US 2 1/2 Ton 6x6 Truck - Afgerond 04-06-09

nou, dat wordt al weer heel wat. je schrijft dat je het geheel niet al te vies wilt maken, omdat het ding op de weg rijdt, maar ik heb nog nooit een auto gezien die zo stoffig is, als dat je een tijdje op de weg hebt gereden, je krijgt dat zo'n grijs bruine gloed over de onderkant van de auto. naar mijn idee is de motorkap IETS te veel gelicht, maar mag het metalen deel van de bak juist nog wel een randje stof gebruiken. denk hierbij ook aan de voorkant van de bak, ieder zuchtje stof wat je tegenkomt slaat er tegenaan, en zodoende wordt ie aardig stoffig lijkt mij.

de banden zijn prachtig gelukt, maar hadden naar mijn idee een iets schonere wang mogen hebben, daar vervormt de band het meeste, en daar blijft ie dan ook vaak het schoonste!

mooi om te zien dat ie bijna klaar is, heb je straks een mooi ding om neer te zetten!

Timo

He Timo,

Moet bekennen dat de truck ook slecht weer en af en toe een omgeploegd weilandje is tegen gekomen op het Europese vasteland. Dan lijken de foto's logischer volgens mij 😉

De banden moeten inderdaad wat schoner en op de foto ziet de stof er 1 dimensionaal uit en daar zal ik ook wat aan gaan doen. Zo ben ik aardig bij het einde en tot nog een heleboel te doen.

De stowage heeft nog een behoorlijke behandeling nodig en dat kost ook best veel tijd heb ik gemerkt.

Ondertussen denk ik na over een nieuw project, wellicht toch een keer me wagen aan een tank 😱 🙂

Groetjes

nou, ik zou er juist voor zorgen dat de stowage wat schoner is, 't lijkt mij dat de truck niet al zijn hele "leven" met dezelfde stowage rondrijdt, en zeker als het een deel van de belading is, dan kan het best eens zo zijn dat het er helemaal "schoon" in is gegaan!

wat ga je ook al weer in de bak gooien? helemaal vol met de meest willekeurige kisten vindt ik er altijd erg gaaf uitzien!

Timo

Daar heb je gelijk in Timo. Zo'n truck wordt minder vaak vervangen dan de inhoud. Ook logisch lijkt me 😉

Ik ga de bak volstouwen, dat had ik al in een eerdere post laten zien. Een deel van de lading wordt wel aangepast en het gaat er gezellig uitzien naar mijn idee. Eerst nog wat knutselen aan de verwering van de truck en dan komt de stowage aan de beurt, dus het duurt nog wel eventjes ben ik bang voor 🙂

Hallo allemaal,

Na de vorige foto's was ik niet tevreden met de manier waarop de foto's mijn werk lieten zien. Ik ben daarom wat gaan knutselen met de camera instellingen en heb geprobeerd met het aanwezige licht toch een toonbaar resultaat neer te zetten. Deze foto's laten ook de details beter zien.

Ik hoop dat deze foto's een betere indruk geven, komen ze:
032-Verwering%20details.jpg

033-Verwering%20details.jpg

034-Verwering%20details.jpg

035-Verwering%20details.jpg

Laat vooral weten wat jullie er van vinden!

Groetjes

He Jacco,

Mooi dat je meekijkt, altijd prettig om een reactie te krijgen.

Het glimmen komt denk ik van de flits die ik wel moet gebruiken omdat het zo heerlijk donker is 😉
Zo langzamerhand heb ik wel de camera weer zo ingesteld dat de foto's ook onder moeilijke omstandigheden toonbaar zijn, maar het blijft een kluif.

Succes met jouw project!
Groetjes

Hallo allemaal,

Ik heb de bak nog iets stoffiger gemaakt, vond ik toch wat realistischer. De mannen maken de GMC dan wel regelmatig schoon, toch blijft in de warme nazomer behoorlijk wat stof liggen na een ritje.
Door wat gebruik van meerdere kleuren vind ik het zelf ook iets beter lijken en wat mij betreft is de bouw en verwering van deze truck afgerond en ga ik me richten op de inrichting van dit voertuig.

Behalve US lading hebben de mannen ook beute in de laadbak. Wat ze kunnen meenemen, nemen ze mee en dat wil ik ook laten zien.

