U.S. Army M110 8 Inch Self Propelled Howitzer (1:35)

Heb je pas in IJzendoorn toch geen Vietnam virusje bezorgd hè Peter?😀

Die plannetjes van jou kunnen inderdaad aanstekelijk zijn ja 😅 maar dit Vietplan broeit al langer en ik geef toe dat jouw onderwerp het mede
op temperatuur heeft gehouden wat ook geldt voor de topics van Ronald Bon 🙂

enne....
Ik ben alleen wel van plan om de tracks te 3Den. Als ik zo de tracks van AFV zie haak ik daarop af.

Mocht je interesse hebben, geef maar een gil.
heb de AFVclub tracks in de handen gehad en tja... + jouw opmerking en liefde voor detail + kundigheid mee genomen haak ik
graag in op jouw aanbod 🙂 dus :

Geef me even wat tijd

Natuurlijk kerel 🫡 bovendien ben ik zelf ook nog wel even bezig voordat de M110 definitief in het terrein gezet moet worden.
En ben jij tegen die tijd nog bezig heb ik vast wel iets staan waar ik effe mee verder kan 😎

Happy Modelling Hilbert 😀👍

Opstarten is telkens lastig maar de doos is open en de inhoud lonkt 👀

Ja ik heb veel detailfoto's, een combi van walk-arounds van de M110 M110A M107, ook nog stapeltje TM's (veelal M110A2)
Bij interesse (ook voor anderen) kan ik een map online zetten met een download link via We Transfer.

Er staat een map klaar met allerhande over de M110 en ook een klein beetje van de M107 en latere uitvoeringen vanwege overeenkomstige details.
Er staat vast ook wel iets minder interessants bij maar ik heb gewoon de complete map geupload.

de link is 3 dagen geldig maar ik kan het later nog wel een keer herhalen.

download de map M110 Howitzer HIER

Laatst bewerkt:
Nou waar blijft-ie Big Boomstick dan ???

Opstarten is nog steeds niet makkelijk....maar vanmiddag is mijn intakegesprek met een psycholoog dus het gaat goed komen 😅

Ik heb de M110 + spullen al wel uitgepakt, de instructies doorgenomen zoals ook de referenties
De figuurtjes bleken al gekuist en voor 80% gemonteerd, dat scheelt alweer, zeker in verband met de boetseerstijl van Bravo-six, die wel
lijkt op die van Andrew Cairn.

▼ Bits & Pieces weer op tafel... alles weer geïdentificeerd, overige onderdelen op sprue ook bij de hand in een la achter me.

▼ Paar dudes zijn ook bezig wakker te worden....
Die dikke loop bied mooi ruimte voor een nickname... ik heb er al gezien en bedacht.... kom maar op met júllie suggesties

Intussen is Hilbert al druk geweest met 3D print tracks.... zijn nu in de testfase.... spannend 😉

Wordt verf ol luchd 🤣

Hi Peter, soms zijn er van die draadjes die al ff onderweg zijn, maar die ik dan op compleet onverklaarbare wijze gemist heb? Waarvan acte. Daar waar ik s'morgens normaal de nieuwsapps en andere zaken naga, kies ik er steeds vaker voor lekker door de forumdraden te neuzen. Drukke dag voor de boeg, dus moet kort zijn, maar joh alleen je intro al. Zit het met plezier te lezen en kan niet wachten om weer in te haken. Dank daarvoor. Gaat hoop tijd, maar ook plezier in zitten, dat lees je en dat voel je 😉 Groetjes

Da's een mooie tekst om op een granaat te zetten die ze net aan het inladen zijn...

Bedankt voor de reacties en de duimpjes 😊

Zit het met plezier te lezen
leuk te horen 🙂 ik mag dat ook graag doen, je komt zoveel gerelateerde kennis en hobby tips tegen, en plaatjes kijken verveelt ook nooit 👀

"Eat this m*therf*ck*rs!"
Bijna goed...... wat ik liever op de loop zie is een soort van koosnaampje voor het kanon. Mag zeker bruut zijn maar
ook 'cartoonish' of ronduit grappig of 60's & 70's en/of hippie stijl..... hoe zou jij daar als kanonnier jouw geschut noemen.....
Bijv. : Big Boomstick, Al Capone, Big Sniper (vanwege de bewezen accuratesse), Killer Boss, Blood Sweat & Tears, Satan's Sidekick enz.

