T2 en T3 busje Marechaussee (MP)

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
M577, AMX-PRI, NEKAF, AMX-105mm, Centurion Mk5/2
Afwisseling is leuk. Zeker als je met nogal pittige scratch projecten bezig bent is het leuk tussendoor even wat anders te kunnen doen. Ik begin met een Volkswagen T2 busje van de Koninklijke Marechaussee. De Militaire Politie versie dus in het groen. Bouwdoos is van AK. Ziet er goed uit met mooie details. Het enige dat zelf gemaakt moet worden is zwaailicht zo te zien.

Heeft iemand foto’s van een NL Militaire Politie T2. Ik ben vooral benieuwd naar het interieur en de kleuren daarvan (stoelen en banken, kleur zijwanden en dak). IMG_8900.webpIMG_8897.webpIMG_8899.webpIMG_8898.webp

En in hoeverre dat vehiekel van de jaren-80-snorren-brigade verkeersdeugdelijk is, valt ook nog te bezien.

En komt die in IJzendoorn dan ook naast die M577 te staan?
Met een pliesie d'r bij?
Tot nu toe zit ik vooral naar de doos te kijken……zal nog niet af zijn. Heb ook nog geen pliesie figuurtje….

Die camera zal wel weer uit wit plastic worden gemaakt? 🤔

Ik heb de T2a (vroege versie dus met richtingaanwijzers van onderen aan voorzijde en nog niet de rechthoekige lampen aan achterzijde)

Op deze foto dus de linkse naast de M577. Rechts is de T2b uit 1972 volgens mijIMG_8899.webp

Volgens mij waren alle panelen en stoelen in zwarte skai

IMG_7196.webp

Wat ik me meen te herinneren van de combi's die bij de luchtmacht in dienst waren, was dat de stoel en bank bekleding bruin/groen skai was. De deuren dacht ik in zwart. Mijn vader was destijds hoofd van de MT bij de luchtmacht in Duitsland, 220 squadron in schöppingen, en ik ben vaak bij zijn werk komen kijken. Daar had hij een behoorlijk aantal busjes rijden.
Hoe dat bij de marechaussee was qua bekleding weet ik niet, maar ik vermoed niet heel anders.
Op de jolige foto van de topless Combi zie je achterin ook nog de banken zitten, met groen/ bruine bekleding 😉

Kijk, dat is info waar ik mee verder kom! Maar o, o, daar komt de scratch noodzaak alweer want de dubbele bank (geplaatst tegenover elkaar, zie de topless T2b) zit niet in de AK kit!

85360214_3.webp
Ik kwam deze foto van het interieur van een (Belgische) leger ambulance tegen, wel een T2b, maar verder redelijk gelijk. En de deur kaarten zijn hier niet in zwart.

Maar o, o, daar komt de scratch noodzaak alweer want de dubbele bank (geplaatst tegenover elkaar, zie de topless T2b) zit niet in de AK kit!
Niet per se, de banken lieten zich vrij eenvoudig verwijderen, en de inrichting van zo'n busje verschilde nog wel eens al naar gelang het gebruik.

Ik herinner me de (vredes) combi's die bij de infanteriebataljons in de stafcompagnie zaten:
Achterin twee bankjes vis-a-vis, en in het midden een tafeltje.
Dat was een handige inrichting voor verkenningen van de bataljonsstaf: kon je de kaarten goed bestuderen.
dat lijkt me een richting die ook handig geweest moet zijn voor de Kepie's:
Als je dan een bekeuring kunt uitschrijven, hoef je dat niet in de regen te doen.

Dat tafeltje kan ik me ook wel herinneren in de luchtmacht Combi. Ik heb wel eens Stratego met een chauffeur van mijn vader gespeeld achterin de bus, omdat ik niet kon fietsen vanwege een gebroken arm mocht ik met de bus met tassen mee op schoolkamp, terwijl we wachtten op de rest van de klas. Dat was de zesde klas van de lagere school in Duitsland, verzorgd door de luchtmacht, voor de kinderen van de militairen die daar gelegerd waren in de jaren 80.
Die zesde klas bestond uit 6 of 7 leerlingen 😂
Ik voel me opeens oud😅

Bij de echte pliesie zag het er zo uit, inclusief typemachine! IMG_8902.webp

Begin is er. De onderzijde met een schattig klein motorblokje (die het kenmerkende VW geluid maakte). Al werkend viel me op dat AK hetzelfde soort plastic als TAKOM gebruikt. Persoonlijk vind ik het wat zacht plastic dat niet even makkelijk goed te bewerken is omdat het wat mee lijkt te geven. Zou AK uit de TAKOM fabriek komen? IMG_8989.webp

1746914138572.webp
Heb je deze doos Walter?
Welk interieur zit er dan bij?

