StuG III ausf G "minen kommando Danmark" KLAAR

modder

Staf,

ik zou voor optie drie gaan, de opgedroogde modder.

Ik ben zelf drie keer in Oksböl, Denemarken op oefening geweest, waarvan twee keer met slecht en koud weer.
De modder die zich aan mijn tank vasthechte, had als hij nat was een donkergele kleur ( een beetje klei-achtig), en als het droog was, een zeer lichte, bijna witte, zandkleur.

Als ik zie waar jouw Stug in komt te staan, zou ik voor optie drie gaan, de modder dus.

Alhoewel een sterk vervaagde whitewash ook wel gaaf is natuurlijk 8) .
De vraag is of een whitewash bijna anderhalf jaar blijft zitten. We praten over 1946, toch. En aangezien het bemanningslid een blouse aanheeft, zou het logischerwijs lente of zomer kunnen zijn.

Ik hoop dat ik je nu niet aan het twijfelen heb gebracht 😳 .

Greetz
Axel Repping RHvS

Update:

Het plan is dus als volgt:
1-grondlaag x-18 (done)
2-primer rood (done)
3-basis + Camo (done)
4-filters humbrol +DB olieverf (done)
5-verwering/inlijning/vuilopbouw/chipping (aan de gang, de chaosmanier 😳 )
6-White wash (to do)
7-verwering /... (to do)

Ik ben dus nog wel even van de straat af.. 😕
Stand van zaken:

IMG_7088k.jpg

Groeten en tot devolgende,
Staf

Staf,
Het spijt me maar ik geloof dat de Aron Vrbovszki gelijk heeft als hij zegt dat de fotos allemaal van dezelfde Stug III G zijn. De camo correspondeert op alle fotos inclusief de foto die jij als voorbeeld gebruikt. Dat zou betekenen een 3 kleuren camo en ik denk ook Zimmerit...

Aan jou de keuze om ermee te doen wat je wil...

Succes!
Groeten,
Richard

SLIKKERDESLIK ! 😢 😕 😕 😕 😕 😕

Erg plausibel verhaal...

Dat hele verhaal ruikt naar Methanol...
het zou trouwens ook betekenen dat de StuG geen white wash heeft maar dat er sprake is van stof...Véél stof...

Heel erg bedankt voor de tip Richard.

Groeten,
Staf

't Ja Jan,

Er is niet veel aan te doen... Als hij nu nog een kanon had. Dan kon ik er nog weg mee in een of andere mijnen-schade-setting. Deze is zo specifiek en bekend dat ik weinig keus heb vrees ik.
Trouwens nu half de wereld weet dat mijn interpretatie niet juist is... 😈
Nee, ik wil deze toch wel historisch correct hebben (zover dat kan natuurlijk) maar ik maak me geen ilusie. Straks (waarschijnlijk als hij zo goed als af is..) komt er weer wel een foto naar boven die weer...

Ach, badje in, magic sculp bovenhalen en dan met frisse moed...

Groeten,
Staf

Voila, Hier zijn de foto's al...
32140244.jpg

32140246.jpg

Staf, ik heb respect voor je keuze! De meesten van ons hadden hem zo gelaten, of waren er niet mee verder gegaan...
Succes met de wederopbouw, hij wordt nu vast nóg beter 😉
Jan 🙂

Brute pech Staf 😢 Murphy's Law zeker?
Je zal zien, ALTIJD komt er iemand met een foto op de proppen die het tegendeel bewijst van wat je zelf dacht.
Maar geef toe mijn whitewash verhaal klonk toch ook logisch 😳 😳

Waarom strippen? Even opruwen met een schuursponsje en je kan verder hoor. De verf moet er niet vanaf. Die Magic Sculp hecht ook op verf, vraag maar aan Jimmy 😉

Succes Rudi

Sorrie Staf, don't shoot te messenger! 😀

Waar heb je overigens die nieuwe foto's vandaan? Ze zijn volkomen nieuw voor me.

Ik denk dat je je niet te veel moet richten op veel stof maar met name veel opgedroogde modder. Dat verzin ik niet zelf, want ik ga af op de persoonlijke ervaringen van Alex Repping die hij in dat terrein heeft gehad 🙂 Zie zijn post van 16 augustus. Zijn opmerkingen passen nu wel heel goed bij de informatie van de nieuwe foto's.
Groeten en succes!
Richard

Och shit happens...

Effe resumeren:
1) Er moet dus zimmerit op en dat zal een lastige worden vooral op luiken die al vast zitten (vooraan bv.)
2) De haken van de rollers zitten op de verkeerde plaats.dat wordt dus gaten stoppen. Gelukkig moet er zimmerit overheen.
3) De rollers zijn verkeerd (ttz. Er moeten er twee lange komen en één korte i.p.v. twee korte en 1 lange).
4) De klep bovenaan gaat naar voor open i.p.v naar achter.
5) De brandblussersteun moet van de linkerfender af.
6) De camo moet dus 3-tone (ook leuk!).
7) Er komt geen white wash op want zit er niet op de foto's waar de StuG zijn kanon nog heeft en het lijkt me niet echt nodig om mijnen te vegen dus nadien zullen ze ook geen white wash aanbrengen. Het wordt dus een opgedroogde modder-weathering. (Axel 😉 toevallig geen foto's van je Leo in de mud daar???)

