Pz.Kpfw.III Ausf N. Gereed

Theo Davelaar

Lid van de TWENOT
Re: Pz.Kpfw.III Ausf N

Willem,
Willem Visser zei:
Ik zie achter de rookpotten op de toren nog twee kleine gaatjes zitten. Komen daar nog de hijsogen voor de toren?

Ik moet zeggen zeer goed gezien, dit was mij ontgaan. :cool:
Naderhand de sleepogen plaatsen is geen pretje, maar uiteindelijk wel gelukt.

De Schürzen worden gewoon bij de kit meegeleverd. En lijken van aluminium gemaakt te zijn.
Ze zaten in een frame.

Groet Theo

Theo Davelaar

Lid van de TWENOT

Vervolg,

Na de laatste dingetjes gedaan te hebben was het tijd om alles te prepareren voor de spuitcabine.

Eerst een primerlaag.
Deze kleur (grijs van vallejo) had ik nog niet eerder gebruikt.
Normaal gebruik ik altijd de zwarte kleur van vallejo, maar aangezien ik een lichte basiskleur (dunkelgelb) ga gebruiken leek me dit handiger.
Ik ondervond wel wat problemen om in een oogopslag te zien of de primer dekkend was aangebracht. (kleurverschil tussen primer en plastic is niet zo groot)
Maar uiteindelijk.

Hierna was het de beurt aan de basiskleur.
Voor het eerst aan het mengen geslagen. (XF-60/XF-55/XF-2 verhouding 4-1-1)
Met dit als resultaat.

En kijk wat er met de kleur gebeurt al ik hem in de foto-opstelling zet.

Nu is de volgende stap om in de kleur khaki groen de camouflage vlekken erop te gaan zetten.
Dit wordt nog een leuke uitdaging.
Komt goed.

Groet Theo

Peter Stoof

Lid van de TWENOT

Netjes gespoten Theo.

Moet nog even kijken welke kleuren ik ga gebruiken maar deze combinatie is zeker de moeite waard.
Succes met de groene kleur.

Peter.

Theo Davelaar

Lid van de TWENOT

Na een lange tijd van afwezigheid, vandaag tijd kunnen vrijmaken voor een experiment.
De kleur is een combinatie van 71006 Cam. light Green en 71022 Cam. Green van vallejo air.
Het viel me zwaar tegen om zo uit de losse pols een camouflage schema op te zetten. :oei:
Tel daarbij op dat ik overspay heb. (0,2 mm nozzle toch nog smerig?) :duivel:
Ik ben maar even gestopt om een mening van jullie te krijgen, krijg ik de overspray weg met een filter?
Of is het toch verstandig om het maar over te doen.

Groet Theo.

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT

Theo Davelaar zei:
... Ik ben maar even gestopt om een mening van jullie te krijgen, krijg ik de overspray weg met een filter?
Of is het toch verstandig om het maar over te doen. ...

Je kunt al een hele hoop doen door met de (okere) basislaag er opnieuw overheen te gaan en daar waar (teveel) overspray is wat langer blijven hangen.

Peter van Hout

Lid van de TWENOT

Hallo Theo,

ik zit zelf nog in de bouwfase, en was even door jouw topic aan het wandelen,
altijd handig voor ref materiaal,
maar nu viel me het volgende op, de PE plaat die extra moet worden geplaatst bij het voorpantser, heb jij onder de beugels gemonteerd,
omdat ik hier zelf ook vragen bij had, heb ik me hier gister in verdiept, en op alle foto's die ik tegenkom, moet de plaat boven op de beugels liggen?
(het is mega onduidelijk in de handleiding, maar bij de N met winterketten zie je hem er ook bovenop liggen.

fotoplaat1_zpsiaksvktl.png

fotoplaat2_zpsfeti0qsp.png

en hier zie je de Tamiya, waar de 'plaat' waarschijnlijk is meegegoten:
SNC12352.jpg

Theo Davelaar

Lid van de TWENOT

@Peter,

Na jou opmerking ben ik er zelf ook wat dieper ingedoken, en moet jou gelijk geven m.b.t. de plaat bij het voorpantser.
Ik ging er vanuit dat deze plaat vastgelast was aan die beugels (leek mij sneller en goedkoper) maar nu zie ik toch dat hij is vastgemaakt was met schroeven of bouten.
Op de tekeningen in het boekwerk Panzer Tracts - 03-3 - Panzerkampfwagen III Ausf. J,L,M und N zijn ze in ieder geval wel op die manier getekend.
Ik ga het nog aanpassen, dank voor de oplettendheid.
Volgende update, nog geen idee, er komt voor mij nu een drukke periode aan.

