U.S. Army M110 8 Inch Self Propelled Howitzer (1:35)

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
M110 Howitser
Goedemiddag Bouwerts

Alleen maar lullen óver en bemoeien mét is uiteraard grote pret maar af en toe iets laten zien van eigen plaktafel kan ook wel eens leuk zijn dus vandaar dit topic.

En wel over een vet mobiel ‘kanon’ dat liever houwitser genoemd wil worden (vet en mobiel mag blijven ) maar vooraleer het plakwerk aan de beurt komt een bescheiden kennismaking met de M110....




M110 in het kort :
Tijdens het begin van de Koude Oorlog ontstond de behoefte aan meer brandstof efficiënte en lichtere mobile artillerie, mede om ook per lucht transport ingezet te kunnen worden.
Aldus kreeg “Pacific Car & Foundry” in 1956 opdracht zulks te bedenken, te ontwerpen en te bouwen en in maart 1961 werd uit de voorgestelde prototypen het 175mm kanon en de 203mm houwitser gekozen, respectievelijk aangeduid met M107 en M110, al verschillen ze van elkaar eigenlijk enkel door de loop.
M107


De M110 werd (samen met de M107) in 1963 vers ingevoerd in de Field Artillery Battalions en mocht meteen meedoen in Vietnam alwaar de meesten hun luidruchtige arbeid verrichtten vanaf een Fire Support Base.
En succesvol ook want de M110 bleek een zeer accuraat wapen, helemaal in samenwerking met een goed getrainde Fire Direction Centre.


Veel van de vuurmissies daar waren gericht tegen zwaar versterkte en goed gecamoufleerde vijandelijke bunkercomplexen.
In veel gevallen liepen de Grunts (infanterie) dwars door een vijandelijk bunkercomplex en kwamen dan terecht in hevig vijandelijk kruisvuur vanuit de versterkte bunkers.
In zulke gevallen was vaak de meest effectieve tactiek de troepen terug te trekken en een Precision Destruction Fire Mission met één houwitser aan te vragen.
Een getrainde Forward Observer (FO) zou die grote kogels van 90,7kg dan recht op de bunkers kunnen ‘dirigeren’ en ze aldus neutraliseren.


Een 8-inch granaat getipt met een Delay- of Concrete Piercing ontsteker was de meest effectieve Bunker Buster in Vietnam. De explosieve kracht was zelfs zó groot dat vuren op posities nabij die van eigen troepen beter vermeden werd, al gebeurde dat in de praktijk vaak genoeg vanwege “Danger Close” situaties, maar alleen wanneer niks anders meer mogelijk was.
Voor de Grunts helaas niks vreemds…. want wanneer je de “Nuoc Mam”(vissaus) in de vijand’s adem kan ruiken smijt je liefst álles wat je hebt naar z’n kop, gootsteen inbegrepen…

De loopbaan van de M110 is veel meer uitgebreid dan hier beschreven en zelfs nog niet over.
De Amerikanen stuurden de laatste versie in 1994 met pensioen, maar er zijn nog steeds een aantal landen die deze houwitser in dienst hebben.
Ook Nederland heeft ze gehad (en met een setje “Diehl” tracks van AFV is er dus een NATO variant mogelijk).
Meer informatie staat onder andere op Wikipedia en ook verhalen en foto’s uit de praktijk zijn plenty voorhanden, inclusief walk arounds en manuals.
Zoek bijv. op : M110, M107, 203mm SP-Howitzer, U.S. Field Artillery + Vietnam of Iraq of gulfwar, Fire Support Base.



De Kit :



Welke motivatie om deze te bouwen ? gewoon een gave kit van een vet geschut op rupsbanden !
Moderne oorlogvoering trekt me in beginsel niet bijzonder maar af en toe wel en dat kan dan ook opgaan voor de gebruikte hardware.
In 't geval van de M110 was het zelfs andersom : een scalemate attendeerde me op de kit en pas nadat ik díe gescoord had kwam de nieuwsgierigheid naar het milieu van de houwitser, de bijbehorende historie en natuurlijk het echte voertuig.

Beknopte Review :

Een stevige doos, gevuld met 600 onderdelen onderverdeeld in :

18 x runners in olijfgroen plastic
1x runner doorzichtig plastic
1x runner, vinyl hydraulische leidingen
1x runner, vinyl tracks
18x polycap
1x vel Photo Etch
2x brass equilibrator delen
1x aluminium loop
1x draad voor de sleepkabel
1x vel decals
1x instructie boekje met 24 bladzijden.

Qua detail zó fraai dat-ie (als je geluk hebt met de dropveters) schaamteloos Recht Uit Den Doos samengesteld kan worden 😎
Er is veel detail, heel fijn detail en daarvan heel veel ook !
Wel veel sinkmarks maar die zijn gelukkig veelal ondiep en na de bouw onopvallend. Zoveel sinkmarks voor zo’n moderne kit..... maar dat
schijnt ‘erbij te horen’ als men op dit niveau van detaillering gaat spuitgieten 🤔

EPMs zijn er ook plenty maar ook hier de meesten behoorlijk klein en bovendien positief dus makkelijk met een scalpel vlak te schrapen maar doet men dat niet zullen ze alleen in close up opvallen.

