RailAway nog steeds on hold

Re: RailAway-update: Zündapp Paint 04-03-16

Thanks Erik 😀
Tja die decals.... de Tamiya decals blijk ik niet meer te hebben, dus
heb die van Italeri gepakt : voorop te kort en achterop te groot.
Heb intussen de achterste kentekenplaat maar helemaal verwijderd en denk
dat ik voor de look de voorste plaat iets inkort aan voor- en achterkant.

Andere oplossing : de voorste decal wegkrassen en met losse nummertjes een kenteken nummer samenstellen.

Komt goed...

peter van dijk zei:
Andere oplossing : de voorste decal wegkrassen en met losse nummertjes een kenteken nummer samenstellen

Have fun, in 1:35 !! 😱 😱 🤣 🤣
(Ik heb alleen nog oude tamiya decal WL nummers, anders had ik ze wel voor je... 🤐 Alhoewel, alleen de L in H veranderen... ik hoor het wel!)

Erik

Ik heb gisteren de kentekenplaat met een microzaagje aan beide zijden iets ingekort.... waarbij het plaatje afbrak.... uiteraard 😈
Maar met wat good ol' superrrrlijm zat het alweer rap op z'n plek 😀

nu nog die kentekenplaten van de Kettkrads......

RailAway-update: Kettkrad1 Paint 09-03-16

Goedemiddag 😀

Medelingen van algemeen nut :
U weet, staat er een geel plusje op de foto, dan zit er een aanzienlijk groter plaatje in het album.
Klik op de foto in topic, dan verschijnt een grotere, rechts-klik dan op die afbeelding en kies "afbeelding bekijken", dan zie je de ware resolutie.
(zal eens uitproberen of een "direct link" werkt)

"Verandering van spijs doet eten" zegt men wel, dus vandaag voor u een blik
Kettenkraftrads opengetrokken en vandaag de eerste gang :
Ketkrad 1 (de reeds in de wagon geparkeerde) gemarineerd in olieverf met alvast een snuifje pigment
tasty_zps6bf7456f.gif

Update Kettenkraftrad1
Dit was de de basis toestand, inclusief plaatjes die ik meende geplaatst te hebben ooit ergens maar toch niet terug vond 🙄
De uitvoering van de lekke band valt over te twisten, maar ik vond het wel lekker dramatisch.
ketkftrad1_05_zpsi0k6dld0.jpg

ketkftrad1_03_zps3c0fb0b4.jpg

ketkftrad1_02_zpseffd9b21.jpg

ketkftrad1_04_zpsc6d1f39f.jpg

Verf
En nu na een behandeling met ontvette olieverf (al dan niet, meer of minder verdund met White Spirit).
Penseeldiktes variëren van 00000 tot 4, incl. penselen met coupe Herman Brood.

Mijn SS-CP's (Stainless Steel Colour Palette)

Op de foto's een vergevorderde verwering/vervuiling.
-Er moet nog pigment aangebracht en hier en daar wat puntjes op de ï.
-Kentekenplaat nog iets mee doen, afkorten is riskant gebleken, komt goed... zelfs verwijderen is een reëele optie.

Werkwijze was net als bij de Zündapp.
Rubber blokken op het aandrijfwiel zijn geschilderd.
Heb met penseelwerk getracht individuele track-links te suggereren aan de binnenkant.... moeilijk te zien misschien,
maar op Kettkrad2 ga ik dat wat zorgvuldiger doen, want het heeft zeker effect.
Ik blijf proberen om de foto's beter te krijgen voor een correcte weergave (vooral kleurcontrasten) maar ik
vermoed dat mijn camera iets te kort qua megapixels ? Wederom, met het blote oog ziet 't er veel minder vlekkerig uit.
Plaatjes dan :

Op deze laatste prent is ook het effect van de geschilderde track-links goed te zien.

Nawoord
Dat was dat... het Kettkrad1 toetje volgt (met fiets achterop), zo ook voor de Zündapp (maar dan zonder fiets achterop).
Tijdens het geklieder zit ik ook al verlekkerd te loeren naar de wagon, nalopen dus en in de primer dat gevaarte
happy03_zps4ee97c81.gif

Voorlopig hoef ik me niet te vervelen, dus tot de volgende keer !
Fijne avond 😀

Re: RailAway-update: Kettkrad1 Paint 09-03-16

Ha Peter,

Heel mooi geschilderd! Mooie verwering en ook het doek vind ik goed geslaagd met het stof erop.

