Sdkfz 251/9 "wiking" diorama klaar! 22/8

Re: Sdkfz 251/9 AA11 kanonenwagen 02-06

Vincent Thelosen zei:
Puik! Hij lijkt op Ribery, dat is het eerste wat me te binnen schiet trouwens.

Niet echt een compliment! 🤣

Hij is weer fijn, Roger. Niks meer aan toe te voegen. Ik zou jou stiekem wel eens een paar Britten willen zien schilderen...

Rene: bedankt voor je reactie.Ik zal binnenkort wel een sbs maken van hoe ik te werk ga. Ook al zal het niet zo vernieuwend zijn ,Ik heb het nl ook maar uit de boekjes geleerd !
Eelke/Vincent: Ik heb net even gegoogled wie Ribery is.Jullie bedoelen waarschijnlijk die voetballer,dat is inderdaad geen schoonheid 😀
Ik probeer trouwens elk jaar wel iets geallieerds te bouwen maar werk het dan vervolgens niet af ,mischien moet ik mij er iets meer in gaan verdiepen al voelt het wel een beetje alsof ik vreemd ga 😀

Groeten,

Roger

Hi Roger,

Ja die ja 🤣 Maar dat geeft wel aan dat jouw figuur echt authentiek is en een persoontje, en niet zomaar een geschilderd figuur. Dat vind ik vaak het verschil tussen een echt goed geschilderd figuurtje en een normaal figuur, het komt dan echt tot leven.

O ja, je vergrijpen aan iets geallieerds is niet verkeerd hoor. Ik heb recent een SU 100 gebouwd, en dat smaakte naar meer. Ik ga zeker ooit nog een JS 2, T 70 en een T 34-85 bouwen.

Grtn,

Vincent

Roger: inderdaad, Franck Ribéry. Hij kan er zelf niet veel aan doen, hij heeft als peuter een vrachtwagen teruggekopt... 😱

Je hebt met geallieerde voertuigen hetzelfde probleem als ik met Duitse. We moeten misschien maar eens een soort group build doen: ik iets Duits, jij iets Geallieerds, en als we in het slop raken kunnen we elkaar weer vlot trekken. * lonkt naar Jagdpanzer-doos die naast hem staat *

Ik heb een step by step gemaakt van hoe ik gezichten schilder.Dit is natuurlijk niet de enige manier want steeds meer
figurenschilders gebruiken acryl maar ik houd het nog steeds bij olieverf.
DSC00937.jpg

zo start ik met schilderen; ik gebruik een papieren pallet die glad is en geen olieverf absorbeerd.Voor het verdunnen van de olieverf gebruik ik schildermedium.Het voordeel als je dit gebruikt is dat de verf een stuk sneller droogt.de kwastjes die ik bebruik varrieren tussen 000 en 0
DSC00936.jpg

Dit zijn de kleuren die ik gebruik bij het schilderen van gezichten
DSC00917.jpg

Als grondlaag gebruik ik vallejo 815 skintone
DSC00919.jpg

de ogen schilder ik eerst met offwhite en de pupillen met donkerblauw of umber de randen van de ogen vervolgens met raw umber evenals de binnenkant vd oren,mond en andere diepliggende delen(helaas is deze foto iets te donker)
DSC00923.jpg

de schaduw delen zijn met een mix van gebande sienna en napelsgeelrood aangebracht
DSC00924.jpg

de opliggende delen als kin,neus en oren worden met een mix van napelsgeelrood en wit aangebracht
DSC00926-1.jpg

de lichte en donkere delen zijn in elkaar geblend
DSC00928.jpg

Eventuele baardgroei breng ik aan met raw umber,die vervolgens ook weer geblend wordt
DSC00931.jpg

hier is de baardgroei al geblend en is de onderlip geschildert met een mix van raw umber en transparantroodmidel en opgelicht met dezelfde mix en een beetje wit.
ook heb ik de wangen en topje van de neus geblend met kraplakdonker dit is een vrij transparante kleur en hiermee kun je mooi de winterse kou weergeven
DSC00933.jpg

De opliggende delen heb ik nog iets opgelicht met titanium wit
DSC00943.jpg

Het gezicht is nu bijna klaar.ik spuit mijn figuren altijd met matte acrylvernis en als laatste breng ik nog een beetje clearvernis aan op de lip en ogen(dit moet nog gebeuren)
Alle verf is nu nog nat en blinkt daarom ook nog.Ik zal een foto plaatsen zodra het figuurtje in zijn geheel klaar is.

Groeten,

Roger

ps Eelke ik zal je aanbod in gedachten houden 😉

Re: Sdkfz 251/9 AA11 kanonenwagen 06-06

het is best wel duidelijk, ja.
maar hoe blend je de aangebrachte kleur met de kleur die daar voor weer is aangebracht zoals op foto 4 ?
groeten Chris

Mooi dat je ons een analyse geeft Roger ( van je zinderende resultaten).

Kraplak, is dat vergelijkbaar met violet? Pas het in gezichtjes toe, plekken waar de bloedvaten wat dichter onder de huid zitten.
En zeker voor koude koppen.

Knap ook hoe je de ogen weet te plaatsen.
Waar zou het painting medium van talens in verschillen tot hun white spirit?

ga je volgen,

René

Hoi Chris,

Je moet zorgen dat de donkere kleur die in 1e instantie is aangebracht overloopt in de lichtekleur .Alleen de roodtint voor de wangen(kraplak) dien je meteen te blenden dus heel weinig verf op de kwast(met een tisue de kwast bijna droogmaken) en dan drybruschen als het ware.
Rene:Kraplak is een bijna transparante olieverf kleur.Naar mijn mening komt het gezicht pas tot leven als dit is aangebracht.Ik heb deze tip ooit gekregen van een duitser die enkele jaren geleden op een twenotbeurs was(volgens mij heet hij stefan Muller Herdemertens) door hem ben ik ook de uniformen met olieverf gaan schilderen wat hij ook doet.Hij is echt geniaal!
Het medium is een verdunner en white spirit gebruik ik alleen om de kwastjes schoon te maken en white spirit is ook wateriger dan medium.

Groeten,

Roger

nuttige sbs dan voor mij Roger.

ik verdun afwisselend met terpentine, 1 potje voor de donkere kleuren en eentje voor het wit. De white spirit van Thalens kocht ik ooit eens om te proberen.
Wanneer je telkens deze flesjes zou gebruiken om kwasten te reinigen is het een dure grap.
Zet om de zoveel tijd mijn kwastjes even weg in enamelpotjes met aceton, heb drie kleine gaatjes geboord in de deksel zodat de kwasten de bodem niet raken en de aceton niet naar boven kan om de lak van de kwast zelf te beschadigen.
maar ben altijd benieuwd hoe mijn verf zich gedraagt bij een ander medium. Het beïnvloedt het drogen zeg je.

ik ga dus eens kijken voor jouw painting medium en..

...een tube kraplak! 🙂

René

Leuk om deze SBS te zien Roger!! Grappig te zien hoeveel manieren er toch zijn om gezichten te schilderen (qua combinaties) met zowel olie- acryl- en enamelverf. Gebruik je bewust geen basiskleur van olieverf en dat je dan daarop je schaduwen en highlights aanbrengt?

Blijf hem volgen 😉

JW

Mooie aanpak Roger,

ik schilder in vrijwel exact dezelfde stappen merk ik wel.
Gebruik alleen wat meer Van Dyke Brown en heb de neiging alles wat feller te maken dan jij doet. Ik denk dat Raw Umber idd fijner gaat werken voor me.
Ik denk sowieso dat jouw stijl van schilderen veel overtuigender is omdat het oorlogsfiguren zijn: vitaminetekort, moe, spanning, weinig slaap etc. Ik heb nog te veel de neiging alles scherp en redelijk colorful aan te brengen.