Plastic is van goede kwaliteit....harder dan Miniart en zachter dan Italeri.

De vinyl tracks van mijn kit zijn helaas misvormd met zijdelingse bochten, dus ook maar een setje workable plastic track-links aangekocht, ook van AFVclub.
Die tracks zijn goed van detail en nagenoeg zonder gietnaadjes, al was er wel veel op te schonen vanwege nogal wat flash rond de details.
Het monteren is lijmloos in elkaar klikken, maar vergt een handigheidje voor het mooiste resultaat. Meer daarover later.

De instructies zijn netjes maar af en toe is de plaatsing van een onderdeel onduidelijk. En helaas niet foutloos... ook dat zal ik uit de doeken doen in het verslag.

Tot zover de introductie.... vanmiddag het eerste stukje over de bouw...

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk topic! Ga ik volgen! Het is dat deze kit niet echt kan vuren maar voor de rest werkt bijna alles. Enorm detailniveau waardoor Italeri direct naar de vintage-winkel kan.
 
M107 en M110, al verschillen ze van elkaar eigenlijk enkel door de loop.
En die was in grofweg een middag te vervangen door de andere, en later in een uurtje of twee tijd toen ze te velde in Vietnam een manier bedachten om de terugloopcilinders niet te hoeven legen en hervullen bij het wisselen.
 
Geniet van dit project Peter!

Ik ben benieuwd naar wat je ons laat zien.

Groeten, Jan
 
Toch knap dat zo'n ding met achteruit draaiende tracks vooruit kan rijden... (20:30 - 21:00 min)

😳

Jaja, ik weet het, iets met camera's...
 
Toch knap dat zo'n ding met achteruit draaiende tracks vooruit kan rijden... (20:30 - 21:00 min)

😳

Jaja, ik weet het, iets met camera's...
….the moonwalk voor rupsvoertuigen…..
 
die [loop] was in grofweg een middag te vervangen door de andere, en later in een uurtje of twee
indeed... hier het verversen van een 175mm loop van een M107 :


Ik was bezig te schrijven en editten terwijl jullie reageren... bedankt voor de belangstelling, opmerkingen en toevoegingen 🙂👍

Okee gents... let's build

In stap 1 (van de 44) beginnen we met de romp en dan de wielophanging.
Rustige start ? neen... want de basisplaat/ophanging voor het achterste loopwiel (dat tevens het spanwiel is) past niet goed want :
De montage pin is te lang :


Stap 2 behelst het samenstellen der loop-en aandrijfwielen.

Daarna mogen in stap 3 de wielen er op, die er voor schildergemak ook makkelijk af kunnen vanwege het gebruik van polycaps.
Ik heb wel 0,25mm shims aangebracht zodat de wielen niet de draagarmen raken :
(en wow.... wát een sinkmark..)


In stap 4 volgt er een stukje interieur, namelijk het deel onder de 'toren' waar wat hydrauliek moet worden geïnstalleerd.
Wel handig dat deze stap als module is uitgevoerd.
(definitieve afwerking met stof en vuil volgt nog)


En intussen wordt al wel duidelijk dat de boel best goed passen wil maar dat je dat wel even goed oefent vóór het definitieve lijmwerk.
Pasvlakken (en hun locatie) zijn soms wat onduidelijk wat ook wel opgaat voor pen/gat verbindingen.
Niks rampzaligs hoor ! men moet gewoon goed opletten en vooral dryfitten... liefst enkele (of meer...) stappen in het voren.

In stap 5 is de 'cabine' voor de chauffeur aan de beurt. Met 15 onderdelen en twee decals ontstaat ook hier weer een module die na het
schilderen en samenstellen gemonteerd wordt. Het samenstellen ging niet echt comfortabel want voelde ietwat als het samenstellen van
een doos zonder bodem en dak.
Hier mijn suggestie van lijm volgorde :


Voor het plaatsen van deze 'driver-module' (stap 6) zijn op de romp bodem twee lange pas-ribbels gegoten.
Haal deze maar weg want ze kunnen net effe in de weg zitten. Houd de module in de romp strak naar links en naar voren, dan kan het eigenlijk niet fout gaan.
Het detail is niet uitgebreid maar met de belangrijkste onderdelen voldoende.... voor mij dan toch...
Wil je een waarheidsgetrouwe bestuurdersplek dan heeft Marcel von Hobe een fraai alternatief in 3D print : zie
"3D in Scale" op Shapeways.
EDIT 04 juni 2025 : de link verwijst niet meer naar de set van Marcel. Bij interesse best contact opnemen met Marcel zelf (is lid van de Twenot).

