RailAway-update: Zündapp Paint 04-03-16
oeiemorgen
What's up ?
Bike fever heerst momenteel hier op zolder...met name het inkleuren ervan (de bikes, niet de zolder als U begrijpt wat ik bedoel) :
heerlijk geworstel met olieverf tubes met vastgekoekte dopjes,
reparatie van een decoupeerzaag aka paintshaker om de stevig ingezakte Vallejo pigmenten weer wakker te schudden,
stokjes met haar eraan weer tevoorschijn... het is zo lang geleden dat ik die gebruikt heb dat bij vastpakken hun haren van schrik
recht overeind stonden..... precies zoals ik het graag zie bij een penseel trouwens 8)
Oja, ook nog wat Humbrol potjes gekraakt en het pegment residu onderin met vereende krachten fijn geprakt...
Zowel beide Kettkrads alsook de Zündapp (neen, da's geen aansteker App) ondergaan nu
het verweringsproces met olieverf zonder olie (op kartonnetje eruit laten trekken).
Zündapp KS 750
Vandaag plaatjes van de Zündapp.
Men zal duidelijk de tekortkomingen aan het model zelf nog kunnen zien (evenals mijn bouwstijl van tig jaren her
🤣 )
Niet belangrijk, daar deze motorfiets enkel een figurant is in het totaalplaatje.
Waarom het zijspan mist wordt vast ergens in een oorlogsdagboek vermeld... ikzelf weet het niet...
Eerst even mijn uitprobeersel tonen wat betreft het schilderen van een leder effect :
-Basis is een bruinig geel van Humbrol (24 uur drogen) Acryl had sneller gedroogd ja...
-Meer-rood-dan-bruin mix van olieverf erover... paar uur laten drogen.
-Olieverf met beleid eraf vegen : hier wat meer als daar...2 etmalen laten drogen.
-Dan licht overschilderen met Burnt Umber en hier en daar weer zacht wegvegen.
-Na grondig drogen (yep..48 uur) nog washes met Raw Umber.
-Voor een iets warmere tint tóch nog een filter met Burnt Umber gedaan achteraf.
Tevreden ? als uitproberen zeker wel... maar de zadels gaan echter denk ik toch dat zwarte kunstleer (of kunststof?) worden.
De Tamiya zadels zijn duidelijk op dat type zadel gebaseerd.
Maar de leren koffer zit aan de linkerkant van de bike, die zit dan mooi uit het zicht....helaas
😢
Basis verwering
Oja... eerst decals
😳
Niet de goeie maat in huis.... allee..vooruitmaar... ik lul me er wel weer uit
🤣
Behalve het decal achterop. Heb geprobeerd met Micro Sol, maar dit ken echnie.
Schilder het wel weg... de Zündapp staat toch met die plaat tegen de achterwand van de wagon.
Plaatjes tonen de eerste wash/pinwashes met een roodbruinig kleurtje (enamel)
Na (en tijdens) washen zijn ook de reguliere details geschilderd (handvatten, kabels, motorblok enz.) Zulk schilderwerk doe ik graag met een dikke wash, kun je't mooi opbouwen.
Washes met wasbenzine zijn iets agressiever op de basislaag. Na droging (gaat snel) zijn vlekjes soms toch niet helemaal weg te poetsen.
White Spirit is zachter en droogt langzamer. Schildervlekjes en te wijd uitgelopen pinwashes zijn steeds goed weg te werken en/of te blenden.
Voor wie het niet weet : dat is iets wat op een matte ondergrond niet zal lukken, vandaar zorgen voor een satijn of glans basiskleur )
Olieverf verwering (links)
Met verweren ben ik links begonnen... omdat de zichtbare rechterzijde allicht wat beter lukt daarna.
Moet er weer een beetje inkomen, vandaar...
De volgende gedane stappen bestonden uit :
-Motorblok verven : basis is aluminiumkleur van Humbrol met iets gloss vernis er door (ivm washes).
-Schaduw en hooglichten aanbrengen over het geheel inclusief alle fijne details oplichten.
-Pinwashes nog eens aanscherpen/opschonen.
-Basiskleuren renderen door mijn "gevoel" met deze gebruikte motor te gebruiken als leidraad
hoe deze machine door het leven is gegaan en op die manier leven aan het model te geven met verf.
Deze stappen lopen vaak door elkaar heen, soms onvermijdelijk, soms door gebrek aan routine
😉
Men noemt het ook wel OPR (Oil Paint Rendering) Renderen zou ik vertalen als "opbouwend weergeven".
Ik ben niet erg subtiel geweest met kleurvariatie en blenden. Op de foto's oogt het soms meer vlekkerig dan
het model met eigen ogen bekeken, maar dat laat dan meteen aardig zien wat/hoe ik 't gedaan heb.
Diverse tinten olieverf op karton gedaan, uurtje laten staan om de olie eruit te trekken.
Dan lekker spelen met Verf en WhiteSpirit
😛
Heb nog efkes m'n fijnste penseel uitgeprobeerd om mee te "schrijven"
😉
Olieverf verwering (rechts)
Na een bijna voltooide linkerkant nu de kant waar men tegenaan zal kijken.
Niet een heel fraaie foto, komt denk ik door het contrast met het lichtgrijs...
De Zündapp zoals hij nu is (rechts dan tenminste
😉 en deze kant heeft duidelijk een andere tint dan de linkerkant.
Op deze laatste foto van vandage is goed te zien hoe er geschilderd is en het verschil in kleurgebruik.
Nogmaals
😳 in het echt ziet 't geheel er niet zo vlekkerig uit.
Vervolg stappen
- Nalopen van gemiste plekjes kwa wash.
-Eventueel filter om alle kleurtjes iets bij elkaar te brengen.
-Modderspatjes.
-Klein beetje stof effect.
-Loshangend "touw" vervangen door beter ogend draad of riem.
-En dat wat me nu niet te binnen schiet ook nog...
Tsoem sjloess....
Kettkrafts zijn ook in progress, wil ook de KKdriver gaan primen, want dan
heb ik tussen droog-onderbrekingen ook figuren te schilderen ...leuk ! want dan pak ik af en toe ook die Fallschirmjäger erbij.
Vragen en opmerkingen altijd goed !
Dank voor uw aandacht, wordt vervolgd...
groete met sproete Geitebreiers ! (dat kan toch helemaal niet Ome Willem....)