US 2 1/2 Ton 6x6 Truck - Afgerond 04-06-09

Ha Eric,

Inderdaad werden Afro-amerikanen voor de smerige klussen ingezet, toch is er genoeg materiaal te vinden dat ook blanke amerikanen smerig werk moesten doen. Vaak waren units of helemaal blank of zwart en onderling was niet zo veel samenwerking. De rassenscheiding speelde toen nog een belangrijke rol in de Amerikaanse samenleving en pas in de Vietnam oorlog zie je daar een kentering in komen.

Met de truck ben ik behoorlijk tevreden, wat kleine dingetjes nog, maar ik ben eerst een M-18 Hellcat aan het bouwen.

Groet

Hallo allemaal,

Soms kunnen dingen lang duren en soms moet je een pauze nemen, iets anders bouwen, helemaal niet bouwen, maar aangezien ik toch iets wil afmaken heb ik de GMC uit de kast gehaald en ben de laatste dagen bezig het model af te maken. Eerst wilde ik de truck in de dio opnemen, bij nader inzien zet ik alles op een plankje en daarmee kan ik het ook als afgerond zien.

Wat heb ik gedaan sinds de laatste fotosessie?
Allereerst de bepakking aan de binnenkant is nu volledig ingevuld:
052-Bepakking.jpg

De rode lap is een doek wat gebruikt wordt om vliegtuigen signalen te geven en ligt nu opgevouwen in de bak.

Aan de buitenkant hangt nu aan beide zijden bepakking die bij de kit bijgeleverd was:
051-Bepakking.jpg

053-Bepakking.jpg

De bepakking vind ik mooi genoeg en ik ga nog wat kleine dingetje toevoegen aan de bestuurderskabine, maar dat ben ik nu aan het uitzoeken.

Wel ben ik voorzichtig met de figuren begonnen. Ze staan nu in een aantal laagjes en zoals iedereen kan zien, dit is nog lang niet afgerond. Ik bouw alle laagjes heel dun en rustig op en dat zal hopelijk tot een gewenst resultaat leiden.

Wat teasertjes:
048-Figuren.jpg

049-Figuren.jpg

050-Figuren.jpg

De kleuren zijn van Vallejo en ik heb wat verschil proberen aan te brengen maar het blijft lekker zoekwerk.

Zo nadert de GMC toch de afronding, nu nog een geschikt plankje en dan kan het geheel echt de kast in.

Groet, Johanna

Johanna, de figuren zijn leuk en vooral als ze gewoon in de doos blijven. Mocht je ze toch willen gebruiken let dan extra op de flash randen.

Ik denk persoonlijk dat je iets teveel drybrush met metaal kleur hebt toegepast. De wielen zou je nog iets kritischer moeten bekijken, je bent delen wat vergeten en kijk nog iets beter naar de delen die de weg raken. Met andere woorden iets meer zwart drybrushen zodat het rubber wat terugkomt.

De olievaten had je zo wie zo wat meer aandacht kunnen geven qua afwerking want als je goed kijkt zie toch kieren. Geef sommigen daarvan wat olie sporen net zoals je op de brandstof tank hebt toegepast.

Heb je die rode lap zelf gemaakt? Het lijkt erop dat ie wat vingerafdrukken heeft??

Tevens lijkt het erop dat 1 van de jerrycans, die tussen de dozen tegen de zijwand aanstaan, de 2e van rechts het middelste deel van de handgreep stuk is gegaan tijdens de bouw?

Laten we op een volgende bouwavond eens gaan werken met vallejo verf en hoe je wat schaduw/hoogte verschillen kan gaan maken. Persoonlijk vind ik het allemaal wat te ruw overkomen.

De houtenachterbak vind ik het hout buitenom goed overkomen!

Belangrijkste les heb je jezelf denk ik, althans je bent bezig, al aangeleerd en dat is geduld 😉 😉 😉

JW

Hoi JW,

Bedankt voor je reactie, ik houd me aanbevolen voor een lesje schaduwwerking etc, dus een goede reden om naar de volgende bouwavond te komen.

Ik ga de punten allemaal rustig bij langs, maar een wat bedoel je met de flash op de figuren? Ik heb zover ik zelf kon zien alle gietnaden weggehaald, dus ben even benieuwd naar wat je bedoelt.

Gr, Johanna

Even genoten van het bevrijdingsfestival in het centrum 😢 😢 te vroeg thuis vanwege het "leuke" weer, maar wel weer tijd voor de hobby 😉 . De zittende figuur, bekijk zijn rechterhand.

JW

Hier valt het ook met bakken uit de lucht, ben er helemaal niet aan begonnen om naar het bevrijdingsfestival te gaan.

Ik heb de figuren ondertusssen ontdaan van alle extraatjes, die je eigenlijk pas goed zit als je macrofoto's maakt zoals ik hierboven gedaan heb. Niet iedereen durft zo zijn figuren te laten zien en dat heeft een voordeel maar ook een nadeel 😉

J.Prummel zei:
Niet iedereen durft zo zijn figuren te laten zien en dat heeft een voordeel maar ook een nadeel 😉

En niet alleen figuren...

Ik bewonder je volharding en vasthoudendheid.
Je ontwikkeld je als geen ander, oh ja, één,...
Jan Peters was er ook zo een,...

Mooi Johanna,
gedreven en eigengereid,
gewoon doorgaan...

😉

Een mini update ondanks dat ik best lang bezig ben geweest, alleen is soms het resultaat minder zichtbaar 😉

Wat heb ik gedaan wat wel te zien is? Rode lap is aangepast met wat lapjes en beviezerd. De tonnen hebben verse oliesporen gekregen en in de bak is verder een jas toegevoegd en de figuur komt als deze helemaal geverfd is, in de bak te staan pratend met de andere staande figuur die nu niet te zien is. De bepakking is van banden voorzien, zodat het niet meer in het luchtledige hangt.

Een plaatje:
054-Lading.jpg

Dat was het weer, nu verder met figuren, afwerking wielen en wachten op een geschikt plankje.

Gr, Johanna

Hallo allemaal,

Ik heb dit project voorlopig afgerond in afwachting van een plankje.
De vorige update heeft weinig reactie uitgelokt, niet dat het hoeft, maar ik rond het dan ook maar af, kan ik wat anders gaan doen.

De figuren zijn wel aardig, alleen had ik een verfprobleempje en dat zie je alleen als je de figuren letterlijk inzoomt. Nu heb ik foto's op kijkgrootte gemaakt want meer zien we bijna niet met gewone ogen 😉

De voorlopig afrondende foto's:
056-Afgerond.jpg

057-Afgerond.jpg

058-Afgerond.jpg

Wielen werk ik af als ik alles in de eindpositie plaats.

Dat was het voor nu, brandt maar los 🙂
Gr, Johanna

Hallo allemaal,

Gisteren was ik in Overloon en heb daar een ondergrond voor de Deuce aangeschaft. Normaal maak ik zelf een ondergrond, alleen is mijn motoriek niet zo best momenteel waardoor ik me een keer te buiten ben gegaan aan een mooi plankje van Eric Jacobs met daarop een ondergrond van Olav Smeet (Reality in Scale).

Behalve de ondergrond, had ik al een aantal dagen moeite met de figuren die bij de kit zaten. Vooral de gezichten waren het niet en ik had wel Hornet hoofden liggen, alleen bleken die hoofdjes veel groter dan het lichaam waarop ze geplaatst zouden worden. De verhouding was zoek waardoor ik soldaten met waterhoofden kreeg, niet waar een leger op zit te wachten 😉
Mijn voorraden doorgegraven vond ik dit setje van Legend - US M8 Greyhound Crew Set - en aangezien ik geen M8 bezit besloot ik ze met wat aanpassingen geschikt te maken voor de GMC.

Genoeg tekst, nu wat foto's van de werktafel:
060-Plank.jpg

061-Plank.jpg

062-Plank.jpg

Ik ben benieuwd naar jullie oordeel van dit opzetje. Het is nu wat kaal dus mocht iemand een leuke aanvulling weten, laat het vooral weten.

Grtz, Johanna

Hoi Johanna,
Mooie figuren zo te zien.
Wat betreft de setting, ik zou het ene figuur op de grond zetten, en met 1 voet op bijvoorbeeld een kist.
Ook zou je de achterklep los kunnen gooien en er wat kisten of jerrycans voor zetten, of er naast.