Aldus een inkijkje... nog niet helemaal af qua verf...


Dan volgt stap 7 met details voor de onderkant van de voorste bovenbouw.
Ook hier wat puntjes van extra aandacht :


Inclusief mooie schaalweergave van het echte vlechtijzer :



Stap 8 en 9 gaat voornamelijk over het monteren van de vinyl tracks en de plaatsing van de voorste bovenbouw.
Dat ziet er dan zo uit, zei het zonder vinyl tracks, en de plastic workables zaten hier nog niet in elkaar...komt volgende keer...


Opmerking over stap 9 : part K27 is een beschermkapje van een 'dinges' (?) maar dat is van de latere uitvoering (weet geen datum).
Op in ieder geval foto's uit de Vietnam periode vind je dit kapje niet terug. Ik heb het weggelaten en het motordek glad afgewerkt.


In stap 10 wordt het al lekker druk met een stapeltje details op de voorste bovenbouw :
De lampbehuizing is al geschilderd vanwege dat ze per stuk tweedelig zijn en van helder plastiek.


De handgrepen aan de motorkap zijn aanwezig als kit-parts maar ze DIY afsteken van een staafje Evergreen gaat sneller dan trachten
de ietsiepietsie tiniweenie AFV-parts netjes schoon te schuren 😁
De hendel (in het rechtsboven quadrant) is om de transport steun voor de loop te vergrendelen. In deze stand is de vergrendeling dicht.


Tot slot voor nu een stukje detail uit stap 11 alwaar het standaard tool rack samengesteld wordt uit plastic en PE.
Ik heb gekozen voor een leeg rek want deze M110 komt op een diootje waar de houwitser in gebruik is.
De vouw naden op de PE delen kloppen niet helemaal maar het is redelijk goed gekomen. Eigen toevoeging zijn twee riempjes met gespen.


So far so good.... geen bake and shake kit.... prachtig detail en met een stevige portie geduld en TLC gaat 't vást een beauty worden 😛

Tot de volgende aflevering

 
Laatst bewerkt:
Goed bezig! Toch nog plek voor extra details dus👍🏻. De sinkmarks bij AFV Club, alsmede andere “gietproceslittekens” komen veel voor. Vind ik niet passend bij het detailniveau van hun kits. Ook aanhechtpunten aan de sprue van hele fijne onderdelen zijn soms/dikwijls ronduit beroerd.

Maar als ik het goed begrijp is dit model dus al klaar en staat geschilderd op de plank. Je bent ons als smakelijke dis nu in porties het bouwproces aan het voeren?
 
De handgrepen aan de motorkap zijn aanwezig als kit-parts maar ze DIY afsteken van een staafje Evergreen gaat sneller dan trachten
de ietsiepietsie tiniweenie AFV-parts netjes schoon te schuren 😁
Hier zou ik ze inderdaad ook vervangen, maar wat ik meestal doe als ik wel de plastic grepen gebruik, is het aangietpunt redelijk schoonmaken, dan de greep aan het model lijmen, en pas wanneer de lijm droog is, de gietnaden en het restant van het aangietpunt weghalen met een scherp mesje. Dat is veel beter te doen dan proberen een klein, dun, breekbaar onderdeeltje vast te houden terwijl je de naden eraf schraapt.
 
Bedankt voor de comments en de duimpjes 🙂

Toch nog plek voor extra details dus
Jaha... ondanks de detail drukte op en rond het kanon is er best nog wat toe te voegen zo bleek uit de walk arounds.
En op sommige plekjes vind ik 't dan ook leuk om dat toe te voegen, al zou het weglaten ervan waarschijnlijk niemand opvallen want deze kit is
van zichzelf al bijzonder gedetailleerd !

sinkmarks bij AFV Club, alsmede andere “gietproceslittekens” komen veel voor. Vind ik niet passend bij het detailniveau van hun kits. Ook aanhechtpunten aan de sprue van hele fijne onderdelen zijn soms/dikwijls ronduit beroerd.
Tja Walter...het lijkt niet anders te kunnen of indien toch wordt het te duur ? voorlopig is er mee te leven (verzucht ik lijdzaam 😉)

is dit model dus al klaar en staat geschilderd op de plank
Nee m'n beste.... weliswaar ben ik stiekem al wel een stuk verder maar het 'achter lopen' qua verslag komt omdat ik al bij stap 3 begon te twijfelen
of ik nu wel of niet een verslag zou gaan doen. Was vrij ernstig twijfelen ook nog... op de manier waarop Kapitein Haddock kan twijfelen
of-ie nu met zijn baard bóven of ónder de deken slaapt 😬

@ Jakko : goeie tip ! deze manier van eerst lijmen en daarna opschonen gebruik ik ook wel. In dit geval had een stukje Evergreen mijn voorkeur
omdat het mooier rond is dan het kit-part.
 
