(Tini) 2CV “Jules”

Tini Hendriks

“Jean a un grand moustache”
Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Nu bezig met
2CV
Hallo Bouwers,

Dit is mijn eerste deelname aan een FOC, en hang daarom de Olympische gedachte aan: “meedoen is belangrijker dan winnen”.
Vandaar ook dat mijn deelname project een lichtgewicht is, namelijk een Citroën 2CV van rond 1960.
Als citrofiel (inmiddels aan mijn 7e Citroën toe, waarvan 3 eenden) was ik natuurlijk meteen verkocht...

Korte info: Frankrijk verliest net als bijna alle westerse landen zijn koloniën, in Indo-China en in Afrika.
De inzet van dit voertuig vindt plaats rond 1960 in Algerije. Vanaf 1955 waren er gevechtshelikopters actief in Algerije, veelal gecordineerd vanaf marineschepen. Het GHAN (Groupemement d'Hélicoptères de l'Aéro-Navale n ° 1) vervoerde ook manschappen.
In 1959 nam luitenant-commandant Eugène-Pierre Babot het bevel over Van GHAN-1)
Datzelfde jaar besloot hij een 2CV om te bouwen tot een gewapende en luchtverplaatsbare pick-up. De aldus verlichte 2CV is veel lichter dan de jeep.
Hij verwijdert, snijdt alles wat nutteloos is uit, voegt ankerpunten toe voor transport in een helikopter, plaatst middelzware wapens.
Eerst een terugstootloos 57 mm kanon, hetzelfde dat werd gebruikt op Vespa / Acma scooters, dan een Mauser MG 151/20.
(Detail: de Mauser MG 151/20 was van origine een Duitse mitrailleur die in de ME 209 werd ingebouwd. Frankrijk heeft dit wapen nog jaren gebouwd).

402EBF4C-AF77-4F92-8AE2-B0D53CA3FACF.jpeg

CD93B066-763E-4146-91FE-51D4A9CD1B5D.jpeg

Het model: Ebbro levert een Fourgenette en een pickup al een tijd in 1/24, maar dat is natuurlijk niet mijn schaal.
In 1/43 is ie ook te koop geweest, in beperkte oplage.
mijn 2e hobby is mijn racebaan, daar rijden al 2 Eenden rond, die ik bereid was te slachten.
De schaal van de racebaan is 1/32, dus dat had gekund.
Maar na lang zoeken vond ik een metalen model dat omgerekend 1/34 is. Mooier kan het niet.
Het recoilless gun is te koop in 1/35. De Mauser is er in 1/32.
Het slopen kan beginnen...

59D0B11B-ED03-4AD4-BD62-7C374369259E.jpeg8E5BE09B-9DBD-46A5-A434-B42A82D306C7.jpegA7F462FD-A809-4DC4-B64A-632692C19644.jpeg

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Tini.....heel gaaf project! Echt een prachtige toevoeging voor deze FOC, waar ook voor anderen wat te leren valt in het werken met een die-cast basis. Ik heb hier ook een paar die-cast wagentjes liggen, waar ik ooit nog eens wat mee wil gaan doen qua verbouwingen....dus ik ben heel benieuwd naar je belevenissen in dit project.

Er staat me trouwens iets van bij dat iemand in Engeland eens een 1:1 replica van zo'n 2cv gemaakt heeft. :hm:

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
Nu bezig met
2CV
Nu de kou een beetje uit de lucht was en ik toch op onderdelen wacht voor andere projecten een paar uur staan zagen en vijlen in “Gebouw 2”, de schuur dus. Met koolstof schijfjes en de Proxxon miniboor gaat zagen mooi precies, maar erg traag.
Te weinig kracht, waardoor de boor steeds vastloopt en zo wel erg warm wordt.
De boel ingespannen in de accuboor, gaat veel beter maar veel onnauwkeuriger.
De zoetvijl brengt nauwkeurigheid weer binnen de grenzen tot het noodlot toeslaat.
Ik heb de achterbak ingespannen en tik met de vijl per ongeluk tegen de motorkap.
Alles staat scheef en bij het terugbuigen (onvermijdelijk) breekt een van de twee deurbalkjes..$$$¥£§@#&#€
Lijmen, solderen of vervangen door evergreen?
Voor nu gelijmd, solderen is bij diecast ook zo wat, dan is het het beste om eerst gaan verkoperen...
1885AB38-C19B-4D22-ADA4-6255CB9A3AFF.jpeg