Nog een vraag over de ogen: krijg jij het voor elkaar een highlight in 1:35 erop te zetten, dus de flinstering van het licht?

gr John.

John van Pelt zei:
Mooie aanpak Roger,

ik schilder in vrijwel exact dezelfde stappen merk ik wel.
Gebruik alleen wat meer Van Dyke Brown en heb de neiging alles wat feller te maken dan jij doet. Ik denk dat Raw Umber idd fijner gaat werken voor me.
Ik denk sowieso dat jouw stijl van schilderen veel overtuigender is omdat het oorlogsfiguren zijn: vitaminetekort, moe, spanning, weinig slaap etc. Ik heb nog te veel de neiging alles scherp en redelijk colorful aan te brengen.

Nog een vraag over de ogen: krijg jij het voor elkaar een highlight in 1:35 erop te zetten, dus de flinstering van het licht?

gr John.

John, jij gebruikt toch de olieverf zonder olie 🙂 is in deze range alle kleuren verkrijgbaar en werkt dat (zover je het kan beoordelen) gelijk aan de reguliere olieverf zoals Roger ze gebruikt?

JW

(ik doe voor mijn ogen wat glansvernis aanbrengen trouwens dan wel bij Vallejo verf)

Hee JW,

ik gebruik de Winsor en Newton Alkyd. Daar is iets gedaan met de olie die er wel inzit waardoor het droogproces ongeveer twee keer zo snel gaat.
Ik denk dat ie dan na een uur of 8 al droog is en net te hanteren is. Ik wacht dan meestal een dag voor de zekerheid.
Qua pigmenten etc is ie qua kwaliteit gelijk aan de normale olieverf. Ook de alkyd is gewoon olieverf en qua schildertechniek idem als de olie. Je kunt blenden/glaceren alsof het een lieve lust is.
Alle kleuren zijn er en ze zijn exact gelijk. Ik heb nu inmiddels een stuk of 25 kleuren. Tubes zijn niet goedkoop ik denk even duur als de normale olieverf die dus een langere droogtijd heeft. Voor de rest is het echt exact hetzelfde (heb ik me laten vertellen door Antoon de Jong en Robert Trommelen).

gr John.

Jan Willem: Ik breng de donker en lichte kleuren niet over elkaar aan omdat het geheel dan te donker wordt.Het is tevens de bedoeling dat je bij lichte delen de vallejo flesh ondergrond er als het ware nog doorheen kunt zien.
John: wat betreft de 'flinstering'in de ogen doe ik nog wel eens het wit van de ogen nog iets highlighten dus een nog iets lichere kleur aanbrengen dan de eerste aangebrachte offwhite waardoor het oog wat meer diepte krijgt en als laatste breng ik nog een clear vernis aan.
Wat betreft je kleurgebruik,als ik naar je 1/15 Rommel kijk denk ik dat je gerust tevreden mag zijn met het resultaat maar zoals al met je besproken is het gebruik van rawumber ipv v dijckbruin iets minder hard en past het ook beter bij de overige kleuren (5 O clock schaduw doe ik hier trouwens ook mee !)dat moet ik bij dit figuurtje nog doen.

groeten,

Roger

Toevallig had ik alle verfjes liggen dus ben vandaag eens aan de slag gegaan met jouw manier van gezichten schilderden en moet zeggen dat het heel prettig werkt.

Uiteraard moet er nog flink geoefend worden maar dit is tot nu toe voor mij de meest prettige (en beheersbaar) manier. De lichte kleuren zijn inderdaad wel wat vermengd met de donkere dus deze moeten nog wat opgelicht worden..

Nu kijken of we er een leuke persoonlijke twist aan kunnen geven 😉

Mijn dank is groot in ieder geval!

Hi Roger,

Top man, dat je je werkwijze zo uitgebreid en duidelijk uitgelegd hebt! Deze week ff de juiste kleuren olieverf halen en experimenteren maar 8)

Grtn,

Vincent

Roger,

je zal nog foto's plaatsen als het figuur in zijn geheel klaar is.
Zou zeggen, nu je op dreef bent, waarom niet wat shots van het uniform waar jij schaduw in de olie aanzet en highlight?