.... weliswaar ben ik stiekem al wel een stuk verder maar het 'achter lopen' qua verslag komt omdat ik al bij stap 3 begon te twijfelen
of ik nu wel of niet een verslag zou gaan doen. Was vrij ernstig twijfelen ook nog... op de manier waarop Kapitein Haddock kan twijfelen
of-ie nu met zijn baard bóven of ónder de deken slaapt 😬
Gewoon “de baard boven de deken”…dan kunnen we hem live zien groeien namelijk. Niets leuker dan medebouwers die zich met open of dichte luiken, licht aan of licht uit en met of zonder motor gaan bemoeien. Op die manier ga je (ik althans) wel eens kanten met een model op die je van te voren echt niet had voorzien.
 
Hallo scalemates, één goedemiddag

Gewoon “de baard boven de deken”…dan kunnen we hem live zien groeien namelijk. Niets leuker dan medebouwers die zich met open of dichte luiken, licht aan of licht uit en met of zonder motor gaan bemoeien. Op die manier ga je (ik althans) wel eens kanten met een model op die je van te voren echt niet had voorzien.
Leuk om dit citaat te gebruiken als intro voor het vervolg want.... de spade is aan de beurt en hoe zullen we die gaan toepassen :
omhoog in transport stand... of stevig ingegraven om de terugslag op te kunnen vangen ?

In dit geval is discussie daarover echter onnodig want ik had al besloten hoe het gaat uitzien 😁
Stevig ingegraven natuurlijk... ik verklapte immers eerder al dat de Big Boomstick vertoond zal worden als zijnde in gebruik...

▼ Na also... verder met stap 12+13 alwaar de hydraulisch bewogen terugslag-spade samengesteld wordt... en dit is hoe het er uit kan zien :
(dit is dryfit en nog zonder alle accessoires welke aan de beurt komen in stap 14)




Ook hier enkele punten van extra aandacht.

▼ In stap 12 wordt één en ander aan het blad van de spade toegevoegd.
De toevoeging van K62 en K63 vergen (bij A) een nabewerking omdat deze delen voorbij de ronding uitsteken.
De 'ribben' dienen namelijk mooi rond te lopen dus tijd voor vijl en schuurpapier :




▼ In stap 13 is o.a. het monteren van de hydraulische cilinders aan de bovenrand van de spade aan de beurt.... oppassen geblazen 😬

Ik probeerde het monteren op een andere volgorde maar dat werd bijna een ramp.
Ik dacht dat het handiger zou zijn om eerst K10 te verlijmen en dan de cilinder daaraan te hangen en dan K9 erbij te plaatsen.
Dat lukte half en toen dan K9 (bijna gelijktijdig) erbij moest bleek het een gedoemd plan
dusss...
'Hang' K8+K11 en K9+K10 aan de cilinders en pas dán per samenstel op z'n plek houden en zeer voorzichtig verlijmen om aldus de cilinder beweegbaar te houden. De beweegbaarheid is nodig tijdens het monteren van de spade aan de romp.
De moeilijkheid zit 'm vooral in dat de twee (draaibare) beugeltjes tegelijk in een hoekje 'gepropt' moeten worden.


Aan het echte ophangpunt zijn duidelijk de lassen te zien die eventueel toe te voegen zijn.
Op de close up plaatjes lijkt dat verplicht maar valt op normale kijkafstand niet echt op (wát een goedkope smoes niet te gelóven😁)


▼ In stap 15 volgt de montage van de complete spade aan het voertuig.
Dit is volgens de AFVclub ontwerp met een 'snap fit' manier maar toch definitief.... dat is : als het je lukt zonder het spade samenstel te breken.
De onderste ogen moeten in het 'slot' aan de romp geklikt worden maar dat is te lomp en te krap waardoor veel kracht nodig is.
Ik zag die bui al hangen en heb voor de aloude verbetering van gaten en pennen gekozen.


Aldus is het 'slot' in de romp doorboord.


Ook de onderste scharnierpunten zijn doorboord. En iets aangepast vanwege licht knellen tijdens het scharnieren.


Twee pennetjes gemaakt. Ruim lang en met een heet mesje afgeplat.


En zo zit het geheel degelijk aan de romp en kan nog makkelijk afgenomen worden. Er volgen nog heel wat stappen en dan is het
wel zo prettig dat de beweegbare spade opzij gelegd kan worden.



Tot zover weer even.
Volgende keer verder met het kanon en ook de After Market rupsbandjes nog even uitleggen...

Happy Modelling 😀

 
Mooi verslag en een goede oplossing voor de bevestiging aan de romp! 👍🏻👍🏻👍🏻
 
Goed bezig, met goede en praktische keuzes. Zo houd je de gang erin, niet teveel detail.

En de spade zit je zo niet in de weg, zoals je al aangeeft. Zou wat mij betreft de oplossing van AFV moeten zijn. Maar de bedenkers van dit fraais moeten ook met andere dingen rekening houden.

