StuG III ausf G "minen kommando Danmark" KLAAR

@Dirk: Ik had zondagavond enkele uurtjes tijd dus… 8)

@ Jelle: dank je. Ik ben ook benieuwd. Een stof/modder/vuilophoping-weathering is voor mij ook nieuw. 😕

@ Hugo: Ja die schetsen werken goed. De "fijnheid van het patroon" valt toch nog mee hé? Ik denk dat ik die kleurplaatjes in de toekomst meer ga gebruiken 😉

@ Pascal: Die overspray is er wel degelijk.
Het groen ging zeer goed maar bij het bruin heb ik de overspray niet helemaal weg gekregen. Ik heb met verdunning en druk geregeld tot ik er moedeloos van werd maar helaas. Op de zimmerit valt het mee en ben ik redelijk tevreden. Op de bovenkant heb ik er wél last van gehad.
Ik denk er sterk aan om de bovenkant te herspuiten, maar dan moet ik eerst een oplossing vinden voor de overspray. Misschien heeft het te maken met de verfsamenstelling an sich. Ik ga er in ieder geval vanavond nog even mijn tanden inzetten. Wat ik nu gedaan heb is de overspray gecamoufleerd (LOL…camouflage camoufleren !!) met groen. De oplettende kijker merkt dat er op de bovenkant, rond de bruine contouren opvallend veel groen zit. 😉

@Jeroen: De kleuren zijn niet recht uit het potje, maar gemengd tot ik het goed vond.
Ik zoek nog wel effe de formules bij elkaar.

Tot devolgende,
Staf

holy smokes....dit ding is weer een geweldig staaltje bouw en spuitwerk! Ben heel erg benieuwd of we em nog van echt kunnen onderscheiden als ie af is...moet je voor de fun een zwart-wit style foto maken om te vergelijken.

Dag Staf,

had je de overspray met de Evolution of met de Iwata?
Met dat groen er rond is er in ieder geval geen overspray meer te zien.
Zeker dat je het overnieuw wilt spuiten?
Ziet er best interessant uit, dat schema zo.

C ya

Staf,

Bij deze een "reminder" ivm de STuG 3 met wafelzim en winterkettingen.
Zoals we besproken hebben op Euro zal het wel gereden hebben alleen vinden we er geen pics van. 🙁

Marijn ,indien jij daarin kan helpen ; graag.

Kan jij vrijdag ook uw referentiemateriaal meebrengen naar de club?
Hoe is het eigenlijk met het figuur?
Indien het u uitkomt de hull nog langer te houden is dat eigenlijk geen probleem want ik heb de kit toch dubbel.
Anders breng je de hull maar mee nu vrijdag.
U bekijkt het maar.
Grtz
Gert

Gert,

Ik heb aan Swa gevraagd. Waarschijnlijk heeft hij foto's...

Maar... terug naar de essentie:
UPDATE:
Verwering gestart na het filterproces:
IMG_7190k.jpg

't is ni veel maar het geeft toch al een idee...
Tip tap top...de gebruikte verfsoorten staan er op 😀 🙂
Euh...Wees nog niet te streng. De verf op de foto is nog niet droog.

Figuur update volgt!

Tot devolgende,
Staf

Waw, hoe doe je dat eigenlijk? Gewoon puntjes zetten voor die chips? En voor de rest gewoon washes met van dijckbruin?
En de filters, welke kleuren waren die.
Ik kijk al uit naar de rest van de verwering!
Volgens mij ga ik hier heel wat van leren 😀

Ziet er zeer goed uit Staf!
Ik vraag me toch af, doe je nog aan enige vorm van het oplichten/ drybrushen van onderdelen, of neem je dit licht mee in het airbrushen?

groetjes

Update:
IMG_7204k.jpg

IMG_7203k.jpg

IMG_7198k.jpg

Het prille begin is er.
Als de olieverf droog is kan ik weer verder met verweren. De bovenplaat moet nog stevig onderhanden worden genomen!
...nog lang niet klaar! Op het luik kan je het verschil goed zien (daar is nog niets aan gedaan)

De filters : Hu 94 en Hu82 (op 3-tone), Hu170 op onderkant (achter het loopwerk), Hu109 en Hu25 op grijze platen

Dry decals vervangen door natte ( Pascal had gezien dat ze niet zaten zoals het hoort 😳 Mercie Pascal! )

1ste drybrush : op groen en bruin, Napelsgeelrood
2de drybrush : op geel, Nikkeltitaan geel licht

Verwering is olieverf :Van Dijck brown en Burned sienna, Hu100, Hu82, Hu33, Hu148 De regenstrepen zijn Hu 61

Het voertuig is met opzet wat donkerder gehouden om het stof straks goed te laten contrasteren. ( dat is tenminste de bedoeling...)

