Priegelen aan een YPR-PRAT: Luiken open en licht aan

Om met het buitenwerk van de PRAT te kunnen beginnen moet eerst een gedeelte worden opgelost waar AFV-Club niet goed zit. De brandstoftanks aan de achterzijde kloppen niet wat betreft plaatwerk en hoe zaken vallen.
De zijkanten aan weerszijden van het achterluik moeten gladde afgeronde afwerkingen hebben aan bovenzijde (op de foto de gecorrigeerde versies) en niet de hoekige versie zoals in de kit.
03A0F941-9EFC-4C5E-ABAD-DAB309DD67B4.jpeg

De achterplaten moeten volgens AFV-Club zo worden geplaatst dat het schuin aflopende deel van het bovendek er precies bovenop uitkomt. Dat klopt dus niet. De achterplaat valt er voor en steekt uit boven het uiteinde van schuin aflopende deel. Bovendek uitlopers (eigenlijk bovenzijde brandstoftanks) klein ( heel klein) beetje inkorten en de achterplaten aan de binnenzijde van boven van een inkeping voorzien waar het bovendek in kan vallen met een kleine kier ertussen.

Foto: linker achterplaat heeft groef gekregen, rechter is zoals in de kit (zonder groef)
AED675F9-9E3C-4CF0-B5E1-0E850DB313E9.jpeg

De grootste afwijking zit echter waar de zijbepantsering en de achterplaat van de brandstoftanks tegen elkaar zitten. Het achterste stukje van de bepantsering en de achterplaat zijn in het echt uit één stuk met een knik er in
E1634EAA-E1FB-4ACB-A79E-CA04E1117A2B.jpeg

AFV-Club heeft dit duidelijk gescheiden met van onderen een grote kier waar de bepantsering in een schuine lijn wijkt van de achterzijde
F707C394-8A2D-41B9-869B-7A4EFD5D2A67.jpeg

Dat wordt dus plamuren, schuren en in vorm brengen.

Laatst bewerkt:
of je hier nog wat aan hebt ...
(trouwens ook B-Cie 44-Painfbat)

Bijlagen

• IMG_0861.JPEG
    IMG_0861.JPEG
    225,7 KB · Weergaven: 24
  • IMG_0862.JPEG
    IMG_0862.JPEG
    221,4 KB · Weergaven: 24
  • IMG_0863.JPEG
    IMG_0863.JPEG
    172,1 KB · Weergaven: 24
  • IMG_0864.JPEG
    IMG_0864.JPEG
    193,8 KB · Weergaven: 24
  • IMG_0865.JPEG
    IMG_0865.JPEG
    176,8 KB · Weergaven: 24
  • IMG_0869.JPEG
    IMG_0869.JPEG
    140,2 KB · Weergaven: 25
of je hier nog wat aan hebt ...
(trouwens ook B-Cie 44-Painfbat)
Altijd handig goede detailfoto’s. Ik heb er al enorm veel maar dit zijn mooie van de 2000 conversie (jaren negentig modificatie).

De PRAT heeft er broertje of zusje bij de gekregen (is een YPR een m of v??) tijdens de buitenbouw. Doordat er nogal wat te verbeteren is aan een AFV Club YPR is het efficiënter er twee tegelijk te doen en omdat het allemaal niet zo ingewikkeld is …… Er komt dus een PRCO bij. Ik had nog een conversie van PSM liggen.

07CA9E02-D83E-46BD-9101-7243F284F431.jpegE48891F4-BD3C-4E5D-8AED-9A61293D0A80.jpeg

Ik heb ook nog een 765 liggen, die een dezer dagen onder het mes gaat (lees, van de gietramen losgeknipt wordt).
Het is de SFOR-variant, dus eens kijken wat ik daar aan ga veranderen/verbeteren. Jouw draadje is erg behulpzaam daarbij!

Wat kun je met photoshop toch veel🤣🤣

Ik ga hem in levende lijve bewonderen Walter👍🏻😉

Het is even stil van mijn kant in dit draadje. Op dit moment niet zo spannend omdat ik tussen de drukke bedrijven door eigenlijk 2 YPR (PRAT en PRCO) buitenkanten (nu nog) recht uit de doos aan het maken ben. En daar is niets spannends aan. Niets te melden dus nu….