Tracks zijn nagenoeg klaar. Gaan van het weekend op de post!
haa dat is super nieuws Hilbert

tekst om op een granaat te zetten
Kan ik proberen ja... ik heb in ieder geval één figuur waar ik niet goed raad mee weet maar er wel bij wil. Het is een gast die
zijn tanden staat te poetsen.... maar met een kleine aanpassing kan ik hem de graffiti laten verzorgen.
En misschien kan ik die scherende gast er bij laten assisteren. In totaal heb ik 9 figuren voor dit project gereserveerd.

05_m110_crew_05.webp

Ik heb hiervoor al verscheidene plaatjes van M110s met nicknames geplaatst maar hier nog een voorbeeld.... "Chaos Creator" 😎😆
Het zou kunnen dat de beginletter verwijst naar de batterij of het voertuig in de batterij... daar zal ik nog eens induiken.
Of weet iemand van jullie hier meer over ? U.S. Artillerie in de 60er en 70er jaren...

Zo op de foto's te zien waren de tekeningen/teksten met veel zorg en netjes geschilderd.
Mocht je aan decals denken, Star Decals heeft een decalsetje nr. 35-C1287 : Big Guns in Vietnam # 4 over de US Army M110.

Ik vraag me af of dat woord niet te modern is. M’n eerste gedachte was dat het niet nieuwer is dan midden jaren ’90, (van Shaggy’s nummer Mr. Boombastic) maar deze pagina noemt een iets ouder nummer dat ik vergeten was, My Definition of a Boombastic Jazz Style van Dream Warriors uit 1991. Wat waarschijnlijk betekent dat het al ouder is dan dat, maar het is vermoedelijk een Caraïbisch-Engels woord waardoor het niet erg aannemelijk is dat Amerikaanse soldaten eind jaren ’60/begin ’70 het gekend zouden hebben.

Haha mooi 😆👍 het is nu al moeilijk kiezen met de geopperde nicks (en wat ikzelf heb genoteerd).

...of dat woord (boombastic) niet te modern is.
Het doet inderdaad modern aan... wel interessant wat je aanhaalt over de mogelijke oorsprong, en wat betreft jouw vermoeden :
Het zou mogelijk kúnnen zijn dat een U.S. artillerist vanwege zijn roots het woord kende en het daarom op een kanonsloop terecht kwam, maar
erg aannemelijk vind ik dat nu dus ook niet echt meer (sorry Paul B 😉).

De nickname moet dus wel een beetje aansluiten bij de tijdgeest en de persoonlijke beleving van jonge mannen die in Vietnam terecht kwamen.

Zo op de foto's te zien waren de tekeningen/teksten met veel zorg en netjes geschilderd.
Ja goed opgemerkt. Ik ben in m'n stapeltje foto's geen gekladder tegen gekomen.

Mocht je aan decals denken, Star Decals heeft een decalsetje
Bedankt voor de suggestie 🙂 mooie set ja... nadeel is wel dat een groot deel ongebruikt in een map komt...maar als ik er handmatig toch
niet uitkom is dit setje wellicht mijn redding...

wat ik liever op de loop zie is een soort van koosnaampje voor het kanon.
Hierop terug komend zeg ik : het mag toch ook een verwensing zijn richting de vijand of een cynische opmerking of een bandnaam...
Ik zag bijv. : "Good Bye Charlie", "Chosen Few", "Greatfull Dead" .

Nog een voorbeeldje met motivatie van een veteraan in het onderschrift :

Bedankt voor het meedenken en wordt vervolgd (met meer suggesties ook ? schroom niet om hardop te denken 😉)

Peter,
Om je M110 te verfraaien kun je ook denken aan wat er op andere foto's te zien was, namelijk gekleurde wielnaden, wielbouten, delen van het kanon, enz., tenminste je gaf aan aan enkele figuren te willen aanpassen.
Voorts ogen de M110 op hun Firebase opmerkelijk schoon te zijn.
Je kunt ook nog de gebruikelijke "Playboy"-symbolen/-meisjes, de Confederate flag, enz. gebruiken.
Mocht je er een diorama van willen maken, dan kun je met de Star-Decals set tenminste een eenheid aangeven (voor op het sokkeltje)

P.S. Greatfull Dead is natuurlijk een verwijzing naar Grateful Dead, een Amerikaanse band uit die jaren.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je input Hans 🙂

Om je M110 te verfraaien kun je ook denken aan wat er op andere foto's te zien was, namelijk gekleurde wielnaden, wielbouten, delen van het kanon, enz.
Heel leuk om te zien hoe ze hun materieel 'pimpten' maar om zelf toe te passen vind ik het iets te circusachtig.

