Oude ANWB wegwijzers 1/35

Strepen paal waarschijnlijk niet helemaal correct ingekleurd :

Q6qj9sy.jpg


De moderator moet deze maar verwijderen als dit copyright problemen oplevert :

U6QMTGl.jpg

J4J8fNp.jpg

V2PayRp.jpg


Arjan
 
Op de moderne ouderwetse borden van Arjan is volgens mij de Futura gebruikt.
Op de oude foto's zijn kenmerken van verschillende schreefloze lettertypes te zien. Behalve de normale letter is ook een versmalde (condensed) versie gebruikt. Dat lijken dus alleen verschillende lettertypen. Mijn eerste gedachte bij het zien van de borden was Gill Sans. Volgens mijn info heeft de ANWB daar een afgeleide van gebruikt. De cijfers wijken wel af van de standaard Gill.
Op andere borden lijkt weer een ander lettertype gebruikt te zijn. Ik herken ook een typische Art Deco letter. Volgens mij zit er niets anders op dan goed zoeken op kenmerken en dan proberen.
 
Op de moderne ouderwetse borden van Arjan is volgens mij de Futura gebruikt.
De reproducties? Dat is op het eerste gezicht DIN 1451, uiteindelijk uit 1931, maar de vooroorlogse Nederlandse borden gebruikten dat zeer zeker niet. (Ook zit er duidelijk verschil in sommige tekens in de loop der jaren, dus mocht je dit lettertype nodig hebben voor bijvoorbeeld Duitse borden, kies dan geen te moderne.)

Mijn eerste gedachte bij het zien van de borden was Gill Sans.
Dat is het zeer zeker niet, sorry :)

de ANWB schijnt ook de Frutiger te hebben gebruikt.
Frutiger dateert uit de jaren ’70 en is uiteindelijk afgeleid van eerdere lettertypes door Adrian Frutiger die teruggaan tot begin jaren ’60. Het zal dus niet voorgekomen zijn op verkeersborden van voor de oorlog :)
 
Wacht, je had het over de reproducties op bladzijde 1 van dit onderwerp:

zSs4YXS.png


Ik keek naar die op bladzijde 2:

FINCr8D.jpg


De eerste is inderdaad Futura, de tweede DIN 1451.
 
Daar kom ik niet zo snel uit. Duidelijk op Walcheren, maar 1,2 km van Meliskerke maar ook 11 km van Westkapelle en 6,nogwat naar Grijspkerke komt vreemd over :) Ik zou cirkels op een kaart moeten trekken om te zien waar dat is …
Dan heb je wel een topkaart uit jaren dertig nodig (www.topotijdreis.nl) omdat door de inundatie 1944/45 de staat van Walcheren zo slecht was geworden dat na de oorlog een grote ruilverkaveling/landherinrichting heeft plaatsgevonden waarbij bijna geen weg meer op z’n plek is gebleven.
 
Bekende omgeving. Zelf ben ik opgegroeid in Rhenen.

En nog een bekende foto met ANWB bord, Beek.
Bekijk bijlage 12907

Groeten, Jan
Uit deze foto blijkt dat de vele diorama’s met wijzende soldaten (ze moeten toch iets doen) gewoon realistisch zijn 😉.
 
Uit deze foto blijkt dat de vele diorama’s met wijzende soldaten (ze moeten toch iets doen) gewoon realistisch zijn
Mee eens, maar let goed op de kijkrichting, interactie. Daar gaat het toch wel eens mis. Van deze Stuart in Britse dienst is overigens ook een foto in Normandië beschikbaar.

Groeten, Jan
 
Dan heb je wel een topkaart uit jaren dertig nodig
De hoofdwegen liggen nog grotendeels op dezelfde plek als voor de oorlog, maar er zijn wel héél veel kleine weggetjes verdwenen, die eigenlijk alleen bestonden omdat het land zo versnipperd was. De website waar je naar linkte is wel erg handig om dit soort dingen uit te zoeken, ja. Niet dat ik dat al gedaan heb, maar goed … :)
 
Ik hoop toch stiekem dat er nog iemand bereid is om 3d prints te maken van zo'n ANWB bord, of alleen van het gevleugelde wiel (Frank ????:)). Het ornament ziet er zo uit :

Replica denk ik :

fl9tqa6.jpg


Een originele :

aNk53Xb.jpg


Heb voor de mensen uit Limburg laatst deze gespot op ebay :

gIANAVj.jpg


Nog één uit de serie waar ik er al één van geplaatst had. Tanks komen van de Zanddijk vanuit de kant van Yerseke zo te zien :

P3vb6Bo.jpg


Arjan
 
Hallo Frank, het zou geweldig zijn als je het eens wilt proberen. Afgaand op de maten bij de tekening lijkt me dat de afstand tussen de twee vleugelpunten in 1/35 ongeveer 2.4 cm is (lijkt me toch wat veel ???) . Tenminste ik ga ervan uit dat de gegeven maten de werkelijke maten zijn, zo zal de werkelijke hoogte van de paal 3.68 m zijn (lijkt goed te kloppen als je naar de Limburg foto kijkt).

Groet,

Arjan
 
Ik was er al een tijdje aan bezig (jaren geleden eentje in 1/72 van PE uitgebracht) maar met hulp van Hans van Oerle kan ik nu de ANWB wegwijzer (ook handwijzer genoemd) model 1926 uitbrengen in schaal 1/35 en in 1/72. Ze zijn inmiddels te bestellen op www.blacklionshop.nl. Prijzen zijn 7,50 voor de 1/35 kit en 4,50 voor de 1/72 kit. De armen worden los bij geleverd; er zijn palen met de dwarsstaande arm aan de voorzijde, maar ook aan de achterzijde. Een kleiner bord waar het ANWB logo op komt, zit er ook los bij. Decals zitten er niet bij, maar die kan ik met de gewenste plaatsnamen en afstanden leveren. Bij elke kit zit ook een spuitmal om de blauwe strepen aan te kunnen brengen.
20211107_164419.jpg

vriendelijke groeten,
Michel Boer
Black Lion Decals.
 
Terug
Bovenaan