Misschien heb ik het gemist maar heb je de basis ook met olieverf gedaan? Of "gewoon" met acryl o.i.d.?

Kijk uit naar het vervolg en succes met de wagon!

Rob.

Mooi werk weer Peter!

leuk detail die platte band! 🙂

Welke fiets ga je gebruiken,Tamiya?

op naar de volgende kettrad zak mar zegge! 🙂

Groet,

Roger

Bedankt luitjes 😀

Rob, de primer en basiskleur zijn gespoten met Tamiya acryl + Tamiya Laquer Thinner (gele dop).
Primer was medium grijs en basiskleur is Dark Yellow + Buff.
Aan de wagon moet wat verbeterwerk (constructie) worden gedaan.
En waarschijnlijk nog wat toevoegingen aan de binnenkant : enkele haken en ogen bijv. waaraan
een licht voertuig vastgesjord kan worden... misschien ook een stuk dekzeil en een onboard toolbox...

Roger, ik heb een ouwe fiets klaar liggen (Tamiya of Italeri) maar het is misschien wel
mooi om een nieuwe te pakken en daar een Aber setje bij te gebruiken, juist voor dit diorama 8)

Dit ligt er nu
laughing_zpsbebe62dc.gif

Heb vanavond gewerkt aan figuren, na al die tijd begin ik in het verhaal verzeild te raken en moet nu even
goed opletten dat de plannetjes van toen ook goed aansluiten.
Ik had bijv. al een fraai resin figuur schoon gemaakt, best even druk mee geweest,
maar nu blijkt deze toch niet goed uitkomt op het dio...
Wil ook graag met het terrein verder, en de wagon schilderen, maar :
Een storyboard duidelijk hebben voorkomt veel onnodig extra werk.
Aldus eerst even met de acteurs aan de gang, leuk 😀
En uiteraard verder met de wielvoertuigen (er staan ook nog twee NSU's in de wachtrij)
De Harley...

wordt vervolgd...

PS titel iemand ?
Bye Bye Russia...
Leaving the Frontline !
Kein Zug ... Ein Rúckzug !
groeten 😀

Geen titel, wel de melding dat vooral jouw berichten mij motiveren om aan de gang te gaan en wat meer geduld te hebben met detailleren. Bedankt daarvoor!

groet
Oscar

Oscar Becker zei:
Geen titel, wel de melding dat vooral jouw berichten mij motiveren om aan de gang te gaan en wat meer geduld te hebben met detailleren. Bedankt daarvoor!

groet
Oscar
Dat te horen doet me deugd Oscar 😀 have fun
thumbsup_zpsq1yrw5jr.gif

vrolijke groet 😀

Peter....fraai stukje modelbouw laat je weer zien! Gewoon lekker met draad, evergreen en wat ets-frummels; heerlijk! Vooral die close-ups van allerlei riempjes en lampjes zijn altijd smullen.

Qua fiets....beslist een ets-setje. Ik ben zelf geen fan van etswerk, maar voor fiets-spaken vind ik het echt een must. Nu lijkt het net een fiets met kunststof spaken....wacht...dat is het ook 🤣

Alex

tjonge jonge jonge, wat ben je weer lekker bezig Peter,
op deze schaal werken met zo'n gedateerde kit, en dan toch het maximale eruit halen, klasse!
Blijf doorgaan, en updates.. daar worden we blij van op dit forum!

groet, Petuhr

Thanks Gents 😀

Alex, zelf creëeren is een passie die me nooit los laat. Heb zelfs overwogen om de spaken voor de fiets
volgens een bewezen recept zelf te maken... maar trek toch maar een PE setje vantussen mijn zolder isolatie,
een beetje van Aber (of Lion Roar) en een beetje van mezelf.

Petuhr, ik doe m'n best zou ik kunnen zeggen, maar toch haal ik niet het maximale eruit hoor 🤣
Zou ik dat doen dan ga ik geheid weer vastlopen op lange duur.
Door iets eerder tevreden te zijn blijf ik het leuk vinden en blijft het vorderen.

Ik doe nu ook vaker afwisselen wanneer ik voel dat een werkje me tegen gaat staan.
Hieronder (volgende post) dus weer een stukje over de figuren...