Maar.... Jaja ....voor de rest was hij juist 8) 🙂

btw. De foto's zijn voor mij ook nieuw. Ze komen van Dan Moritzen zelf
Groeten
tot devolgende,
Staf

Tja Staf,

ik zeg meestal niet graag "ik had het je nog gezegd", maar in dit geval: ik had het je nog gezegd! 😈

Wel, ik denk dat hij uiteindelijk mooier zal zijn. Het opgedroogd slijk is een mooiere uitdaging dan de whitewash (die je al eens succesvol uitgevoerd hebt), en zal veel beter overkomen samen met het grondwerkje. De vrij brede volle drietooncamo gaat ook mooier overkomen onder die laag dan de subtiele camo die je eerst had.

Ik ben het wel met Rudi eens: waarom de verf erafhalen? Werk er gewoon overheen!

Veel succes ermee en de groeten!

Marijn

Tsja

Hoi Stan,

Tsja, die post op ML had een half jaar geleden gedaan moeten worden, bad timing in dit geval... Helaas waren de meeste veronderstellingen hier in deze discussie ook nog eens (deels) fout. Ik vind het moedig dat je opnieuw aan de klus begint, we zullen hem zeker blijven volgen. Succes!

Groeten,

Vincent

Staf,

allereerst, balen man. Je moet echt nog véél werk herstellen en rechtbreien. En ik maar denken dat ik het slecht had met mijn mislukte inlijning. Dit is goed voor de nederigheid zullen we dan maar zeggen, toch?
Desalnieteplus het moet voor jou goed te doen zijn. Alles sal reg kom 😉 .

Ikzelf neem zelf op oefening nooit echt veel foto's, géén tijd voor als je zelf aan 't vechten bent hé 😈 . Maar niet getreurd, ik zal mijn mannen eens vragen, die nemen vaak tijdens de vuur en gevechtspauzes redelijk wat foto's.

Als ik wat heb, hoor je van me via het PB netwerk.

Greetz
Axel Repping RHvS

Wesley Pauwels zei:
Chapeau Staf, dat je na zo'n mokerslag toch de moed bijeen hebt om het weer helemaal opnieuw te doen.

Wesley, zo erg is dit niet hoor. Ik denk altijd maar...Da's twee keer plezier aan dezelfde kit 8) 🙂
De eerste vlakjes zijn al bekleed met zimmerit:
IMG_7099k.jpg

IMG_7100k.jpg

het was best een intensieve en moeilijke klus omdat alle details natuurlijk in de weg zitten.

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

De zimmerit is een combinatie van Atak zimlmerit (set 35010) en Magic culp (MS).
Omdat de Atak-set eigenlijk bedoeld is voor de Tamiya StuG moet er nogal wat aangepast worden. Ik moet dus delen van de Atak weghalen en later bijwerken met MS. Bij te korte Atak delen leg ik deze in heet water en worden ze een beetje opgerekt. Na afkoelen is het dan OK.
Je zal zien dat Atak ergens volgende week de set aankondigd voor de Dragon StuG… 😈

De combinatie van Atak en MS lijkt me toch nog beter dan MS alleen. Ik zou deze laatste methode enkel toepassen op tanks waar de zim (heftig) beschadigd is omdat de nog zachte MS zich netter laat afchippen.
Het aanbrengen van de Atak en de MS wordt vooral bemoeilijkt doordat er veel in de weg zit. Een aantal delen van de kit hadden vervangen moeten worden door onderdelen uit de Atak-set. Omdat die nu vast zitten zal ik deze delen met MS moeten zimmen.
Ik heb inderdaad een stempel gemaakt door het patroon van Atak over te nemen met MS ( talk ertussen!). Op die manier bewerk ik dus MS met een MS-tooltje. 🙂 Verder gebruik ik ook tandenstokers (met vierkante punt) als gereedschap.
Toch weer een leuke ervaring. 8)

Tot devolgende,
Staf

Hi Staf,

Ik begrijp heel veel van je verhaal niet 😳 maar dat komt vast met de tijd. Ik word begeleid door the beste 😀

Ik vind het weer helemaal genieten om je nieuwe creatie te bewonderen. Helaas ben ik al een tijd niet op vrijdag in Geel geweest en de eerst volgende mogelijkheid is nu 5 oktober....snik snik

Groetjes Mark

Ps. Ik hoop dat ik mijn kersverse bruidje (8sept) zover krijg om 9 sept. eind van de middag mee te gaan naar Mol 😀

Netjes

Hi Staf,

Ik kan niet zien dat je 2 methodes hebt gebruikt om de Zimmerit na te bootsen. Heb je het al overgeschilderd, of heeft MS dezelfde kleur als Atak? Hoe dan ook, het ziet er zeer mooi uit, ga zo voort!