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Subliem werk op hoog niveau! Zoals we gewend zijn van je!

Maar ik heb een vraagje. Aangezien dat het voertuig na WO2 werd gebruikt, zou het dan niet wat meer verweerd en de kleuren meer vervaagt mogen worden? Of is dit nog niet het uiteindelijke resultaat?

Wesley Pauwels zei:
Maar ik heb een vraagje. Aangezien dat het voertuig na WO2 werd gebruikt, zou het dan niet wat meer verweerd en de kleuren meer vervaagt mogen worden? Of is dit nog niet het uiteindelijke resultaat?

Klopt. De verwering is nog niet klaar. Ik wil de kleur niet teveel vervagen omdat er straks veel stof en gedroogde modder overheen komt. Op die manier blijft het contrast straks nog wat behouden.

Groeten,
Staf

John,

Stilgevallen is veel gezegd... Ik heb nog nooit zoveel geschilderd als deze week. Alleen waren de kwasten iets groter dan gewoonlijk. 😕
Mijn vrouw heeft plannen voor de ganse bovenverdieping in het nieuw te zetten ( inrichting, behang,...schilderen)
Gelukkig zit er in het ganse upgrade plan voor mij uiteindelijk een nieuwe en ruimere hobbykamer in. Inclusief fotostand, alles erop en eraan 8) .Al bij al dus toch een goed plan van mijn schatje 😉

Vandaag wordt de inhoud van de oude hobbykamer verhuisd naar de nieuwe 8) 8)

Groeten,
Staf

Hahaha...

Nee hoor Eric, maar eens een andere discipline proberen kan nooit geen kwaad....
En ik wil wel eens een camo proberen, altijd dat Olive Drab gaat op den duur ook wel een beetje vervelen. (...Een beetje, hé!!)

Grtz, John. 8)

Voila,

De nieuwe hobbykamer is in gebruik. 🙂 Wekunnen er weer tegenaan!
Voordat ik met modder begin te spelen,
Grondwerk lay-out in voorbereiding:
IMG_7329k.jpg

IMG_7330k.jpg

IMG_7333k.jpg

Die zwarte achtergrond valt toch wat tegen vind ik... 😕
Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Die inrichting van de bovenverdieping is zo te zien snel gegaan 😉

De grootte van de basis is precies goed, plankje van Euro?

Die zwarte achtergrond valt me niet tegen, integendeel, het is lekker rustig.

Groeten,
Hugo

John van Hooijdonk zei:
En ik wil wel eens een camo proberen, altijd dat Olive Drab gaat op den duur ook wel een beetje vervelen. (...Een beetje, hé!!)
Kies dan voor een Britse Sherman John 😈

@Staf: een mooi beginnetje zo, en net als Hugo vind ik die zwarte achtergrond zeker niet verkeerd!
Voor de basis, heb je daar van dat blauwe schuim voor gebruikt?

Kallum, MartinD

@ Hugo : Yep, het is het scheve plankje dat we samen gekocht hebben op euro! Het past precies en door de schuinte vermijd ik een "dode" hoek achter de StuG.
De inrichting van de bovenverdieping is nog niet helemaal klaar 😢 . Het goede nieuws is...Mijn hobbykamer wél ! :!: 🙂 😉

@Martin: Ja het appelblauwzeegroene isoleerschuim 🙂

Groeten,
Staf

Hi Staf

Ahhh een nieuwe hobbykamer ! Altijd leuk hé

Je grondwerkje ziet er veel belovend uit , en u kennende gaat dat helemaal goed komen !

Wat betrefd je foto's ...
Zeker niet slecht , komt misschien raar over omdat je een witte achtergrond gewoon bent.

Het lastige is dat het licht weerkaats in de kromming van je papier.
Dat is te verhelpen door wat te spelen met je lampen. Of anders moet je eens proberen een lamp langs boven te plaatsen.
Of je model verder van die kromming te plaatsen indien mogelijk.

Wat ik soms ook wel eens doe bij een zwarte ondergrond is een foto nemen en je toestel een halve stap te laten onderbelichten.
Misschien ben je dan meer tevreden van je foto's.