Voorts ogen de M110 op hun Firebase opmerkelijk schoon te zijn.
In rust zien ze er inderdaad redelijk tot behoorlijk goed uit ja. Op veel foto's waar de houwitser in actie is zie ik vooral veel zand en stofzooi.
Dit (zoals verteld in het onderschrift van mijn laatst geposte foto) kwam door het vele stof dat na elk schot neerdaalde.
Gezien heel veel mechaniek open en bloot op het voertuig zit kan ik me voorstellen dat na een vuurmissie de boel afgespoeld wordt.
Gedurende het regenseizoen was het een ander verhaal... geen last van stof maar wel verzakkende vuurposities en zinkende M110s.

Je kunt ook nog de gebruikelijke "Playboy"-symbolen/-meisjes, de Confederate flag, enz. gebruiken.
Ja, dat zijn allemaal smakelijke 'gimmicks' voor die Vietnam periode
Dat 'uitbundig' vertoon van zulke 'gimmicks' is ook goed te zien in de vele bioscoop films over de Vietnam oorlog.
Het was het uiten van een jonge generatie die inclusief hun nieuwe ideeën over bijv. individuele vrijheid, spiritualisme (Aquarius tijdperk),
drugs, kunst, muziek, sexualiteit enz. helaas terecht kwamen in een onduidelijke oorlog in een totaal andere wereld.

Die vlag van de Confederates vind ik nog steeds een aantrekkelijk symbool, maar alleen in de betekenis van rebellie tegen
alle autoriteiten die individuele vrijheid, vrije kennisvergaring en welzijn voor een ieder onderdrukken, ondermijnen, beroven of belemmeren.
In mijn klerenkast hangt nog steeds een (ooit door mijn zus gebreide) lange rode wollen trui waarvan het hele voorpand die vlag is
Veel gedragen in de 90er jaren maar is nu wellicht iets teveel voor menig, euhh... medemens.

Mocht je er een diorama van willen maken, dan kun je met de Star-Decals set tenminste een eenheid aangeven (voor op het sokkeltje)
Diorama is het doel ja. Welke eenheid het wordt weet ik nog niet, de decals bij de kit bieden daarvoor al voldoende opties denk ik voor nu.
Voor de eigen inbreng op gebied van een nickname en gimmicks heb ik die set niet echt nodig.

Grateful Dead, een Amerikaanse band uit die jaren.
YES ! bedankt voor de toelichting.
Fijne muziek In 1991 heb ik in New York een paar albums van ze gescoord in een geweldig platenwinkeltje 😊

Bij deze nog een paar voorbeelden van enkele viespeuken 😉

FSB = Fire Support Base

Ik weet niet hoever je wilt gaan met detaileren, maar dit is wat iemand op een Engelstalig forum heeft gedaan met een oude Italeri kit.....
54373616873_89478d616a_c.webp54373616838_a071a5bd5a_c.webp
Eind resultaat:

1000028523.webp
Gelijk een mooie suggestie voor een ander topic 😉

Mooi gedaan zeker weten ! maar de AFV kit heeft van zichzelf al meer detail 😎

Ik voeg zelf nog wel íéts toe maar dat is eigenlijk niet nodig en voor in een diorama is extra detail ronduit overbodig.

Ha Peter ,
In mn diensttijd zat ik bij 19Afdva , uitgerust met M110's .Heb deze kit ook maar bouw hem naar M110A1 standaard , dat is dezelfde schietbuis als de M110A2 alleen zit de mondingsrem er nog niet op .De KL heeft 11 stukken van de kit uitvoering gehad en 28 M107' s ,in 1983 omgebouwd naar M110A2 sranddard en aangevuld met nieuwgeproduceerde M110A2's naar een totaal van 75 stukken .Tot ongeveer 1975 stonden ze op Amerikaanse tracks ala de kit , daarna op Dhiels .Deze waren breder op de sprockets , daar waren spacers tussen gepl aatst . De nieuwe M110A2 kit van de Bundeswehr met winterkap heeft de goede tracks voor een KL M110 . Ik zag dat je ontdekt had dat onderdeel K27 er niet op hoort , dat kniebuisje voor de bestuurders positie .Dat klopt ,deze zat alleen op de M110A2 versie , hierin zit een oliedruklampje duidelijk in het zicht van de chauffeur .Aangezien er bijna geen niet gemodificeerde M110/M107's meer zijn hebben ze waarschijnlijk een M110A2 opgemeten voor hun kit. Prima kit verder.
Succes met de rest van het project

