🏆 Winnaar (Tini) 2CV “Jules”

Dit model is van de winnaar van deze FOC
He Alex, nog niet echt in verdiept, maar die Black Lion Decals lijkt het wel te worden.
Zelf schilderen lijkt me geen optie, zeker niet met die geribbelde zijkant.
en gemak dient de mens 😉
Ik ga Coreldraw maar eens afstoffen

Laatst bewerkt:
Het ”plakwerk” zit er bijna op.
De radio mount, de spatbordspiegel, een trekring achterop, de nummerplaat en de bumperrosetten gefabriekt en gemonteerd.
Het stuur ook opnieuw gemaakt, het originele was veel te dik.

De centrale wielmoeren waaraan haken zitten (zijn al gemaakt) om het voertuig op te tillen
moeten na de verfklus nog bevestigd worden. Zo ook het voorruitje.

C8D50275-7705-4352-9A3F-F9BBA299CD8C.jpeg

B4B50F29-3EDD-4973-84EA-DB18DDF491C2.jpeg

ECD241A0-4BC3-49B3-9087-F0260012DD5F.jpeg

Maar nu, moment suprême, welke kleur gaat het worden?
Ik kan het Frans vertaalprogramma niet meer zien, na intensief research.
Het ombouwen van het eendje was een soort “particulier” initiatief van de Groupemement d'Hélicoptères de l'Aéro-Navale.
Waar werd het omgebouwd? Hoogstwaarschijnlijk op de marine-luchtvaartbasis in Algerije.
Welke kleuren verf heeft men bij de hand? Je zou denken dat het kleuren zijn die ook voor de helicopters gebruikt worden.
Navy blue, Sea blue gloss, Dark green (vert foncé), Matt dark green (vert armee)?
Er zijn ooit 2 modelletjes uitgebracht in schaal 1/43. In het groen en het blauw.
Ik denk aan een blauwe of donkergrijze uitvoering.
Het waren marine luchtvaart jongens, die niks ophadden met zandhazen, toch?

We zullen zien 🤔

BE0DEF46-FAA7-4A8A-8CC2-BC4053E64519.jpeg
5EB5A1CD-1CF1-47F7-8591-2BE3C43F4F29.jpeg

Hoi Tini,

Persoonlijk zou ik dan voor de groene verf gaan. Kijkend naar je eerste foto's zie ik bijvoorbeeld geen verschil tussen de 2cv en de heli. En de verf is niet mat.

Succes, Jan

Goede observatie, Jan. Had ik nog niet eens op gelet.
Dat klopt maar de laatste foto van de heli in kleur is ook niet mat en toch behoorlijk blauw.
Bovendien zijn er grote discussies en zelfs felle ruzies geweest over de vraag of Duitse voertuigen in 1940 wel of niet bruine vlekken op het grijs hadden maar gelukkig is vrijwel iedereen het er nu wel over eens dat je dat verschil op zwart/wit foto's niet kunt zien.

Daarom neig ik naar blauw want:

Het waren marine luchtvaart jongens, die niks ophadden met zandhazen, toch?

Overigens kwam ik een mogelijk vervolgproject voor je tegen Tini:

2CV Royal Navy.jpg

Ook de Engelsen gebruikten 2CV's.........was ik me daar toch even met stomheid geslagen 😀

Ook de Engelsen gebruikten 2CV's
By Jolly, Paul.💂🏼‍♂. Ik vind ook omdat ie zo exotisch is, hij best blauwig mag zijn.
Liepen we vroeger niet hard voorbij de roze pink panther landrover 🙈
Ja, dat wist ik. Ze kwamen uit de Citroen fabriek in Slough, stuur aan de goede rechtse kant 😉.
Ook een aardig verhaal:
45FC833D-A091-4973-9489-8CC8FD80D394.jpeg

Zelfs Renault probeerde een graantje mee te pikken met een prototype R4, maar dat is nooit wat geworden.

59F286DA-30B9-4609-A641-187D01896B41.jpeg

Ik heb het even opgezocht, en het was in nummer 219, december 2012.

