Statische gras applicator

Marc Moerland

Lid van de TWENOT
Interesses
Fallschirmjager, Russisch T-34/76 85, SU-85, Pools.
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
Tamiya T34/76 1942, Zvezda SU-85
Hallo,

Ik wil eens vragen wat jullie voor gras applicator gebruiken. Zit er veel verschil tussen bijv. de Noch en de varianten op de Chinese sites? Het is niet meer dan een verbouwde vliegenmepper maar toch🙂

mvg

Marc

Ben maar een simpele modelbouwer dus zelfbouw van zo'n ding is niet aan mij besteed. Inmiddels eentje op Ali Express besteld en gisteren al geleverd. Dus dacht ik lekker aan de slag te gaan. Dus niet. Werkt gewoonweg niet dus in de verticale onderdelenbak gedeponeerd, de restafval container dus. Vanmiddag eentje van Noch besteld, de Grassmaster 3.0 Wellicht later hierover mijn bevindingen als ik zin heb.

Ik gebruik gewoon strooibusjes waar kruiden in gezeten hebben. Werkt voor mij prima.
Bij intreresse: ik heb geregeld lege omdat ik veel kook en heel weinig zout en heel veel kruiden en specerijen gebruik.
17722148180083732396632432682568.webp

Gewoon een shampoofles, vullen, nie te vol, en dan goed schudden, werkt ook prima statisch. Vanzelf even een geperforeerde dop fabriceren en niet elke schampoo fles is geschikt..

Ik gebruik(te) daarvoor altijd gewoon een grof theezeefje. Statisch gras erin en zachtjes schudden ermee, en eventueel met je vinger door het gras wrijven om het beter door het zeefje te krijgen.

Ik werkte zelf met zeefjes en kruidenpotjes maar mijn vrouw heeft, voor drie tientjes of zo, eentje uit China laten komen. Doet het pima zo lang die het doet, niet erg degelijke constructie.
Wel veel beter resultaat dan met de zeefjes en potjes!

Laatst bewerkt:
Toch nog maar eens geprobeerd. Na omzwervingen op YouTube heb ik besloten om zo'n dikke alu barbecue schaal te gebruiken voor de geleiding. De buurvrouw had er gelukkig twee op voorraad. Hier heb ik de krokodillenklem van het Woodland Scenics apparaat (Static King) op aangesloten. Vervolgens het apparaat zo dicht mogelijk tegen het met houtlijm ingesmeerde plaatje styrofoam gehouden en licht geschud.

Er lijkt nu toch iets te gebeuren. Het valt niet meer plat zoals voorheen en lijkt zelfs wat rechtop te staan alhoewel ik het voor 6 mm gras nog wat magertjes vind. De dichtheid is wel goed. Heb een half gevuld reservoir gebruikt voor een stukje. Geen vuile keukentafel meer want het restant blijft mooi op de schaal liggen en dat kieper je zo in een papieren bewaarzak.

In totaal had ik dus vier apparaten en ik kreeg ze geen een van allen aan de praat. Qua service was de RTS Greenkeeper beneden alle peil. Bij hen werkte het wel maar bij mij dus niet. Ze kwamen ook niet met aanbevelingen. Apparaat heb ik uiteindelijk tweedehands verkocht voor de helft. Men wilde het ding ook niet terugnemen binnen de gestelde termijn zoals op hun site vermeld staat. Bovendien werkt het niet met de vezels van Woodland Scenics die volop verkrijgbaar zijn bij de vakhandel i.t.t. hun eigen summiere gamma. Misschien moet ik het veldje vanavond nog even een drupje water geven 🤔 🤣

5a965148-ce3f-4fd9-9efe-2197238f2419.webpda38ee7c-2fd7-4181-9555-c01750f27bec.webp

Dat mag hoor Arne, ik heb alleen geen Pokon 🤣

Een andere erg eenvoudige oplossing is deze gras strooi doos van Noch. Beetje gras erin. Goed schudden. En op het werkstuk in de lijm blazen. Werkt echt behoorlijk goed. En kost ongeveer €6.

Screenshot_20260622_205346_Chrome.webp

Noch heeft ook een groot assortiment gras etc etc. Wordt veel gebruikt in de modelspoorwereld. Maar Noch heeft vele schaal grootes.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan