Wow!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
De reproducties? Dat is op het eerste gezicht DIN 1451, uiteindelijk uit 1931, maar de vooroorlogse Nederlandse borden gebruikten dat zeer zeker niet. (Ook zit er duidelijk verschil in sommige tekens in de loop der jaren, dus mocht je dit lettertype nodig hebben voor bijvoorbeeld Duitse borden, kies dan geen te moderne.)Op de moderne ouderwetse borden van Arjan is volgens mij de Futura gebruikt.
Dat is het zeer zeker niet, sorry 🙂Mijn eerste gedachte bij het zien van de borden was Gill Sans.
Frutiger dateert uit de jaren ’70 en is uiteindelijk afgeleid van eerdere lettertypes door Adrian Frutiger die teruggaan tot begin jaren ’60. Het zal dus niet voorgekomen zijn op verkeersborden van voor de oorlog 🙂de ANWB schijnt ook de Frutiger te hebben gebruikt.
Foto moet bijna wel uit Zierikzee komen denk ikWat straatmeubilair betreft is dit nog wel een leuke foto (Zeeuwse bieb) :
![]()
Miniart heeft wel een lantaarnpaal die er op lijkt en waarschijnlijk ook één van de benzine pompen hoewel de bovenstaande me van Texaco lijken te zijn.
35598 GERMAN GAS STATION 1930-40s – Miniart
miniart-models.com
Arjan
Dan heb je wel een topkaart uit jaren dertig nodig (www.topotijdreis.nl) omdat door de inundatie 1944/45 de staat van Walcheren zo slecht was geworden dat na de oorlog een grote ruilverkaveling/landherinrichting heeft plaatsgevonden waarbij bijna geen weg meer op z’n plek is gebleven.Daar kom ik niet zo snel uit. Duidelijk op Walcheren, maar 1,2 km van Meliskerke maar ook 11 km van Westkapelle en 6,nogwat naar Grijspkerke komt vreemd over 🙂 Ik zou cirkels op een kaart moeten trekken om te zien waar dat is …
Uit deze foto blijkt dat de vele diorama’s met wijzende soldaten (ze moeten toch iets doen) gewoon realistisch zijn 😉.Bekende omgeving. Zelf ben ik opgegroeid in Rhenen.
En nog een bekende foto met ANWB bord, Beek.
Bekijk bijlage 12907
Groeten, Jan
Mee eens, maar let goed op de kijkrichting, interactie. Daar gaat het toch wel eens mis. Van deze Stuart in Britse dienst is overigens ook een foto in Normandië beschikbaar.Uit deze foto blijkt dat de vele diorama’s met wijzende soldaten (ze moeten toch iets doen) gewoon realistisch zijn
De hoofdwegen liggen nog grotendeels op dezelfde plek als voor de oorlog, maar er zijn wel héél veel kleine weggetjes verdwenen, die eigenlijk alleen bestonden omdat het land zo versnipperd was. De website waar je naar linkte is wel erg handig om dit soort dingen uit te zoeken, ja. Niet dat ik dat al gedaan heb, maar goed … 🙂Dan heb je wel een topkaart uit jaren dertig nodig
😂😂🤪😢 Heb je een breedtemaat @Arjan WiskerkeIk hoop toch stiekem dat er nog iemand bereid is om 3d prints te maken van zo'n ANWB bord, of alleen van het gevleugelde wiel (Frank ????🙂). Het ornament ziet er zo uit :
Maten staan redelijk aan begin van dit draadje.😂😂🤪😢 Heb je een breedtemaat @Arjan Wiskerke

Piet, staat er in dat boek toevallig een tekening van de letters?
volgens de beschrijving op ebay;Voor zover mij bekend (bron Marcel Zwarts) bestond de ANWB paddestoel al wel in de jaren '40 maar niet in de
pyramide vorm zoals getoonde foto.
Ik heb ergens een printje wat ik zal proberen te vinden, maar de klassieke paddo zag er toen uit als een iets afgeplatte kubus.
Overigens geen idee wanneer de pyramide vorm werd ingevoerd.