Afgelopen dagen wat research gedaan in verband met het kiezen van de kleur van Jules.
De kogel is door de kerk, basiskleur wordt semi gloss sea blue, van Hataka
Het zou wat op Tamiya lijken, er wordt met lof over hun kleurechtheid gesproken. We gaan het meemaken.
Samen met Mr. Hide Putty (ook nergens te krijgen) besteld in Frankrijk.
Ik weet niet welke status helikoptervliegdingessen hebben in dit forum, ik zal ze Sikorky’s noemen.
Iets van 130 Sikorsky’s werden in Amerikaanse licentie door Westland in Groot-Brittanië gebouwd en in hapklare brokken naar Frankrijk verscheept.
De kleur was semi gloss sea blue. Federal Standard 25042.
Ik hoef me niet te verdedigen voor mijn kleurkeuze, zeker niet zolang er nog roze landrovers rondrijden 😜.
Maar ik zocht voor mezelf iets van een overtuiging om te kiezen voor deze kleur.
Dus...

06C82112-DCEC-4607-BBE0-7DD457016C75.jpeg

FS 25042

47CD4363-0394-4EAE-BBAA-C59E88334C47.jpeg

Hataka semi gloss sea blue

1A3DA1B9-2312-4FAC-9CCF-2981D6820CFD.jpeg

Laatst bewerkt:
Door die Renault4 kwam in me op dat die mij wel enorm bekend voorkwam! En jawel, deze vond ik in mijn oude doos met speelgoed uit mijn jeugdCA073381-892E-48D8-9292-A7F29E9A2D22.jpeg

Laatst bewerkt:
Eindelijk de verf binnen.
Ik kon natuurlijk niet wachten dus meteen aan de slag gegaan.
Ik ben heel blij met de kleur, ben er nog niet uit wat het voor soort is, maar hij nijgt naar Tamiya acryl.
Ook de verdunner lijkt op Tamiya verdunner, met iets minder alcohol.
Het is echt de kleur die ik zocht…
Aangezien het een zanderige toestand was in Algerije zal de hardheid van de kleur nog wel verzachten door het stof.

Toch ook een vraag: het is semi gloss, moet er toch nog een laklaag op (semi gloss) of is de lak sterk genoeg nu om te gaan weatheren?
451AAC49-85FB-43F1-BE12-12F4665244FC.jpegCB380727-FD86-4049-B7B9-0D1E29E7C9CF.jpegA42F0CBE-241D-47C4-A053-2079988BA7D6.jpeg

Mooi, eigenaardig kleurtje voor een eigenaardig apparaat. Ik zet alles voor de weathering in de semigloss, maar of dat nodig is heb ik geen idee van, maar, ik gebruik dan wel geen enkele soort verf anders dan vallejo of ak als basis en voor de camoflage

Wow, @Tini Hendriks ziet er goed uit…. Ik gebruik nooit grondverf of extra lagen voor het wheatheren. Gaat tot nu toe altijd, maar ik bouw pas 45 jaar, goed🥴

Het wordt echt mooi zeg!!

Waanzinnig, echt kunstig gebouwd.

Zo, mijn gedachten eens laten gaan over een base/diorama om Jules in de schijnwerpers te zetten,
vandaar ook mijn vraag over het fixeren van een model.
Michel van Black Lion Decals heeft een ellenlange mail met info ontvangen en is aan de slag gegaan met decals, top!
De eerste stappen om de parachutist te verven zijn gezet. Ik denk eraan of ik nog een figuur erbij zal plaatsen.

1365A5CD-68BD-4BC7-B6E0-8D9A23A1BA87.jpeg

Gisteren Jules zijn basiskleur gegeven nadat ik eerst met zwart wat pre shadow had gespoten.
Het is lastig om bij kunstlicht te zien hoe het effect is.
Droogtijd is langer bij semi-gloss. Al met al tevreden.
Kan nog wel wat dingetjes doen, maar eigenlijk is het nu wachten op de decals…

63E98731-2B55-44DA-9AFF-3366B1E53B82.jpeg

Wat Bravo-6 figuren besteld, Vietnam era. Zitten leuke figuren bij.
Dit kan met minimale inzet vermaakt worden tot Franse uniformen.
Een allegaartje aan uniformen is te zien op een foto van Jules.

1D4DDB1D-52D9-4ED6-A0BD-A146EF4E12CC.jpeg
Dat sprak me wel aan, dan ook maar het diepe in vwb figuren.
Rechtsonder op de foto is een ”fusilier marin” te zien, dat zijn Franse mariniers. Kleurrijk getooid met hun blauwe muts met rode pompon.
Dat leek me wat. U-models had ze @###*#&@#, maar eerlijk is eerlijk, net zo’n Frans bedrijf als Azimut@#&#€@. “Als we geen zin hebben maken we het niet, als we zin hebben maken we het. Niet meer te vinden…

372BE5ED-CEF6-499F-AD8D-F4058C8E8113.jpeg
Ik heb het Amerikaanse matrozen setje van Hornet gekocht en de rand eraf gesneden.
Met witte Miliput de Franse pet gemaakt.

