Pz.Kpfw.III Ausf N. Gereed

Theo Davelaar

Lid van de TWENOT
Interesses
WWII
Duits georiënteerd
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sd.Kfz.7
Ok,

Laten we maar meteen beginnen.

Eerst deze maar aan de kant leggen.





En deze ook maar even terug in de doos.



.

En dan deze maar op de werkbank.



Waar ik voor mijzelf de focus op ga leggen is de verwering van de tank.
Ik vind dit nog steeds een lastig ding en wil dan ook wat meer ervaring er mee op gaan doen.
Aangezien de tijd kostbaar is en ik een nieuwe uitdaging (werk) ben aangegaan, laat ik een ondergrondje achterwege.
Figuren weet ik ook nog niet, ik heb in ieder geval niets op de plank liggen die ik ervoor kan gebruiken.

Goed de Pz III ausf N,

Dit is de laatste uitvoering van dit type, en ten tijde van deze uitvoering was de rol van PzIII eigenlijk al een beetje uitgespeeld.
Hij werd van een aanvalstank in het begin van de oorlog, langzaam een ondersteunings tank in de latere jaren.
Er werden er 450 besteld, en de turret moest opnieuw worden ontworpen om de 7.5cm K.w.K. L/24 te kunnen monteren.
De eerdere serie de (ausf. M) werd niet afgemaakt en de reeds gemaakte onderstellen werden gebruikt voor de ausf.N

De bouw:

De doos dr 6474 zit bomvol met onderdelen, heel wat anders als de Imperial serie die ik hiervoor aan het bouwen was.
Ik bouw recht uit de doos, denk dat de details van deze tank wel goed genoeg zijn.
Ik begin maar met de vervelendste stap, de wielen.

Stap 1:

.

Wil wel gaan beginnen aan stap 2 maar momenteel wordt ik de hele tijd lastig gevallen door deze knapen.



Dit weekend het jaarlijkse feest van de Veluwse Stoom Maatschappij.
Dus rijden die jongens praktisch door mijn achtertuin.
Ga dus toch maar even kijken naar dit geweldige staaltje techniek.

Later,

Groet Theo.
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Ha die Theo,

Jij schreef:
Eerst deze maar aan de kant leggen.

en
En deze ook maar even terug in de doos.

Waarom niet alle drie gebouwd ;) ....?

Serieus: natuurlijk is de kwaliteit van de nieuwe "N" stukken beter dan de oude Imperial serie, maar ik zie niet in waarom je niet iets moois van die kits kan maken, met name de "H" met interieur lijkt me leuk om te doen.

Verder vind ik het een mooi begin van je topic: stukje info met goede, duidelijke foto's, top! Ben het met je eens dat de wielen van een tank het vervelendste zijn om te doen. Gelukkig is het geen Panzer IV, scheelt toch vier wielen ;) . Vraagje: die rode verf, is dat de primer die je alvast hebt aangebracht?

Ik blijf je volgen...

groeten, Richard.
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Richard Cramer zei:
Natuurlijk is de kwaliteit van de nieuwe "N" stukken beter dan de oude Imperial serie, maar ik zie niet in waarom je niet iets moois van die kits kan maken, met name de "H" met interieur lijkt me leuk om te doen.

Met de "oude" imperial serie zijn mooie resultaten te bereiken hoor.
Ik heb zelfs onlangs de 9015 Ausf M/N van deze serie kunnen aanschaffen, waar ik heel blij mee ben.
Dat is ook de reden dat ik ze bouw.(prima prijs/kwaliteit verhouding)
De H en de J komen dan ook weer gewoon op de werkbank als de tijd daar rijp voor is.
Richard Cramer zei:
Vraagje: die rode verf, is dat de primer die je alvast hebt aangebracht?

Ja, ik zie dat regelmatig terug komen op het web bij collega's.
Nu is het wel zo dat het een lastige plek is om na montage bij te komen, dus ik wil zien of het op deze manier meerwaarde heeft.
Misschien zie ik het niet terug, en kan ik zoals altijd volstaan met de primer waarmee ik het hele voertuig bedek.(Zwart)

Groet Theo
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Vervolg,

Ok, toch wat tijd gevonden om wat verder bouwen.

Goed te merken dat de passing in de loop van de jaren sterk is verbeterd.
Soms bijna geen lijm nodig.