Groeten,

Vincent

Mooi werk Staf, ondanks de al opgelijmde onderdelen zit het er netjes op!
Neem je 'm ook mee naar scaleworld? Ik mag jouw modellen graag in het echt zien 😉
Jan 🙂

Re: Netjes

Vincent Thelosen zei:
Hi Staf,

Ik kan niet zien dat je 2 methodes hebt gebruikt om de Zimmerit na te bootsen. Heb je het al overgeschilderd, of heeft MS dezelfde kleur als Atak?

De MS heeft inderdaad dezelfde kleur als het Atak resin...toeval, maar ik vind het zelf ook wel mooi zo 8)
Ook nu hij nog niet geschilderd is, wil het oog ook wat... 😉

Jan, Scaleworld is voor ons natuurlijk wel werkendag (=typish vlaams woord 🙂 ) Ik zal eens navragen of er een KMK clubstand(je) voorzien is waar hij kan staan. Daartegen zou hij volledig onder de zim moeten zitten.

Groeten,
Staf

Ja Staf, er een klubstandje voorzien, een kleine 15 meter met al de eyecandy dat de KMK de laatste jaren heeft voortgebracht. 8) 8)

Inclusief en helemaal EXCLUSIEF het volledige werk van Marijn, van zijn allereerste dio's tot zijn laatste figuur, een springende Frank Zappa 😱 + 2 workshops door Marijn waar hij al zijn technieken uit de doeken doet 8) Dit alles in een aparte ruimte weg van het beursgeweld/lawaai 😀 😀

Niet te missen dus.

Tot dan, Rudi

pascal tognon zei:
Das straf Staf...

idd chapeau dat je overnieuw begonnen bent.
Bij mij was hij in een kremdoos beland om in de vergeetrek te belanden 🙂

Breng je hem straks mee?

C ya

Pascal,
Ik moest wel opnieuw beginnen…Ik had geen kremdoos (vert. VL-Nl , lege plastic doos van roomijs ) ter beschikking en ik heb ook geen vergeetrek 🙂 🙂

Tot strak,
Staf

Hoi Staf,

Ik hoop dat er ooit een dag komt dat ik kan zeggen: STAF, dit zou ik anders hebben gedaan 🙂 maar tot die tijd WOW KICKS ASS ! !

Zoals je weet zit ik in een zeer drukke periode maar probeer toch elke dag eventjes te kijken wat master Staf weer heeft gedaan. NICE!

Hopelijk tot zondag,

Groetjes Mark

Hey Staf, Zo moeilijk was dat nu toch niet!? 🙂Al die paniek voor niks 😉
De voorste luiken zijn goed gelukt nu nog de pantserplaten vooraan en de opstaande kanten links en rechts van het kanon en hij kan in de verf 8)

Tot zondag, Rudi

Update:
Mission zimmerit complete!. Up to the next level 🙂
IMG_7117k.jpg

IMG_7120k.jpg

Checklist:
1) Er moet dus zimmerit op en dat zal een lastige worden vooral op luiken die al vast zitten (vooraan bv.) OK
2) De haken van de rollers zitten op de verkeerde plaats.dat wordt dus gaten stoppen. Gelukkig moet er zimmerit overheen. OK
3) De rollers zijn verkeerd (ttz. Er moeten er twee lange komen en één korte i.p.v. twee korte en 1 lange). OK
4) De klep bovenaan gaat naar voor open i.p.v naar achter. OK
5) De brandblussersteun moet van de linkerfender af. OK
6) De camo moet dus 3-tone (ook leuk!). To do next

En dan nu...
VERF VERF VERF!!! Al zal dat voor na 't weekend zijn. WANT...
DIT WEEKEND : KMK SCALEWORLD TE MOL !!

http://www.kmk-scaleworld.be/Contest/v7home.htm

Ik zie jullie daar!
Tot devolgende,
Staf

Staf,
Ne STuG 3 G Early mét "wafelpatroon" zim en "ostketten" (wintertracks)
Hebt ge daar ook info van (of iemand anders) ?
Of heeft dat gewoonweg nooit het levenslicht gezien?
Ik vroeg het me af......
(heb er zelf geen pics van gevonden)

Alvast Merci,
Gert

UPDATE: VERF VERF VERF
3-tone dus. Patroon is (zo goed mogelijk) afgeleid van de foto's

IMG_7128k.jpg

IMG_7132k.jpg

IMG_7134k.jpg

IMG_7135k.jpg

IMG_7137k.jpg

IMG_7138k.jpg