Goedemiddag saam

Iedereen weer bijgekomen van die fantastische tracks ? jah ? mooi ! dan is 't nu weer tijd voor een
We hervatten het knutselverslag op
punt 36 in de instructies waar een mooi stuk techniek in elkaar gezet moet worden.
Van
stap 29 t/m 35 kabbelde het eigenlijk voort als bij een 'gewone' bouwdoos... dingetje plakken hieeer... dingetje plakken daaaar....
Maar dan......
De Autoloader :
Een hydraulisch mechaniek waarmee het kanon makkelijk gevoed kan worden met granaten van bijna 91Kg.
Het "rammer" mechaniek dat de granaat de loop in duwt kan stuk gaan maar het is dan nog steeds mogelijk met twee man
de granaat handmatig te laden door het van de draagslee af te schuiven.
De representatie van AFVclub heeft ook een weigerende "rammer", m.a.w. heeft er géén, maar de rest van het detail is er wel degelijk
en ook bijna volledig beweegbaar
Opmerking over de hydrauliekslangen van de "
O" gietraampjes : deze zijn van zeer soepel rubber of vinyl die als elastiek voelen en waar
vormvastheid totaal ontbreekt. De bochten in de slangen zijn dus
niet te realiseren zoals in de tekeningen maar door hun
souplesse belemmeren ze verder nergens de beweeglijkheid van de delen waaraan ze vast zitten.
Vanwege mijn ervaring deze TIP en LET OP : we zitten nu in
stap 36 waar iets gedaan wordt met een onderdeel uit
stap 38.
▼ Lijm slang
O8 als eerste vast aan
K73. Er is geen markering dus alleen rekening houden met de plek voor
M21.
▼
STAP 36 Goed opletten hier dan kan er weinig misgaan
😉
Onderdeel
F43 laat men beter ook beweegbaar. Dat kan goed met een 'bout' maar deel
K34 is daarvoor te kort.
Met een DIY asje of een AM boutje gaat het ook en om dat asje/boutje zonder risico te verlijmen boorde ik een kanaaltje voor de lijm.
(in de tekening staat een deel F44... daar zijn er twee van... deel F44 in de foto is de tweede)
▼ Het belangrijkste om op te letten hier in het eerste deel van
STAP 38 is dat de slangen
O2 en
O3 zo gemonteerd worden dat de
krommingen buitenom lopen.
De grote flexibiliteit van het rubber en de lange paspennen geven een rare zit in de pas gaten : iets afkorten geeft een goede zit.
Welk uiteinde eerst te verlijmen is een suggestie.... doe dit dus gerust naar eigen inzicht
😉
▼ Het tweede deel van
STAP 38 lijkt onmogelijk wanneer je
O7 in de hand hebt... dat mist namelijk de bochten die je ziet in de tekening.
Maar wees niet bang.... de leidingen zijn echt super soepel en mits zorgvuldig verlijmd komen ze tijdens het gefriemel echt niet los.
Der Anschluss tussen de rôse slang en het plastic deel is in theorie perfect maar lastig uit te voeren. Het is een haakse verbinding maar met
nogal dunne uiteinden. Ga er rustig voor zitten en repeteer het moment van verlijmen ! Als 'backup' schoof ik een stukje vinyl slang over het
uiteinde van de slang.
Na verlijming van de slang tegen het plastic deel werd het stukje vinyl over de verbinding geschoven en met een drupje CAlijm verzekerd.
(onthoud bij deze tekening dat het andere eind van O8 eerder al is gemonteerd)
▼ Na het verlijmen van de autoloader aan de scharnierende steun heb ik de boel aan de kant gezet om de verbinding
goed uit te laten harden en zo ziet het er uit.... punt
4 en
5 moeten dus nog.
Intussen deed ik verder met wat gewoon werk.... wat wel effe lékker was na dat gepieterpeuter (enig gevloek gelijk een ketellapper incluis

)
▼ Ik had eerder al een aantal jerrycans in elkaar gelijmd en gekuist en twee ervan wilde ik gelijk de instructies in hun houders zetten,
maar dan ook met de bekende riemen er aan. Die heb ik gemaakt met stripjes loodfolie en de gespjes van "Black Dog" #E35001.
Eén van de can houders staat met bouten door de bodem op het dek dus van die zijn de bouten in de achterkant weg geboord.

Hoe groot de afwijking wordt wanneer het startpunt voor het boren niet goed gecenterd is
▼ Het wapenrek zat al heel lang in elkaar en dat was nu jammer want tijdens het passen van de wapens bleek dat ik deel
i22 iets te ver
naar achteren had gelijmd. Nu passen de wapens niet. Als ik het excuus kan gebruiken dat de wapens niet in het rek staan tijdens
voorgeschreven voertuigonderhoud laat ik het zo.... anders sloop ik
i22 eruit en scratch iets nieuws.
Weet iemand het protocol omtrent wapens voor de kanon bemanning ?
▼ En dan nog een leuk klusje (nee écht
🙂) was het zitbankje achterop.
De rugleuning was al mooi gemaakt met plooien en het zitgedeelte had ik voorbereid voor autogordels toen ik bedacht dat
het bankje beter opgeklapt kan zijn vanwege de crew die bezig is. Dat bankje is alleen nuttig tijdens verplaatsingen. Het kan ook simpel
afgenomen worden maar is een leuk detail (maar bedenk ik me is't er zo vanaf....snip snip

)
De RUDD kettingen waren nu onbruikbaar vanwege hun
immer gerade aus karakter (en zowiezo te dik) dus mooie kettinkies van
Trumpeter aangelegd incl. montage (b)oogjes van Ø0,3mm koperdraad.
Ziet er wel fraai uit niet ? ware het niet dat de zitting middels strak getrokken kettingen omhoog gehouden wordt... denkfoutje 🤭
Die kettingen moeten dus door de ogen aan de rugleuning worden getrokken....all in a day's work off....
Bicycle Repairman!! 
Verder heb ik dan nog zogenaamd gordels aangebracht met stukjes loodfolie en de drainage gaten doorgeboord.
Tot zover maar even.... d'r is nog wat meer maar ik ben het zat nu... de update kostte iets meer energie vanwege
enkele instructie plaatjes die na 't posten niet correct bleken, dus : delete...bewerk...upload...
Er ontbraken ook nog wat foto's...
Hoe dan ook zal de duur dezer gestagneerde verslagsbijspijkering niet van onverdraagzame aard zijn oftewel... tot snel...