Succes, Jan🇺🇸💪
 
Bedankt voor de reacties en de duimpjes 🙂

de bedenkers van dit fraais moeten ook met andere dingen rekening houden.
dit soort 'problemen' (lees : uitdagingen) ontstaan vooral door het beweegbaar willen maken van onderdelen.
Men moet dan iets verzinnen waardoor er niet gelijmd hoeft te worden maar de boel toch betrouwbaar op z'n plek blijft.

Op zich kan zo'n ontwerp wel handig zijn omdat je dan makkelijk een stand kunt uitproberen om te zien hoe dat staat bijvoorbeeld.
Wanneer dan de tijd rijp is poseer je het deel en lijm je het vast.
Hoeft uiteraard niet, maar doe ik met bouwmodellen altijd wel omdat ik daarbij uitga van een statisch model (waar ik van afblijf) en niet van speelgoed.
 
Goedemiddag aan alle voor de tweede maal georganiseerde tank hobbyisten 😁

Laten we nog een stukkie M110 doen... ik had namelijk ook al de workable tracks van AFV club in elkaar gefrønnikt ▼



De track links hebben goed detail.
Wel vier gates per link op te schonen maar dankzij los knippen met de superfine zijknipper van DSPIAE is dat lichte en vlotte arbeid.
Helaas best veel flash rondom maar ach... wie mooi wil zijn moet pijn lijden luidt het gezegde, dus niet mokken maar door werken 💪

Over het monteren het volgende : de gekozen manier is snap-fit die prima werkt maar wel wat aandacht vraagt om het
netjes voor elkaar te krijgen.

Zet men de schakels recht aan elkaar door steeds de twee snap-puntjes tegelijk aan te drukken ontstaat schade... zie wat ik bedoel ▼



Op zich doet dit weinig of niets af aan de betrouwbaarheid van het samenstel oftewel, de track blijft wel heel, maar wil
je het iets netter aan mekaar maken doe het dan als volgt ▼



Aanleggen, indraaien en aandrukken zegmaar...





▼ Aldus wordt geduldig doorwerken beloond met een set mooie tracks.
(ook hier de ondiepe sinkmarks die na schilderen en verweren waarschijnlijk toch minder storen als de harde EPMs)


De 'rubber' zolen aanbrengen nadat de links aan elkaar zijn geklikt is een makkelijk werkje.




Nu nog in de verf zetten en mooi verweren maar dat komt later...

 
Weer een goede tip om te onthouden: Hook up, Turn in, Snap tight … oftewel de HTS methode!
 
haha, kan zo in "Nederland beweegt " 😁
 
Mooi werk Peter! En mooi werk met die tracks.
Ik was bang dat AFV weer eens zou laten afweten, maar, los van de HTS-methode, erg mooie tracks 👍🏼
 


Goedemiddag saam

maar weer eens verder doen met deze reportage van de omzwervingen der scalpel en lijmpot oftewel.... tiet veur'n

De terugstoot spade was het laatst besproken deel. Eigenlijk nog niet compleet dit ding, maar omdat ik nog niet 'ns goed ben gaan zitten voor een
specifiek detail aan die spade sla ik'm nog even over.
Wil wel verklappen welk detail dan :
het zijn twee (fiets)kettingen die aan twee houders zitten waarop zo'n dikke granaat vastgebonden kán worden maar die in parate opstelling
daar uiteraard zelden aangetroffen zal worden.
En ondanks dat AFVclub ons met deze kit verwend met veel goed gedetailleerde onderdelen en multi-poseerbare sub-constructies, konden ze niet verzinnen dat dit voertuig misschien gebouwd zou wensen te worden zonder die granaten op die houders oftewel... met twee kettingen in een pose
waarbij ze los liggen of hangen

Wat ik nu heb is dus dit :

maar ik wil dit ▼

Weglaten is een te gemakkelijke uitweg vind ik.
Heb nog niet gedurfd met heet water iets te proberen.
Hoe ze te skretsjen zijn is wel voor te stellen (en te doen) maar liever een eenvoudige oplossing (LLDM 😏)
Affijn... een beslissing is nog niet genomen en is ook niet urgent dusss... lekker uitstelluhh


▼▼▼ Nu dan bij stap 16 en stap 17 eerst twee drie boodschappen waarvan twee van algemeen, en de derde van groot nut :

1. De 90º fit (hieronder benadrukt in Stap 16 + 17) is belangrijk om later een mooie passing van de wieg in het affuit te bewerkstelligen.
Hoe nauwkeurig dit steekt kwam ik dus te laat achter.
Niet dat het de fit belemmert ofzo, het is puur voor een mooie 'haakse' zit.

2. Vóórdat Stap 17 uitgevoerd wordt is het nuttig om deel K75 even te passen op deel K32. K32 is het deel van de "autoloader" dat tegen het
scharnierende deel K75 moet worden gelijmd. Als de fit onduidelijk voelt : pas het dan aan tot je
duidelijk kan voelen dat K75 tegen het pasvlak op K32 zit (bij mijn kit schraapte ik de randjes rond het pasvlak zodat het ietsje wijder werd).