Hej Bert, bedankt kerel 🙂 ook voor de aanvullende intel 👍

Zo hèhè...het opstarten kostte tijd, zowel mentaal als praktisch....maar nu dan den eerste van een reeks vervolgingen tot aan het
groepsbouwintermezzo 😉

We waren blijven steken bij STEP 22.

▼ Het tweede deel hiervan behoefde ook nog enige toelichting. Niet ingrijpend maar een definitieve montage kan hiermee nog even uitgesteld
worden en zal ondanks iets meer werk comfortabeler verlopen :

▼ Dan volgt een prachtig uitgedacht maar bijna gekmakend stuk detaillering : de leidingen voor de hydraulische aansturing van het affuit.

Aan weerszijden van het affuit zitten "control handles" (links 2x, rechts 1x) vanwaar meerdere drukleidingen naar diverse componenten lopen.
De kunst is om de leidingen dusdanig correct aan die componenten te lijmen zodat ze aan het andere uiteinde netjes gaan
aansluiten op die control handles.

In step 23 t/m step28 (instructions m110) wordt elke leiding met een eigen kleur getoond wat zeker helpt het overzicht te behouden.
Na de laatste stap is er nog een totaal overzicht (incl. extra's van mij) :

▼ Eerlijk gezegd gingen de leidingen aan de linkerkant niet 100% correct (kunt u het zien ?) maar na deze ervaring ging het rechts
des te beter 😅
(voor uw vermaeck ende pleesier zijn direct links vermeld voor mega plaatjes)

https://imagizer.imageshack.com/img923/7357/K0Ngln.jpg

▲ Foto's hierboven maken nu wel duidelijk dat deze kit bijzonder rijkelijk vol zit met detail waar zelfs het
uitgebreid gepimpte exemplaar van Italeri niet tegenop kan 😋
Ik heb alleen met looddraad de leiding tussen twee schakelkastjes (van Vehicle Intercom [VIC]) aangelegd, twee leidingen van de handpomp
voor elevatie (koperdraad), nog drie extra leidingen van lood en een riempje aan de verrekijker tas .

▼ Heb ook de 'autogordels' toegevoegd die uiteraard alleen bedoeld zijn voor onderweg.

Tot slot van deze aflevering nog het nieuws dat de 3D Print tracks van Hilbert Zuijdendorp na een paar nuttige testfases nu gereed én
precies vandaag binnen zijn 😊
Hartelijk dank Hilbert !!

Nauwkeurig gedetailleerd (incl. gietnummers), soepel werkend en goed passend op de tandwielen.
Bovendien is er nagenoeg niets schoon te maken en gaan ze eenvoudig in elkaar.

Bij deze een foto quartet van de Hilbert track (test stukje) naast de AFVclub track :

(hier zitten niet alle pennen goed op hun plek... die moeten nog iets dieper zoals te zien bij de AFVclub track)

Eens zien of ik nog een updeetje kan doen voordat die Italeri groepsbouw los barst

(gezien de camo lijkt dit geen Vietnam ?.... ach toemaar... tis toch een mooi plaatje 😉)

Laatst bewerkt:
Die foto is zeer zeker niet uit Vietnam, alle voertuigen zijn namelijk in MERDC-camouflage geschilderd, en die kwam pas in de jaren ’70 in gebruik.

Ben benieuwd naar de "full run"!
Ik ook dus ik ben aan het rijgen geslagen.... 76 schakels rechts en 75 schakels links (kwam ik in de praktijk achter )

De rechtse track had ik eerst gedaan en voor de linkse had ik net zo enthousiast 76 schakels aan elkander geregen maar daar moest
er dus één vanaf.... maar hoe dan.... want de track pennen zitten opgesloten in het eerste gat waar ze in gestoken worden (en aldus geborgd).
Ik heb met de DSPIAE zijknipper de overbodige schakel er tussenuit gesloopt en dan het klemmende restant uit het 'borg-gat' geboord.