78AADF56-6643-497F-8A61-ACCF321433A2.jpeg
Daarnaast nog een issue over de velgen, na alles nagemeten te hebben klopte er niks van de velghoogte.
Ik zocht 11,6 mm. Het originele wagentje (1/34) mat 14,5 🤨, de beige eend(1/32) 13,4 en de blauwe Sahara (1/32) 12,5.
Dat leek er nog het meeste op, maar na wat verder onderzoek was die Sahara inmiddels al een leuke cent waard.
Na lang zoeken kwam ik erachter dat het merk Balaton Models een Mehari maakt in 1/35.
Ik heb meneer Gabor gevraagd of hij geen 4 wielen kon leveren, en jawel hoor, voor een zacht prijsje zijn de Michelins nu onderweg vanuit Hongarije. Alle lof voor Balaton Models dus 💪🏼!

B4D0C24A-5779-4ACA-AC53-565F9D31D362.jpeg

Laatst bewerkt:

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Dank je Alex, er is inderdaad een bruine replica in Engeland, hij staat ook op Youtube
Ja die!

Lijmen, solderen of vervangen door evergreen?
Voor nu gelijmd, solderen is bij diecast ook zo wat, dan is het het beste om eerst gaan verkoperen...
Ik zou overwegen er een stukje staal staf aan de binnenkant tegenaan te lijmen met 2k lijm. Dit punt blijft natuurlijk een zwakke plek, dus ik zou niet voor Evergreen gaan.

Die wieltjes van de Mehari zullen zeker een verbetering zijn.

Mooi project hoor!

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
Nu bezig met
2CV
De carrosserie gegrond, ziet al veel serieuzer uit.
Gekozen om ook de vloer opnieuw te maken.
Het chassis sloeg natuurlijk nergens op.
De keuze was geheel nieuw of gebruiken wat goed was.
Ik koos voor het laatste, om ook de frotteurs en batteurs te scratchen, een ijzeren asje kan natuurlijk niet.
Dus het mes erin, wat ik te letterlijk oppakte...
5 hechtingen verder. Hèhè 👍🏼😜

AB357F3F-F786-464F-BE16-FAF3043BFB02.jpeg

Kees Blijleven

Penningmeester
TWENOT-bestuurslid
Erelid van de TWENOT
Ik was in juli 2012 op de War and Peace Show in Kent en bij een van de stands zag ik een paar Citroëns 2CV. Maar dan niet het gewone model waarmee ik in 1969 als automobilist van start ging, maar een bestelwagentje met open laadbak en een 2CV voorzien van pittig zware bewapening. De eigenaar, Mike John genaamd, een ietwat excentrieke Engelsman met maar een hand (de andere was vervangen door een metalen haak) was heel bereid mij er alles van te vertellen.

In de jaren ’60 hadden de Britse Royal Marines behoefte aan een licht voertuigje waarmee ze bepakking, voorraden etc. konden vervoeren. En dat moest natuurlijk ook licht genoeg zijn om per helikopter door de lucht te worden vervoerd. Een marineofficier die toevallig ook enthousiast rallyrijder was, kreeg de opdracht een dergelijk voertuig te ontwikkelen. Het verhaal is helaas te lang om het hier te vertellen, maar heel in het kort: zijn keuze viel op de Britse uitvoering van de Citroën 2CV en die is het uiteindelijk in de vorm van een pick-up met een open laadbakje ook geworden. Er zijn er 55 van gebouwd die gedurende de jaren ’60 operationeel zijn gebruikt. Daarna waren ze door de steeds sterker wordende helikoptermotoren niet meer nodig.