3. Twee vergeten polycaps zijn wel een beetje een blunder van AFVclub
Best wel spannend omdat degene die in stap 16 gemonteerd had moeten worden achteraf met grote moeite nog op z'n plek
te krijgen was met de elevatie as reeds op z'n plek 😬
Ik was namelijk in de veronderstelling dat die vertande as vanzelf wel netjes in- en opgesloten zou worden tussen de staande delen.
De rammelende fit echter had ik ondanks het vertrouwen in de instructies nader moeten uitpluizen voordat ik definitief ging verlijmen.
Ik heb echt mazzel gehad dat de polycap er nog tussen kon gefrommeld zonder E46 en E47 open te moeten breken 😅




▼ Dan volgen stap 18, 19, 20 alwaar de wieg gestalte krijgt.
Ook hier enkele fijne leidingen en ter referentie v.w.b. de positie daarvan een plaatje van de echte hardware erbij :




Geen plaatje van mijn leidinkjes maar wel de onderzijde van de wieg.
En niet ongebruikelijk maar zonder vermelding makkelijk over het hoofd te zien : onderdelen op de runner zelf :


De naad wegwerken vond ik niet belangrijk vanwege mijn keuze voor een horizontale pose van het kanon.
(en dan wél mooiere boutkoppen monteren...😁)




▼ In stap 21 wordt de wieg in het affuit gehangen.
Mijn manier bied meer gelegenheid om de sub-constructies A en B netjes op het affuit te krijgen. En wat bewerking is eerlijk gezegd nodig ook,
vooral voor de fit van de ronde gedeeltes in de half ronde uitsparingen in het affuit.


Zie mijn resultaat : één nette en één niet zo nette fit 😌






▼ Dan volgt zoals men verwachten mag stap 22 waar verder wordt gewerkt aan toe te voegen details.
Eén detail hier waar AFVclub wat meer begeleiding had mogen bieden zijn de equilibrator afstel mechanieken.
Dit detail is modelbouw technisch mooi uitgedacht maar zonder een beetje extra info zet je het hoogst waarschijnlijk niet goed in elkaar....




Ik zie dat de tweede helft van stap 22 ook nog toelichting behoeft... moet daar nog plaatjes voor schieten... komt dus nog...

Zo ver zo goed durf ik wel te stellen .... het past over het algemeen allemaal best wel goed al moet je daarbij vaak echt zorgvuldig
werken omdat er weinig of onduidelijke hulp is, hetzij vanwege onduidelijke of minieme pas- pennen -nokjes of -ribbels, hetzij door ietwat onduidelijke aanwijzingen in de instructies.... hoe dan ook... still happy modelling 😊

wist je dat : de wiel ophanging kan met een druk op de knop op slot gezet worden wat het een zeer stabiel wapen platform maakt.
 
Laatst bewerkt:
Mooi gedaan Peter,

Je uitleg, vergelijking van het echte ding t.o.v. de instructie vind ik een mooie toevoeging. Als je als bouwer niet weet wat het voorstelt, kun je hier lelijk de mist ingaan. Dan lijkt het niet wat het is.
Ik herinner me dat AFV bij hun Churchill juist een foto hebben toegevoegd om te laten zien hoe het moet worden. Bij Gecko doen ze dat bij hun Bedford.

Succes met deze 'recht uit de doos ' bouw.😏💪.

Groeten, Jan
 
Mooie uitleg met goed de aandacht op punten waar zaken verkeerd kunnen gaan. En ja …..niet een naad wegwerken maar wel twee strakke bouten aanbrengen …..🙇🏻🤷🏻
 
Heerlijk Peter, je trekt weer als vanouds van Leer.... doet me denken aan de gentle giant en bulle in der scheisse (alhoewel de laatste van mij was 😉 )
 
G'day Scalemates

bedankt voor de spem (Sociaal Positief Ervaren Mededelingen)

Je uitleg, vergelijking van het echte ding t.o.v. de instructie vind ik een mooie toevoeging. Ik herinner me dat AFV bij hun Churchill juist een foto hebben toegevoegd om te laten zien hoe het moet worden.
Het verslag voelt voor mij dan ook meer als een 'review bouw'. Dat was helemaal mijn bedoeling niet (het verslag dus) maar tijdens het
bouwen zette ik wel notities in de instructies. Dat deed ik voor de scalemate die me enthousiast op deze kit had gewezen nadat-ie'm zelf
van z'n laatste centen letterlijk van het schap had gegrist maar eerst nog een dikke 1:16 Panzer IV aan het plakken was.