43DF20AB-2F6C-4E91-AEE4-1AE95C0325F0.jpeg
En ik vind het leuk om te doen, maar er zijn ergernisjes en vragen.
Ik heb dus witte Miliput en Greenstuff van AK.
Wat een plakboel die Greenstuff, en duurt wel erg lang voor het uithard.
Miliput breekt gemakkelijk af op de rand.
Nu zag ik @Peter van Dijk in het Welcome to Hell draadje over Sculpey, @Johannes Haspels over Magic Sculp vandaag.
Voor mij geheel nieuwe materie, bomen en bos verhaal.
Wat is voor mijn doel (minor conversie van figuren) het beste spul?

[...] dan ook maar het diepe in vwb figuren.
[...]
En ik vind het leuk om te doen, maar er zijn ergernisjes en vragen.
Ik heb dus witte Miliput en Greenstuff van AK.
Nu zag ik @Peter van Dijk in het Welcome to Hell draadje over Sculpey, @Johannes Haspels over Magic Sculp vandaag.
Voor mij geheel nieuwe materie, bomen en bos verhaal.
Wat is voor mijn doel (minor conversie van figuren) het beste spul?

Nou Tini, ten eerste hats off voor je conversie avontuur 👍

Ik heb een linkje naar een putty eigenschappen overzicht geplaatst in de Abteilung "Modelbouw Algemeen" dat is alvast handige basis info.

Paar dingen vanuit mijn eigen ervaringen :

Milliput is meer een putty voor grove zaken zoals : betonblokken, stoepranden, tegels, deurlijsten, zandzakken, terreinwerk.
Maar in verdunde vorm (met water) ook geschikt als pasta om kieren te vullen. Niet erg geschikt om fijne details mee te maken.

Magic Sculp is zeer geschikt voor fijn detail zoals figuren detailleren (nieuwe kleding maken) of kleine onderdelen zoals die Franse pet,
een rugzak, een hoes voor een mondingsrem op een kanonsloop maar ook ook een compleet figuur (of een arm of been).

Green Stuff is wel een aparte onder alle putties vanwege z'n 'rubber-achtige' consistentie. Inderdaad zeer kleverig als-ie nog vers is,
maar dat is te verminderen door te wachten of talkpoeder te gebruiken (dat tast de eigenschappen niet aan en geldt voor alle putties).
Zeer geschikt voor het maken van zeer fijn detail zoals bijv. haar, riempjes, zijltjes, dekenrol, luchtslangen, delen van kleding.
Is een zeer soepele putty die ook na harding nog lang flexibel blijft.

Over de hardingstijd : hoe meer je aanmaakt hoe korter die is, maar gezien de kleine hoeveelheden die je voor een conversie gebruikt
is dat vaak langer dan de fabrikant aangeeft. Dat komt vanwege de chemische reactie die plaatsvindt tussen de vuller en de harder.
Is te totale aangemaakte hoeveelheid klein zal er dus weinig warmte vrijkomen wat de hardingstijd verlengt.
Niet goed kneden (is slechte menging van vuller + harder) vertraagt ook het harden.
En uiteraard kun je spelen met de verhouding vuller+harder om de hardingstijd te beïnvloeden.
(Een goeie manier om te zien of je gelijke porties hebt is van elke komponent eerst een balletje te draaien.
Over het algemeen vermeid ik dat het vuller balletje groter is dan het harder balletje)

Je kunt je werk aldus sneller laten harden door het op een warme plek te zetten of een improvisatie oven te maken.
Die maak je met bijv. een 1L conservenblik... top en bodem eruit...binnenkant mat zwart schilderen.
Blik zet je over je werk... bureaulamp met een ouwerwets peertje van 60W er vlak boven en met een half uurtje is de boel hard.

Tegenover het versnellen staat het vertragen van de hardingstijd door het te koelen.
Zet je het putty werkstuk in de koelkast vertraagt de reactie dusdanig dat het na een nacht nog soepel genoeg is om te bewerken.