Het model van een aantal kanten gefotografeerd. Het is iets geler op de foto dan in werkelijkheid en ook de kleuren zijn iets schraler dan in het echt, doordat de belichting wat te geel is.
036-Afgerond.jpg

037-Afgerond.jpg

038-Afgerond.jpg

039-Afgerond.jpg

040-Afgerond.jpg

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Groetjes

Hoi Johanna,
Persoonlijk vindt ik dit 1 van jouw mooiste modellen tot nu toe.
Het stof op de laadbak ziet er netjes uit.
Wat je ook knap gedaan hebt zijn die brandstof sporen bij de dieseltank.
Vindt alleen dat de wielen wel wat meer stof mogen hebben. Misschien juist nog wat tussen het profiel van de banden.
Vraag me niet waarom, maar persoonlijk vindt ik de laadbak net wat beter als de cabine.
Jammer dat de aanduidingen wat donker zijn geworden. Had misschien wel iets `witter`gemogen.
Ben benieuwd naar de stowage.
Misschien een `beute`BMW in de laadbak???

Greetz Jacco

Hoi Jacco,

Dank voor je reactie.
De wielen zijn inderdaad wat minder geslaagd. Ik wil een andere techniek proberen om het profiel beter te krijgen. Er zit wel stof tussen de profielstukken maar doordat het ook op de band zit, zie je het niet goed.

De bak ziet er ook wat beter uit. Toch vind ik zelf de kabine wel meevallen, alleen blijft het moeilijk in het donker fotograferen. Wat dat betreft ben ik benieuwd naar de tent van Jeroen. Ik denk dat dit mijn foto's ten goede komt. Het is niet mijn fototechniek als wel een gebrek aan goed licht.

Beute zal bestaan uit jerrycans en dozen van Duitse makelarij en ik heb hier wel de BMW en Zundapp liggen en dat is best een leuk idee. Het kan ook zijn dat ik dit in de Dodge of tweede GMC zet, die staan hier ook nog.
Wat dat betreft, genoeg te doen en te bedenken 😉

Succes met jouw project.
Groet, Johanna

Hoi Johanna,

Ik ben eerlijk gezegd echt onder de indruk van dit gevaarte. Het hele geheel ziet er gewoon erg goed uit. Mooi wheatering enz. Ga zo door zou ik zeggen. En niet overhaasten om hem af te maken, dus rustig aan netjes klaar bouwen.

Hup met die accesoires zou ik zeggen 😉

MVG Johannis

Heej Johanna!

Wat een mooie truck zeg, en wat een klus moet het geweest zijn...
Mooie weathering, mijn oog viel vooral op de brandstoftank.
Sinds je truck er zo doorleefd uitziet, is het niet fijn om ook de raampjes van halve maantjes te voorzien?
Zit zelf best in de ondergrondmodus, je snapt dat je puike truck in gevaarlijke handjes was bij mij 🙂 , blijf gekluisterd aan je topic, grondje of niet.

René

Hallo allemaal,

@Johannis, dank, ben er stil van 😉 Ik ben er zelf ook behoorlijk tevreden mee. Wellicht wat kleine puntjes zoals de banden, maar voor de rest vind ik het een van mijn betere modellen. Het is toch een kwestie van durven, doen en goed voorbeelden bekijken en dan komt er toch iets uit. En de reacties hier moedigen aan en wijzen me op de belangrijke dingen waar ik iets mee kan. Ik doe het rustig aan en deze truck zal ik met net zoveel zorg aankleden als ik de truck zelf gemaakt heb. Komt goed!

@René: het is zeker een klus. Bouwen en voorzien van een basislaag duurt half zo lang als het weatheringproces. Dat weten we dus ook voor de toekomst.
De raampjes moeten nog, die zijn te schoon. Ik las gisteren wel een stuk van een Engelse truckchauffeur en die vertelde dat ze vaak hun truck schoonmaakten en vooral de ramen omdat zicht wel het belangrijkste was. Daarom verbaas ik me ook wel over al die vieze ramen.
Ik houd deze truck veilig bij mij op de werkbank 😉 mag jij alleen kijken 🙂

Groet, Johanna

Johanna,

Dit model is gewoon goed! Eigenlijks gewoon niks op aan te merken. Met de bepakking erop is dat gewoon een toppertje. Deze wil ik dan natuurlijk wel even in het wild zien 😉 Zijn over het algemeen nog mooier.

Gr,
Jeroen

Hoi Jeroen,

In het echt is de kleur intensiever en mooier, ik neem het model zeker een keer mee, zal een vervoerdoosje gaan maken. Ik ben met de lading bezig, maar wat een werk ...