Groetels 😀

RailAway-update: Storyboard geneuzel + Figuren

Howdy peoples 😀

even een klein updeetje (qua foto's dan 🤣 )
Zoals ik al zei ben ik nu eerst bezig met de invulling van het geheel maar
dan juist met de figuren om het verhaal qua personeel en compositie helder te hebben.

Storyboard
Het inladen van de voertuigen is geen enorm haastige situatie.
Al is het geïmproviseerd, het is wel goed gepland.
Bij het ter plekke parkeren van de wagon is rekening gehouden met het wachten op een locomotief,
dus er zijn kwartiermakers ingezet die één en ander hebben voorbereid.
Er is een Berk hebben gekapt voor stammetjes die bijv. bij de oprij plank gebruikt kunnen worden en ook een houtkacheltje
is aanwezig om het wachten een beetje te veraangenamen. Misschien is er zelfs koffie of soep in een gamel.
Voor algemene beveiliging ter plaatse zijn er één of twee man van een politie eenheid aanwezig.
In ieder geval één daarvan is in het dio aanwezig.

Figuren Kachel
Voor een sub-verhaaltje heb ik dit setje gepakt (in mijn verhaal is echter geen Waffen SS aanwezig) :

De figuren hebben van plaats gewisseld en er is een staand figuur uit de scrapbox bij gekomen, waarvoor
ik nog geen hoofd heb gekozen (zal moeten passen bij de interactie met de zittende figuur), arm rechts en hand links zijn van Tamiya.
Die rechtse zittende krijgt een beker of kom in de handen, een bijpassend hoofd is al wel uitgezocht.
De links zittende figuur heeft een Hornet hoofdje gekregen en kijkt naar de twee bikers op de NSU's.

Figuren Hangarounds
Eén van de bikers staat samen met een beveiliger te kijken terwijl de Harley-Davidson naar boven wordt gemanoeuvreerd.
* De linker figuur komt uit de scrapbox (miste een arm en z'n hoofd). Zijn kop en arm zijn van onbekend fabrikaat, hand is van Hornet.
* De rechtse figuur is van Stalingrad. In de plaats van een veldkijker krijgt hij zo'n borst-schildje waarmee hij tot veldpolitie verwordt.

Storyboard Opties
Er zijn langs verschillende kanalen vragen gesteld over het oprijden van de Kettkrads...
"Die kan de draai niet maken wanneer deze vanaf het pad de oprijplank op moet draaien".
Heb een interessante oplossing gehoord van Patrick Leferink :
Kettkrad wordt tijdens dat oprijden met touw aan de linkse achterzijde omgetrokken door een paar man,
waarna het naar boven kan rijden.
Dat klinkt inderdaad logisch en is ook interessant gezien de actie in de figuren en de improvisatie die ik graag wil laten zien in het verhaal.

Echter.... om dit weer te geven op het dio, (kettkrad dus onderaan de rijplank) wordt de omhoog komende Harley vreemd,
want die kan dan eigenlijk nergens heen...
Ik kan de Harley lager plaatsen, maar dan moeten de twee bikers met hun NSU's het podium verlaten...
Ook de dirigerende vent in de wagon wordt overbodig...actie in de wagon neemt dus af...
De twee toeschouwers worden in mijn ogen dan ook nog eens teveel...

Overweging tot nu toe :
Vanwege (te) veel aanpassingen aan het originele idee (heb niet eens alles genoemd),
toch maar laten het zoals het is, maar wel sporen van dat omtrekken laten zien met touw en
extra stammetjes en één extra biker of kwartiermaker die zich daarover ontfermt.

Compositie is dus nog niet 100% helder, maar zal met aan waarheid grenzende waarschijnlijkheid toch niet veel anders gaan worden.
Ideeën daarover blijven echter zeer zeker welkom !!! (ook titel suggesties)

Vrolijk sporend groetje 😛

Re: RailAway-update: Storyboardgeneuzel+Figuren 20-03-16

Hey Peet,
Dat laatste is ook wat ik bedoelde laatst.
De actie is al klaar en das Kleine Kettenrad staat al op de rijplank. Daarnaast idd sporen op de grond en de touwen in de lengte langs de kant op de grond. En die twee mannen met hun handen in de zak of in de zij kijkend naar de rest van het tafereel.

Gr Patrick.

