T2 en T3 busje Marechaussee (MP)

Sommigen hadden inderdaad een dakluik maar er waren er (gelukkig) ook zonder dakluik. @Jos Keja heb jij interieurfoto’s van de achterbanken?

Jammer…..het was blijkbaar zo gewoon destijds dat niemand moeite heeft genomen er foto van te nemen 🤔

Daarin gaat in ieder cupje een druppeltje secondenlijm waar ik het dan met een spelt uitdip en dat dan aanbreng op het te plakken onderdeel. Ook putty gaat hierin en vandaaruit met spateltje of kwastje (verdund met Tamiya Extra Thin) aanbrengen.
De dopjes van bierflesjes werkt ook zeer goed voor verf en lijm 🙂

Jammer…..het was blijkbaar zo gewoon destijds dat niemand moeite heeft genomen er foto van te nemen 🤔
En toen waren er ook geen mobile telefoons laat staan een smartfoon met camera. Vaak komt uit onverwachte hoek wel iets moois waar je wat van hebt.
Het is een heel leuk project!

En dan kom je bij het dilemma : interieur met fantasie er in gaan bouwen of toch hopen dat er nog foto’s of wat dan ook opduiken die duidelijkheid geven. In het laatste geval is het een geval van zwaailicht rekje maken. Deur erin hangen en verstralers van voren en dan op de plank. De laatste delen van de voorlampen, achterlichten en de knipperlichten doe ik er nu nog niet op in afwachting van het schilderen.
Fantasie oplossing is voor mij een soort laatste scenario als het niet anders kan. Ik wacht dus nog even af…..

Ik heb zitten zoeken of er nog een T2 busje in de collectie zit van militaire musea of de RCKL maar dat levert ook nog niets op…. IMG_1076.webpIMG_1079.webp

Kan… maar ik dacht aan diorama met busje langs een weg, schuifdeur open, tafeltje naar beneden met een kaart en wat papieren en uiteraard bij het voorraam ook wat paperassen (zoals op de foto van @Peter van Dijk).

Ben ook nog aan het zoeken geweest maar kan geen bruikbare interieur plaatjes vinden.
Heb ook gezocht op "Volkswagen Kombi" een veelgebruikte aanduiding voor dit type VW bus.
Biedt de zitting constructie zoals die van de bus van AK geen inspiratie ? zie hier de bouwinstructie

Tja, had ik destijds maar de belangstelling gehad in dat voertuig... Maar zelfs de Landrover (waar ik bijna uitsluitend in meereed) heb ik destijds
ondanks mijn foto hobby maar weinig in detail gekiekt..

Ben ook nog aan het zoeken geweest maar kan geen bruikbare interieur plaatjes vinden.
Heb ook gezocht op "Volkswagen Kombi" een veelgebruikte aanduiding voor dit type VW bus.
Biedt de zitting constructie zoals die van de bus van AK geen inspiratie ? zie hier de bouwinstructie

Tja, had ik destijds maar de belangstelling gehad in dat voertuig... Maar zelfs de Landrover (waar ik bijna uitsluitend in meereed) heb ik destijds
ondanks mijn foto hobby maar weinig in detail gekiekt..
Dat is op het zwaailicht op het dak na dezelfde bouwinstructie die ik heb. Verkeerde banken dus en verkeerde opstelling (wij hadden hele dunne zittingen en rugdelen) en de buisconstructie eronder is anders. “If I could turn back time”🙄…..

Is er misschien achter te komen wie deze interieur variant gemaakt heeft? Ik neem aan dat ze niet zo uit de volkswagenfabriek kwamen maar, door een derde partij omgebouwd werden.
Zou vw nederland hier misschien iets over kunnen zeggen? Nee heb je, ja kun je krijgen…
Als je weet wie, dan kun je misschien meer info opvragen.

Is er misschien achter te komen wie deze interieur variant gemaakt heeft? Ik neem aan dat ze niet zo uit de volkswagenfabriek kwamen maar, door een derde partij omgebouwd werden.
Zou vw nederland hier misschien iets over kunnen zeggen? Nee heb je, ja kun je krijgen…
Kemperink en vissers hebben interieurs voor het leger gebouwd.

Ik heb de vraag voorgelegd bij Pon.