Groet Theo

Peter van Hout

Lid van de TWENOT

Graag gedaan Theo, en goed dat je het aanpast,
Als je het eenmaal weet, kan je het niet zo laten.
De bouwtekening is erg onduidelijk op dat punt, En later zie je het nergens in de bouwtekening terug.
Vandaar dat ik er wat dieper in ben gedoken.
Jammer dat je alles al in de verf hebt, maar het moet te doen zijn.

Succes de komende feestdagen!

Theo Davelaar

Lid van de TWENOT

Update.

Na Peter zijn opmerking over het voorpanzer wat ik verkeerd gemonteerd had, toch maar de stoute schoenen aangetrokken en herstelwerkzaamheden uitgevoerd.
Tevens heb ik de camo verwijderd, vond de kleur toch niet je van het.
Ik ga een nieuwe poging ondernemen, wordt vervolgd.

Voor straks fijne feestdagen en alvast een prettige jaarwisseling.

Groet Theo

Theo Davelaar

Lid van de TWENOT

Update,

Nieuwe poging camo.
Ikzelf ben er wel content mee, maar misschien wordt het zo wel wat druk.

Toch jammer dat op de "aluminium" schurtzen de verf los laat als je (zeer voorzichtig) de tape verwijderd.
Misschien had is ze toch ligt op moeten schuren voor een betere hechting van de verf.

Maar goed alles is wel weer te herstellen.

Groet Theo

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT

Mogelijk de volgende keer een iets agressievere primer gebruiken voor de Schurzen? Qua camo wil het soms helpen om je spuitmasker iets te laten "zweven". Door met de afstand te spelen, zou je toch een minder strakke lijn krijgen, zonder overmatige overspray, zelfs met een niet ideaal schoongemaakte spuit (Been there , done that :( ) Voor de rest heb ik wel vertrouwen in het eindresultaat.

Mij valt overigens de keurig georganiseerde werkplek op, moet ik ook eens aan beginnen :rofl:

gr Bas

Theo Davelaar

Lid van de TWENOT

Update (toch nog iets bouwtijd kunnen vinden)

@Bas,

Wat vind jij een iets agressievere primer, ik heb nu de primer gebruikt van Vallejo 73601?
Qua camo heb ik idd een mal gemaakt en direct op de schurzen gebruikt, ik snap jou verhaal maar zal voor die uitvoering een hele stevige mal moeten maken. (nu heb ik gewoon papier gebruikt).

De schone werkplek is maar een begrip hoor, als ik bezig ben zit ik binnen de kortste keren op de vierkante centimeter te werken.
Daarom heen verzamel ik alle gebruikte gereedschappen, en materialen. :D

Dit is na een 5 minuten prutsen, aan de figuren.

Goed, ik ben bezig geweest om er een verhaal van te gaan maken.
Dit heb ik in gedachten.(Stiekem zoek ik gewoon een excuus om met de nieuw aangeschafte W&N Serie 7 aan de slag te kunnen gaan)

Een overleg over waar ze zijn of waar ze naar toe moeten gaan.
Ben allen nog op zoek naar een figuur die op zijn gebogen armen leunt vanuit de koepel en het gesprek probeert te volgen.

Groet Theo.

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT

hallo Theo, heb een lichte voorkeur voor games workshop chaos Black. Ook de Action variant schijnt goed te zijn en ik weet dat er ook hele volksstammen zweren bij Mr Surfacer.