Ah juist Patrick... was mijn brein weer 'ns op hol geslagen 🤣
Het is in ieder geval een goed inzicht gebleken en dat is goed bruikbaar
om het verhaal meer realisme mee te geven , thanks 😀

Kradmantel für Kradfahrer 21-03-16

Realiseer me dat realistisch gezien het een stuk meer reëel zou zijn
wanneer alle te realiseren Kradfahrer ook de jassen dragen die zo kenmerkend zijn voor dit metier....

...maar hoeft niet uitsluitend de gerubberde jas te zijn.... zolang het maar wel een lange jas is.

Kwam al koekelend naar een plaatje van een Tamiyafiets-met-PE een leuk figuursetje tegen wat me wel aanstaat :

Dat setje heb ik op de stapel nota bene... molto bene zegmaar 🙂
Die twee met lange jas zijn goed te gebruiken en de hond is wel wat voor die resin bewaker.

Heb intussen wat gezien van die Tamiya fiets met PE en mijn PE setjes wat bestudeerd... dat wordt leuk...
..platte voorvorkbuizen ?????? 😱 ?????? dachtiknie JONGE 😱.....kende noch een bietje skretsjen ofso ?!
Het liefst zou ik het er uit willen laten zien zoals dit : (losse spatborden van GreenStuff zou kunnen...)

Genoeg te doen 😛

Mazzels !

klik voor effect...

Laatst bewerkt:

Hoi Peter,

Goed bezig zeg.
Dat jij de concentratie zo lang kan vasthouden voor dit project, ik zou het allang opgegeven hebben. 🙄
Maar goed dat jij daar geen last van hebt zodat ik nu kan zien dat er een mooi setje van WOLF is met een kachel. 😀
Ik wist niet dat er iets was, maar nu ga ik maar op zoek naar dit setje.
Ik heb foto's dat dit kacheltje gebruikt wordt achter een tank door een panzercrew nadat er kwartier is gemaakt.
Mijn volgend projectje.

Groet Theo

Bedankt Theo 😀 en wel grappig om te lezen dat het overkomt alsof ik me langdurig kan concentreren.
Dat is namelijk juist moeilijk voor mij vanwege ADD.
Wanneer ik aan tafel schuif voor dit diorama weet ik soms al niet waar ik mee zal verdergaan...
Planning is eigenlijk een must, maar impulsiviteit hoort ook bij ADD 🤣 ach wel... gewoon lekker doorknutselen...

Tof dat je dat setje van Wolf tegen kwam :idea: minder tof dat het wat lastig te vinden is...
Heb twee shops gevonden voor je waar ze te bestellen zijn :
Red Lancers
Panther NZ Models Ltd
Hopelijk ga je ze scoren voor je project !

groet 😉

Hoi Peter,

Rustig doorgaan denk ik. Ik geloof dat diorama's zich al doende moeten ontwikkelen. In den beginne is er het Idee, maar als ik bezig ben ontwikkeld zich dat. Soms dump ik ook weer toevoegingen die wel leuk zijn, maar niets aan het verhaal toevoegen.
Het draaien van het Kettenkrad heeft me nog even bezig gehouden. Volgens mijn informatie heeft hij een draaicirkel met een diameter van 4 m, gerekend vanuit het midden van het voertuig. Het ding zelf is 3 m lang. Dat lijkt mij een heel kleine draaicirkel en dus zou hij die draai best kunnen halen. Misschien met wat spannend manoeuvreer werk, maar toch.

Have fun,

jan Coen

Ha JanCoen, bedankt voor de opsteker 😀

groet 😉

RailAway-update: DKW NZ350 30-03-16

Good evening zei de gek 😛 ... en hij verbaasde zich over zijn koud geworden theelepeltje...

Eens zien... ik was met figuren bezig... pakte dan die twee DKW piloten erbij...
controleerde ze op giet en lasnaden... en had plots een motorfiets in m'n handen 😱

Storyboard
In het verhaal zitten twee bikers op hun DKW's te wachten op hun beurt om op te mogen rijden.
Eén trapt net het 350cc blok tot leven en z'n maat maakt één of andere opmerking,
waarschijnlijk iets als : "Zieh das Ding ja gut eng auf haha !" (Wind dat ding maar goed strak op haha) 😈

Motorfiets : DKW #1
Beide DKW's (van het type NZ350) zullen extra detail krijgen.
Daarbij hou ik rekening met wat er goed in het zicht zit en aangezien beide bikes dicht op elkaar staan,
zal het extra detail vooral aan de buitenzijden gedaan worden.
De DKW's waren reeds gebouwd en kwamen als bonus mee met de motorrijders van het merk Legend.