Volgens de informatie die ik heb hebben de Fransen het concept overgenomen en gebruikt om een soort mobiel geschutplatform te maken. Het plan was er 30 te bouwen maar het is bij één voertuig gebleven. De aanduiding was Groupement d’Helicoptères AeroNaval (G.H.A.N.1). Toen Mike zijn replica pick-up eenmaal had gebouwd wilde hij de G.H.A.N. ook nabouwen en dat is hem gelukt. Hij was in 2012 net op tijd klaar voor de War and Peace Show. Ik heb de G.H.A.N. niet zien rijden, maar ik mocht wel een rondje met de pick-up meerijden. Nu had het in de week vóór de show heel veel geregend, dus toen alle voertuigen kwamen was het terrein nog doorweekt en in no-time veranderd in een grote modderpoel. Vrijwel geen enkel wielvoertuig kon er op eigen kracht doorheen, behalve ….. de 2CV pick-up van Mike John. Geweldig!

Het hele verhaal over de 2CV's van de Royal Marines staat in DE TANK 219, die nog digitaal leverbaar is.

Bijlagen

• Citroën 2CV (48).JPG
    Citroën 2CV (48).JPG
    231,1 KB · Weergaven: 12
  • Citroën 2CV (77).JPG
    Citroën 2CV (77).JPG
    133 KB · Weergaven: 12
  • Citroen 2CV GHAN (2).JPG
    Citroen 2CV GHAN (2).JPG
    208,9 KB · Weergaven: 11
  • Citroen 2CV GHAN (7).JPG
    Citroen 2CV GHAN (7).JPG
    223,9 KB · Weergaven: 12

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
Nu bezig met
2CV
Dank je voor de bijdrage Kees, we hebben het over hetzelfde verhaal/2CV. Ergens kwam in de stukken die ik opduikelde nog de naam van een 2e CV Van GHAN voor, genaamd “Felix”, maar daar heb ik nergens iets van bewijs van kunnen vinden. De Engelse CV is inderdaad in de Engelse Citroënfabriek in Slough gebouwd, Jules is gewoon een geslachte (Franse) AZU besteleend.
Ik heb zelf wat eenden gereden, nooit te stoppen, wat voor weer of terrein dan ook 💪🏼
Fijn het Franse enthousiasme te kunnen delen! En Garde!

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, Morris C8, Humber FWD ambulance, M10 Achilles
5 hechtingen verder. Hèhè 👍🏼😜
Gelukkig maken we het zelden mee, beterschap. Altijd een abrupt einde aan een bouwsessie. En ik hoop dat je een volgende sessie al weer kunt uitvoeren.
Overigens leuk om een ombouw te zien van een 'dinky'.

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
Nu bezig met
2CV
Dank je Jan, de duim is alweer uit de mitella, blijf wel steeds vasthangen in het model met dat verband, hahaha.
Nog 9 dagen, dan mogen de hechtingen eruit.

Ondertussen toch nog gevorderd met het chassis, veerpotten opgehangen. Om de wiel armen te maken, moet ik even wachten op de Hongaarse wielen.
Het bakje begint ook vorm te krijgen. De ”Dinky” is toch redelijk maatvast. De vloer zit erin
Ik had nog wat vraagbaken van Piet Olyslager en internet konden me mooi helpen met de maatvoering en inrichting.
Evergreen chaos...

AEA88E75-9250-4695-AA27-E9D1F2D7BB46.jpeg

880885AF-4EDC-4140-BFBE-40740BA5D202.jpeg

CDBA8C33-8919-42D3-8BE2-E16CBB8FE12D.jpeg

F6330D46-F8D3-4A0D-AF70-269233E5E1D5.jpeg

Laatst bewerkt:

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
Nu bezig met
2CV
Het huis voor mezelf vandaag.
Weer lekker een stukje opgeschoten.
De bak is klaar in ruwvorm, valt toch tegen om 2 identieke wielkasten te scratchen.
Een “deur” ook klaar, werkte goed mijn idee om twee halfrond profielen om 010 sheet te lijmen, lijkt net of er buis op de rand zit.
Daarnaast een stoeltje gefabriekt van koper en lood. Een tevreden man, proost 🥃

06DD75B4-8248-4403-910A-67761C036DFA.jpeg
3E505BF7-D3C9-4C08-8076-A47AF8CBFB6A.jpeg

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
Nu bezig met
2CV
Saddle up, we ride to Larimo.
Het zadel gefabriekt vandaag, de achterbumpertjes en het uh uh instrumentenpaneel.