De achterzijde bijgewerkt.
269EA8EC-C409-4744-A066-13D02CE45B99.jpeg
Bij de YPR van AFV-Club staan de koplampen op een balkje en op stokjes. Dat moet dus anders. Ook in de beschermbeugels rond de lampen moeten wat extra zaken krijgen. Vandaag wat voorbereidend werk gedaan.
80EE9053-036C-4654-9017-20152CF67155.jpeg

Laatst bewerkt:
Eerste verbeteringen aangebracht. De lampengroepen zijn op juiste wijze aangebracht inclusief de voor de M113/YPR zo chaotische bedrading. Bij de rookgranaatbuizen de buizen ingeboord en opgevuld met evergreen rond-profiel zodat ze iets verdiept liggen. Verder de nodige bouten op de rookgranaat installatie aangebracht.
Niets spannends dus maar net wat beter dan recht uit de AFV-Club doos.
3E37F23B-3D8E-469F-BFEB-BC95106779A4.jpeg

Eindelijk zeg. Tussen al de bedrijven door eindelijk de lampenpartij gereed. Bij veel M113 kits en de YPR kit zijn deze wat te simpel. Het knapt al op als je de bedrading aanbrengt en aansluitingen maakt waar de draden het voertuig in gaan. Verder moeten de beschermbeugels voorzien worden van horizontale bevestigingspunten/strippen waaraan de beschermbeugels met bouten vast zitten. De opstapbeugel die aan de lampbeschermbeugel zit bij de bevestigingen van onderen iets afplatten zoals het in 1:1 ook is (dichtgeknepen buiseinde met bout erdoor). Zoals je ziet wat het geheel met beetje draad, boutjes en stripjes een stuk levendiger.
8225E897-3759-43AD-AB5D-5E948252DB86.jpeg08525E32-C10D-4D0E-B4F3-1364AAC534E3.jpegC286EB9D-C8C4-424F-8AB7-1EC6A666B3F4.jpegEA0706F0-BDAC-4BF8-8524-DA060D0F4082.jpeg

De vraag is wel: hoe ver ga je in aanbrengen details om werkelijkheid na te bootsen:
ECC8EED0-BA7F-4441-9DF3-E196C6160347.jpeg

Heeft iemand misschien betere foto’s hoe de uiteinden van de tentstokken/buizen er uit zagen? Het lijkt een kliksysteem maar de foto is net te vaag🙄42EC7ADE-AFD8-48D3-9AE9-1B6E19851A6D.jpeg

Ik ga er van uit dat het het zelfde systeem was als bij de boogtenten.
Dan zat in de (hier gearceerde) koppelstukken een soort "uittrekbare spijker" / grendel (nu oranje)
In de tentstokken zat een groef waar de grendel/spijker in viel (rechts)

Bekijk bijlage 18757
Dank je! Als ik nu de onderste 5 stangen zie hebben de bovenste 2 inderdaad de kop van de groene stangen uit jouw schema. Hoe zit dat met de onderste 3? Dat ziet er anders uit.

Walter, Ik denk dat mijn aanname onjuist was.
Het model van Bernd was werkelijk Fabelhaft. Hij wist precies wat hij deed.

Walter, Ik denk dat mijn aanname onjuist was.
Het model van Bernd was werkelijk Fabelhaft. Hij wist precies wat hij deed.
O ja, de foto’s heb ik lang geleden ook al eens gedownload. Goed dat je deze even deelt want ik was ze vergeten. Geweldige bouw inderdaad voordat de AFV Club uitkwam. Subliem gewoon. Ik ga hem maar als referentie gebruiken.

Dank je. Ik had deze wel gezien op internet maar eigenlijk niet bij NIHM gezocht. Deze zijn echter goed in te zoomen. Ik begin te begrijpen hoe het er uit moet zien.

Arne,

De boogtenten stokken/palen waren uitwisselbaar met de standaard boogtent van de KL.
Horizontale stokken hadden een Bol kop (beide zijde) de Boogstukken hadden een vierkante kop (beide zijde) met een notch.
Moet je nog wel een Zak met verbindingsstukken mee nemen in de YPR 😉.
Kijk sommige zaken kon binnen de KL wel gestandaardiseerd worden blijkbaar..