Te beginnen met de bike vooraan, waar het meest aandacht aan wordt gegeven (met name de linkse zijde dus) :
De voorvork is eerst gedemonteerd om er makkelijker aan te kunnen werken : doorgezaagd onder de bovenste balhoofdplaat.
De balhoofdplaat doorboord zodat de voorvork met een messing pin tijdelijk gemonteerd kan worden.
Voorvork voorzien van de nodige "bouten", onderste balhoofdplaat verbreed en ook de wielspaken afgeslankt.

Een tellerrand van koperdraad en het wijzerplaat detail is met boortje en scalpel aangebracht.
Het koperen ringetje is gemaakt door draad om een asje te winden en dan de onstane "veer" in stukjes te knippen.

Een "Manette" (bedieningsheveltje) heb ik gemaakt van een stukje (overtollig) plastic wat je vaak aan kit-onderdeeltjes ziet zitten (ja.. ik bewaar bijna alles..)
Dat stukje is doorboord...en op het koperdraadje dat er doorheen zit, is een ongevouwen Tie-Down van Aber gelijmd.
Die Tie-Down is aan één kant doorboord en de andere kant is iets afgekort en plat geknepen.
Het stuur is ook doorboord zodat het geheel bomproof vastgezet kan worden. Er komt nog een kabeltje aan.

De remhevel is ingeboord om later een lengte getrokken sprue te kunnen monteren.

Van een stripje plastic : de hevel op de remtrommel + een bevestiging van Masterclub.

Waar boutjes of moertjes of schroefjes of dopjes worden geplaatst is er her en der wat voorprik-werk gedaan ter orientatie
en dergelijke gaatjes houden tzt ook mooi een beetje lijm vast.
De beide uitlaten zijn ook voor het gemak even los gezaagd. Het metalen stangetje (naar versnellingsbak) zat al gemonteerd op beide DKW's.

Het plastic waarmee luchtfilter aan de accu zat vast gegoten is doorgezaagd en onder het kastje met elektriek is iets plastic
verwijderd om het de look van een kastje-op-een-montageplaat te geven. Hierop zal nog een bougiekabel komen.

Erg leuk om weer eens aan motorfietsen te sleutelen, de geur van benzine en olie en leer komt weer helemaal terug.... hééérlijk 😛

Bies negste maal, danke fuurs koeken !
Tsjuus Joengs oent Medeln 😀

Re: RailAway-update: DKW NZ350 30-03-16

Concentratie of niet, we hebben ook zoiets als hyperfocus 🤣 Mooie brommers, weer tied om brommers te kiekn 😉
Diorama's zijn makkelijk als je ze in onderdeeltjes bouwt, dan komen ze vanzelf samen en niks is zo veranderlijk dan de mens en zo ook de bouw van een diorama. Blijf het met belangstelling volgen.

Leuke reactie Johanna 😀

Ja, hyperfocus en fijn gefrunnik is oppassen geblazen...
Ik loop dan toch regelmatig even weg om armen en handen te bewegen, want
ben erg gesteld op m'n fijne motoriek die je anders makkelijk vernielt.

enne... dank veur't brommers kiek'n 🙂

Groag doan 😉 Hier ook nog zat brommers en wie weet komen die weer uit de kast als ik langer hier blijf kijken, je weet toch nooit wat je van brommers kiekn krijgt 😉

Wel goed op af en toe wat anders te doen, want je motoriek is onmisbaar voor dit priegelwerk, al is het soms lastig van iets los te komen als het lekker gaat.
Lekker de zin er in houden en dan komen er een stel mooie brommers op de dio!

Okee Johanna, lekker doorbrommen dan, maar wel af en toe afstappen (om effe te kiek'n danweer hè 🙂 )

motorbike_zps2e657481.gif

Me like. Me like!!

Mooie details weer en leuk samenspel tussen de heren "coureurs".

Hoi Peter,

goede keuze van de figuren! had deze nog niet eerder gezien,mooie interactie die 2 samen!

hoeveel figuren komen er totaal op het dio?

Groet,

Roger

Goed om te horen dat you like Ron 😀 sorry voor de missing Like knop 🤣

Roger, dat van jou te horen doet de bouwert goed 😀
Voor nu heb ik 10 figuren, en er zullen er waarschijnlijk nog 3 bij komen.