Beide tracks zitten mooi om de wielen... niet te strak en niet te slap.... me very happy
(hier is nog een knikje te zien.... wees gerust....dit wordt later mooi glad gestreken...)

Ah!... ik zie dat ik toch één schakel moet vervangen wegens opgelopen schade..... gelukkig heeft Hilbert genoeg reserve linkjes mee gegeven 😊

Laatst bewerkt door een moderator:
Geweldig bezig @Peter van Dijk. En oelala wat een details zeg. Je bouwt prachtig strak.
Dit soort bouwdozen met zoveel onderdelen hoort bij mij tot de categorie “tijdje aan werken - tijdje in de kast - tijdje aan werken -tijdje in de kast”. Ik hoop hem ook eens te bouwen. Dit geweldige draadje gaat daar erg bij helpen. Ik weet nu ook in ieder geval al dat @Bert Lindeboom hier ervaringsdeskundige van de 1:1 versie is!

Bedankt voor de complimenten, opmerkingen en duimpjes jongens 🥰

Zitten deze [autogordels] als PE erbij of heb je ze uit een ander setje?

Ja er zitten 2x tweedelige PE gordels bij
03_instruct_16.webp
maar ik heb daarvan alleen het uiteinde met oogje gebruikt.
De riemen zelf + 'gespen' zijn van Miryoku :

miryoku-mir-026.webp

Ik weet nu ook in ieder geval al dat @Bert Lindeboom hier ervaringsdeskundige van de 1:1 versie is!

Ja, dat is een heel mooie bron van referentie !
Helemaal vergeten te vragen aan @Bert Lindeboom
In mn diensttijd zat ik bij 19Afdva , uitgerust met M110's .
Zeg Bert, wat was je functie bij dat onderdeel ?

enne.... de nick is toegevoegd aan de lijst en ik verwelkom nog steeds jullie suggesties voor een pakkende, cynische, grappige enz. nickname
voor deze grootkaliber sniper 🙂

Mooi om.te lezen wat deze kit biedt wat betreft detail en pasvorm. Grotendeels recht uit de doos voor de gevorderde bouwer.
De verfijningen die je hebt aangebracht vind ik mooie details. En strak werk, ook dit model is bij jou in goede, vaardige handen.

Ik kijk al een beetje uit naar de verf. Haast je daarom echter niet Peter. Nog veel bouwplezier gewenst.

Groeten, Jan

Bedankt Martin en Jan 🙂

super mooie tracks van Hilbert.
inderdaad ! en daardoor kan de Italeri M110 van Bert verwend worden met de werkende tracks van AFVclub 😄

recht uit de doos voor de gevorderde bouwer.
Absoluut Jan ! voor een beginner zijn er verschillende punten waar opgeven een welkome optie is 😬 en dat
dat gaan we zien (echter zonder opgeven) in de volgende update 🫣

Ik kijk al een beetje uit naar de verf.
Ik ook en ik kan zeggen dat dit proces niet ver weg meer is...

Goedemiddag saam Iedereen weer bijgekomen van die fantastische tracks ? jah ? mooi ! dan is 't nu weer tijd voor een

We hervatten het knutselverslag op punt 36 in de instructies waar een mooi stuk techniek in elkaar gezet moet worden.
Van stap 29 t/m 35 kabbelde het eigenlijk voort als bij een 'gewone' bouwdoos... dingetje plakken hieeer... dingetje plakken daaaar....

Maar dan......

De Autoloader :

Een hydraulisch mechaniek waarmee het kanon makkelijk gevoed kan worden met granaten van bijna 91Kg.
Het "rammer" mechaniek dat de granaat de loop in duwt kan stuk gaan maar het is dan nog steeds mogelijk met twee man
de granaat handmatig te laden door het van de draagslee af te schuiven.

De representatie van AFVclub heeft ook een weigerende "rammer", m.a.w. heeft er géén, maar de rest van het detail is er wel degelijk
en ook bijna volledig beweegbaar

Opmerking over de hydrauliekslangen van de "O" gietraampjes : deze zijn van zeer soepel rubber of vinyl die als elastiek voelen en waar
vormvastheid totaal ontbreekt. De bochten in de slangen zijn dus niet te realiseren zoals in de tekeningen maar door hun
souplesse belemmeren ze verder nergens de beweeglijkheid van de delen waaraan ze vast zitten.

Vanwege mijn ervaring deze TIP en LET OP : we zitten nu in stap 36 waar iets gedaan wordt met een onderdeel uit stap 38.
▼ Lijm slang O8 als eerste vast aan K73. Er is geen markering dus alleen rekening houden met de plek voor M21.

STAP 36 Goed opletten hier dan kan er weinig misgaan 😉
Onderdeel F43 laat men beter ook beweegbaar. Dat kan goed met een 'bout' maar deel K34 is daarvoor te kort.
Met een DIY asje of een AM boutje gaat het ook en om dat asje/boutje zonder risico te verlijmen boorde ik een kanaaltje voor de lijm.
(in de tekening staat een deel F44... daar zijn er twee van... deel F44 in de foto is de tweede)

▼ Het belangrijkste om op te letten hier in het eerste deel van STAP 38 is dat de slangen O2 en O3 zo gemonteerd worden dat de
krommingen buitenom lopen.
De grote flexibiliteit van het rubber en de lange paspennen geven een rare zit in de pas gaten : iets afkorten geeft een goede zit.
Welk uiteinde eerst te verlijmen is een suggestie.... doe dit dus gerust naar eigen inzicht 😉

▼ Het tweede deel van STAP 38 lijkt onmogelijk wanneer je O7 in de hand hebt... dat mist namelijk de bochten die je ziet in de tekening.
Maar wees niet bang.... de leidingen zijn echt super soepel en mits zorgvuldig verlijmd komen ze tijdens het gefriemel echt niet los.

Der Anschluss tussen de rôse slang en het plastic deel is in theorie perfect maar lastig uit te voeren. Het is een haakse verbinding maar met
nogal dunne uiteinden. Ga er rustig voor zitten en repeteer het moment van verlijmen ! Als 'backup' schoof ik een stukje vinyl slang over het
uiteinde van de slang.
Na verlijming van de slang tegen het plastic deel werd het stukje vinyl over de verbinding geschoven en met een drupje CAlijm verzekerd.
(onthoud bij deze tekening dat het andere eind van O8 eerder al is gemonteerd)

▼ Na het verlijmen van de autoloader aan de scharnierende steun heb ik de boel aan de kant gezet om de verbinding
goed uit te laten harden en zo ziet het er uit.... punt 4 en 5 moeten dus nog.

Intussen deed ik verder met wat gewoon werk.... wat wel effe lékker was na dat gepieterpeuter (enig gevloek gelijk een ketellapper incluis )

▼ Ik had eerder al een aantal jerrycans in elkaar gelijmd en gekuist en twee ervan wilde ik gelijk de instructies in hun houders zetten,
maar dan ook met de bekende riemen er aan. Die heb ik gemaakt met stripjes loodfolie en de gespjes van "Black Dog" #E35001.
Eén van de can houders staat met bouten door de bodem op het dek dus van die zijn de bouten in de achterkant weg geboord.

Hoe groot de afwijking wordt wanneer het startpunt voor het boren niet goed gecenterd is

▼ Het wapenrek zat al heel lang in elkaar en dat was nu jammer want tijdens het passen van de wapens bleek dat ik deel i22 iets te ver
naar achteren had gelijmd. Nu passen de wapens niet. Als ik het excuus kan gebruiken dat de wapens niet in het rek staan tijdens
voorgeschreven voertuigonderhoud laat ik het zo.... anders sloop ik i22 eruit en scratch iets nieuws.
Weet iemand het protocol omtrent wapens voor de kanon bemanning ?

▼ En dan nog een leuk klusje (nee écht 🙂) was het zitbankje achterop.
De rugleuning was al mooi gemaakt met plooien en het zitgedeelte had ik voorbereid voor autogordels toen ik bedacht dat
het bankje beter opgeklapt kan zijn vanwege de crew die bezig is. Dat bankje is alleen nuttig tijdens verplaatsingen. Het kan ook simpel
afgenomen worden maar is een leuk detail (maar bedenk ik me is't er zo vanaf....snip snip )

De RUDD kettingen waren nu onbruikbaar vanwege hun immer gerade aus karakter (en zowiezo te dik) dus mooie kettinkies van
Trumpeter aangelegd incl. montage (b)oogjes van Ø0,3mm koperdraad.
Ziet er wel fraai uit niet ? ware het niet dat de zitting middels strak getrokken kettingen omhoog gehouden wordt... denkfoutje 🤭
Die kettingen moeten dus door de ogen aan de rugleuning worden getrokken....all in a day's work off.... Bicycle Repairman!!
Verder heb ik dan nog zogenaamd gordels aangebracht met stukjes loodfolie en de drainage gaten doorgeboord.

Tot zover maar even.... d'r is nog wat meer maar ik ben het zat nu... de update kostte iets meer energie vanwege
enkele instructie plaatjes die na 't posten niet correct bleken, dus : delete...bewerk...upload...
Er ontbraken ook nog wat foto's...

Hoe dan ook zal de duur dezer gestagneerde verslagsbijspijkering niet van onverdraagzame aard zijn oftewel... tot snel...

Laatst bewerkt:
O man, man, wat een kostelijke beschrijvingen en uitleg! Dit gaat mij zo enorm helpen tegen de tijd dat ik me aan dit detailmonster ga wagen!

Dankjewel en graag gedaan Walter 😊 en iedereen bedankt voor de likes 😊

Peter,

laat ik beginnen met hoe magistraal ik het altijd weer vind hoe jij details weet toe te voegen aan een kit.

Vwb de naam op de schietbuis. Verliden had vroeger een dry-decal setje vwb voertuigen in vietnam.
Een decal is me altijd bij gebleven "CONG BUSTER".

Grtz
Axel

Bedankt voor de reacties en complimenten en likes 🙂

man wat een berg werk en correcties en uitzoekwerk
Inderdaad een berg werk Timo en dus begrijpelijk waarom menig mens hier niet aan begint 🙂

Ik vind het aantal correcties echt wel meevallen hoor, zeker wanneer men kijkt naar die Recht Uit De Doos berg werk dat bestaat uit
600 onderdelen die in 44 uitgebreide stappen samengesteld mogen worden. Uiteraard wil iedereen graag bouwen zonder te moeten
corrigeren maar perfecte kits zijn er niet en gezien wat deze berg onderdelen aan werk vereist maar vooral uiteindelijk oplevert gedoog ik
dat extra correctie werk en aldus voelt de totale inspanning niet als een berg werk 😄

Op welk uitzoekwerk je doelt vat ik niet goed ?... er zitten instructies bij die beter kunnen (uiteraard) maar die bieden feitelijk voldoende info
om de kit netjes te kunnen voltooien. Dryfitten is standaard dus dat telt niet als éxtra uitzoeken.
Uitzoekwerk voor referenties is voor RUDD plakken zowiezo niet nodig maar ik doe het bij bijna elke kit die hier arriveert (en soms zelfs bij
kits die ik nog niet eens heb 🤓) gewoon vanwege het willen weten van details, toepassing en historie.
Het detail niveau van deze M110 is zelfs dermate hoog dat referentiefoto's bijna alleen van nut zijn de kit details in het echt te kunnen zien 😆

Vwb de naam op de schietbuis. [...] "CONG BUSTER".
Jah! die klinkt ook al zo goed 👍 ik heb 'm in de lijst gezet.

Ik ga zeker elementen gebruiken uit je post
Daar doe ik 't voor en leuk om dat te vernemen 🙂

Laatst bewerkt:
Met al die leidingen, hoe dat zit in het 1:1, hoe het werkt en waar het voor dient, hoe je dat kunt verbeteren, dat soort uitzoekwerk. Ik mag graag een kit upgraden, maar ben er toch ook achter dat recht uit de doos me ook prima bevalt, bij stap 6 is het einde in zicht en dan is t bij stap 8 verven maar...

Als je deze uitvoering wilt bouwen als M110 van de KL kom je vrijwel uitsluitend uit bij 19e afdeling veldartillerie deze heeft een mooie site met veel foto's .www.19afdva.nl .
Mocht je een M110A2 willen bouwen dan raad ik de nieuwste Bundeswehr versie met winteropbouw aan .Aan de opbouw heb je niks maar deze heeft de juiste Dhiel tracks en sprockets

Terug
Bovenaan