Statische gras applicator

Marc Moerland

Lid van de TWENOT
Interesses
Fallschirmjager, Russisch T-34/76 85, SU-85, Pools.
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
Tamiya T34/76 1942, Zvezda SU-85
Hallo,

Ik wil eens vragen wat jullie voor gras applicator gebruiken. Zit er veel verschil tussen bijv. de Noch en de varianten op de Chinese sites? Het is niet meer dan een verbouwde vliegenmepper maar toch🙂

mvg

Marc

Ben maar een simpele modelbouwer dus zelfbouw van zo'n ding is niet aan mij besteed. Inmiddels eentje op Ali Express besteld en gisteren al geleverd. Dus dacht ik lekker aan de slag te gaan. Dus niet. Werkt gewoonweg niet dus in de verticale onderdelenbak gedeponeerd, de restafval container dus. Vanmiddag eentje van Noch besteld, de Grassmaster 3.0 Wellicht later hierover mijn bevindingen als ik zin heb.

Ik gebruik gewoon strooibusjes waar kruiden in gezeten hebben. Werkt voor mij prima.
Bij intreresse: ik heb geregeld lege omdat ik veel kook en heel weinig zout en heel veel kruiden en specerijen gebruik.
17722148180083732396632432682568.webp

Ik werkte zelf met zeefjes en kruidenpotjes maar mijn vrouw heeft, voor drie tientjes of zo, eentje uit China laten komen. Doet het pima zo lang die het doet, niet erg degelijke constructie.
Wel veel beter resultaat dan met de zeefjes en potjes!

Laatst bewerkt:
Toch nog maar eens geprobeerd. Na omzwervingen op YouTube heb ik besloten om zo'n dikke alu barbecue schaal te gebruiken voor de geleiding. De buurvrouw had er gelukkig twee op voorraad. Hier heb ik de krokodillenklem van het Woodland Scenics apparaat (Static King) op aangesloten. Vervolgens het apparaat zo dicht mogelijk tegen het met houtlijm ingesmeerde plaatje styrofoam gehouden en licht geschud.

Er lijkt nu toch iets te gebeuren. Het valt niet meer plat zoals voorheen en lijkt zelfs wat rechtop te staan alhoewel ik het voor 6 mm gras nog wat magertjes vind. De dichtheid is wel goed. Heb een half gevuld reservoir gebruikt voor een stukje. Geen vuile keukentafel meer want het restant blijft mooi op de schaal liggen en dat kieper je zo in een papieren bewaarzak.

In totaal had ik dus vier apparaten en ik kreeg ze geen een van allen aan de praat. Qua service was de RTS Greenkeeper beneden alle peil. Bij hen werkte het wel maar bij mij dus niet. Ze kwamen ook niet met aanbevelingen. Apparaat heb ik uiteindelijk tweedehands verkocht voor de helft. Men wilde het ding ook niet terugnemen binnen de gestelde termijn zoals op hun site vermeld staat. Bovendien werkt het niet met de vezels van Woodland Scenics die volop verkrijgbaar zijn bij de vakhandel i.t.t. hun eigen summiere gamma. Misschien moet ik het veldje vanavond nog even een drupje water geven 🤔 🤣

5a965148-ce3f-4fd9-9efe-2197238f2419.webpda38ee7c-2fd7-4181-9555-c01750f27bec.webp

Dat mag hoor Arne, ik heb alleen geen Pokon 🤣

Een andere erg eenvoudige oplossing is deze gras strooi doos van Noch. Beetje gras erin. Goed schudden. En op het werkstuk in de lijm blazen. Werkt echt behoorlijk goed. En kost ongeveer €6.

Screenshot_20260622_205346_Chrome.webp

Noch heeft ook een groot assortiment gras etc etc. Wordt veel gebruikt in de modelspoorwereld. Maar Noch heeft vele schaal grootes.

Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad: heel weinig in het ding doen, en is ook dezelfde natuurkundig verschijnsel, van statistische energie om het gras op een overtuigende manier in volume plaatsen

Hierbij nog twee fotokes. Ditmaal is er gras gebruikt van Lars Op 't Hof. Ziet er heel mooi uit deze herfstkleur. Ik gebruik ook de extra adapter voor de WS Static King voor meer power. Geleiding wederom via een alu barbecue schaal.

4beb88f0-13e5-43ab-a58e-cb81a17ca568.webpc289a9f4-23f3-4027-95e5-eb00e90ea1d5.webp

Eindconclusie: Sinds maart ben ik dus aan het klooien geweest met vier apparaten. Een van Ali van 9 Euro, de Noch Grassmaster van 120 Euro, de RTS Greenkeeper van 210 Euro en de Woodland Scenics Static King van 190 Euro incl. adapter. Van Noch heb ik netjes restitutie gehad, de service van RTS is een regelrecht drama. En het feit dat het niet werkt ligt natuurlijk altijd aan jou.

Wat blijkt nu: en ik vertel hier geen fabeltjes: de Woodland Scenics Static King werkt NIET met hun eigen gras. Alles valt namelijk plat en het oogt warrig. Ik heb hier al eerder met een kenner over gecommuniceerd en die had dezelfde bevindingen met het oude gamma van WS. Vanmiddag ben ik weer gaan testen en sinds kort ben ik in contact gekomen met de scenery van Lars op 't Hof via een modelbouwspoorforum. Eerst ben ik gaan testen met Woodland Scenics gras en het viel weer plat.

Een volgende test met 4mm zomergras gaf net zoals het herfstgras van Op 't Hof direct resultaat. Geen een vezel valt plat en alle vezels worden statisch geladen. Het eindresultaaat is fantastisch. Zie ook de foto's.

Dit zijn hele dure apparaten en tel maar op wat ik eraan uitgegeven heb maar dan mag je ook wat verwachten. De after sales is echter zo gebrekkig als wat. Het is dat ik na lang zoeken een filmpje vond op YouTube over de Static King waarin men dus een alu barbecue schaal voor de geleiding gebruikte. Toen kreeg ik em pas aan de praat.

Zijn er nu mensen die een mooi diorama samen willen stellen met mooi gras dan ben je bij mij thuis welkom. Of tijdens een van de bouwavonden in Galder. Wel zelf gras meebrengen. Excl. Pokon en water geven 🤣

d00e1977-f568-41f6-8334-9d30f30cc8b4.webp

62a89c2e-303b-4812-a076-2ce854681e34.webp

Hallo Marc, dank voor je vergelijkend warenonderzoek; nuttig!
Wel een vraag: wat is nu je eindconclusie?
Ik lees dat de Woodland Scenics Static King de beste is zolang je maar gras van Op 't Hof gebruikt (die overigens erg mooie dingen(matjes bv.) maakt en verkoopt!) óf Woodland gras langer dan 4mm.
Is dat inderdaad je oordeel? (misschien lees ik gewoon slecht na een dag op een té warme zolder.....).

Ik heb van Woodland Scenics vier zakjes in de formaten van 2, 4 ,6 en 12 mm en dat slaat allemaal neer. Op de achterkant van de zakjes staat zelfs dat ze speciaal ontwikkeld zijn voor de applicator. Dit merk dus mijden.

Van Op 't Hof heb ik zakjes van 4 en 6 mm en die werken wel.

Het diorama is dus mislukt. Ik wil nu nog een keer proberen om een heel dik blok styrofoam te bestrooien. Dat is met WS gras mislukt en ik wil eens zien hoe de geleiding is op de alu schaal.

Nog een tip: koop niet al die lijmen en poeders en potten die de fabrikant aanbeveelt. Allemaal extra geld voor de handel. Die Pattex houtlijm van 2,50 van de Action voldoet gewoon.

Laatst bewerkt:
Eigenaardig, wij hebben wat metertjes met de noch grassmaster gedaan en elk willekeurige lengte, merk en kleur gras erdoorheen gemikt, geen ovenschaal, wel effe de aarde in de natte lijm

Terug
Bovenaan