Herman

Arne,

De boogtenten stokken/palen waren uitwisselbaar met de standaard boogtent van de KL.
Horizontale stokken hadden een Bol kop (beide zijde) de Boogstukken hadden een vierkante kop (beide zijde) met een notch.
Moet je nog wel een Zak met verbindingsstukken mee nemen in de YPR 😉.
Kijk sommige zaken kon binnen de KL wel gestandaardiseerd worden blijkbaar..

Herman
Dus nu nog een duidelijk detail plaatje of tekening van de bol kop en de vierkante kop!

In de TH Tentmaterieel Intendance die op de site van y-compagnie is vinden (https://www.y-cie.nl/naslagwerk/handleidingen_tenten/wwb_1_2_th_10_506_041973.pdf) is dit plaatje te vinden. Hebben we het over de koppen zoals de palen rechts?

4A2F5458-3970-40CE-961D-6581612A1F25.jpeg
En hier beter in beeld: de stokken met klauwen. Dit is dus het type van de onderste 3 stokken aan de zijkant van de PRCO volgens mij.
45D6638B-AB4D-4982-BB97-7D5ACDCEC07C.jpeg8827AEAC-4D3D-4CC6-A6C0-7D0DEE9181D5.jpeg

Laatst bewerkt:
Dit plaatje heeft nog een staartje gekregen: toen mijn zoon (die wel eens meekijkt wat ik uit zit te voeren hier) dit zag wilde hij direct James Bond zien. Resultaat is dat ik nu al weken iedere avond een James Bond film samen met hem kijk (wat zijn er veel gemaakt!) en nauwelijks meer aan bouwen toekom!!🙄🤭😔…

Zo weer even naar de YPR terug voordat we het te “Bond” gaan maken..
De achterlichten nu. Ook die kloppen niet bij AFV Club. Eigenlijk zijn de beugels rond de lampen wat te hoog. Dat laat ik echter omdat het behoorlijk fragiel is. Wel de achterzijde er uit snijden omdat de lamp niet aan de beugel zit maar op een losse standaard (U-profiel) daar achter. Ook moeten er ronde openingen in beide zijden van iedere beugel. De balkjes waarmee de beugel aan het voertuig zit voorzien van bouten.
De lampen vervang ik door versies van PerfectScale (US Beleuchtungs Einrichtung). Ik vind ze wat mooier en ze hebben niet van die grote gaten aan de achterzijde zoals de AFV Club versies (die op zich goed zijn…kwestie van smaak).
U-profieltjes op maat maken en afschuinen. Draden er aan bevestigen …. en even alles laten uitharden nu.

9A62EEA2-0DCD-472A-A7B8-57CE80D0EB7E.jpeg
FAAFAE43-53BE-4AFE-B95C-CF2F7D4CE178.jpeg
E6908160-5AB8-4366-9874-DC29FF12587D.jpeg

Laatst bewerkt:
Wat ook mist bij de YPR van AFV Club zijn de lasnaden. Soms wel drie lasbanen naast elkaar. Bij het model hebben ze alleen op bovendek één naad aangebracht. Rest zit op hoeken (en dus vermoedelijk te ingewikkeld of te duur voor ze destijds). Omdat het vrij simpele naden zijden heb ik de stretched sprue methode gedaan. Vervolgens vastlijmen met Tamiya Extra Thin Quick Setting (lichtgroene dop) en daarna week maken met de Tamiya Extrin Thin (donkergroene dop) die wat minder snel verdampt. Dan met mesje en pincet gaan bewerken tot gewenst resultaat (bij de YPR zit er vrij weinig structuur in de lasnaden). Ondertussen van Extra Thin blijven voorzien (voorzichtig). Model krijgt hier net weer iets meer smoel. Na drogen de lasnaden wat bijschuren zodat het scherpe verdwijnt. Na het schuren nog eens met Extra Thin er over heen en desgewenst nogmaals schuren (en nogmaals Extra Thin).
Ik heb nu eenmaal geschuurd maar ik zie wat plekken die ik nogmaals ga doen.