Mazzels 😉

Hi Peter,

Die figuren passen inderdaad perfect bij elkaar! Ze lijken wel te zeggen gas op diejen zuugers 🤣

Mvg,

Vincent

Peter! Wat een heerlijke ontploffing van details! Eigenlijk speciaal voor jou had ik de takelfamo geplaatst 😉 Als herinnering aan een gentle giant, zullen we maar zeggen, maar dit is bijna net zo mooi!

Ja Vincent.... Bertus op zien DeeKaWee en Tienus op zien Deehee Ka Wee 🙂

Fijn om te horen Piet 😀 en jouw FAMO projecten werken immer als kattenbelletjes voor mijn Vriendelijke Reus 🙄
Je weet wat ik gezegd heb in Overloon, dus ook die detail ontploffing galmt immer voort in mijn hoofd 😉

groeten 😉

Hoi Peter,

'k Liep ff achter met je posts dus maar ff doorgelezen; Fantastisch werk maar weer meneer!

Zag ook dat je een fietsje wilde gaan doen; Succes za'k maar zeggu...
Heb dat beestje net af en ik vond het een heel werk met wel heel klein en teer PE spul.... 😈 Heeft me tenminste een kompleet wiel gekost (spaken).... 😈 (Kan ook zijn dat ik wat onhandig was 🤣 ) plus dat ik natuurlijk nog wat verbeterd heb....

Kortom; Succes

Gr Erik

Bedankt Eric 😀

In Overloon heb ik me een fiets van MasterBox aangeschaft.
Dat leek me een "handiger" model en mooier ook.

Heb tussendoor (kon er niet vanaf blijven 🤣 ) alvast het achterwiel van die spinneweb spaakjes voorzien.
Had zoiets niet eerder gedaan... man wat een gepriegel om dat netjes in de velg te krijgen 😱

Fietsverslag volgt nog... nu nog bezig met de Deekawees....

Laterrrrrrrrr 😉

RailAway-update: DKW NZ350 05-04-16

Gute Nacht Freunde... was ich noch zu sagen hätte, dauert 20 Sigaretteehh.....of wat anderz... 8)

Het detailleren der DKW's loopt lekker door.... zalig gepieterpeuter !
Wel wat lastiger soms omdat de motorfietsjes al in elkaar zitten, maar er is evengoed veel mogelijk.
De fijne motoriek heeft het soms zwaar, maar dat doet lang zoveel pijn niet als
een 0,35mm boortje dat ik door onoplettendheid heb doen sneuvelen
headbang_zpsbbb63435.gif

Het gebeurde niet tijdens boren, maar door een teveel aan opgehoopte tools
pardon_zps9ebbe75a.gif

Update DKW #1
Carburateur en Benzinekraan :

Aan de carburateur is een gaskabel gemaakt van koperdraad met een stukje plastic er aan
om het goed vast te kunnen lijmen. De kabel verdwijnt in een gat dat ik onder in de benzinetank heb geboord.

De carburateur had verder nog een vlotterkamer nodig, een leiding daarvandaan naar de benzinekraan en de kraan zelf.
Hoe maken we dat ?

Men neme een stukje plastic staaf (de vlotterkamer) en boort daar een gaatje in voor het koperdraad.

Men neme nog een (kort) stukje staaf en doorboor dat. (Dit is het kraanhuis, nog zonder heveltje)
Het centrale gat was bedoeld om de kraanhevel in te monteren, maar dat bleek niet te werken.

Het kraanhuis is op de draad geschoven, en zit nog los want de juiste lengte van de leiding is nog niet bepaald.
Nadat op het oog is geschat welke lengte OK was, is de draad een stukje ingekort (hier dus nog niet).

Dan het koperdraad in vorm gebracht : buigen + dryfit, herhalen tot het geheel zo goed mogelijk aansluit op zowel carburateur alsook de benzinetank.
Dat het kraanhuis nog los zit is van nut bij het aansluiten op de ronding van de tank. Het is draaibaar en kan dus makkelijk iets versteld worden.
Na het vormen kan het teveel aan koperdraad afgeknipt worden, maar nog nix verlijmen i.v.m. het stellen van het kraanhuis.
NOTE(foto is slecht, maar het is te zien dat het kraanhuis aan twee zijden iets is afgevlakt, zowel voor de look alsook voor een goed pasvlak te hebben tegen de tank.
Ook de vlotterkamer is aan de achterkant iets gevlakt voor een stevige zit tegen de carburateur)

Benzinekraan Hevel
Oorspronkelijk was dit het plan :
Een deels platgeknepen en gebogen stukje koperdraad zou het heveltje worden.
Het nog ronde deel zou mooi in het centrale gaatje van het kraanhuis gestoken kunnen worden, maar
dat gaatje was te ondiep voor een betrouwbare zit voor het heveltje.