Ik heb ook nog onderzoek gedaan naar de kleur die Jules moet hebben.
Er zijn alleen maar zwart/wit foto’s
Er zijn een paar diecast modellen 1/43 in blauw en groen uitgebracht.
Er is een Frans bouwverslag van een blauw model, die Vallejo Oxfordblue heeft gebruikt
De Engelse replica is donker zand.
Als je de auto onder de Sikorsky H19 ziet hangen lijkt het wel dezelfde navy-kleur. (French blue)
de 2CV is aangeschaft en geslacht door de G.H.A.N., de helikopterdienst van de marine.
Ik heb met een Franse modelbouwer gepraat die Franse vliegdingen bouwt, ook de H19.
Die gebruikt navy blue van Gunze (H54), persoonlijk neig ik naar de blauwe variant...

086DE44D-CDD1-4384-9641-FF15F5DF9760.jpeg

18F669A0-1EFE-4B31-BA88-9B58DC6C8350.jpeg
als je zo’n foto uitvergroot zie je wel waar ook nog geschuurd moet worden 😉😜

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Mittlere Panzerkampfwagen M3 Ausf. E en XM706E2
Als je de auto onder de Sikorsky H19 ziet hangen lijkt het wel dezelfde navy-kleur. (French blue)
Dat zegt niks: het is een zwart-wit foto, die geeft alleen maar weer hoe licht of donker de kleuren waren. Als de auto bijvoorbeeld donkergroen was en de helikopter donkerblauw, is de kans groot dat ze ongeveer dezelfde tint in de foto gekregen hebben.

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
Nu bezig met
2CV
Dat zegt niks:
Die Jakko, gooit weer roet in mijn eten😉. Ik zou willen dat ie bij de pink S.A.S. group behoorde 😜, de auto hè 😉.
Wat is dan wijsheid? Ik zie in de Algerijnse campagne voertuigen van Franse, Amerikaanse en zelfs Britse makelij.
Een “veilige” drab? Fwench gween?

EricReist

Lid van de TWENOT
Erg mooi!
Hoe heb je dat reliëf aan de binnenwanden gemaakt? Het lijkt wel rond te lopen...?

f6330d46-f8d3-4a0d-af70-269233e5e1d5-jpeg.9121

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
Nu bezig met
2CV
Dat schutbord is nog een dingetje. Had ik dat niet als eerste moeten maken, voordat ik het chassis eronder zette?
Dan had ik weer niet de hoogte en de hoek van het schuine stuk schutbord geweten.
gelukkig is er veel ruimte bij de voorspatborden, zodat ik nog erbij kan komen.
Beetje kip en ei verhaal, scratchbuilding heeft niet altijd een logica.
Niet dat ik alles dichtlijm en dán pas ga bedenken hoe ik het motorblok erin krijg, maar het is vaak voortschrijdend inzicht.
Dan maak ik iets, en soms een dag later valt me een betere methode in. Of is dat de leeftijd?
Zoals dat soms geen enkele lijm goed houdt op het diecast. Zelfs 2k lijm wil wel eens los gaan als je er een dag later kracht op zet.
vooralsnog houdt de primer het wel goed op de diecast. Ik heb grijze Mig primer gebruikt.
De versnellingspook zit erin, (zonder knop nog, de Miliput knop is onvindbaar weggeschoten,
het lijkt erop dat de versnelling in de achteruit staat 🤦🏼‍♂️😉

A8B3F92D-3218-452C-A025-319306CF694A.jpeg

95D1F049-E7BD-44ED-9919-18B899A630AE.jpeg

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, Morris C8, Humber FWD ambulance, M10 Achilles
Dat lijkt wel een andere schaal. En mooi dat je verder kunt, je duim ziet er weer netjes uit.

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
Nu bezig met
2CV
Een middagje tijd gehad, het uitgebreide instrumentarium zit erin.
De knop op de versnellingspook (staat nog steeds in Reverse) zit erin, de snelheidsmeter het gele klokje linksboven
en koppeling, rem, gas en het stuur. Ook de koplampen zitten erop.
Alleen de clignoteur nog...

E57F7AB8-4B4B-4866-88BE-F2FA0B50B866.jpeg

Bovenaan