Stap-2:



Stap-3:



Stap-4:





Stap-5:

Deze laat ik achterwege, ik wil de wielen met de track's separaat verven.

Stap-6



Na bestudering van de afbeelding valt mij iets op,dragon laat een steekje vallen.



Zoals je kan zien wijst de pijl afdekplaten aan.
In de voorafgaande stappen laten ze niet zien welk onderdeel het is, en nu zit het er ineens op.

Na wat zoeken gevonden dat het onderdeel B15 moet zijn.



Toch maar toevoegen dan.

Later,

Groet Theo
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Interessante topic Theo.
Ik heb dezelfde kit aangeschaft om mee te doen, dus ik kijk lekker bij je af :)

Succes !

Groet
Der Johann
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Johannes Haspels zei:
Interessante topic Theo.
Ik heb dezelfde kit aangeschaft om mee te doen, dus ik kijk lekker bij je af :)

Succes !

Groet
Der Johann

Hoi Johannes,

In dat geval moet je goed droog passen bij de onderdelen E en F (gemaakt bij Stap 4)
De ruimte tussen de sleepogen en de hull moet voldoende zijn om onderdeel F goed in te passen.
Bij mij gaf dat wat problemen, waardoor er een beetje geweld nodig was.

Jij ook succes.

Groet Theo
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Vervolg,

Druk met andere zaken dus een kleine update.

Stap-7 en 8





Stap-9 en 10





Nog een lange weg te gaan.

Groet Theo
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Hallo Theo,

Het valt me op dat je mooi, strak bouwt en moeite doet om duidelijke foto's te maken. Mijn complimenten :) ! Kit valt nog niet veel over te zeggen behalve dat het een mooie, strak gegoten kit lijkt te zijn. Vooral die spatborden zien er goed uit.

Keep us posted!

groeten, Richard.
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Vervolg,

Stap-11



Stap-12



Kon het niet laten, even een tussenstand.



Groet Theo.
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Vervolg,

Stap-13-14 en 15





En toen ben ik afgeweken van de bouwbeschrijving.
Ik heb eerst de rupsbanden eromheen gemaakt, omdat ik daar anders niet meer goed bij kon komen door de spatborden.





En uiteraard zijn de rupsen afneembaar voor het makkelijker beschilderen en verweren.



En weer een tussenplaatje.



Morgen in Veldhoven maar eens kijken of ik er wat figuren bij kan vinden.

Groet Theo.
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Beste Theo,
je gaat snel en goed zeg. Mooi strak gebouwd.
Ik heb een vraagje:
je schreef:
En uiteraard zijn de rupsen afneembaar voor het makkelijker beschilderen en verweren.

Afbeelding

Laat je het aandrijfwiel en de loopwielen dan aan/op het voertuig vast zitten of laat je die ook los? (laatste foto geeft eigenlijk het antwoord al, maar even om zeker te zijn). Het ziet er erg breekbaar uit en zal met alle wielen los een leuk klusje zijn om de tracks aan te brengen.
Maar ideaal om ze zo te schilderen.
Hartelijke groet,
Willem
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Hoi Willem,

Alles zit los, de aandrijfwielen druk ik (als ze geschilderd zijn) wel in de rups.
De loopwielen kun je, mits je voorzichtig bent, terug plaatsen nadat je de rups op z'n plek hebt liggen.
Van de voorkant naar het midden en van de achterkant naar het midden.
Als ik eraan denk zal ik tegen die tijd wel een foto maken.
Eerder deed ik het op jou manier, alles vast in de rupsband, en hopen dat het terug plaatsen niet teveel moeite kost.

Groet Theo.
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Beste Theo,
het klopt hoor, ze staan daar goed en de bouwbeschrijving klopt. Ik "vertrouwde" het net als Erich en Frank ook niet maar na wat plaatjes bekeken te hebben ben ik overtuigd. Op onderstaande gevonden foto's zie je die stokken ook op die plaats staan (wel een ongebruikelijke plek maar wellicht door het aanbrengen van de Schürzen de enige plek op de fender die nog open en makkelijk toegankelijk was destijds). Bij de panzer IIIN zonder schürzen waren ze op een andere plek aangebracht, namelijk rechts achter op de fender tegen de luchtinlaat aangebracht.

file.php


file.php


Hartelijke groet,
Willem
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Vervolg,

@Willem: blij dat er bewijs is. :D

Goed de volgende stappen zijn samengevoegd.