21 februari 2019 De ANWB-paddenstoel bestaat 100 jaar.
Ik heb er toen ik er de eerste keer in dook en het boek 100 jaar bewegwijzering in handen kreeg ook lang naar gezocht, en het boek nog maar eens er op na geslagen. Er staat nergens iets structureels. Dit is "model 1926" waarbij vermeld staat dat de lettergrote van 6 cm naar 12 cm gaat. Ik meen wel een aantal "vlaggetjes" aan de letters te zien.Piet, staat er in dat boek toevallig een tekening van de letters?

Ha geweldig 😀volgens de beschrijving op ebay;
Matrose b. Wegweiser Vlissingen in Batterie DISHOEK Walcheren Holland
Bekijk bijlage 13471

Jammer 🙁 Ik had gehoopt dat er een tekening instaat, want ik ben eigenlijk nog altijd van plan om er een computerlettertype van te maken, wat heel makkelijk zou zijn als er tekeningen van zouden bestaan. Dat wordt dan veel meer werk om te zoeken naar goede foto’s waar de vormen van de letters duidelijk genoeg in zijn om ze na te kunnen tekenen.Ik heb er toen ik er de eerste keer in dook en het boek 100 jaar bewegwijzering in handen kreeg ook lang naar gezocht, en het boek nog maar eens er op na geslagen. Er staat nergens iets structureels.
Vlaggetjes? Bedoel je schreven?Ik meen wel een aantal "vlaggetjes" aan de letters te zien.
Ben ik nou over de schreef gegaan?Jammer 🙁 Ik had gehoopt dat er een tekening instaat, want ik ben eigenlijk nog altijd van plan om er een computerlettertype van te maken, wat heel makkelijk zou zijn als er tekeningen van zouden bestaan. Dat wordt dan veel meer werk om te zoeken naar goede foto’s waar de vormen van de letters duidelijk genoeg in zijn om ze na te kunnen tekenen.
Vlaggetjes? Bedoel je schreven?
Volgens de schaaltekening die eerder is geplaatst is het bovenste bord 840 X 590 mm, dat is in 1:35 24 X 17 mm. Met wat rekenen kom ik voor het bovenste bord op 53 X 17 mm.
Bekijk bijlage 13547
Zo blijven de ANWB borden ons bezig houden.
Jan Coen.
Ik denk dat wat er hier aan de hand is dat deze handwijzer de armen aan de andere kant van de paal heeft zitten dan wat voorzien en logisch is. Er zit een versmalling in de zijkant van het H-profiel voor de onderste twee armen, en daar staat normaal haaks de bovenste arm op. Uitgaande van die ontwerplogica kijken we in Lithoijen tegen de achterzijde van de handwijzer aan!Dat bewaard gebleven exemplaar heeft een andere bevestiging van de borden dan die op de foto's uit de oorlog. Volgens mij is dat van na de oorlog.
Jan Coen

Ik zie op de foto's uit de oorlog steeds dat het onderste bord een enkel bord is dat rechtstreeks op de paal is geschroefd. Op foto's van na de oorlog en veel bewaard gebleven palen zie je dat er bevestigingen op de paal zijn geschroefd waar de armen met een dubbele rij bouten is bevestigd. Ik denk daarom dat dat een latere aanpassing is.

Wel één kleinigheidje: k zie daar een punt als scheidingsteken voor de decimalen. Dat hoort toch echt een komma te zijn — die specifieke Engelse ziekte had hier toen nog geen besmettingen veroorzaakt 🙂
Dat is wel een grappige variant, Arjan. In 's-Gravenhage bij het hoofdkantoor staat een Handwijzer Model 1946 met precies zo'n kleine verlichtingskap. Wat opvalt echter op de eerste twee foto's is dat die exemplaren niet het na-oorlogse logo, maar het oude gevleugelde wiel voeren. Materiaalgebrek?Werkelijk prima gedaan Jan Coen en ik ben natuurlijk zeer erkentelijk voor het werk dat je erin gestopt hebt ! Het enige wat we eigenlijk nog missen is het ANWB logo voor op het kleine bordje onder de wijzers. Ik hoop deze week wat foto's te kunnen tonen van mijn wegwijzer. Voor een Kerst vignette zou een verlichte wegwijzer wel aardig zijn maar ik denk dat die pas na de oorlog verschenen :
![]()