Ben erg benieuwd wélke kleuren je gebruikt om die mooie, grauwe look van je figuren te krijgen.

groet,

een f a n

Hoi Rene,

Dit figuurtje krijgt een zwart panzerjasje en laat dit nu 1 van de weinige kleuren zijn die ik niet met olieverf doe.
Ik zal bij het volgend figuurtje een sbs maken van het uniform.

Gr,

Roger

heej da's opmerkelijk...

je zou zeggen dat je dat net met olie helemaal goed krijgt...
diep zwart in de plooien en eigen schaduw maar tikkie bruin bovenliggende delen inmengen, jam jam.
jammer, maar ben evenzeer benieuwd....

Rene,

Zoals jij het omschrijft doe ik het wel met lederen U-boot jasjes maar bij een panzer jasje hanteer ik meer de drybrusch techniek toe(zwart met flesh)foto volgt later deze week 😉

Gr,

Roger

Hierbij een korte step by step van het schilderen van een camo broek.
DSC00948.jpg

Eerst zoek ik de gewenste camo die ik wil schilderen.Ik begin met de donkerste kleur (humrol 98 en een beetje zwart)
DSC00944.jpg

De eerste kleur van het oak motief heb ik aangebracht met humrol 62 dit doe ik door met puntjes te schilderen en deze met elkaar verbinderen
DSC00946.jpg

Hier is de lichtere oak kleur aangebracht (62 en een beetje flesch) tevens de beigetint (72 en beetje zwart) tegen de randen van het oakleaf aangebracht .zo zie je uiteindelijk nog maar een klein beetje van de donkere basiskleur.In het beige heb ik nog enkele kleine dots aangebracht in de oakkleur.
DSC00950.jpg

DSC00951.jpg

de schaduw is hier aangebracht met olieverf van dijckbruin en een paar highlights met een mixje van rawumber en wit.het vuil op de broek is ook met van dijck bruin aangebracht,
Als laatste heb ik het hele figuurtje met matte vallejo acryl vernis gespoten en daarna nog een tipje gloss op de onderlip en in de ogen gedaan.
Persoonlijk denk ik dat je beter eerst de camo kunt schilderen en dan pas de basis kleur van de broek omdat het anders er snel uitziet dat er wat vlekjes op geschildert zijn .

Groeten,

Roger

Re: Sdkfz 251/9 AA11 kanonenwagen 11-06

Persoonlijk denk ik dat je beter eerst de camo kunt schilderen en dan pas de basis kleur van de broek omdat het anders er snel uitziet dat er wat vlekjes op geschildert zijn .

Dat kon nog wel eens een hele goede tip zijn. Idd zie je vaak de camo "op" de broek liggen. Ik begin altijd met de basiskleur van de broek, maar ik denk idd dat dit beter is. Heb het nooit zo bekeken! Thanks 🙂

mzzls

Bedankt voor het plaatsen. Ook dit figuur ziet er weer erg mooi uit. Vooral de verwerking van de leren jas vind ik erg mooi gedaan, net echt...

groet
Oscar

Hoi Oscar,

Roy heeft gelijk een panzerjas is van wol gemaakt( U-boot jassen waren van leer)
Ik heb het jasje mat afgewerkt,in echt ziet het er redelijk wolachtig uit !

Gr,

Roger

Elco,zo is het maar net 😉

Ja die jassen zijn van wol en het ziet er zo erg goed uit. Een leren jas zou meer glimmen, wat deze niet doet.

Oeps nou ja vooral van de voorkant ziet het er uit als mijn gevechtslaarzeb van 15 jaar oud.
🤣
Oscar

Bedankt Roger, het verbinden va de stipjes gaat volgens mij makkelijker dan de stipjes zelf in een keer schilderen, zo had ik het nog niet bekeken.