GreetZ Jacco

Hallo allemaal,

Ondertussen ben ik rustig verder gegaan met het bedenken hoe ik het een en ander ga aankleden. Na wat rondneuzen in mijn voorraden is dit er uit gekomen en voorlopig borduur ik verder op dit concept wat inhoudt dat er genoeg geverfd, bijgewerkt etc. moet.
Het idee is dat de wijzende figuur een kaart bekijkt terwijl ze pauze houden van het inladen van de gevonden spullen.

Foto's zijn wat slecht belicht, gaat puur om het idee en alles staat nog niet helemaal goed aangesloten etc. Komt allemaal nog, eerst het ontwerp.
063-Opmaak.jpg

064-Opmaak.jpg

065-Opmaak.jpg

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Gr, Johanna

Hallo,

Een nieuwe opstelling nu met planningkaart. De wijzende figuur vertelt de andere dat niet alles mee kan van de spullen die ze op straat hebben aangetroffen.

Om het geheel te visualiseren een foto van de wat donkere werkbank:
066-Opmaak.jpg

Zelf vind ik dit een stuk beter er uitzien maar ben wederom benieuwd naar ieders mening.
Groet

Hoi Johanna,
Ik zou niet zoveel spul erbij zetten, maakt het wat rommelig. Gewoon een paar dingetjes. Bijvoorbeeld een achtergelaten kist, met een paar jerrycans ofzo. Misschien een burger figuur erbij??

Greetz Jacco

Hoi Jacco,

Figuren staan dus nu goed vind ik zelf en inderdaad wat rommelig, lijkt mijn werkruimte wel. Ik denk dat ik dan de tonnetjes laat staan, een paar jerrycans en de bepakking en dan alles wat achter de tonnen staat in richting van de figuren weghaal. Volgens mij is dat minder rommelig of heb je nog een beter idee?

Gr, Johanna

of een verlaten machine geweer, of een verlaten motorfiets ofzo, iets wat de mannekes mee kunnen nemen als "souvernir" of zo, dan hebben ze meteen een legitieme rede om te stoppen en is het duidelijk waarom ze stoppen. en zo kun je iets bedenken voor de titel!

de foto's doen de deuce eigenlijk geen goed, en ik raad je aan om op het dio iets met een contrasterende kleur te gebruiken, zodat het geheel wat spannender wordt om te bekijken, want hoewel dit er al keurig en mooi uitziet, "mist" er naar mijn idee nog iets, interactie, of spanning in het geheel ofzo, ik weet het niet precies!

Timo

Interessante setting Johanna. Ik heb alleen mijn twijfels bij de plaatsing van de brandkraan en de lantaarnpaal. De brandkraan zou ik eerder op een stoep verwachten. De plaatsing ten opzichte van de lantaarnpaal oogt ook niet logisch. Het is echter moeilijk om te omschrijven waar het precies aan ligt..

Succes!

Timo,

Voor de duidelijkheid, de ondergrond is niets mee gedaan, dus daar komt nog genoeg kleurnuance is, het is nu vooral zeer wit. Alle andere onderdelen zoals de waterpomp, lantaarnpaal, figuren en tonnen zijn niet geverfd dus daar moet ik nog van alles aandoen en wellicht dat het dan "spannender" lijkt 😉

Ook de wielen van truck moeten een aanpassing qua kleur ondergaan zodat ze een worden met de ondergrond.

Gr, Johanna

Hallo allemaal,

Met jullie opmerkingen ben ik aan de slag gegaan en nu heb ik een basis waar ik zo langzamerhand tevreden mee wordt. Ik heb een figuur toegevoegd, een sjouwer die het tillen behoorlijk voelt in zijn rug. De wijzende soldaat vraagt of hij de laatste spullen die op de stoep staan wil opladen. De chauffeur luistert het aan en leunt ontspannen tegen de truck om de omgeving in de gaten te houden.

Alles staat nu op de stoep, voor ligt een stukje weg met put.
067-Opmaak.jpg

068-Opmaak.jpg

069-Opmaak.jpg

070-Opmaak.jpg

Dit moet het ongeveer zijn denk of ik moet nog iets van een reclamebord van een wijnverkoper toevoegen, dan heb ik wat meer interactie.

Graag jullie mening 😉
Gr, Johanna

Hoi Johanna,

dat ziet er beter uit. Ik zou toch een stoepje erbij maken. Om 2 redenen, dit breekt de eentonige stenen en het vlakke van de ondergrond en de brandkraan en de lantaarnpaal krijgen meer status als het ware. Zo staan ze nooit want je ziet geen afscheiding.
Stoepstripjes 1:35 zijn makkelijk te krijgen. Ik weet dat Arjen van broekhoven ook in zijn assorti heeft bijv (nee ik krijg geen commissie).

gr John.

Hoi John,

Dit was een voorgevormd geheel en er zit wel een onderscheid in, alleen is dat niet zo goed te zien doordat het allemaal wit is.

Je hebt wel gelijk dat het nu een wat grote vlakje wordt en ik denk dat ik ga proberen een soort stoep te maken aan de voorrand zodat er toch hoogteverschil komt en alles iets logischer komt te staan.

Gr, Johanna

Jurjen Zuijdendorp zei:
Ik heb alleen mijn twijfels bij de plaatsing van de brandkraan...

Ik ook,

meestal staat deze op het trottoir, en niet op de weg.

Op de een of andere manier past het ding er ook niet bij...

Ook de lantaarn blijft vreemd, maar heden ten dage staan beide gevallen ook niet altijd op logische plaatsen.

Ik bewonder nog steeds je "drive", ga vooral door,

Rico
(die alleen nog in zijn auto "drived", omdat het moet voor de boterhammekes...)

He Rico,

Ik ga gewoon door en waarom zouden die dingen er niet staan. Ik kan het ook helemaal zonder die dingen doen, dan is het puur interactie tussen de personen, misschien eigenlijk wel een beter idee 😉

Gr, Johanna

Dan doet mijn reactie er verder ook niet toe want ook ik denk dat die lantaarnpaal en brandkraan daar absoluut niet passen. Laat ik het zo formuleren, er is een vlag en een modderschuit spreekwoord.

Het staat zo wie zo niet op de klinkers en er is kortgeleden nog iemand geweest met een fontein die op ook deze wijze is neergezet en ook dat raakte kant nog wal.

Maar goed doe vooral wat je idee je meegeeft.

JW

J.Prummel zei:
He Rico,

Ik ga gewoon door en waarom zouden die dingen er niet staan. Ik kan het ook helemaal zonder die dingen doen, dan is het puur interactie tussen de personen, misschien eigenlijk wel een beter idee 😉

Gr, Johanna

Ik laat het aan jou over of je ze plaatst of niet,
alles heeft zijn voor en tegens, en jij moet er content mee zijn.

Als je ze plaatst moet je ze wel wat verzinken, zodat ze in de bodem vallen en dat het
lijkt dat de klinkers / kasseien erom heen gelegd zijn.

Maak er wat moois van...

Rico

JW, je mag rustig je mening geven, dat weet je wel, dus ga gerust je gang 😉

Rico, ik heb alles opnieuw bekeken en ze gaan naar een ander dio en deze ga ik alleen met de mannen en de rest van de artibuten maken, dat is gezien de ondergrond toch het realitisch denk ik.

er zijn een aantal sprekers voor mij geweest, en ik geef ze allemaal eigenlijk klakkeloos gelijk, over de plaatsing van de lantaarnpaal, over de plek van de brandkraan, you name it.

maar, de lantaarnpaal, die geeft het geheel juist wel een idee van diepte en formaat, en als je de lantaarnpaal tegen de rand van het straatje aanzet, waarna je de rand een beetje weg moffelt onder een klein laagje zand en mooi lang en wild gras (berm zal dan wel een tijdje niet gemaait zijn zeg maar), dan valt het niet meer op dat de lamp eigenlijk op de weg staat, en is het net of de auto dan weer aan het kantje van de weg staat mooi te wezen.

de brandkraan zou ik weglaten, leuke eye catcher, maar hij lijkt nu onlogisch te staan.

over het kleurgebruik, dat het nu allemaal wel heel wit en geel is, dat kan er behoorlijk voor zorgen at ik de weg kwijt raak in kleuren land, geel en wit gaan bij mij nu eenmaal niet samen, ik zie het verschil vrijwel niet, en zodoende wacht ik met commentaar geven tot er kleur aan zit.

Timo

Hoi Timo,

Fotografeert ook moeilijk doordat dit ook kleuren zijn die in de lampen ziiten en je moet behoorlijk met contrast werken.

Ik heb besloten zowel de lantaarnpaal als waterkraan te skippen en alleen de truck, figuren en 2 tonnen en 2 kisten te handhaven. De truck zelf geeft ook hoogteverschil tov de figuren.
Dit besluit is vooral in het kader van "less is more" 😉

Gr, Johanna

Hallo alemaal,

Zo, wil ik een keer iets afronden, niet mijn sterktste punt, gaat er van alles mis, terwijl de ingredienten voor de slot episode in orde waren.

Plankje, straatje, goed gesculpte figuren en wat zooi op straat en wat actie van mijn kant voor de laatste loodjes. Het had zo mooi kunnen zijn, als meneer Murphy geen interesse had gekregen voor dit project. Meneer M. wachttte af tot ik het straatje had geschilderd en wat van gras voorzien op de dode plekken en de truck had zijn plek had gezet zodat hij gooed kon toeslaan. Hij liet de kap van de Ikea bureaulamp vallen midden op mijn bouwwerk met behoorlijke schade als gevolg.

Nadat de stofwolken opgetrokken waren bleek de plaat deels gebroken in de hoek en de truck had schade. Maar goed, meneer M. mag dan blij zijn met het resultaat, ik laat me niet kisten en zal dit ding afkrijgen.

Daarom ter getuigenis een serie niet fantastische foto's van de werkbank. Het glimt te veel door de flits vanwege de dreigende onweer en regenwolken.

Totaal plaatje:
071-Opmaak%20in%20basislaag.jpg

Schade verwerking in dezelfde stijl gehouden:
072-Opmaak%20in%20basislaag.jpg

De figuren hebben door alle acties van Meneer M. vertraging opgelopen en staan in een allereerste basiskleur. Dus niet klaar voor wat dan ook!

Wat hebben we het zwaar ...
073-Opmaak%20in%20basislaag.jpg

en hier zijn we het niet eens, haast of geen haast ...
074-Opmaak%20in%20basislaag.jpg

Er is wat vordering, maar af is het zeker niet, figuren moeten verder afgewerkt worden evenals de tonnen en kisten en voor de rest begint het ergens op te lijken waar ik best tevreden over ben.

Graag hoor ik wat jullie ervan vinden 😉
Gr, Johanna

En toen en toen .... toen was niet meer, nu is het anders.

Zo kun je jaren bezig blijven en toch elke keer iets anders krijgen.

Verf liep niet, figuren schoongemaakt voorzover dat is gelukt en daarna de opstelling bekeken. Het was het niet en daarna de zaag gepakt en de twee Amerikanen aangepast zodat er m.i. meer communicatie is tussen de figuren.

Totaalplaat:
074-Opmaak%20veranderd.jpg

Twee aangepaste US-ers ...
075-Opmaak%20veranderd.jpg

Duro mag nu gaan drogen en morgen zie ik verder of dit het is.

Jullie mogen natuurlijk meedenken 😉
Grtz, Johanna

Johanna je zou beter eerst droog kunnen passen met je figuren en daarna in de verf zetten. Wat bedoel je precies met verf liep niet?

JW

Klopt JW daar kwam ik al doende ook achter. Doordat die lampenkap op het geheel donderde was er meer beschadigd dan ik eerst dacht. Vervolgens liet ik een flesje water donderen en op een of andere manier lagen daar de figuren nu net naast. Tja soms ....

Dus schoongemaakt en opnieuw neergezet en eigenlijk ontstond op dat moment het idee dat het beter kon en dat heeft geleid tot de laatste update.

Zo leer ik elke keer weer iets, figuren had ik zelf nog nooit eerder aangepast en dat was eventjes goed slikken maar met Duro kun je gelukkig aardig boetseren en daardoor heb je eigenlijk veel meer vrijheid.

Ik ga de komende dagen heel rustig dunne laagje verf aanbrengen en dan hoop ik dat het figuren worden die ook bij de rest passen.

