Oude ANWB wegwijzers 1/35

Oeps, dit had ik over het hoofd gezien..:slaap:

Intussen heb ik zitten neuzen op 1001fonts.com en heb een aantal fonts gedownload (registratie niet nodig).
Hier een paar voorbeeldjes...
de linkse types ogen wel passend voor die verleden tijd toch ? de rechtse qua stijl ook wel maar zit wat dicht op elkaar. Verder zit het ietwat vage voorkomen van de fonts ingebakken in het ontwerp.
(maar misschien komt het ware font hier nog boven water ...)

Bekijk bijlage 12790
Belangrijkste opvallende verschil is de A die een dwarsstreepje heeft dat veel lager staat..... Dat font heb ik nooit kunnen vinden. Er worden ook E's op de foto gezien die het midden streepje juist hoog hebbben, maar die zijn zeldzaam.
 
Ik meen dat ik hem zelfs dubbel heb.....

Bekijk bijlage 12793
Dat is wel frappant … dat bord op de linkerhelft ís dit bord:

5TgMmSs.png


Of in betere tijden, of de vervanger ervan.
 
De eerste foto van mijn vorige post is natuurlijk niet in 1945 maar vlak na de bevrijding in 1944 gemaakt. Ik kan ook beter maar geen dingen meer posten na 23.00 ...... In de beeldbank nog een betere versie gevonden van een eerder geposte foto :

vvU0Gn7.png


Nog een aardige authentieke wegwijzer uit Zuidzande :

UqJ9rPA.png


Drie verschillende hoeken van de wegwijzer in Zaamslag, op de foto's zijn ook precies de locaties van de Britse Beutepanzers te zien :

77rtHmX.png

keFCPw2.png


Bevrijding :

jFB8bQo.png


Arjan
 
Laatst bewerkt:
Die laatste foto laat met " BOOT HANSWEERT" een mooie en behoorlijk afwijkende font zien tussen de 'reguliere' letters :)
 
Opvallend is dat er op één kant van het bord nog Hansweert staat en Kruiningen op de andere zijde. Mogelijk dat het bord met Kruiningen van na de bevrijding is. Oorspronkelijk was de veerdienst tussen Walsoorden en Hansweert maar met de komst van kopladingsveerboten en daarvoor aangepaste veerhavens werd de veerdienst verlegd naar Perkpolder- Kruiningen.

Groet,

Arjan
 
Opvallend is dat er op één kant van het bord nog Hansweert staat en Kruiningen op de andere zijde.
Als ze van ongeveer dezelfde tijd zijn wel, ja. Ik vermoed dat de foto met het bord met Kruiningen erop later gemaakt is dan de andere.

Ook leuk om te zien: St. Nicolaas i.p.v. Sint-Niklaas.
 
Misschien is het nog een idee om ook de bekende ANWB-paddestoelen aan MiniArt door te geven :) :

foto66.jpg

Voor zover mij bekend (bron Marcel Zwarts) bestond de ANWB paddestoel al wel in de jaren '40 maar niet in de
pyramide vorm zoals getoonde foto.
Ik heb ergens een printje wat ik zal proberen te vinden, maar de klassieke paddo zag er toen uit als een iets afgeplatte kubus.
Overigens geen idee wanneer de pyramide vorm werd ingevoerd.
 
Het zou toch wel erg fraai zijn als Miniart borden en paddestoel uit wil brengen. Is er nog meer specifiek Nederlands straatmeubilair (verkeerszuil, reflectorpaaltjes, telefooncel (?) ….)
 
Maar voor de "echte" standaard ANWB borden, Dat was in die dagen een instituut, een ding van monumentale status. de 3000e is zelfs officieel onthuld, (ze hadden allemaal een nummer) en er is nog veel meer te weten over deze mijlpalen. Sterker nog de ANWB heeft als vereniging van wielrijders gezorgd dat er deze palen kwamen en mede de Nederlandse wegen belangrijk gemaakt. Doordat er zoveel mensen met de fiets gingen toeren moesten de gemeentes en ovcerheden wel gaan zorgen voor betere wegen
 
Terug
Bovenaan