En OMG...
hoe krijg je 170 ondedelen in deze koektrommel?

Bekijk bijlage 50240
Heb je deze doos Walter?
Welk interieur zit er dan bij?

En OMG...
hoe krijg je 170 ondedelen in deze koektrommel?
Ja 170 onderdelen! Er zit drie achterelkaar opstelling in: voorstoelen, bank midden en dan bank van achteren. Alleen zijn deze banken weer anders lijkt het dan de banken zoals in de face-to-face opstelling als ik naar de toples T2b kijk.

Ik denk dat ze een civiele (multivan?)versie als voorbeeld genomen hebben. Die hebben een 'luxer' interieur.
t2-hemelbekleding-met-schuifdak-08-72-07-74~2.webp
De militaire versies zijn meer spartaans, de banken zijn simpele buizenframes met kussens op een spiraal. Deze zitten rudimentair op de bodem geschroefd, en laten zich makkelijk verwijderen om aan andere behoeften te voldoen.
5.webp
Hier op de foto in een bundeswehr T2b op een verkoopsite als voorbeeld. De Nederlandse versie heeft nog wat dunnere kussens en rugleuningen. Wellicht is dit interieur in Nederland toegevoegd, en niet origineel van Volkswagen zoals de bank hierboven.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou AK uit de TAKOM fabriek komen?
Staat er een 'Made in.....' op de doos?
AK googlen levert zo vlug niets op.
En AK op wikipedia is eigenlijk alleen wapens.

Vaak is dat zachte plastic een goedkope manier van produceren, beter voor de slechtere (goedkopere) mallen.
Een werkwijze die ACE ook had (heeft). Daarom produceerde zij maar honderden tot soms net duizend van iets, en dan was hun mal versleten. Het is (bij mijn weten) voor het eerst bij hun 1/35, dat ze de Iltis in her-productie nemen.
Het is soms lastig te zeggen waarom ze een andere soort plastic gebruiken. Kan een 'groene' reden hebben, dat bepaalde plastieken niet verwerkt mogen worden in een land, of het is de goedkoopste aanbieder die ze nog goed genoeg vinden.
De meeste mensen bouwen een model zo uit de doos. Maar klein aantal mensen zijn actief aan het verbouwen zoals jij dat kan. Daar baseren ze hun modellen natuurlijk op.
😏

Ik denk dat ze een civiele (multivan?)versie als voorbeeld genomen hebben.
De AK versie heeft niet de luxe banken maar dezelfde als hierboven van de Bundeswehr. De Nederlandse versie heeft dunnere zittingen inderdaad.

Nu de PRTL is gebouwd direct weer door met de VW T2. AK is toch best kwetsbaar in de onderdelen. Fijne delen zoals stangen breken bij het minste en geringste. Details zijn erg mooi. Onderstel zit in elkaar. De voorwielen heb ik direct maar in een licht gestuurde positie gezet zodat het er wat minder stijfjes uitziet.
Ik ga er een andere bankopstelling in aanbrengen dan dat de kit biedt. Het wordt de hierboven ook al eerder beschreven tegenover elkaar opstelling met banken met dunnere zittingen.
IMG_0988.webpIMG_0987.webp

Laatst bewerkt:
Deze bouwt lekker weg. Er zitten constructies van onderdelen bij waar ik me oprecht van afvraag waarom die niet gewoon samen één onderdeel konden zijn…..maar 170 onderdelen klinkt blijkbaar aantrekkelijker dan 100 onderdelen. Erg fragiel allemaal. Onderstel inclusief het hele interieur daarop en de carrosserie moeten via een lastige “klik” over elkaar geschoven worden. Ik heb het geheel dus zo gemaakt dat ik het weer kan “ontklikken”. Dat is wel zo handig bij het verven. De achterbanken moeten veranderd worden. Helaas heb ik weinig referentiemateriaal. Dus mocht iemand nog wat hebben aan TH of foto’s …
IMG_0991.webpIMG_0992.webp

Mijn zoon vroeg zich trouwens af waarom de landmacht in oude hippie busjes rondreed. “Tja mijn jongen, dit waren de werkbusjes van bedrijven, aannemers en ook van het leger in die tijd. En omdat gebruikte lekker goedkoop waren werden ze ook door jongeren (en ouderen gekocht) en versiert met gordijntjes en bloemen en vredestekens en een bed erin. Het is dus niet zo dat de landmacht van die hippiebusjes kocht en ze groen overschilderde, uitmestte en van nieuw interieur voorzag” … 😂

IMG_0993.webp
Oh ja….eerste evergreen is gesignaleerd!