Vandaag heb ik van twee collega bouwers kartonnen doosjes gekregen en die gaan een mooie aanvulling maken op de rest van de lading. Op de volgende bouwavond neem ik ook het boek mee wat ter inspiratie heeft gedien, wellicht is dat ook leuk voor jullie om te zien.

Succes met je eigen model en pas op voor je dochter 😉

Groetjes, Johanna

even een opmerking naar aanleiding van het model,niet over het model,voor wat betreft vuile brandstoftanks,diesel is een beetje vettige niet vluchtige brandstof,de tank blijft lang nat van gespilde diesel en dit trekt stof aan,benzine is vluchtig en snel opgedroogd,bij een dieseltank zal je dus vuilere sporen zien als bij een benzinetank.voor de goede vorm,een GMC loopt op benzine.enne, johanna,in tegenstelling tot het marshallmuseum heb jij de tekst caution lefthanddrive wel op de goede kant staan,
groeten,bert

Hallo Bert,

Bedankt voor je reactie. Grappig dat ik wel een decal goed zet en het in een museum ze dat niet hebben. Ik vind het wel orgineel 😉

Ik heb vooral het doel gehad een nat spoor te laten zien, wat ik ook op de auto zie als je knoeit en de stof die er al zit van slijtage door het tanken en de stof van de verharde en onverharde weg. Ik denk dat ik dat wel aardig voor elkaar gekregen heb. Maar je hebt gelijk dat diesel veel viezer is en als je dat knoeit is het een bende. Dat was niet de bedoeling van mijn behandeling van de tank.

Groet, Johanna

Hallo allemaal,

Weer eens tijd voor een update. Wat een werk zeg, die lading, ik ben er al dagen mee bezig, wel niet de hele dag, maar toch ... poeh ...

Al doende begon ik wat te twijfelen hoe ik de GMC wil laden. De kit zelf heeft op de doos van alles aan de zijkanten hangen en daar zijn een aantal onderdelen van de stowage ook op gericht.
In een boek van Verlinden staat een GMC die zonder stowage aan de zijkant is gemaakt en aanzien ik dit deels als voorbeeld gebruik, ben ik wat gaan twijfelen. Ik hoor graag jullie mening!

Dan wat foto's.
De voorkant van de truck zit aan de rechterkant al een definitief stukje lading ...
041-Lading.jpg

Om de lading heb ik een klein beetje stof aangebracht, zodat het lijkt alsof het stof hier tegen ophoopt.

Dan de linkerkant. Ik heb daar wat spullen gebundeld en dat ligt ter test. Ik moet nog wat dingen aan dit deel doen, maar ik vind de vulling van het spatbord niet onaardig.
042-Lading.jpg

Tot slot de bak zelf. Met de drum cans ben ik klaar. De eigen US versies staan achter de bestuurderkabine. De rest van de stowage moet ik nog allemaal weatheren, alleen wilde ik testen hoe het past en of het iets lijkt.
De GMC staat bij een plek waar ze gevulde Duitse drum cans en jerry cans hebben gevonden en die zijn ze aan het laden op de GMC. Harry the driver geeft aanwijzingen. Rechtsboven staan de eerste Duitse drum cans vol olie 😉
043-Lading.jpg

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Groetjes

Hoi Johanna,
Ik kan me voorstellen dat het een hele klus is om alle spullen te schilderen en te weatheren. Olie vaten zien er mooi verweerd uit.
Wat bedoel je precies
Rechtsboven staan de eerste Duitse drum cans vol olie
Uit welke set komt het figuur? Of zat hij bij de kit?
Kijk nog wel even naar zijn houding. Hij lijkt nu een beetje naar achteren
te hangen

Greetz Jacco

He Jacco,

EEeeeuuhhhh 😳 foutje, het is linksboven op de foto. De ene drum can ligt op zijn kant, de andere staat rechtop. Ze zijn Fieldgrey terwijl de US drum cans OD geverfd zijn.

Het figuurtje zit bij de kit zelf, het is de chauffeur. Hij zit los op de achterkant, want hij heeft wat verf nodig. Ik denk dat ik hem op een stoeljte of zoiets zet en dat hij aanwijzingen geeft aan anderen die de Beute moeten laden.

Je moet inderdaad alle deeltjes apart bewerken en dat is best veel werk. Het bouwen van een model gaat sneller 😉 Maar ik maak eerst dit af, als ik nu met wat nieuws begin, maak ik dit niet af. Daarvoor ken ik mezelf veel te goed 🙂

Gr, Johanna

Perfect meid!! 😀
Mooie volle lading, echt een boost voor je voertuig dat al heel mooi is.

knip ff twee halve rondjes uit een stickervel en brush de ruiten perfect!

you know what I mean....