Gr, Johanna

je verft de figuurtjes met vallejo?

ik primer ze eerst met skull white van games workshop, dun laagje is ruim voldoende, en zorg ervoor dat ze dmv een stukje messing van 1 mm in hun voetje op een rond stukje hout staan, want dat houdt makkelijk vast. vervolgens begin ik met een te dunne basislaag, vallejo vermengd met water, 't dekt voor geen moer, maar als basis werkt het prima, als de laag maar heel dun is, je moet het er zowat vanaf kunnen blazen.

hierna bouw ik geleidelijk in een laagje of 4 a 5 (afhankelijk van de dekkracht van de kleur, ik vindt groen wat lastiger als bijvoorbeeld blauw!) de basiskleur op, en borduur hier op verder met highlights en schaduwen!

overigens, als je duro uitgehard is, dompel je mannetjes dan eens onder in de spiritus en maak ze schoon met d'n tandenborstel, zul je zien dat de verf uit de diepe vouwen ook weggaat!

ik zou eventueel de rechtop staande figuur toch weglaten, mooi figuur, maar hij voegt niet zo veel toe aan het geheel en lijkt er wat voor spek en bonen te staan!

Timo

Hoi Timo,

Ik gebruik Vallejo en Life Color, beide met water als verdunner. Ik denk dat Duro iets van 24 uur nodig heeft om te drogen en dan zal ik op zoek gaan naar spiritus. Had Blue wonder geprobeerd maar dat haalt de grote vlakken weg, niet de rest. Bedankt voor je tip, ga ik uitproberen.

Voorlopig laat ik de figuren eerst staan, op zich is de interactie er wel en dat tja, is denk ik ook een kwestie van smaak 😉

Grtz, Johanna

ja, dat is ook zeker zo, ik vindt het zowiezo al heel wat dat je het ding al zowat af hebt, ik heb eindelijk, voor het eerst in mijn modelbouw carriere iets echt AF gemaakt, tankje, plaatje, mannetje, dus wat dat aangaande ben je al verder als ik, misschien is het nog niet eens zo'n verkeerd idee om de volgende keer gewoon stug door te gaan (over stug gesproken? die moet ook nog eens af voor de FOC, maar het hele bouwen staat nu toch op een plek die een hobby onwaardig is... ergens op de 10e plek ofzo 😳 )

Timo

Ja, afmaken is een kunst, met alle verleidingen, dipjes etc. Het is nog niet af, maar ik laat de duro goed drogen en dan ga ik heel rustig verven als ik met spiritus de rest kan schoonmaken, blijft een uitdaging 😉

He Jacco,

Soms denk ik wel eens, wat drijft me om dit te doen, maar ja dan is het resultaat leuk en dat is dan ook de motivatie. Ben even gezellig op pad geweest en duro is goed droog en hard en ga nu eerst proberen spiritus pakken om te kijken of de verf er helemaal af wil.

Daarna neem ik rustig de tijd voor het vervolg, dus je bent nog niet van me af 😉

Gr, Johanna

als je bij het volgende project een wat meer planmatige aanpak zou toepassen denk ik dat je al wat minder frustraties hebt 😉 .

Alle gekheid want is wel met een serieuze toon, maak wat meer gebruik van een planning. Wissel niet telkens van idee maar maak vooraf een setting voor jezelf, desnoods teken hem uit (je bent slim genoeg met computers dus iets moois zal jij wel kunnen tekenen) en werk aan de hand daarvan.

JW

Klinkt als een heel goed idee JW en handig met programma's op mijn pc ben ik zeker, maar planmatig werken .... dat is een stuk moeilijker. Maar ik zal zeker als ik een diorama maak met meerdere facetten, eerst een plan maken. Als dat lukt, dan moet ik het gaan uitvoeren, wat dat betreft is het voor mij een aardige leerschool.

Gr, Johanna

Hallo allemaal,

Wat een werk zeg, die figuren, na twee pogingen heb ik ze weer in een niet afgewerkte basislaagje die nog een keer moet en ongeveer de hele middag ben ik bezig geweest met gezichten te schilderen.

Voor de gezichten heb ik de nieuwe Lifecolor serie gebruikt en ik moet zeggen dat het best wel aardig werkt. Ik heb niet hun volgorde aangehouden maar alleen met de beide basiskleuren en de 1ste schaduwkleur gewerkt.