32E11E0F-B838-42AD-AA31-408F78D5E509.jpeg
4FD8693B-AB3D-48DE-A5B1-BB98A3720D94.jpeg551EEF37-93EB-4EDE-A586-970AF0716274.jpeg

Vanaf de achterlichten loopt de bedrading via de buitenzijde over de brandstoftanks om daarna naar binnen te gaan. De bedrading is beschermd met een dik U-profiel balkje. Deze ontbreken bij de bouwdoos. Evergreen 2mm U-profiel waarbij de hoeken goed worden afgerond. Hier zal ook nog een tie-down beugeltje komen
00CCC2C3-5C95-4F50-87F0-EC1DB185E34E.jpeg
Bij de bouwdoos zitten extra rupsschakels voor op de zijkanten tussen de zij-periscopen. Als je foto’s van YPR’s bekijkt, ook van vlak na indienststelling, zie je deze schakels zelden. Meestal zie je alleen de lege blokken waar ze overheen pasten. Ik heb mij laten vertellen dat daar pas een schakel wordt bevestigd als de rups zodanig is uitgerekt door het vele gebruik dat deze niet meer gespannen zit. Op dat moment wordt er een schakel verwijderd en aan de zijkant aangebracht (klopt dit?). Toen later de Diehl tracks kwamen bleef deze plek ook meestal leeg maar kwam er wel een bevestigingsplaat op waaronder de Diehl schakel kon worden verankerd.
169EF70A-78CD-426F-9EFC-EF02B7856D65.jpeg
Omdat mijn YPR van de jaren tachtig met Diehl tracks is kies ik voor lege plekken met een afdekplaat.
Bij de PRAT zit dit trouwens alleen aan de rechterzijde. Aan de linkerzijde zit immer een een klein platform over de voorste zij-periscoop waarop een standaard van de TOW-installatie staat. Hierdoor was er geen plek voor een rupsschakel.

Laatst bewerkt:
Als je deze straks netjes in de verf hebt, gelooft niemand dat het een model is, als je foto's laat zien.

Ik heb mij laten vertellen dat daar pas een schakel wordt bevestigd als de rups zodanig is uitgerekt door het vele gebruik dat deze niet meer gespannen zit. Op dat moment wordt er een schakel verwijderd en aan de zijkant aangebracht (klopt dit?).
Het lijkt erop, volgens 1TH9-3320 voor de YPR van 12 augustus 1983, maar het wordt niet met zoveel woorden gezegd. Sectie 6.9.3 gaat over het verwijderen en aanbrengen van een schakel in de T130-rupsband, en hoewel nergens gezegd wordt waarom dat zou moeten, staat er wel bij:—
OPMERKING: Indien de rupsbandschakel verwijderd wordt om de juiste rupsbandspanning te verkrijgen, en indien de schakel nog binnen de afkeuringsnormen valt, berg dan de schakel en de schakelpen op de juiste plaats op.
Ook voor de Diehl-rupsbanden staat deze zelfde opmerking erbij, in sectie 6.9.6.

Dus tussen de regels door gelezen kon inderdaad de rupsband op spanning gebracht worden door een schakel eruit te halen. Wat die „juiste plaats” dan is wordt hier ook niet gezegd trouwens. Maar het suggereert ook weer dat er normaal gesproken géén schakel op die plaats te vinden is, want anders kun je er waarschijnlijk geen verwijderde schakel opbergen.

Als je trouwens nog goede afbeeldingen nodig hebt van alle waarschuwingen binnenin het voertuig, die staan ook in de TH.

Ik zal er binnenkort maar weer eens mee verder gaan. Ik was gebleven bij de 100 bevestigingsbeugeltjes binnenin….

Leverde dat nog wat op, zo'n enkele foto geplaatst te krijgen? Mijn artikel over de opgeblazen PzKfW 3, 7 pagina's met tekst en foto's leverde destijds 350 pond op. Dat was voldoende voor een vliegticket naar de AMPS Show in de USA

Leverde dat nog wat op, zo'n enkele foto?
In ieder geval heeft het niet zoveel indruk op me gemaakt dat ik het me nu nog kan herinneren.