Masker van gewoon karton is prima, gewoon beetje bluetack eronder waardoor het net niet strak aansluit op het model en je hebt je "zwevende" masker. Kwestie van een combinatie vinden die fijn werkt voor je en een beetje experimenteren.

gr Bas

(ps: qua bureau: Einstein heeft blijkbaar eens gezegd tav clean desk management dat als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest, een leeg bureau gelijk staat aan een lege geest :cool: )

Theo Davelaar

Lid van de TWENOT

Laatste update 2015,

@Bas.

De games workshop chaos Black gebruik ik uitsluitend voor mijn figuren, toch maar eens proberen op een voertuig.

Op de valreep uit de onderdelendoos een figuurtje opgeduikeld die na de nodige aanpassingen zou kunnen voldoen.

Gisteren ook nog tijd gehad om de toren schurtzen van een camo te voorzien.

Maar nu is de koek op voor dit jaar, ik zal geen tijd meer hebben om verdere stappen te kunnen gaan zetten. :(
Ik maak van deze gelegenheid gebruik om een ieder een goed nieuwjaar toe te wensen.
Maak er wat moois van, in hopelijk een goede gezondheid, en we zien elkaar volgend jaar weer.
Ik ben geen man van de champagne, maar heb deze gisteravond (na een fantastische dartpartij) maar vast opengemaakt; Proost. :D

Groet Theo.

Theo Davelaar

Lid van de TWENOT

Update,

Een kleine weliswaar, maar om te laten zien dat er hier toch nog vooruitgang in zit.

Nu komt voor mij het lastigste, verwering.
Eerste filter zit er op, volgende stap inlijnen.

Groet Theo

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

Ha die Theo,

Ik vind 'm strak in de lak zitten :D . Een mooie basis om de verwering op los te laten. Moeilijk is dat overigens niet, meer een kwestie van weten en durven.

Ook wel belangrijk: blijf bij jezelf, ga niet krampachtig proberen de stijl van een ander te kopiëren. 't Is beter om, met behulp van voorbeelden ter inspiratie, je eigen stijl te ontwikkelen. Da's toch een klein maar wezenlijk verschil ;) .

Succes!

groeten, Richard.

Theo Davelaar

Lid van de TWENOT

Update,

@Richard.

Een kwestie van weten en durven, dat klopt vandaar dat ik nu ook stukje bij beetje probeer verder te gaan met deze panzer.
Iets van iemand anders kopiëren kan wel helpen om het proces te leren begrijpen, maar daarna is het veel leuker ons zelf dingen te gaan uitproberen.

Goed dit is nu de stand na een filter en een wash.

Het gehele loopwerk zit nu vast aan het chassis.

Voordat ik de zaak vast gezet heb, ben ik bezig geweest om wat stof / modder tegen het chassis te maken.

Koepel zit nog los net zoals de toren schurtzen.
Nu ga ik maar voorzichtig een begin maken met de beschadigingen.

Een ondergrondje zit er misschien ook nog wel aan te komen. :)

Groet Theo.

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

Ha die Theo,

Suggestie: één van die Schürtzen er af laten om die mooie aangekoekte modder die je gemaakt hebt te laten zien. Breekt het model ook een beetje.

Panzer III ziet er echt mooi uit. Je gaat wellicht nog één van de volgende zaken toepassen?

- Wat meer kleurvariatie in de uitlaat door het gebruik van oranje en lichtbruin.
- Meer bruintinten op de tracks.
- Washes die nog wat sterker zijn aangezet, bijv. op het aandrijfwiel dat er om bekend staat dat het altijd vettig is van de olie en daardoor ook stof en ander vuil aantrekt.

Weet niet goed waar je de beschadigingen mee maakt, maar wellicht kan je nog wat kleinere/fijnere chipping maken met een sponsje? Gewoon in de verf dippen tot er bijna niets meer aan zit en dan voorzichtig op logische plaatsen op het model tamponeren.

Kan natuurlijk goed zijn dat je dit alles helemaal niet mooi vind en dat de uitstraling die je model nu heeft jouw stijl is. In dat geval beschouw je mijn suggesties maar als niet geschreven ;) .

Succes met de laatste loodjes!

groeten, Richard.