René

He René

Dank, het is nog niet eens af, moet nog genoeg weatheren en dat ga ik vanavond doen, ben een avondbouwer 😉

Ik zal het proberen met een stickervel, vind het niet echt handig om te doen. Ik snap wat je bedoelt .... 🙂

Johanna

recht zo, die gaat 🙂 !

ben zelf een 'crack' in mijn cello aan het vullen.
lachen, ik moet straks weathertechnieken gebruiken om het niet op te laten vallen. Niet dat ik hem wil verkopen, maar toch.

echt een mooie truck 😱

Hmmm, leuk werk, hout? Daar zijn mooie vullingen voor te vinden, effies doe het zelven 😉

Tja, ik vind het zelf een van mijn betere modellen en nu hoop ik dat de lading de final touch zal geven.

René, Vallejo putty? Tja, er zijn zoveel soorten, een beetje Miliput werkt ook goed.

Ik heb geen folie en dat moet ik zoeken. Kom het niet tegen in huis en weet ook niet waar ik zo even folie vandaan haal, maar het is wel een leuk idee iets in die geest toe te voegen. Houd ik in mijn achterhoofd.

😱 zilverpapier.....

en en en en en volgens mij kan je van wat rijstkorrels een paar lekkere hamburgers maken 🙂

hmm, misschien nog wat huishoudgaren vinden, drenken in lak, oprollen en ergens draperen over stowage.

ik denk met je mee....

Dat merk ik 😉 Maar wel leuk dat je meedenkt.

Tja, ik heb wel zilverpapier van chocola maar of dat geschikt is???

Huishoudgaren genoeg, dat moet wel lukken, dat zal ik gaan proberen, leuk idee!

Ik heb wel zo'n rol aluminiumfolie in de keuken. Misschien dat dit ook geschikt is voor kleden, lapjes, doeken, bedenk het maar. Of het goed verf pakt, dat moet ik dan eerst proberen. Ach, leuke uitdaging 😉

in het ergste geval wordt het lapje wat dikker, minder scherp van vorm, maar zeker steviger. Misschien zelfs eerst bewerken met glanslak, nagellak.

ha! je kan er zelfs stout een klein hoekje, scheurtje in maken zo.

Hey Johanna,

Je krijgt (als alles goed gaat) morgen je order binnen en met de "Soft metal foil" die je besteld hebt gaat dat prima, doekjes maken. Het spul is ook al van beide zijden geprimed dus je verf hecht prima!

Veel plezier ermee!

Groet,
Olav

Kijk Olav, ik dacht al dat dit een betere oplossing was en ik zag al dat aluminiumfolie wel erg kreukgevoelig is en ik ga rustig wachten op jouw zending en dan kan ik René's idee in uitvoer brengen!

Bedankt, Groet!

Hallo allemaal,

Gisteren had ik eindelijk de bagage voor de bak klaar, wat kun je soms jezelf een werk op de hals halen 😉
Eindelijk had ik ook een doos voor vervoer gemaakt en zo kon ik gisteravond de bouwers in Friesland het model laten zien. Wat gemengde reactie maar geen echt afkeurende en zelf vind ik het een van mijn betere modellen en dat is het allerbelangrijkste denk ik 🙂

Maar goed, wat plaatjes:
De voorkant met lichte bepakking en langs de bepakking een beetje stof wat daar tegengehouden wordt ...
044-Bepakking.jpg

Een overzicht van de bepakking, foto is niet helemaal scherp maar het geeft wel een indruk ...
045-Bepakking.jpg

Vanaf de zij-/achterkant ...
046-Bepakking.jpg

En tot slot een foto vanaf boven van het hele model ...
047-Bepakking.jpg

In het echt heeft het model een iets groenere kleur, maar mijn fototoestel moet schoongemaakt worden en daar had ik niet veel zin in 😳

Het model komt aan zijn einde. De banden heb ik aangepast en veel minder vies gemaakt, waardoor ze beter afsteken tegen het OD van de bovenkant.
Ik zit nog te dubben of ik iets aan de zijkanten ga hangen, want aan de ene kant ik het misschien leuk, aan de andere kant vind ik het ook zo wel mooi. Dus, heb je daar een mening over, dan lees ik dat graag!
Ook andere opmerkingen zijn van harte welkom!