Stap 16 en 17.







Ik heb nu geen aanpassingen gedaan met Photobucket ik hoop dat ik nu nog wat scherpere foto's kan laten zien.

Groet Theo
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Hallo Theo,

Ik vind dat je mooi werk aflevert :) . De foto's geven een duidelijk beeld van hoe bepaalde zaken gebouwd kunnen/moeten worden. Zelf heb ik een nogal onduidelijke bouwtekening bij mijn "J" dus bepaalde zaken zijn mooi af te leiden uit jouw duidelijke foto's.

groeten, Richard.
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Richard Cramer zei:
Hallo Theo,

De foto's geven een duidelijk beeld van hoe bepaalde zaken gebouwd kunnen/moeten worden. Zelf heb ik een nogal onduidelijke bouwtekening bij mijn "J" dus bepaalde zaken zijn mooi af te leiden uit jouw duidelijke foto's.

groeten, Richard.

Ik ken de bouwbeschrijving waar je aan refereert, daar gaan ze inderdaad nogal kort door de bocht. :oei:
Maar goed om te horen dat ik van dienst kan zijn.
Succes met de bouw.

Groet Theo
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Vervolg,

Deze week geen grote update, je ziet verderop wel waarom.

OK we gaan beginnen aan de koepel, eerst het geschut.

Stap 19-20-21



Ik zou vandaag verder gaan maar ik ben op uitnodiging bij een oefening op de ISK Harskamp geweest.

Er werden mensen opgeleid tot schiet-instructeur.
Om de aspirant instructeur te beoordelen moest er uiteraard ook geschoten worden.
Het wapen waarover het gaat is de Panzerfaust 3.
Het principe is gelijk gebleven als wat er in WOII werd gebruikt door de Duitsers. (de panzerfaust 3 is nog steeds een duist fabricaat)
Eerst werd er op een doel geschoten wat 250 mtr ver verwijderd was. (er werd geschoten vanuit een "huis")
Daarna werd er op een bunker geschoten.

Zie het resultaat.

van buitenaf gezien:



Het schot van vandaag heeft het gat rechtsboven gemaakt.

Van binnenuit gezien:



Hier is het dus het gat linksboven.

En de achterwand van de kamer:



Waarbij het ding dat in de houten plank steekt de kop van het projectiel is.

Na dit geweld liepen we verder de schietbaan op richting de "vaste doelen" (lees tank's)

Hier mochten twee van de cursisten schieten op deze doelen.
Hiervan heb ik geen foto's gemaakt (ik was aan het filmen), maar geloof me, je wilt niet in dat voertuig zitten.

Al met al een geweldige ervaring rijker, en dus wat minder gebouwd als normaal.

De volgende keer gaan we weer verder.

Groet Theo
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Hai Theo,

Je werkt mooi schoon met je P3 !

Ik heb eens gezocht naar de Panzerfaust 3 :
Panzerfaust3.jpg

bron : https://en.wikipedia.org/wiki/Panzerfaust_3

Da's geen straf om daar eens mee te spelen :D

groet
Johannes
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Johannes Haspels zei:
Hai Theo,

Da's geen straf om daar eens mee te spelen :D

groet
Johannes

Hoi Johannes,

Even voor de goede orde, ze laten burgers er niet mee spelen. :D
Maar ik heb het mogen aanschouwen van zeer dichtbij.
Blij dat ik gehoorbescherming bij me had.

Groet Theo.
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Vervolg,

Ok, na een zeer drukke periode op het werk vandaag wat tijd kunnen vrijmaken.

We waren gebleven bij het geschut.
De koepel maar verder gemonteerd.





Daarna aan het stoeien met de "schutzen".
Na wat probleempjes met de montage van het frame aan de koepel, is uiteindelijk alles toch nog goedgekomen.
Hier een totaal plaatje:





Nu nog een of twee dingetjes monteren en dan is hij gereed voor de spuitcabine.

Groet Theo
 
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Beste Theo, dat is weer een hele stap voorwaarts.
Die Schürzen zien er goed uit. Zitten die zo bij het model of heb je die apart aangeschaft?

Ik zie achter de rookpotten op de toren nog twee kleine gaatjes zitten. Komen daar nog de hijsogen voor de toren?

hartelijke groet,
Willem
 
Terug
Bovenaan