Grtz

Kristof

Dit ziet er veelbelovend uit Staf!
Ik vroeg me al af waar je naar toe ging met de afgekeurde (want scheef gezaagde) plankje 😈
Jan 🙂

UPDATE:

verwering, modder,... aan de gang:
Voor de gedroogde modder heb ik eerst een laagje gips aangebracht gemengd met lichtgrijze acryl ( Tamiya XF20)

Om tussendoor wat zicht op de zaak te krijgen heb ik de scene nog eens opgezet.
Ik ben nu voor vooral aan de slag met olieverf (chipping) en humbrol (stof). De accesoires komen nog aan de beurt...die springen nog wat teveel in je ogen 🙂

IMG_7384k.jpg

basisverwering (eerste sessie)
IMG_7386k.jpg

Over het vervolg moet ik even nog een nachtje slapen...
Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Staf,

impressive.

Erg mooi tot nu toe.
Vwb de opgedroogde moder heb je de kleur helemaal right on the spot.
Ik zou bijna zweren dat je even naar Öksböl bent gegaan om hem daar even door de modder te halen 😉 .

Leuk detail ook, die toproller links onderin het hoekje 8)

Greetz
Axel Repping RHvS

Axel Repping RHvS zei:
Staf,

Vwb de opgedroogde moder heb je de kleur helemall right on the spot.
Ii zou bijna zweren dat je even naar Öksböl bent gegaan om hem daar even door de modder te halen 😉 .

Ik heb van iemand goede referentie fotos gekregen 😉 8)
Nog eens bedankt daarvoor,
Staf

Zeer indrukwekkend Staf! Ik neem aan dat je volgende stappen natte en halfdroge modder zijn? Ik ben erg benieuwd hoe je dat gaat aanpakken.
Mag ik je wel even wijzen op een spelfout op je naamplaatje? Minenkommando schrijf je met 1 'n' in Minen 😉
Ik kijk uit naar je volgende stappen!
Jan 😀

Dit ziet er al fantastisch goed uit zeg!
Ik vindt die contrast van het grijze Panzerplaat wat er op is aan gebracht om het gat van waar het geschut zat te dichten erg mooi met de camo.
En de modder is inderdaad ook erg mooi op het model aangebracht.

Grtz Jelle.

Jelle, dank je voor de lovende kritiek!

Jesse: Gedroogde modder/klei, daar waar de scene zich afspeelt is niet bruin maar grijsachtig wit. Dat is goed te zien op de eerste foto van deze draad. Daarentegen is de ondergrond is een stuk donkerder,groeniger, omdat de grond nat is. Het licht/donkercontrast zal straks (hopelijk) goed uitpakken in het geheel en het allemaal wat leuker maken om naar te kijken.

lees effe antwoord van Axel Repping. Hij is er met zijn mannen en een Leopard 2A6 aan het spelen geweest ter plaatse. Wie de tank nadien heeft gepoetst zal het geweten hebben...??? 😉

Groeten,
Staf

Staf,

Ja, je hebt helemaal gelijk, dat hebben WE geweten 😈 😈 .
Om het eraf te krijgen is die klei echt gore troep.
Zeker als het op de moeilijk bereikbare plaatsen zit, waar je te velde, en meestal in 't duister, dus bijna niet bij komt.
Als het allemaal lekker ingedroogt is, dan kan je daarna met de koevoet en een grote schroevendraaier het spul er lettelijk vanaf gaan bikken.
Als er dan ook nog wat gras tussen zit, dan is het net gewapend beton.
Afspuiten werkt niet, ook niet met hoge druk. 😈 😈 😈

Over het interieur maar te zwijgen. Ik hamer er altijd op, dat mijn mannen voor dat ze de toren op klimmen om in te stijgen, altijd tegen het onderstel de schoenen afkloppen, anders word ik altijd gezandstraald als ik met mijn hoofd bovenluiks zit.
Gaat met klei dus niet, dat neem je lekker mee naar binnen, wordt daar droog, valt (breekt) daar van de schoenen af, wordt daarna aangetrapt en weer nat.
De torenvloer leek na de oefening wel op een betonvloertje. 😈 😈

Al met al, na twee weken onderhoud ziet het er allemaal wel weer redelijk uit.
Een gevechtstank moet een beetje vies zijn toch?
Het is tenslotte géén Ferari 😉 .

Greetz
Axel Repping

Terug
Bovenaan