Theo Davelaar

Lid van de TWENOT

Richard Cramer zei:
- één van die Schürtzen er af laten om die mooie aangekoekte modder die je gemaakt hebt te laten zien. Breekt het model ook een beetje.
- Wat meer kleurvariatie in de uitlaat door het gebruik van oranje en lichtbruin.
- Meer bruintinten op de tracks.
- Washes die nog wat sterker zijn aangezet, bijv. op het aandrijfwiel dat er om bekend staat dat het altijd vettig is van de olie en daardoor ook stof en ander vuil aantrekt.

Weet niet goed waar je de beschadigingen mee maakt, maar wellicht kan je nog wat kleinere/fijnere chipping maken met een sponsje? Gewoon in de verf dippen tot er bijna niets meer aan zit en dan voorzichtig op logische plaatsen op het model tamponeren.
groeten, Richard.

Hoi Richard,

Dank voor jou reactie, Ik zal even reageren op jou vragen :D

- Over de Schürtzen : Ik ben er daar echt nog niet over uit. Iedereen laat er altijd een of twee weg om de reden dat het een beetje speels is.
Ik vind het echter wel een mooi gezicht dat alles zo robuust en compact er uit ziet met alle Schürtzen erop. Wordt vervolgd.
- Uitlaat : Ik ben al wel bezig geweest met de roestkleuren, misschien dat het nog iets duidelijker kan.
- Tracks : Die moeten zeker nog aangepast worden, komt goed.
- Washes : Moet ik toegeven ben ik geen ster in, maar ik was zeker nog van plan om een stoflaag aan te brengen. (echter pas als de ondergrond klaar is)
Smeer olie benzine en meer viezigheid ga ik ook over nadenken.
- Chippings met een sponsje : heb ik toegepast op de bovenzijde, vond wel dat het dan snel zo donker wordt. (ben er dan ook mee gestopt)

Ik ga zeker wat doen met jou aanbevelingen, maar ga nu eerst proberen een ondergrond te maken en het samen te laten vloeien tot een geheel.

Groet Theo

P.S. Kun je landkaarten 1/35 gewoon uit een laserprinter laten komen (is dit duidelijk of wordt het een grote vlek?)

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

P.S. Kun je landkaarten 1/35 gewoon uit een laserprinter laten komen (is dit duidelijk of wordt het een grote vlek?)

Ik heb wel eens jaren '40 etiketten van flessen wijn op 1/35 uitgeprint, dat ging prima. Een enkele keer werd de afbeelding een beetje te veel vervormd tot vierkantjes/pixels. Moet met landkaarten dus ook kunnen:

Simpelweg de juiste afbeelding van de kaart uitzoeken, opslaan, verkleinen met een photoshop programma, op een Word-document kopiëren en uitprinten maar :) ...

Ik blijf 'm volgen!

groeten, Richard.

Theo Davelaar

Lid van de TWENOT

Wederom een teken van leven.

Het gras is gezaaid en heeft een beetje tijd nodig om te groeien.

Gewoon een plaatje.

We gaan door en hopen dat we tijd genoeg hebben.

Groet Theo.

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

Ha die Theo,

Mooie detailfoto, nu is alles goed te zien en wat ik zie bevalt me wel :) . Wat OPvalt is dat de fenders geen camo hebben. Was dat destijds gwoonlijk, is dit eenheid-/voertuig specifiek of is dit jouw persoonlijke interpretatie?

Succes met de laatste loodjes, ik zie 'm graag in Overloon van dichtbij!

groeten, Richard.

Theo Davelaar

Lid van de TWENOT

Richard Cramer zei:
Ha die Theo,

Mooie detailfoto, nu is alles goed te zien en wat ik zie bevalt me wel :) . Wat OPvalt is dat de fenders geen camo hebben. Was dat destijds gwoonlijk, is dit eenheid-/voertuig specifiek of is dit jouw persoonlijke interpretatie?

Succes met de laatste loodjes, ik zie 'm graag in Overloon van dichtbij!

groeten, Richard.

Richard,

Ik heb hier mijn eigen gevoel een beetje laten spreken.
Het kan dus heel goed zijn dat dit nooit zo is uitgevoerd, ik was er niet bij toen ze het aanbrachten. :D :D

Groet Theo.

Bovenaan