Priegelen aan een YPR-PRAT: Luiken open en licht aan

Fantastisch man 😀

Vraag : of je het nog gaat doen of niet, is het interieur zowiezo nog wel fatsoenlijk te schilderen in dit vergevorderde stadium ?

En weer verder. Zoals ik al aangaf heb ik het “oude” TOW containerrek weggegooid. Dit omdat de bouw nog zo was dat er een achterdeur in het luik een beetje open ging. Aangezien er onder lichte druk werd aangedrongen op totale openheid van zaken kon dat rek het kritische oog niet meer doorstaan. Inmiddels ook prachtige 3D TOW containers ontvangen ….dus nieuw rek. Een lastig ding omdat het modulair is opgebouwd. Eerste stap, de basis, is klaar. Nu uit gaan breiden en de details er op. Toch wel prettig dat je nu echt de bouw-afronding van het interieur ziet naderen! 4B0C6914-D643-4B0D-A027-C9D56206F05E.jpegF5C39C67-D1C4-4846-8652-29AD6F060EDC.jpeg

Héél netjes gedaan. Hoe heb je die happen eruit gehaald, waar de raketbuizen in komen te liggen?

Héél netjes gedaan. Hoe heb je die happen eruit gehaald, waar de raketbuizen in komen te liggen?
Door met potlood aangeven waar laagste punt van holling komt. Dan met scherp mesje kleine V vorm uitsnijden (heeeel klein) met de punt op het potlood streepje. Dan met een ronde vijl voorzichtig, geleid door de v-uitsnijding de holte uit gaan vijlen.

En dat zestien keer twee keer … ik zou er niet eens twee gelijk krijgen, denk ik 🙁

En als je ze alle 16 op elkaar klemt? Of een stuk overlengte houd en ze aan 2 kanten aan elkaar lijmt? Dan kun je na productie de uiteinden eraf snijden. Blijft alsnog een fragiel geheel maar allicht meer kans op succes?

is het interieur zowiezo nog wel fatsoenlijk te schilderen in dit vergevorderde stadium ?
Ik zie het steeds voller worden. Is het met bovenstaande opmerking in gedachten een idee om een schilderplan te maken en niet alles vast te lijmen? Zo'n rek kun je er na een 1e stap inlijmen.

Niks moet, alles mag natuurlijk.

Groeten, Jan

Ik zie het steeds voller worden. Is het met bovenstaande opmerking in gedachten een idee om een schilderplan te maken en niet alles vast te lijmen? Zo'n rek kun je er na een 1e stap inlijmen.

Niks moet, alles mag natuurlijk.

Groeten, Jan
Niets zit vast op dit moment of slechts met een klein stipje lijm. Ik heb alles dus zo aangebracht of demontabel gemaakt dat bij het schilderen (bijna) alles heel goed bereikbaar is.

Weer wat verder. De eerste TOW containers liggen er in. Omdat deze flink wat schilderwerk vragen en decals krijgen zitten ze nu minimaal vast. Alleen bij de bovenste komen nu riemen te zitten. Bij de andere komt dat pas na het schilderen (….ooit). Rek op de accubak is ook bijna klaar. 3322669D-AC26-4454-9AA7-2434CE27B381.jpeg

Er zijn modelbouwwedstrijden met aparte categorieën voor ongeschilderde modellen zodat je kunt zien hoeveel werk erin gegaan is, en je beoordeeld wordt op je bouwvaardigheden in plaats van hoe goed je kunt schilderen.

vertel Walter..... wat is dan jouw drijfveer ?
Zo getrouw mogelijk voertuigen op schaal nabouwen en ze er daarbij zo echt mogelijk uit te laten zien.
Het proces van bouwen kan daarbij deels scratch zijn en omdat het volgen van een bouwproces mensen kan inspireren laat ik veel kleine stapjes zien. Maar ik stop dus niet na de bouw om een groen, wit, grijs, voertuig in de vitrine kast te hebben (oke, om redenen nu wel even..) waar anderen (voor zover die in mijn kast kijken) aan kunnen zien dat ik veel werk heb gehad. Ik heb dan liever dat ze het gevoel hebben van “instappen en rijden met dat ding”. Verven, spuiten, decals, subtiel weathering hoort daar dus bij wat mij betreft.

