US M8 & M10 trailers 3D-printen ?

Naar mijn idee erg goed gelukt. Ook de wielen! En qua tijd verbaast me dit niets. Een rechthoekig deel is zo klaar, maar al die details...
 
Prachtig gedaan Frank! 💪🏼
 
image.jpg
Eerste proefprint van het frame en de bodem....
image.jpg

Net iets teveel op de rand van de mogelijkheden van de printer gaan zitten😖 Maw “even“ de achterkant van de UNP profieltjes aandikken en de bodemplaat van 0,3 mm vergroten naar 0,6 mm......
 
Mannen, Ik heb dit met veel interesse gevolgd.....super idee van Hans en super dat Frank hier mee aan de slag is gegaan. Mooi werk!....en een heel leuk initiatief! Ik zit met chips en bier klaar voor de volgende update.
 
Hallo Frank,
Voor zover ik het kan beoordelen van de foto's, ziet het er fantastisch goed uit !!!
Ik ben natuurlijk heel benieuwd naar de verdere onderdelen, maar ik ben toch wat ongerust over jouw thuissituatie.... :oei: (stretcher?)
Denk je eraan, dat het geen racewedstrijd is ? Misschien wat "quality"-tijd nemen :mooi: ?
Heel veel succes verder,
Hans
 
image.jpg
Klein(e) fout(jes) redelijke impact. Door een inschattingsfout is het frame iets te breed en te lang. Tevens is de hoek die de boom maakt 21,3 gr geworden ipv 18 gr. Hierdoor is de poot waarop hij voor steunt een stuk te lang waardoor die bij het opklappen midden in het frame terecht komt..... m.a.w. ik ga overnieuw beginnen.....🤪
 
M10 ammo trailer fault.jpg
Ben o.a. van deze tekening uitgegaan en het valt me nu pas op dat de as van het wiel dwars door het frame loopt.... in werkelijkheid loopt die er ruim onderdoor waardoor het wiel dus lager komt en de poot langer wordt. Ik ga alles nog eerst eens goed uittekenen voordat ik het frame opnieuw uitzet:p
 
Pfffff..... alles aan die maatschets klopt niet, ook de verhoudingen van de bak niet. Dank zij @Hans van Lookeren weer op de juiste weg, maar gaat even duren voor een echte update ;)
 
Leuk idee van Hans en petje af voor jouw enthousiaste inzet Frank :+::+:

Maar we zien ook weer eens dat een correct ogende rondom tekening dus niet per se klopt...

Veel plezier 'Mr. Print' ;):D
 
Ik zou het niet gezien hebben 🙈!

chapeau, Frank🎩!
 
Maar we zien ook weer eens dat een correct ogende rondom tekening dus niet per se klopt...
Dat is altijd de ellende met dit soort tekeningen.....je weet nooit wat de tekenaar als basis heeft genomen en hoe nauwkeurig de boel is. Ook willen voor- en zijaanzichten nog wel eens niet helemaal overeen komen. Ik heb ook eens gewerkt met een tekening, die later gebaseerd bleek te zijn op een oude Tamiya kit met de verkeerde lengte.....de M5A1 stuart!

Frank....hier kom je vast ook wel weer overheen, maar irritant is het wel als je er na een hoop werk achter komt dat de tekening niet zuiver is.
 
Dat is altijd de ellende met dit soort tekeningen.....je weet nooit wat de tekenaar als basis heeft genomen en hoe nauwkeurig de boel is. Ook willen voor- en zijaanzichten nog wel eens niet helemaal overeen komen. Ik heb ook eens gewerkt met een tekening, die later gebaseerd bleek te zijn op een oude Tamiya kit met de verkeerde lengte.....de M5A1 stuart!

Frank....hier kom je vast ook wel weer overheen, maar irritant is het wel als je er na een hoop werk achter komt dat de tekening niet zuiver is.
Ben er overheen.....
image.jpg
Zo moet het eruit zien.... neemt niet weg dat een kleine disclaimer op zijn plek is. Het is gewoon verrotte moeilijk om van een aantal slechte tekeningen en een x aantal van het web gesloopte foto’s een juiste 3d tekening te creeren. Maar dankzij een aantal basismaten die ik ontvangen had denk ik dat er straks toch een 95% betrouwbare replica is ontstaan 😉 Mocht iemand echter toch nog een M10 trailer in de achtertuin hebben staan..... mag ik hem een weekje lenen. Dan kom ik aan de 100 % 🤪
 
image.jpg
ook nog met de band aan het experimenteren geweest, links onbeladen rechts de beladen band. Het verschil is subtiel (net als in werkelijkheid) maar wel degelijk aanwezig. 😁
 
Hoi Frank,
ik was hem even uit het oog verloren, maar zie nu hoe, ondanks alle hobbels, je toch tot iets heel fraais bent gekomen. Petje af. En ja, op school leerde je al dat je niet van een tekening mag meten. En laat dat nu juist vrijwel de enige referentie zijn die we hebben. En dan gaat het ook veel tijd kosten.
Maar nogmaals: vakwerk met mooie details.
Groeten, Jan
 
image.jpg
testprintje..... nu kijken hoe alles in mekaar past zoals ik dacht🧐 Ben echter niet ontevreden😎

Nog te gaan, het trekhaakje achteraan, de (optionele) reflectoren ( zelf vind ik die niet passen bij een WO II trailer maar ik heb fotos waar ze op staan), de (optionele) beugels op de zijkanten van de bak, de (optionele) beugels aan de voorkant van de bak, de beugels die het standwieltje op zijn plek houdt ( ingetrokken zowel als uitgeklapt), los deksel voor de fuse box, dichte fuse box, elektra boxje voorop, en de achterlichtjes😉



image.jpgZocht nog een leuke merknaam en dat is Phantom models geworden🤪
 
Good busy! Gaaf hoor.

Ik ben benieuwd hoe verschillend de banden zijn qua scherpte en uiterlijk en wat het mooiste resultaat geeft.....plat vs. diagonaal.
Ik ga voor plat..... maar ik ben ze nu aan het drogen dus ik laar het je weten😉
 
Ik ga voor plat
Prachtig Frank! Plat, het ding woog al net zoveel als een Lada 😜🚙
Ik vond nog een interessant verhaal, dat ik destijds aan heb bewaard voor gelegenheden als deze.
De geschiedenis van de US ammo trailers, uit Wheels & Tracks 59.
Voor wie het leuk vindt...
 

Bijlagen

  • CDD2DDED-8B56-4020-9BEE-A84689383BA9.jpeg
    CDD2DDED-8B56-4020-9BEE-A84689383BA9.jpeg
    191,8 KB · Weergaven: 11
  • 2F3081D2-29D2-421C-AB16-2CFA861A4BBC.jpeg
    2F3081D2-29D2-421C-AB16-2CFA861A4BBC.jpeg
    152,2 KB · Weergaven: 11
  • 3D96C98A-7BD4-4E74-B4A4-5DD8511B2AB9.jpeg
    3D96C98A-7BD4-4E74-B4A4-5DD8511B2AB9.jpeg
    189,7 KB · Weergaven: 11
  • FDCAF348-CCEE-4E3C-A4E7-67B8D5B82BED.jpeg
    FDCAF348-CCEE-4E3C-A4E7-67B8D5B82BED.jpeg
    173,6 KB · Weergaven: 10
  • 2A741FD3-4C40-498D-8330-B4C435637A67.jpeg
    2A741FD3-4C40-498D-8330-B4C435637A67.jpeg
    192,3 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Prachtig Frank! Plat, het ding woog al net zoveel als een Lada 😜🚙
Ik vond nog een interessant verhaal, dat ik destijds aan heb bewaard voor gelegenheden als deze.
De geschiedenis van de US ammo trailers, uit Wheels & Tracks 59.
Voor wie het leuk vindt...
Leuk, leerzaam, thanks fotpr sharing @Tini Hendriks vroeg me al af waarvoor de ”switches“ op de zijkant van de elektra box waren. Coin operated black out switch. 👍🏻 Net zoveel als een Lada 😖 Heb meerdere fotos bekeken maar zover saggen de banden toch niet door. Ook niet als ze vol beladen zijn. Wat zullen die krengen gestuiterd hebben😝
 
Terug
Bovenaan