redelijk in de richting zit ;)

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
image.jpg
en het wiel in opgetrokken staat. Nu nog iets verzinnen om dat rare gebogen hendeltje te maken. Heb al gekeken en die is onprintbaar😢

Interesses
Schalen
Nu bezig met
Bergepanther
Zon trekhaak kun je ronddraaien, en dat kan best handig zijn op ruw terrein

Interesses
Schalen
Nu bezig met
Bergepanther
Maakt niet uit toch ik vind hem evengoed zeer fraai en mn interesse wordt steeds groter al heb ik niets Amerikaans meer in de stash laat staan iets met artillerie. Enkel nog een aantal alpine figuren die eens bij een greyhound in de Ardennen zouden moeten komen

Bovenaan