Re: Sdkfz 251/9 AA11 kanonenwagen 02-06
Ik heb een step by step gemaakt van hoe ik gezichten schilder.Dit is natuurlijk niet de enige manier want steeds meer
figurenschilders gebruiken acryl maar ik houd het nog steeds bij olieverf.
zo start ik met schilderen; ik gebruik een papieren pallet die glad is en geen olieverf absorbeerd.Voor het verdunnen van de olieverf gebruik ik schildermedium.Het voordeel als je dit gebruikt is dat de verf een stuk sneller droogt.de kwastjes die ik bebruik varrieren tussen 000 en 0
Dit zijn de kleuren die ik gebruik bij het schilderen van gezichten
Als grondlaag gebruik ik vallejo 815 skintone
de ogen schilder ik eerst met offwhite en de pupillen met donkerblauw of umber de randen van de ogen vervolgens met raw umber evenals de binnenkant vd oren,mond en andere diepliggende delen(helaas is deze foto iets te donker)
de schaduw delen zijn met een mix van gebande sienna en napelsgeelrood aangebracht
de opliggende delen als kin,neus en oren worden met een mix van napelsgeelrood en wit aangebracht
de lichte en donkere delen zijn in elkaar geblend
Eventuele baardgroei breng ik aan met raw umber,die vervolgens ook weer geblend wordt
hier is de baardgroei al geblend en is de onderlip geschildert met een mix van raw umber en transparantroodmidel en opgelicht met dezelfde mix en een beetje wit.
ook heb ik de wangen en topje van de neus geblend met kraplakdonker dit is een vrij transparante kleur en hiermee kun je mooi de winterse kou weergeven
De opliggende delen heb ik nog iets opgelicht met titanium wit
Het gezicht is nu bijna klaar.ik spuit mijn figuren altijd met matte acrylvernis en als laatste breng ik nog een beetje clearvernis aan op de lip en ogen(dit moet nog gebeuren)
Alle verf is nu nog nat en blinkt daarom ook nog.Ik zal een foto plaatsen zodra het figuurtje in zijn geheel klaar is.
Groeten,
Roger
ps Eelke ik zal je aanbod in gedachten houden
😉