Maar ja... assik dan toch ga laten zien waar ik mee bezig ben kan/wil ikkut niet laten de opgedane ervaring/kennis te delen.
Zeker wanneer het zo'n fraaie kit betreft die ook zeker complex is en je daarom juist degelijke informatie wil om niet uit te glijen.
Vaak niet heel erg voor een gevorderde maar een beginner (of bijv. aan Tamiya verslaafde) kan hier op afknappen en da's zonde toch ?
Zonde van de opdrogende Mojo en zonde van de kit die dan op de SOD belandt of erger...

Sterren op het gebied van bouw begeleiding vind ik bijv. Zoukei Mura en Wingnut Wings maar voor minder complexe kits vind ik Tamiya
daar ook zeker bij horen.

niet een naad wegwerken maar wel twee strakke bouten aanbrengen …..🙇🏻🤷🏻
Oostindisch Blinde Schuur Syndroom ???

Heerlijk Peter, je trekt weer als vanouds van Leer.... doet me denken aan de gentle giant en bulle in der scheisse (alhoewel de laatste van mij was 😉 )
Leuk om te horen en zo voelt het (in wat mildere vorm) ook wel weer. Wanneer ik dat Gentle Giant verhaal terug lees lijkt het nu nog
na te trillen..... helaas is opnieuw afstemmen op die frequentie me nog steeds niet gelukt
Moest effe zoeke naar jouw Bulle verslag en zag dat helaas alle plaatjes pleite zijn... Scheisse passiert 😑

Thanks Knowledgemate 🙂 aanvullende informatie is altijd welkom


Cursus meesterbouwen 💪🏼
goed idee ! heb je een linkje voor ons ?

Maar.. verder heb ik niets met "modern", zegt 'ie dan
Na jaren van kennisneming over de tweede wereldoorlog was ik er inderdaad zo over gaan denken, zeker voor wat betreft modelbouw.
Nu zwicht ik soms voor the look, wat eigenlijk voor mij nog steeds het meest belangrijke criterium is voor een aankoop.
Deze Marder ↓ bijv. zou ik nooit aanschaffen 😬.... soms zijn dingen mooi van lelijkheid maar deze vind ik gewoon te erg 🤭
Marder-III-slider-1.jpg


Happy Modelling
 
Mooie ontboezeming Peter,

Als review is deze zeker helpend. Knap hoe je de draad weer te pakken hebt en dat weet te delen. Dat laatste wordt gewaardeerd, maar het is eerste is belangrijk: zorg dat je er energie van krijgt 💪.

En zeg nooit nooit. Heerlijk hoe iedereen zijn eigen smaak heeft en achter zijn tafel allerlei moois vervaardigt. Wat de een lelijk vindt, maakt de ander tot een geweldig model. En zo genieten we op een eigen manier van onze hobby!

Groeten, Jan
 
Nu zwicht ik soms voor the look, wat eigenlijk voor mij nog steeds het meest belangrijke criterium is voor een aankoop.
Ik bouw wat me aanspreekt, of dat nu een modern legervoertuig is, eentje uit WOII, een fantasy-figuur of een Formule 1-wagen. Toegegeven dat die laatste nogal zeldzaam is voor mij (ik heb er zo’n 35 jaar geleden eentje van Matchbox in 1:32 gebouwd en dat was het wel) maar dat is het punt niet 🙂 Natuurlijk moet iedereen dat voor zichzelf weten, maar dogmatisch iets niet bouwen omdat het niet past bij wat je vindt dat je interesses zijn, terwijl je het nu net toch wél interessant vindt, komt op mij heel vreemd over.
 
Na jaren van kennisneming over de tweede wereldoorlog
Time to move on? 😎😉

21e eeuw​

 
Ja… een trieste opsomming 😔
 
betekenisvolle reacties, bedankt 👍

Nog even dit...
En zeg nooit nooit.
zo star ben ik gelukkig niet meer... er staan nu nog drie moderne AFV's te wachten en het waren er bijna een aantal meer geworden
toen ik op zoek ging naar referenties voor de M110 en in de Vietnam oorlog belandde.

In 2004 toen ik lid werd van de Twenot ging mijn interesse eigenlijk alleen echt uit naar WW2 Duits.
Maar "waar men mee omgaat raakt men door besmet" werkt bij mij (en vast niet bij mij alleen) nogal sterk door.

Dus zo kwam het geallieerd materieel erbij, toen de "Great War" en nu de Vietnam oorlog en de (dagelijkse) interesse in de oorlog in Ukraïne
heeft me nu ook al een T-62 doen aanschaffen.

En die fraaie figuren van Sylly's Mini Models beginnen ook al wat los te weken vanwege mijn eigen KL tijd als
"Kalkemmer" bij de Koninklijke Marechaussee.

Affijn... kun je je voorstellen hoeveel zolders ik nodig heb, zou ik me in die trieste mensonwaardige lijst der conflicten verdiepen...
Daarin schuilt mijn diep gewortelde afkeer van alle oorlogstuig na 15 augustus 1945... toen had de mens het toch door kunnen hebben.
Velen zullen dat naïef vinden maar dat is nu juist waar het naar mijn mening veel te veel mensen aan ontbreekt 😉
 
Laatst bewerkt:
Daarin schuilt mijn diep gewortelde afkeer van alle oorlogstuig na 15 augustus 1945... toen had de mens het toch door kunnen hebben.
Velen zullen dat naïef vinden maar dat is nu juist waar het naar mijn mening veel te veel mensen aan ontbreekt 😉
….inderdaad….
 
Na de beschouwing over het weinige leervermogen van de mens sinds 15 augustus 1945 is het stil geworden rond de M110.
 
stil geworden rond de M110

mja... de voortdurende onbeschikbaarheid van een bepaald type ammo kist deed mij de mojo ontglippen.
Heb een stapel kisten nodig voor het dio plannetje...wat ik dan al in het water zie vallen.... en dan begin te doemdenken...


Nu eerst dan een voorgaand projectje afronden om de bouwlol op peil te houden 😉
 
Gewoon doorgaan zou ik zeggen. Gaandeweg de rit gaat die amobox kwestie zich vast wel oplossen!
 
Gewoon doorgaan zou ik zeggen. Gaandeweg de rit gaat die amobox kwestie zich vast wel oplossen!
Voor mij is focussen zwaar werk (adhd) en werken aan twee projecten zit er praktisch niet in.
Ja ik hoop echt dat die kisten (van Value Gear) weer op voorraad gaan komen. Zoniet is er vast wel een andere mogelijkheid om aan
de gewenste kisten te geraken...

Voor nu dus even geen WIP maar een poosje POH (Project On Hold)
 
Wat in de werkplaats staat wacht rustig op zo’n beurt….komt vanzelf wel eens!
 
Zoniet is er vast wel een andere mogelijkheid om aan
de gewenste kisten te geraken...
Of de meeste kisten van de rand van je dio af laten vallen. Ik bedoel: als de rand van de stapel zich op de rand van je dio bevindt, bevindt het grootste deel van de stapel zich buiten de rand.
 
kisten van de rand van je dio af laten vallen.
dat is inderdaad een optie maar wil ik eigenlijk niet omdat het om een munitie opslag bunkertje gaat.
Deze zou ik dan niet middels een schotje willen laten eindigen. Kan wel maar wil ik niet.

Dit is o.a. wat me inspireerde iets te willen bouwen met gebruikte kisten :

vietnam-m110-203-mm-spg.jpg

Hier ↓ zou ik dan twee van bouwen met de kisten zoals in de foto hierboven ↑
Vietnam_01.jpg
 
Ja ik hoop echt dat die kisten (van Value Gear) weer op voorraad gaan komen. Zoniet is er vast wel een andere mogelijkheid om aan
de gewenste kisten te geraken...

De tijd verstrijkt en dan ineens kom je de laatste van een restock tegen dus PAKKEN die hap 😤
Dan een keertje shoppen en kom je nóg iets tegen.... hóp.... stuur maar op
en weer later als klap op de RPG ook nogges een setje van 30 stuks tegen komen !!

Dat ligt alweer een poos te wachten en verder is de boel compleet.... heb zelfs Vietnam pigment intussen 😂

Dus 16....



+ 5....



+ 30...



... is maar liefst 51 kisten die ik allemaal gebruiken kan en mag voor een fraai ammo bunkertje

Nou zat ik gisteren met een scalemate (die mij destijds lekker had gemaakt met deze M110) over zijn vers buitgemaakte M110 A2 te kletsen.
Over de telefoon namen we de instructies op Scalemates met smaak door en vanwege mijn er- en aan varingen met mijn M110 kon ik al
enkele tips geven.
Naar aanleiding dáárvan zat ik vannacht dit verslag hier nog'ns door te lezen en heb nu wel veel zin gekregen om deze weer op te pakken .
Is bovendien geen impuls want deze gerupste moker kriebelt al wat langer om eerlijk te zijn

Ik ga de kit vandaag eens losmaken uit de Shelf Queen Collectie

Lock an' load.....wordt vervolgd 😋

 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze kit ook gekocht in IJzendoorn. Ik ben benieuwd naar je verdere vorderingen!
Ik ben alleen wel van plan om de tracks te 3Den. Als ik zo de tracks van AFV zie haak ik daarop af.

Mocht je interesse hebben, geef maar een gil.
 
Ik ben alleen wel van plan om de tracks te 3Den. Als ik zo de tracks van AFV zie haak ik daarop af.

Mocht je interesse hebben, geef maar een gil.

Ik ga zodadelijk de boel inspecteren en mocht ik die AFV tracks nu anders zien dan geef ik een seintje Hilbert, in ieder geval
al bedankt voor het aanbod 👍

Een diorama vooral over Vietnam is altijd iets op naar uit te kijken.
leuk om te horen 🙂
 
Terug
Bovenaan