Laatst bewerkt:
Voor wie het geluid vergeten was:

Even opgezocht : een foto uit maart 1982 ergens in Duitsland tijdens een kleine oefening van 41 Maresk (ikke in het midden).

Bekijk bijlage 52976
Jij in het midden!!?? Dus je weet hoe die busjes er van binnen uitzagen?
  • wat is de kleur interieur?
  • stonden de achterbanken tegenover elkaar?
  • hoe zag de buisconstructie van de banken er uit?
  • was er een klaptafeltje ?
  • wat lag er achterin aan spullen?
  • hoeveel PV heb je opgemaakt?

Vooraf het plaatsen heb ik uiteraard geprobeerd iets van het interieur te herinneren Walter, maar het
enige wat ik nog weet is dat de bankjes tegenover elkaar stonden.

enne... wat is/zijn PV ?

zo weinig geschreven dat ik de afkorting vergat 😉 ik heb in mijn diensttijd 1x een pv opgemaakt. Tijdens een NATO oefening.
De delinquent was een chauffeur die het vertikte zijn helm te dragen. Ik deed op dat moment onze MP koosnaampjes absoluut eer aan 😉

Laatst bewerkt:
Dus je weet hoe die busjes er van binnen uitzagen?
Stoelen lijken een licht bruine kleur te hebben, achterzijde is donkerder (zwart?). Eerste achterbank lijkt inderdaad ‘rug-aan-rug’ te staan met de voorstoelen. Hemel, inc. zonnekleppen, hebben een lichte kleur (grijs?).

IMG_3756.webpIMG_3757.webpIMG_3758.webp

En daar begint het eigen geknutsel. De deuren in open stand lijken echt nergens naar. Als je ze open zet volgens de bouwtekening, hebben ze scharnieren van ongerekend 20 centimeter lang en dan ook nog super grof (vergelijk met de achterdeuren van de Tamiya Laro Ambulance van 50 jaar terug). In werkelijkheid blijven de deuren bij openen nagenoeg bij de carrosserie. Diverse foto’s opgezocht hoe het er in het echt uitziet. Dat wordt dus behoorlijk veranderen en grote uitsparingen opvullen. Vreemd van een zo gedetailleerd model dat dit dan zo’n misser is. Verder missen wat handels aan de stuurkolom.
Ondertussen aan het kijken hoe het interieur van achteren moet. De banken uit de politie busjes zijn anders dan die van de landmacht. Ook buizenconstructie is anders. We puzzelen verder. Leuk wagentje !

Laatst bewerkt:
De bouwdoos bouw is nu gereed. Nu de scratch fase: nieuw interieur er in, details cabine deuren, details schuifdeur, gaten dichten van de foute scharnieren, details dashboard, zwaailicht op rekje op dak en verstralers op de voorbumper.IMG_1061.webp

Ondertussen verder zitten speuren naar aanwijzingen voor de achterbanken. Ik heb nu twee foto’s die wat onthullen. De topless T2 geeft wat zicht op achterbank en de buizen daaronder. Dat lijkt op die uit de bouwdoos maar dan net wat anders. De andere foto laat de bank zien die andersom staat. Hier zitten vrij eenvoudige pootjes onder. Je kunt op die foto zien hoe enorm hoog het rugdeel is. Als je het weet zie je het. Ook op foto’s van gesloten T2’s zie ik nu die hoge rugdelen boven de ramen uitsteken.
IMG_1053.webpIMG_1052.webp

Zwaar project Walter? (Met leeg aspirine strip op tafel…)
Daarin gaat in ieder cupje een druppeltje secondenlijm waar ik het dan met een spelt uitdip en dat dan aanbreng op het te plakken onderdeel. Ook putty gaat hierin en vandaaruit met spateltje of kwastje (verdund met Tamiya Extra Thin) aanbrengen.

Laatst bewerkt:
Met wit profiel de nodige foutieve uitsparen opgevuld (moeten nog met putty bijgewerkt worden) en de onderste geleiderails voor de schuifdeur aangebracht.IMG_1068.webpIMG_1069.webp

Schuifdeur met extra details aangebracht.
De ruiten aangebracht met een klein beetje lijm. De putty bij de cabine nu wat laten uitharden en dan kunnen morgen de deuren er in.IMG_1072.webp

T2b met dakluik.

244430033_4635536866490236_.webp

Terug
Bovenaan