Dit in tegenstelling tot mijn inbreng bij de ideeencommissie van de KL.
Nog vorig jaar verscheen er een artikel in de legerkoerier hier over: De prefab-schuttersput.
(op deze site een boeiend filmpje uit die tijd)

Screenshot 2023-01-31 210824.jpg

Hoewel er in mijn beleving een groot aantal zijn aangemaakt en in magazijnen in Duitsland zijn opgeslagen (waar nu dus geen bewijs voor is)
kreeg ik (in 1988) als waardering een boekenbon van fl. 10,- 🤣
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik daar nu eens val zal gaan kopen.

In ieder geval heeft het niet zoveel indruk op me gemaakt dat ik het me nu nog kan herinneren.
De foto stond op een bladzijde met „lezersmodellen” dus ik vermoed dat de beloning bestond uit de voldoening dat de hele militaire modelbouwwereld je model te zien kreeg.

Dit in tegenstelling tot mijn inbreng bij de ideeencommissie van de KL (…) kreeg ik (in 1988) als waardering een boekenbon van fl. 10,- 🤣
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik daar nu eens val zal gaan kopen.
Eén exemplaar van Military Modelling, zou ik zeggen … ik kwam ook m’n eerste nummer daarvan tegen, van december 1988, en dat kostte me toen 9,75 gulden, zo te zien aan de vervaagde prijs in potlood op de kaft.

We pakken de priegel-PRAT draad weer op. De eerste serie 0,7 mm plaatjes zijn met de P&D set geslagen. Het feest van de vele tie-down beugeltjes kan beginnen…..weekend klusje.251F6876-95B5-4429-8CA4-96A6E79BD16F.jpeg

Laatst bewerkt:
Het vordert goed met de beugeltjes. Blik op oneindig (neus op het model dus) en verstand (nagenoeg) op nul …maar wel al de referentiefoto’s bekijken waar de oorspronkelijke beugeltjes in de jaren tachtig zaten. Inmiddels over de helft van het werk. Alle rondjes zijn aangebracht en nu al de staafjes er op.
93715264-44BD-43EF-94DF-2678B6079AFE.jpeg
AE0B0127-5CDA-4D0E-8C72-064914282A37.jpeg

Laatst bewerkt:
Wat een rotwerk is dat toch … ik moest er ook talloze plakken op m’n opgeblazen M113 en was blij dat ik er klaar mee was. Maar het maakt het model wel af als je ze wél aanbrengt 🙂 Plus, met zoveel detail als je al in het interieur van deze PRAT gestoken hebt, kun je ze moeilijk weglaten, natuurlijk.

De klus zit er op. Al de circa 75 (het bleek dus mee te vallen) tie-down beugeltjes zitten er in. Helaas …… het TOW-rek neem het zicht op veel van deze dingen weg maar de gedachte dat ze er echt zitten voelt goed. Riempje alvast rond de TOW schietbuis die rechtop staat opgeborgen. Al de losse elementen zijn nu met pietsie secondenlijm vastgezet en ook is de bovenzijde op paar kleine punten vastgezet zodat de afwerking aan de buitenzijde nu kan gaan starten. Rest van de attributen die van binnen komen (tassen, uzi’s, onderdelen koffers, etc) komen pas na het schilderen van het interieur (ooit). D1428467-9830-4BC2-8E6B-5E5BEA009439.jpegBA37D48E-AFC5-41B3-B135-BC134318EDDF.jpeg3ACD2344-4A7B-4106-9ADE-F7045E39AC34.jpeg110C5EA4-2E90-4BEC-9223-859E596EE5A4.jpeg

Laatst bewerkt:
Rest van de attributen die van binnen komen (tassen, uzi’s, onderdelen koffers, etc) komen pas na het schilderen van het interieur
Ik zeg: niet doen.
Dit is zo'n extreem mooi voorbeeld van "The Naked Model"
Als je dan toch ooit aan het verven slaat, doe dan de andere modellen uit je mobcomplex maar eerst.
Hier gaat heel veel waarde verloren als je er een groene klont van maakt.
Lijkt mij

Hear hear.
Moet ik Arne gelijk in geven.
Nu we er toch zijn, in dit geval een uitstel van executie.

Terug
Bovenaan