Voor een stevige verlijming werkt het beter ook het te lijmen gedeelte plat te maken (het korte stukje).
Aldus na platknijpen en ombuigen :

Montage van de leiding
Eerst dus met CA de vlotterkamer (A) tegen de carburateur (B) gelijmd en dit 30 minuten laten harden.
Dan de aansluiting tegen de benzinetank (C) iets gecorrigeerd, en met dunne CA erlangs het kraanhuis vast gezet.

Na harding van de CAlijm is het kraanhuis aan de onderkant nog iets verder afgevijld (gewoon ter afslanking),
toen is het heveltje ertegen gelijmd en later is dit heveltje met een stijf stukje schuurpapier voorzichtig nog iets smaller gemaakt.

Frame + Achterspatbord
Het frame zit aan het spatbord gegoten. Dat wilde ik vrij hebben, en dit plekje was geschikt (zichtbaar) voor dat effect.
Eerst ingeboord...

... en dan met #11 scalpel opgeschoond.

Meer Detail Motor en Frame
De uitlaat is voorzien van een koperdraad-pinnetje en even los aan de uitlaatpoort gehangen.
Er is ook een bougie kabel gemaakt van looddraad, de aansluiting op het kastje is een plakje isolatie van electrodraad.
De bougie dop is gemaakt met een kloddertje witte lijm : voor het bevestigen van de looddraad aangebracht en laten drogen.
Het kleine inspectie deksel op de kap voor de primaire aandrijving wordt middels scribing nog "los" gemaakt.

De nodige boutjes en moertjes zijn Punch& Die's uit plastic, de step voor de duo passagier is met scriber gedetailleerd,
en de rijders voetsteun is gedetaileerd met...

... gehakte ringetjes, afkomstig van (rubber of vinyl) slangetje uit één of andere motorfiets kit (hoe toepasselijk 😉)

Het ontbreken van cylindervoet moeren was even schrikken, en leek onmogelijk om mooi op te lossen..
Met scalpel, boor en frees lukte het toch om net genoeg ruimte te maken voor twee stompjes..... nu alleen nog een naad tussen cylinder en onderblok....

Achterlicht
De lamp behuizing was al lang ingeboord. Ik had het gat (voor een zelf te maken lensje) veel groter gewild, maar dan zou die behuizing
ter plekke te dun worden en ook in lengte teveel gaan inleveren.
Maar een lensje maken met de diameter van het gat zou weer te klein worden naar mijn idee........ wat nu gedaan ??

Dan maar een lensje maken met de zelfde buiten diameter van het gat, inclusief een montage pin er aan.
Met een medium platte vijl is eerst ruwweg de grootste buitendiameter gevijld uit een stuk rode sprue.
Daarna met een fijner plat vijltje de ontstane stift mooi rond gevijld. Dan met de zijkant van dat vijltje verder uitgediept zodat er een paspen ontstaat.
Het kopje (de lamplens) is nog glad geschuurd, dan met waterproof gladder geschuurd, en als laatste
nog met polijst pasta opgepoetst.

Afgezaagd en met een dotje CA-gel op z'n plek gelijmd is het net een achterlicht 😉
(Aan fijne scheurtjes is te zien hoe dun de lamp behuizing al was geworden)

Bagage koffers
De koffers heb ik gedemonteerd om de holle achterkanten netjes op te vullen met putty.
Meteen de gelegenheid aangegrepen om met een scalpel de meest in het oog springende koffer wat te verfraaien.
Nog toe te voegen bovenop de koffers : leren draaggrepen.

Epiloog
Ze kunnen veel zeggen over Epi, maar voor mezelf weet ik dat ik aan het eind van deze update ben 🤣
What's next ?
Wie zal het zeggen...... Joost misschien ?

Bedankt voor het bespieden en gooi gerust titel ideeën in de groep. Niet dat het van jullie afhangt hoor, maar in
andermans hardop denken kan zomaar iets ter inspiratie schuilen :idea:

Mazzels
icon_lol_zpshvnf9bgs.gif

Re: RailAway-update: DKW NZ350 05-04-16

Thanks mate 😀

wederom mooi monnikenwerk Peter! het enige wat ik niet helemaal begrijp is dat je alles in detail aanpakt maar de plastic spaken laat zitten 🙄 ..is hier een verklaring voor mijnheer van Dijk?..luiheid misschien? 😀

ga zo door!

Groet,

Roger

Hoi Peter, ik vind het meeste van je detailleerwerk toch te grof ogen.... Doe maar overnieuw!!! 😈

🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

Nee hoor grapje, het ziet er best 'aardig' uit.... 😉

Nee, dat was ook een grapje..... Als ik een hoed met een veer erop had, zou ik een buiging maken! Of op m'n knieën vallen.... Ben er nog niet helemaal uit wat ik zal doen....

SUPERRRRRRRRRWERK!!!!!!! 😱

Lovend groetje, Ditmar

Peter,

Ik heb hier een boortje dat heel graag mee wil spelen in jouw detaileer wedstrijd. Mag ie in de post?

Bedankt luitjes voor de complimenten 😀

Roger, elders in dit topic staat een heel verhaal waarom ik niet alle detail aanpak.
En dat heb ik verteld naar aanleiding van een vraag van ene R. Hurkmans over waarom ik niet alle detail aanpak 🙂
Laten we het er maar op houden dat ik geen trek heb om 4 motorfietsen te voorzien van spaken (= 4x PE set).

Nou Ditmar, ik zat bij de eerste zin al bijna in de monitor maar gelukkig ontdekte ik net op tijd de smilies 🙂
Hoe is 't met je knieën nu ?

Piet... mijn redder in nood 😛 Het boortje is van harte welkom 😀
Ik PB m'n adres wel even..

Groet'n 😀

hoi Peter,

heb even op je topic teruggekeken,mijn reactie was van bijna 3 jaar geleden vond dat ik het nu best nog een keer mocht vragen! 😀 ...zonder gekheid was het helemaal vergeten 😳 ! Heb nog eens naar je geschilderde motor gekeken en moet toegeven dat deze er goed uitziet! je hebt het mooi opgelost door de binnenkant van de spaken zwart te schilderen waardoor ze dunner lijken.
Persoonlijk vind ik pe verschrikkelijk dit hadden ze nooit uit moeten vinden ..vind het in sommige gevallen een noodzaak maar zeker niet bij alles!

ga lekker zo verder Peter je zit in de goede flow! 😉

Groet,

Roger

Ach ja Roger, dat ken gebeuren bij dergelijke lang slepende topics 🤣 Grappig toch ? 😉
In ieder geval goed om te horen dat het toch bevalt, i'll keep flowing 😀

Nice one Ron 🙂

greets 😉

wachten op nieuwe update.....

Goedemiddag 😀
even een huishoudelijke mededeling :

Bouw gaat gewoon door, maar update staat efkes on hold omdat
dit verslag momenteel wordt gekopieerd naar een ander forum.
Zodra de boel gelijk staat, ga ik u weer bijpraten...

Fijn weekend 😀 lekker bouwen !
Peter

Hoi Peter,

Dat zal vast niet modelbrouwers.nl zijn, want dan had ik het wel gezien, daar zit ik meestal.
Mooi gedaan, je hebt veel met motoren denk ik. Het scratchen is echt super.
Ik heb ook de fiets van Masterbox en het is een leuk ding (met PE dat wel).
We zien een volgend (winterse) update wel weer tegemoet.

H. groet,

Anne

Hoi Anne, de kopie staat op een Belgisch forum.
Bedankt voor het compliment 😀
Inderdaad heb ik wat met motorfietsen, dat komt omdat ik 17 jaar fanatiek biker ben geweest.

De topics staan weliswaar gelijk al een tijdje, maar zoals "gewoonlijk" 🤣 is
de bouw naar aanleiding van een herziening van de invulling me weer eens naar het
hoofd gestegen, waardoor het nu weer even aan de kant gezet is.

Nu dus even wat anders aan het bouwen, maar een vervolg komt er zeker !

groeten 😉
Peter

Piet zet een kaarsje naast het "Gentle Giant" kaarsje.

Peter, ik ben de laatste om jouw wijze levenslessen te gaan geven, maar als een project te groot is, verdeel het in kleinere blokjes.

Met Gentle en railaway groetjes voor Peter,

Terug
Bovenaan