De foto is niet al te best omdat het hier te zonnig of te donker is en de gezichten nooit in het echt op deze grootte te zien zijn.
076-Figuren%20basis.jpg

De figuren mogen nu verder drogen en morgen ga ik een tweede basislaag aanbrengen, details verder af schilderen en daarna komen de nuanceringen. Gaat nog wel even duren voordat ze af zijn.

Grtz Johanna

Hoi Johanna,

Figuren zien er netjes geschilderd uit. Over de gezichten heb ik nog mijn twijfels.
Misschien kun je de broek van de ene soldaat net een andere tint geven. Zodat er wat variatie in zit

Greetz Jacco

He Jacco,

Broeken zijn verschillend maar op de foto komt het er niet uit. De een is US Field Drab en de andere US Tan-Earth, maar het is een hele kleine nuanceverschil en door middel van filters ga ik ze wat meer onderscheiden.

Wat is je twijfel over de gezichten? Namelijk nadeel van deze vergroting is dat je dit met eigen ogen anders ziet, dus ik ben benieuwd wat je bedoeld.

Gr, Johanna

Hoi Jacco,

Ok, dacht dat je ze allemaal niet best vond, terwijl ik nou juist een keer zoiets had, nou heb ik er zoveel tijd voor genomen, zoveel documenten doorgenomen, voorbeelden bekeken en had ik zoiets van, zo dit lijkt ergens op.

Klopt, het ziet er niet goed uit, hij heeft een kuiltje in de kin en ik ga dat wat oplichten ipv schaduwen. Gelukkig gebruik ik maar 3 kleurtonen, dus het is te reparen 😉
Bedankt voor je toelichting!
Grtz Johanna

Johanna, op het eerste gezicht zien je gezichten 🙂 er aardig uit. Hoewel wat schaduwlijnen best nog ingepast mogen worden. Let op dat het dus geen aangenomen werk is. Middagje werken en dan al je 3 gezichten gedaan hebbende is in mijn optiek redelijk snel.

Maar goed ik ben dan ook met 1 gezicht minimaal 5 tot 10 uurtjes onderweg, zit al 6 uur te werken aan een Duitse cammo waarbij ik dan alleen nog maar de achterkant van de smock gedaan heb en dan ook nog maar alleen alles wat zich in de buurt onderkant rug bevind. Dus al met al een paar centimeter. Al met al ben ik met 1 figuur al ruim 2 week bezig en dan moet ik echt wel elke avond een paar uur zitten. Zoals we al vaker besproken hebben is je eigen plezier leidend!!

Wat ik zeggen wil is geef jezelf dus de tijd, Vallejo "moet" je opbouwen en beter 15 heel transparante laagjes dan 2 dikke laagjes want zoals ik het van de "slechte" foto's kan opmaken heb je vrij dikke lagen gebruikt.

JW

JW,

Over de gezichten heb ik meerdere dagen gedaan. Eerst uren besteed aan kleine basislaagje die ik helemaal verdund had en dat heb ik een aantal dagen laten drogen. Ondertussen van alles bekeken en gelezen en foto's bekeken zodat ik daar uit kon opmaken dat gezichten lang niet zo scherm verlijnt zijn met donkere kleuren zoals ik soms zie bij andere figuren op diverse fora. Daarom heb ik weinig kleuren gebruikt.
Na het drogen heb ik eerst schaduwen aangebracht en daarna highlights.

Tot nu toe vind ik dit wel het beste wat ik gemaakt heb. Het kan natuurlijk altijd beter, rustiger, geduldiger etc.

Gr, Johanna

Hoi Johanna,

zeker niet slecht hoor. Ik schilder voortaan gezichten echt niet meer met acryl het droogt zo snel als de neten en fouten corrigeren, hmmmm.
Maar goed ieder zijn eigen materiaal. Ik zou nog proberen er wat meer karakter aan te geven, 5 o'clock shadow, of juist een blosje.
Ik weet dat er gasten zijn die een 1:35 figuur of een 60 mm binnen een dag helemaal klaar hebben zoals die jongen die voor Andrea werkt, maar goed dat zijn wizards. Al moet ik wel zeggen oefening baart kunst.

Ik blijf met bewondering dit topic volgen en heb respect voor je doorzettingsvermogen.
😉

Terug
Bovenaan