En o ja... complimenten voor je schitterende Jules 👍👍

Dat wordt nooit hárd, het is zo gemaakt dat het altijd een beetje flexibel blijft (origineel was het bedoeld voor loodgieters om leidingen te stoppen, blijkbaar was flexibiliteit daar gewenst).

Dat is niet het enige probleem met Milliput. Het echte probleem is dat het rommel is die je beter in de winkel kunt laten liggen. Echt, eigenlijk elk ander merk is beter.

Weer even wat tijd gehad voor Jules.
Stoel en stuur geverfd en erin gelijmd.
Wat liflafjes zoals de M-18 rifle geverfd en de wielen vastgezet, de wielhaken op de velgen bevestigd.
Met Liquid Chrome spiegel en lampen wat shine gegeven.
Wellicht dat AK Gauzy nog iets toevoegt aan de koplampen…

EF7A93A8-1689-4ACB-A99C-967C2F671333.jpeg
64E09A5A-524F-4779-80BA-5C2B285B57F0.jpeg

Weer even wat tijd gehad voor Jules.
Stoel en stuur geverfd en erin gelijmd.
Wat liflafjes zoals de M-18 rifle geverfd en de wielen vastgezet, de wielhaken op de velgen bevestigd.
Met Liquid Chrome spiegel en lampen wat shine gegeven.
Wellicht dat AK Gauzy nog iets toevoegt aan de koplampen…

Bekijk bijlage 10657
Bekijk bijlage 10658
Geweldig gewoon. Ik blijf er naar kijken!

Moet je niet een beetje glans over de decals doen? De karakteristieke ribbelstructuur valt nu wat weg omdat de decals wat doffer zijn lijkt het. Verder: fantastisch!

Ik zou daar een dikke laag Micro Sol overheen doen, om de markeringen goed in de geribbelde panelen te laten trekken.

Gaaf, gaaf, gaaf....die decals maken hem wel "af".

Ik ben het zowel met Jakko als Walter eens......eerst wat micro sol.....dan eraf blijven tot het goed z'n werk gedaan heeft. Eventueel een keer herhalen. Dan sealen met een laklaag.....bij voorkeur eerst een laagje glans, daarna je uiteindelijke finish (mat of semi-mat).

Ik ben het zowel met Jakko als Walter eens......eerst wat micro sol.....dan eraf blijven tot het goed z'n werk gedaan heeft. Eventueel een keer herhalen. Dan sealen met een laklaag.....bij voorkeur eerst een laagje glans

2 x Micro Sol, 1 x Micro Gloss
44E205CA-2772-4FB6-906B-DCC64B178C21.jpeg

Jules staat in de garage bij te komen van zijn eerste wash.
Me ondertussen op de figuren geworpen die er in mijn gedachte bij moeten staan.
Ik ben me nog aan het inlezen waar ze rondom het voertuig komen te staan.
Deze drie gaan het worden.
links de para van Blast Models. kant en klaar
In het midden de fusilier marin (marinier), een Vietnam figuur van Bravo-6.
Ik heb zijn enkels moeten breken (sorry) omdat ie naar achter geleund stond.
De kleppen moesten schuin worden, de Amerikaanse koppel moest wijken voor een leren riem (van masking tape en koperdraad).
en het hoofd is dus een Hornet matroos waar het mes is ingezet (basisrand laten staan) en met Magic Sculp
de fraaie Franse muts met de rode pompon, het witte koord op de muts met looddraad gemaakt.
De rechter marineluchtvaartdienst (is dat een scrabblewoord?) officier is ook uit de Bravo-6 Vietnam serie,
waarbij ik met loodfolie de jaszakken aangepast heb (stripje in het midden).
De broek heb ik langer gemaakt met Magic Sculp, de Amerikaanse opliggende broekzakken verwijderd.
Toen de Bravo-6 mannen de basis cote hadden viel me pas op dat boven de borstzakken de naam- en “us army”tags er opzaten.
Dus moest het mes er weer in…
Kortom, mijn eerste serieuze figuur conversies…

0C04295A-099A-4DC6-9B9F-1F106F8A40C8.jpeg

Interessante variatie in lichaamsbouw dit trio 🙂
Al lekker aan de gang met converteren, en niet onverdienstelijk 👍

Opmerking over de verlengde broekspijpen : de gesculpte plooien zijn als plooien op zichzelf mooi gemaakt,
maar vergelijk ze eens met die van de twee collegae...
Plooien vormen zich door acties en ontspringen vanuit gebieden met houvast, zogenaamde ankerpunten.
De vier basis acties zijn : strekken, buigen, torderen, draaien.
Een andere belangrijke factor is het materiaal van de stof.

Bij deze een afbeelding uit het boek van †Burne Hogarth, "Dynamic Wrinkles and Drapery" die de ankerpunten laat zien.
(prachtig boek [tevens gekmakend] waarin de dynamiek van plooien en stof uit de doeken gedaan wordt op 130 pagina's 😛..🤔..😱)

Hogarth01.jpg

Mijn advies : maak er geen uitgebreide studie van. Enkele overtuigende plooien werken beter dan proberen super realistisch te sculpten.
De tips van David Parker zijn al supernuttig (voor de spiegel enz.)

Hoop dat je hier wat aan hebt...

Carry on 🙂

de gesculpte plooien
Je hebt gelijk, @Peter van Dijk, de broek zit raar. (Zeker op carnavalsmaandag gesculpt?)
Maar ik heb alleen de pijpen verlengd vanaf de gevechtslaarzen.
Of bedoel je dat ook? Hieronder een foto van het origineel.
Moet ik wat plooien rechtstrijken, vindt je?
Bedankt voor de tip over hoe het werkt met het lichaam, handig zijn de richtingspijlen!
EAEC32B7-1465-47A5-879B-B82E7B0D346F.jpeg

Je hebt gelijk, @Peter van Dijk, de broek zit raar. (Zeker op carnavalsmaandag gesculpt?)
Maar ik heb alleen de pijpen verlengd vanaf de gevechtslaarzen.
Of bedoel je dat ook? Hieronder een foto van het origineel.
Moet ik wat plooien rechtstrijken, vindt je?

Bekijk bijlage 10948
Ach du Lieber 🙄... wel, jij hebt het originele (broddel)werk dan dus gewoon netjes verlengd..

Tja, corrigeren ? als je durft 😬 kun je de 'dicht geknepen' plooien op die plek weg vijlen en terug opbouwen, maar dan meer 'recht' (verticaal).
Het zou waarschijnlijk volstaan om alleen de buitenste plooi aan te pakken.
Het linkerbeen is goed qua plooien, maar mist volume aan de binnenkant waardoor het ietwat uitziet alsof er een knik in het onderbeen zit.
Op die plek met een beetje putty volume geven zou gezonder uitzien naar mijn idee.

Heb even een voorbeeld ge-paintshop-pro'd. Het is in wezen geen ingewikkeld klusje, maar het is aan jou...
Belangrijke overweging : ben je er nu tevreden mee, of vind je het er toch niet okee uitzien.... zo niet... kleien ! 😁
(en misschien had je het al door : het vormen/detailleren van putty gaat prettiger of makkelijker wanneer het taaier is geworden,
ik wacht met manipuleren van de aangebrachte putty vaak 20min. voor ik serieus met plooien aan de gang ga... gewoon uitproberen
door een extra balletje putty te kneden waaraan je kan voelen hoe taai de boel al wordt. En uiteraard kun je details ook maken nadat
de putty goed uitgehard is. Kwestie van schuren schrapen enz.)

plooien-correctie3.jpeg

Laatst bewerkt:
That's the spirit ! 👍 sculpt like hell and you'll gét there 😛😉

Zo, mensen. Let’s call it a day.
Ik rond mijn FOC bouw van Jules af, wat nog rest zijn een dioramaatje met de figuren die ik daarvoor bedacht heb.
Ook dat is nog allemaal wat nieuw voor me.
De laatste karweitjes was het plaatsen van de voorruit, na 3 ruitjes verprutst zit ie dan eindelijk.
Weer wat geleerd, dit kun je beter passend maken als je de boel nog los hebt liggen 😉.
Een verkeerd (door mij) opgemeten nummerbord moest opnieuw geproduceerd worden door Michel van Black Lion Decals(niets dan lof!)
En de koplampen was ook zo iets dat ik ver vooruit schoof, maar uiteindelijk “simpel” heb opgelost met Liquid Chrome stiften.

BD44E6EB-791F-4176-8C68-9E53A17B2A7F.jpeg42CA7E17-2503-43CA-B804-E116C75E7DCC.jpeg2D885DAF-4DD9-4D01-9650-0988BFE9282B.jpeg

Terug
Bovenaan