Er zijn modelbouwwedstrijden met aparte categorieën voor ongeschilderde modellen zodat je kunt zien hoeveel werk erin gegaan is, en je beoordeeld wordt op je bouwvaardigheden in plaats van hoe goed je kunt schilderen.
Tip van de organisatie. Als je een hoop bouw werk er in hebt gestoken maak foto’s en leg een album naast je model.

Zo getrouw mogelijk voertuigen op schaal nabouwen en ze er daarbij zo echt mogelijk uit te laten zien.
[...] het gevoel hebben van “instappen en rijden met dat ding”. Verven, spuiten, decals, subtiel weathering hoort daar dus bij wat mij betreft.

Een heldere motivatie Walter... en ik hoop, gun en bid dat je echt écht echt de stagnatie omtrent het spuiten/verven gaat overwinnen 👍

Tip van de organisatie. Als je een hoop bouw werk er in hebt gestoken maak foto’s en leg een album naast je model.
Niet dat ik veel aan wedstrijden meedoe (de laatste keer was tegen de 20 jaar geleden) maar dat hielp niet echt. „De weathering is niet erg realistisch” kreeg ik een keer als beoordeling, terwijl ik er een foto bijgelegd had van de echte tank waarvan ik de modder e.d. nageschilderd had

Niet dat ik veel aan wedstrijden meedoe (de laatste keer was tegen de 20 jaar geleden) maar dat hielp niet echt. „De weathering is niet erg realistisch” kreeg ik een keer als beoordeling, terwijl ik er een foto bijgelegd had van de echte tank waarvan ik de modder e.d. nageschilderd had
Eigenlijk is dat de reden dat ik niet aan een echte wedstrijd mee zal doen. Zit niet te wachten op dat soort beoordelingen terwijl modellen die ik soms gruwelijk over the top vindt een prijs krijgen. Ik zie op dit forum zulke juweeltjes voorbij komen en de discussies over hoe je het aan kunt pakken, je kunt verbeteren en tips en tricks daarbij vind ik geweldig. Dat helpt je echt vooruit..

Een heldere motivatie Walter... en ik hoop, gun en bid dat je echt écht echt de stagnatie omtrent het spuiten/verven gaat overwinnen 👍
Dat komt echt wel Peter … zeker met al de stimulerende mede bouwers hier.

Eigenlijk is dat de reden dat ik niet aan een echte wedstrijd mee zal doen. Zit niet te wachten op dat soort beoordelingen
Van de beoordelingen merk je zelden iets omdat je toch geen rapport krijgt.
Men kan altijd meedoen buiten de competitie als de belangrijkste reden is je model te laten zien.

Nooit mee doen met een wedstrijd met het idee om voor een prijs te gaan. Geeft alleen maar frustratie.

Ik doe zelf vaak wel mee, met het idee dat het een mooi podium is voor je model. De meeste mensen kijken met meer aandacht aan een model op een wedstrijdtafel, dan op andere plaatsen. Ik vind het zelf altijd leuk als je model dan weer voorbij komt op foto's van anderen.

Daarbij zie ik modellen graag live, want meestal zie je pas dan in het echt hoe knap iets gemaakt is, ondanks, of misschien wel juist dankzij het feit dat je hier op het forum het model al voorbij hebt zien komen.

Gr Bas

Wie weet duikt deze YPR-PRAT ooit wel eens op bij een show…..al was het maar bij de priegel-demonstratie tafel….

Prachtig model! Petje af voor al het werk en de juiste details. Tip om verfen leuk te gaan vinden door het onder de knie te krijgen, koop een speelgoedauto bij de action, spuit er grijze primer op van de action en je kan los gaan. Ik verf denk ik 1 tank per jaar en iedere keer is het weer even moed verzamelen, maar als je een methode hebt gevonden die voor jou werkt dan is de stap om de airbrush erbij te pakken steeds eenvoudiger. Zo heb ik mijn stappenplan uitgewerkt en die is bulletproof:

1: model afwassen met een sopje
2: primer van de action
3: basecoat met merk verf die voor mij goed werkt.
4: parketplus erover
5: decals
6: parket plus erover
7: verweren naar wens
8: op naar het volgende model....

Tja….en dan loop je tegen vraag of je voor de volledige belading moet gaan of voor het mooiere zicht.
Eigenlijk moeten er 10 TOW containers in.2FCDD476-9333-44DC-AD8E-A99D7DAA2DD4.jpeg

Maar eigenlijk vind ik het weglaten van 1 container mooier omdat je dan het rek beter ziet en de constructie op de accubak en de scharnieren tegen de zijwand. Een rek vol is voor mijn gevoel beetje too much.
B871594B-26EC-47B6-9B36-8BF532597D75.jpeg

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen 2 containers er uit te laten. Wellicht wat onlogisch maar op deze wijze kan ik van boven zelf beter van mijn aangebrachte details genieten en bovendien kan ik nu dwars door het rek naar voren kijken. Zeker met de lichten aan geeft dat een mooi zicht.
De banden aangebracht. In de aanpassing van de jaren negentig (die ik dus niet bouw) werden dit handige snelkoppelingen.
E9CE4408-1229-4387-9033-3A0D95610686.jpeg1E20E16A-DB89-4513-B770-C06533462F58.jpeg4E3F8970-8143-47FD-A764-17204C7874B7.jpeg
0D1454D6-9CAC-4561-8387-CE176AEFA131.jpeg

Laatst bewerkt:
Het gaat vooral om het delen, de SHOW.
Ik doe een enkele keer wel eens mee met een wedstrijdje maar verwacht eigenlijk geen prijs
Ik ben net zo trots op het feit dat bv. Zoals tijdens de modelbouwdag in Sneek ik de M1240 crows 2 op mijn plak tafel had staan waar heel veel foto's van werden gemaakt en dat kijkers anderen erbij roepen zo van moet je hier eens kijken.
Daar groeid je ego toch ook wel van😇

Ja, geen idee walter, anders gewoon 1 weglaten, of als bijna geladen op het bovendek? Ik neem aan dat je de container het dak op tilt voor het laden?

Ja, geen idee walter, anders gewoon 1 weglaten, of als bijna geladen op het bovendek? Ik neem aan dat je de container het dak op tilt voor het laden?
Ja klopt. Nu vuren ging het dekluik open. De lader stond op de tafel naast het rek en kon zo de TOW installatie herladen

Voorlopig de laatste post op dit draadje. Op de tie down beugeltjes na is het interieur gereed. Voor de beugeltjes loopt een bestelling bij Plastruct maar dat laat nog even op zich wachten. Rest van riempjes komt pas bij schilderfase waarna zaken echt vast gaan.
Nu volgt de buitenbouw maar dat is niet echt spannend voor een YPR. Ik zal zo nu en dan wat daarover plaatsen. Vooral de dingen die niet kloppen bij AFV-Club en de extra zaken rond het dekluik.
Nog even de voorlopige eind foto’s
CC1620FD-8E97-4EC9-86BA-763732A21C3F.jpeg
6C90DE8D-87EC-4BEC-BAFF-A71E764562F1.jpeg4520FBB3-4D51-461A-BB96-3FB1BC988D32.jpeg4EFEFE98-8300-4992-9B4C-A6FCE2E1C563.jpeg42A03664-6891-4CEA-9889-AEB8260FFB23.jpeg

Bijna 30 jaar geleden een jaartje in zo'n ding mogen meerijden (lader, dus achterin). Achteraf te weinig foto's gemaakt omdat modelbouw uit beeld was verdwenen. Ik merk dat ik ook oud wordt, mijn geheugen laat me op details in de steek 😉 Maar voor zover ik me herinner ziet het er heel herkenbaar uit.

Volledige gevechtsbewapening zoals in jouw model hebben we denk ik 2 of 3 keer gedaan. De rest van de tijd was alleen het TOW materiaal aanwezig en 2 lege gouden oefenbuizen in het rek. Dat leverde lekker veel ruimte op voor de andere spullen, die hoefde dan niet op de juiste plek met sjorbandjes vastgemaakt te worden 😉

Voor de volledigheid: ik mis nog wel het kussentje op het laders-platform. De chauffeur, commandant en schutter hadden stoeltjes. De lader zat achterin op het platform op een schuim-dingetje van een centimeter of 2 dik, in groen.