Ik ga deze zelfde eens proberen op een 120mm figuur waar ik nu mee ga beginnen. De dot pea lukt me wel maar deze nog niet genoeg.

groeten John.

Wat ik alleen al het leuk vindt aan deze thread is om het verschil te zien in technieken en dat er vele wegen mogelijk zijn om naar Rome te komen. Super dat te zien dat er zoveel technieken en eigen stijlen voorhanden zijn!! Als je maar lang genoeg blijft durven, experimenteren en wil leren van fouten je heel erg ver kan komen en vooral heel erg veel plezier kan hebben!!

Mooie cammo ook 😉

Jan Willem

Hi Roger,

Nog even een vraagje over het schilderen van de gezichten: welke droogtijden houd je aan tussen de verschillende lagen? Dat van die broek is ook een goede, ook eens een keer mee spelen. Ik heb overigens wel altijd ongeveer dezelfde route bewandeld om gezichten te schilderen, maar het verschil zit hem vooral in de volgorde van de stappen en het juiste kleurgebruik. De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt zeg maar 😉

Grtn,

Vincent

Hoi JW: Ik heb het wiel ook niet uitgevonden.meestal kijk ik naar hoe andere figurenschilders te werk gaan.De schildermethode van de camo heb ik ooit gezien op het blog van Calvin-Tan.
Vincent:Als je als ondergrond acryl gebruikt kun vrij snel van start gaan.De donkere en lichte olieverf kun je meteen nat in nat in elkaar blenden,dat doe ik eigenlijk ook met de overige stappen.Dus in principe kun je na een paar uurtjes een gezicht klaar hebben.

Groeten,

Roger

Hi Roger,

Ja die indruk heb ik ook. Ik heb als proefkonijn een resin figuurtje van Scale Line onder handen genomen. Eerst acryl coat, toen huidskleur van Humbrol, week er niets aan gedaan en toen met de raw umber wash begonnen. Na een dag de high lights aangebracht, wat me wel beviel ja, al is het contrast niet supergroot maar ik ben wel tevreden. Nu weet ik ook wat ik het verleden fout deed: ik deed altijd eerst de high lights en daarna de wash, maar dan vernaggel je high lights gezien de lange droogtijd. Verder gebruikte ik niet de goede kleuren, vooral napels geel in de mix is prachtig. Ik zal je binnenkort wel ff een fotootje sturen hoe het uiteindelijk is geworden. Ik ga nog wel een keer experimenteren met langere droogtijden, eens kijken wat dat doet met het contrast. Ik heb verder ook ontdekt dat je echt heel goede olieverf nodig hebt en dito verdunner om tot een mooi resultaat te komen. Dat is dus o.a. Rembrandt, met Van Gogh wordt het al wat lastiger zo is mijn indruk, die olieverf is niet zo smeuïg en fijn. Nogmaals bedankt voor je uitvoerige uitleg!

Grtn,

Vincent

roger hurkmans zei:
Hoi JW: Ik heb het wiel ook niet uitgevonden.meestal kijk ik naar hoe andere figurenschilders te werk gaan.De schildermethode van de camo heb ik ooit gezien op het blog van Calvin-Tan.
Vincent:Als je als ondergrond acryl gebruikt kun vrij snel van start gaan.De donkere en lichte olieverf kun je meteen nat in nat in elkaar blenden,dat doe ik eigenlijk ook met de overige stappen.Dus in principe kun je na een paar uurtjes een gezicht klaar hebben.

Groeten,

Roger

Het klopt wat je zegt Roger, het is een echte misvatting van de meeste modelbouwers/beginnende figurenschilders dat olieverf een traagdrogend medium zou zijn. Als ik zelf een figuur schilder, doe ik dat integraal met olieverf, waarbij telkens een overnachtse droging (vooral op de verwarming in de winter) genoeg is om weer verder te kunnen met de volgende stap in het schilderproces.
Ik werk wel in flinterdunne laagjes waardoor snelle droging extra in de hand gewerkt wordt.

Groeten van Guy.

Roger, verdun jij je Humbrol verf ook nog voordat het toepast op je figuur?

JW

Guy: het is inderdaad maar een dun laagje olieverf in dat is vrij snel droog ,helemaal snel als je medium als verdunner gebruikt.
JW: Ja ik verdun de humbrol verf eigenlijk altijd. gewoon met terpetine.Je kunt beter 2 dunne lagen aanbrengen dan in 1 keer te dikke!

Groeten,

Roger

Net weer een figuurtje klaar(de rechter) Het is een warriors figuur met nieuwe armen gemaakt van magic sculp .hoofd en handen zijn wederom van hornet.Zijn benen staan een beetje uit elkaar omdat hij in de 251 tussen de ammobox en het bankje komt te staan.

Groeten,

Roger

DSC00969.jpg

Roger, leuke figuren combinatie en mooie schilderwerk. Wat ik me afvraag of het "kleine" haakje aan de helm waar de kinband aan bevestigd moet worden niet op de andere kant van de helm bevestigd moet worden??

Hoeveel figuren nog??

JW

Hoi JW,

Ik heb een helm liggen waar het gespje links zit daarom heb ik het zo gedaan.Ik moet in ieder geval nog 2 figuren.1 in despw naast het geschut en de bestuurder en dan mischien nog een burger maar ik moet nog even uitzoeken of er begin maart 45 nog wel burgers in stuhlweissenburg waren

Gr,

Roger

Re: Sdkfz 251/9 AA11 kanonenwagen 16-06

hmmm.......zucht, wat kan ik hier van genieten.

Kleuren weer mooi in balans, fijne contrasten, meerwaarde van de pe-gesp goed te zien ( kicke fotowerk deez' keer!)
Beide figuren dezelfde herfsttarn, maar beiden net anders...lekkere zachte highlights die je oog op de zo herkenbare manier over je werk doet dalen en stijgen...
Voor zover een penseel danst dragen ze bij jou stuk voor stuk een roze tutu, dat moet!

kan je melden dat ik een tuubje kraplak gekocht heb en het snel drogende schildermedium van Talens.

maarre,...ga je nu een tank posten in de figurenrubriek binnenkort 😉

René

Hoi Rene,

Bedankt voor je mooie woorden!Als je trouwens met de kraplak aan de slag gaat moet je het echt minimaal aanbrengen anders word het net pipo de clown 😉
De reden dat ik mijn figuren trouwens hier post is omdat ze bij de spw en het diorama horen.Als ik weer eens een buste ga schilderen zet ik hem natuurlijk op de figuren rubriek 😀

Groeten,

Roger

Hoi Rene,

Klopt het is met enamel gedaan.Ik heb het ook wel eens met olieverf geprobeert maar het wordt dan net te transparant en je moet bij elke kleur aanbrengen minimaal een dag wachten.Ik heb wel geduld maar dit worden dan wel hele lange wachttijd. en als laatste je hoeft de camo niet te blenden dus het heeft eigenlijk geen voordelen behalve mischien als je camo doet met een burred edge die moet je wel blenden.

Groeten,

Roger

hier moet je inderdaad niet expliciet blenden.
maar je zou wel de eigenschappen van de olie kunnen benutten om ook de lichtval/overgang in de patronen zelf nóg subtieler te maken.
merk zelf wel dat als je de patronen nat in nat opzet je hele scherpe tekening krijgt aan de rand, ik vind olie wel fijn ook omdat het dun blijft.

Mooi werk weer zoals altijd, Roger. Jij weet je figuurtjes altijd zo mooi met elkaar te laten communiceren zeg maar, ze passen qua houding perfect bij elkaar.

Hij is weer fijn, hier kan ik echt van genieten en natuurlijk een beetje gefrustreerd van raken dat je t zo subtiel kan schilderen 🤣

Natuurlijk is het gelijk voor mij een stok achter de deur om t te blijven proberen, ben benieuwd naar het vervolg!

Terug
Bovenaan