Groet

nog een donkere meneer erop als bestuurder en dan issie echt af!

ik vindt enkel het vat met de pomp niet zo geslaagd. omdat de brandstof wel wat klotst onder het rijden zou ie wel eens om kunnen donderen en dan loopt ie leeg, kun je wel goed schoonmaken, maar echt handig is het niet.

't enige wat ik zeg: meer doosjes en kistjes, ik zou em tot het dak aan toe (figuurlijk dan, want de bak heeft nu eenmaal geen dak) volstampen, 't is een werkpaard, en dat mag gezien worden.

al las ik ergens anders weer dat er een bofors achter zou komen, dan mag er nog wel wat bofors ammo bij.

He Timo,

Klopt, ik heb bij Mol de Bofors gekocht en die is al afgeleverd, wat een mooi prijsje en die past achter deze truck.
De bedoeling is dat aan de zijkant wel wat komt, na lang denken en wat advies is dat wel een mooie uitbreiding. De GMC komt uiteindelijk in een dio en dan zijn ze aan het inladen, dus daarom wil ik de bak niet veel voller zetten. Zo kan ik nog alle kanten op.

Bestuurder zit buiten de truck, kijkt toe hoe alles opgeladen wordt. Ja, die Amerikanen waren ook snaaiers 😉

Groet

't zou mooi zijn als de bestuurder dan een afro amerikaan was, die kregen dit soort kutklusjes namelijk meestal te doen. je kunt eventueel ook een beginnetje van een hele stapel voorraden maken, alsof ze nog op het depot zijn, en de bofors klaar staat voor transport oid. maak je wel ruim voldoende foto's van de bofors? ik wil wel eens weten hoe ie eruit komt te zien, want revieuws ten top op internet, maar echt duidelijke foto's niet!

Timo

Oh, ik zou van de bestuurder wel een Afro-Amerikaan maken, dat moet wel lukken met het gezichtje.

Ik ga inderdaad een soort depot maken, een Duits depot die de Amerikanen onderweg zijn tegengekomen en natuurlijk de bruikbare spullen graag van meenemen.

Op zich ken ik de kit niet, wist alleen dat GMC wel dit soort dingen trokken, vandaar dat ik zoiets had, dan probeer ik dat model nu het lekker goedkoop is, kan ik me er geen buil aan vallen 😉
Ik zal proberen er een bouwverslag van te maken en wat meer bouwfoto's maken, meestal doe ik dat niet zovaak, maar zal hier een uitzondering van maken, een soort review met bouwfoto's 😉

binnen het amerikaanse leger werden de gekleurde soldaten over het algemeen in aparte eenheden ingedeeld,historisch klopt het dus niet met de markering van de truck,de bofors erachter zoals eerder gezegd wel.Wat timo zegt klopt voor de transport eenheden die de red-ball route en dergelijke reden,die mannen waren over het algemeen afro-amerikaans,
groeten,bert

Ok, bedankt Bert. Zoveel weet ik er niet van, handige informatie dus. Ik wist wel dat gekleurd en blank niet vaak in dezelfde divsies zaten, maar hoe strict de scheiding was, heb ik nooit echt opgezocht.
Oorspronkelijk was de doos wel voor de Red Ball route bedoelt, maar ik heb er geen konvooi truck van gemaakt.

Hoop dat je het niet erg vind, toch even de gemaakte foto's van vandaag neerzetten 😉 Weet al wat er fout is gegaan ... die daglicht lamp van Gert gooide roet in het eten met de whitebalance 🙁 Kleuren komen dus niet helemaal goed over .....

jp1.jpg

jp2.jpg

jp3.jpg

Gr,
Jeroen

Dan binnenkort voor de finale nog even meenemen naar de bouwavond in Friesland 😉

Al met al een leuk karretje geworden 😀

JW

Dank JW, zal ik zeker doen, ik moet nog wel wat details bijwerken en er komen wat kleine dingetjes in de kabine, maar dit is wel een model waar ik eindelijk een keer iets mee afrond 😉

Dank René en over negers zal ik nadenken, maar dit houd ik toch deels wit en wie weet worden de laders zwart, want in die tijd houden de blacks minder kansen dan Obama nu heeft.

Wa het niet juist zo dat Afro Amerikanen JUIST in dit soort functies werden ingezet en in (veel) mindere mate in gevechtseenheden?
EDIT: Lamaar, had niet het hele draadje gelezen. het gaat uiteraard om de combi markeringen op de truck vs of daar al dan geen Afro Amerikanen bij werden ingedeeld.
MOOIE TRUCK!

Terug
Bovenaan