Weer een mooie foto die samen met eerdere foto’s bevestigt dat de T3 constructie die @Jan Peters hierboven plaatste ook in de T2 is toegepast. Met dank aan @Sylly's Mini Models ! Ik denk dus dat ik er uit ben.
IMG_1086.webp

Laatst bewerkt:
Er is trouwens iets vreemds aan dit busje. De lengte en wijze waarop het achterlicht links op de foto er uitziet is onmiskenbaar van een nieuwere T2b terwijl de voorkant rechts toch echt van een T2a is ????
Het blijven mythische/mysterieuze voertuigen ….

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk inderdaad het laatste.

Deze foto ken je wellicht al Walter. Ik ben niet thuis in de Combi's maar is dit een achterkant zoals het hoort te zijn bij een T2?

Leuk detail vind ik overigens het gaas bij de ramen.

26250.webp

Ja dit is de T2a. Diverse busjes hadden een systeem rond de ramen om er gaas “horren”
voor te zetten zoals bij ME inzet.

Ik denk dat dit een late T1 is, je ziet voorin de raamstijl in het midden en de twee kleine raampjes links en rechts.
Geen sluitend bewijs, maar gezien het vrijwel identieke kenteken, toch zeer waarschijnlijk een T2. De zichtbare middenstijl lijkt van het gaasscherm te zijn.

IMG_3817.webp

En zo komen er toch maar mooi heel wat foto’s opduiken van de T2 KL/KMar👍🏻

Met als grote verschil dat je van de VW niet drie bouwdozen moet kopen om de juiste versie te maken !😉

Nu heb ik in mijn voorraad ook nog een T3 busje van TAKOM liggen. Ik denk dat ik die binnenkort ook maar ga maken zodat de T2 zich niet zo alleen hoeft te voelen tussen de tanks en pantserwagens.
Als ik foto’s van marechaussee T3 busjes bekijk zie ik alleen maar blauwe busjes. Hebben die niet in het groen rondgereden bij de KMar of deed de MP alles in de jaren tachtig/begin negentig met de 66YA, Laro en MB207D busjes?

Ik kwam wel foto's tegen van busjes met een groene binnenkant. Hoewel dat natuurlijk ook een ruildeel kan zijn geweest.
Zelf heb ik jaren in de T3 gereden als bedrijfswagen. Daarvan waren de deuren geel aan de binnenkant, achter de dakhemel was hij blauw, en de buitenkant was wit... Hoezo schadeauto?

Laatst bewerkt:
Als ik de TAKOM bouwtekening bekijk zie ik niet echt aanwijzingen voor aandrijving op de vooras (gelukkig loos alarm …red)

Laatst bewerkt:
Klopt, ik vergiste me. Ik heb de post ook al gewijzigd.
Het grappige is dat Takom dus een gewone Transporter maakt, die hoger op de poten staat zoals de syncro. Maar de syncro heeft de tankdop aan de achterzijde, in plaats van naast de deur. De bus is dus zeker bruikbaar als KMar uitvoering, maar ik zou m iets lager op de poten zetten.

Pfffff…😅

Alleen is die natuurlijk een T3 en geen T2 🙂

Inderdaad is museum Buren gesloten. Dat was aardig museum. Nu is het opgegaan in NMM en daardoor ook minder persoonlijk geworden.

Ik heb trouwens antwoord van Pon Nederland gekregen. De archiefbeheerder is op zoek gegaan. Ze hebben hierover echter geen informatie kunnen vinden maar vonden wel een foto van een KMar T3 busje met open schuifdeur. Daarop zie je trouwens een variant van de beide banken verdeelt in opklapbaar 1 persoon en 2 persoon gedeelte. Wel weer met dezelfde soort pootjes. Ook is het opklaptafeltje goed zichtbaar.

Foto: Pon’s Automobielhandel B.V
BM588155.webp

Hier nogmaals iets over een T3, alhoewel we dan wel afdwalen van het T2 onderwerp.

Maar goed, dit voertuig staat te koop bij een autobedrijf in Poortvliet, met in hun advertentie de nodige detailfoto's.
Vraag is of dit een originele KMar bus is of een aardig gemaakte replica.

1754577227161.webp

Terug
Bovenaan