Ooit de PSM ombouwset gekocht, YPR erbij en de ambitie om een interieur te bouwen. Dat gaat er niet meer van komen, weet ik nu al. Maar heel inspirerend om jouw priegelwerk te zien. Prachtig gedaan!

Bijna 30 jaar geleden een jaartje in zo'n ding mogen meerijden (lader, dus achterin). Achteraf te weinig foto's gemaakt omdat modelbouw uit beeld was verdwenen. Ik merk dat ik ook oud wordt, mijn geheugen laat me op details in de steek 😉 Maar voor zover ik me herinner ziet het er heel herkenbaar
…dat is het voordeel dan weer voor mij: checken is lastig. Meeste foto’s die ik heb zijn van de jaren negentig inrichting. Slecht een paar foto’s van @Arne Ρоirοt geven de jaren tachtig inrichting weer. Verder de bekende filmpjes van defensie over de YPR-PRAT-Verbeterd uit de jaren tachtig en aan de hand van de jaren negentig foto’s de oude inrichting terug herleiden uit oude bevestigingspunten en een mooie set tekeningen uit het handboek over de volledige gevechtsinrichting.
Voor de volledigheid: ik mis nog wel het kussentje op het laders-platform. De chauffeur, commandant en schutter hadden stoeltjes. De lader zat achterin op het platform op een schuim-dingetje van een centimeter of 2 dik, in groen.
Die komt zeker! Goed dat je me er even aan herinnert 👍🏻

Heel gaaf Walter....echt prachtig om naar te kijken.

Qua die "ontbrekende" kokers.....misschien een munitiekist maken met daarnaast de ontbrekende kokers en die achter het voertuig leggen op een ondergrondje. Dat benadrukt nog meer de functie van het voertuig.

….Toch een staartje aan dit verhaal. Ik had eerder al eens aangegeven dat de bodemplaten niet klopten. Een M113 heeft andere platen dan een YPR. Het zinde mij niet. Ik heb voordat ik de vloer er uit ging slopen eerst al de losse platen op maak gemaakt
29866D97-2501-4A7E-8B70-C8BF0A928FFF.jpeg
Daarna al de uitsparingen uit gehaald. Daardoor wist ik zeker dat ik de boel kon gaan slopen.
E5432310-5A0A-462A-A867-919FE781AF4A.jpeg
Slopen in een model waar je best tevreden over bent…dat is spannend. Gelukkig dat ik weinig lijm had gebruikt (ook met oog op schilderen (ooit🙄). Alles wat in de weg zat om de bodem er uit te slopen er uit gehaald…
485A0BD3-FA85-48E8-8B6D-F7239D99F874.jpeg
Daarna de platen op een stuk evergreen geplakt met daarin de uitsparingen aangebracht
13F5D24A-B03C-40CF-AF30-A86614A1D7A4.jpeg
Dit paste… vervolgens al de details aangebracht en daarna bodemplaat definitief aangebracht..
215702AD-74B7-401B-B7E8-24696D073098.jpeg
Tenslotte al het verwijderde interieur weer terugplaatsen ….
E46EBB92-DC3E-4955-97B9-CFB8A1D843AF.jpeg

Even spannend om te doen maar ik ben echt blij met het resultaat. Dit is veel beter zo!
C9491FCC-046C-4783-A734-34D58FE60AB9.jpeg

Er was eens... in een land hier heel ver vandaan en heel, héél lang gelden,
op precies te zijn op pagina 3 van dit draadje en op 12 juli 2021, een modelbouwer die zei:
….Ik denk dat ik maar een bloemetje uit de tuin ga plukken en blaadjes uittrekken: wel interieur, geen interieur, wel …, geen, …
En in deze wel, niet, wel, niet, … vraag blijft de deur idd ook figuurlijk op een kier.
Wat het geworden is merken jullie wel

en daarna liep het helemaal uit de hand. 🤣
het werd

Absolutely Fabulous

lumleysawalhasaunders-absolutely-fabulous-season-3-1995-RW5872.jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan