Nieuw in modelbouwland!

Die zijn wel heel erg leuk!

Geweldig merk, heb ik mijn Scorpion mee ge-upgrade. Mooi spul.
Prachtige (vooral Engelse) conversions.
Jammer dat ie in Engeland zit, dat dan weer wel

En deze week nog meer 1:35 KL model nieuws! Ook als bouwdoos dus in zeer beperkte oplage

IMG_3178.jpeg

Als jij nou ff je kritische oog er overheen laat gaat vóór de productie definitief start
Kunnen we daarna allemaal zorgeloos bestellen.
Deze jeep is gewoon zo lelijk (wie neemt nu een oude van dagen auto als basis voor een jeep) dat ik hem als kind al negeerde en verdrongen heb. Maar ….hij (of is een DAF personenwagen meer een zij) hoort wel bij de laat jaren zeventig-jaren tachtig KL. Ik heb mij echter nooit in het voertuig verdiept….

Een truttenschudder toch?

ps mijn eerste auto was in ‘79 een 55 Marathon, 1100 cc.
Ben er nog steeds trots op, lekker puh
Ik heb Nederland leren kennen vanaf de achterbank van de DAF 55 van mijn opa en oma……met mijn oma achter het stuur. Onvergetelijk!

Wat een luxe zeg, ik zat begin jaren 90 bij opa op de pakkendrager en anders op een lekkere zachte jute zak op het spatbord van de Mccormic uit 1954 met maar liefst 14 brullende pk's, geen van mijn grootouders had een rijbewijs of een auto en dan zijn jullie allen best een stukje ouder als ik... hadden zr maar zon gave daf!

Ik zag vandaag tot mijn verbazing dat de lang geleden aangekondigde S-26 Schnellboot van Italeri nu toch echt in de winkel ligt. Verschil met de eerder verschenen S-38 kit is dat in de nieuwe kit een extra 2cm Flak 38 zit i.p.v. de 4cm Bofors. Verder is de "Brunne" in het voordek aangepast en zijn er ook een stel mijnen bijgevoegd en spatzeilen voor de verschansing.

Ook zag ik dat de 1/35 DUKW kit weer terug in productie is. Spijtig genoeg ontbreken wel de afdekkingen voor de wielkasten en het automatische banden spanning systeem. Enige pluspunt van deze kit versie is eigenlijk dat er decals zijn bijgevoegd voor twee verschillende Britse WOII DUKW's.

Arjan

Je kunt ze direct bij HD Models bestellen.
Dan kosten ze net geen veertig euro.
Er is ook een aparte set met de munitie trommels plus kisten.
Weet iemand of er ook munitie trommels en kisten bij het model zelf zitten?

Groeten
Leon

Ik keek gisteravond nadat ik dat bericht plaatste een beetje rond op de website van HD Models, maar kon hem daar niet vinden behalve als aankondiging dat hij nieuw is (en die zie ik nu ook niet meer).

Je kunt ze direct bij HD Models bestellen.
Dan kosten ze net geen veertig euro.

Groeten
Leon

Het zou toch aardig zijn als wij ook nog wat korting kunnen krijgen Leon . Jij hebt de 2 belangrijkste foto's geleverd en ik heb me ook niet helemaal onbetuigd gelaten waar het research betreft. Hoe zat dat ook al weer met het gebruiken van research gedaan door anderen (discussie over Felton) . Ik denk eerlijk gezegd dat ze mijn naam toch echt wel hadden mogen noemen bij de technische assistentie.

Arjan

Die 40 Euro valt me nog niet eens tegen en dat stoort me ook niet. Wat me wel stoort is dat men mijn research kennelijk niet de moeite van het vermelden waard vond. Kleine moeite lijkt me om iemands naam te vermelden en dat is bij dit soort dingen toch ook gebruikelijk. Ik heb in het verleden al meerdere keren een kleine bijdrage aan een boekje geleverd en dat werd ook altijd braaf vermeld en bovendien kreeg ik ook steeds een gratis exemplaar voor de moeite. Nogmaals zo'n gratis exemplaar hoeft niet want ik begrijp donders goed dat het hier om een kleine markt gaat en je daar echt niet rijk van gaat worden.

Groet,

Arjan

Ach ja… zo heb ik jaren terug heel uitgebreid zaken rond de YA328 uitgezocht, detailfoto’s gemaakt, zaken opgemeten en heel wat kilometers daarvoor afgelegd voor MR-Modellbau omdat ze deze wilden uitbrengen. Ik zou aantal bouwpakketten (resin) krijgen als dank. Na aanlevering nooit meer iets van gehoord en uiteindelijk na navraag bleek dat het niet doorging omdat er een opdracht was die meer geld opbracht……het lot van een modelbouwer is onzeker en zwaar ….
Gelukkig heeft uiteindelijk @Arne Ρоirοt er voor zijn vierling DAF nog wat aan een deel van de opmetingen wat gehad en dat gaf dan toch weer een wat zinvol gevoel…

Ik heb in het verleden al meerdere keren een kleine bijdrage aan een boekje geleverd en dat werd ook altijd braaf vermeld en bovendien kreeg ik ook steeds een gratis exemplaar voor de moeite.

Groet,

Arjan
Dat klinkt erg als Steve Zaloga. Ik heb meerdere keren kleine diensten verricht voor Steve, soms wat research, soms chauffeuren op zijn tocht langs het Nederlandse deel van de Atlantik Wal. En met het oude Twenot bestuur trips naar de Ardennen en Normandie. En altijd wanneer daar een boek uit kwam kregen we een gesigneerd exemplaar met persoonlijk bedankje plus de vermelding in de credits. Kost hem weinig tot niets, maar hij bereikt er wel mee dat ik dat direct weer voor m zal doen mocht het verzoek er weer eens komen.

En altijd wanneer daar een boek uit kwam kregen we een gesigneerd exemplaar met persoonlijk bedankje plus de vermelding in de credits. Kost hem weinig tot niets, maar hij bereikt er wel mee dat ik dat direct weer voor m zal doen mocht het verzoek er weer eens komen.

Precies, heb 1 keer redelijk wat tijd gestopt in een boek van een Amerikaanse uitgever en kreeg daar ook geen enkele dankbetuiging/erkenning voor. Heb later mails van die jongens ook onbeantwoord gelaten.

Arjan

hij staat bij kits 1:35 .
Bij kits … ik zoek naar zoiets onder accessoires, niet onder de volledige modellen.

Dat klinkt erg als Steve Zaloga.
Ook Merlin dinges … Robinson, dat was het. Ik heb hem een paar keer wat informatie geleverd voor boeken waar hij aan bezig was, en kreeg allebei de keren een exemplaar thuisgestuurd, terwijl het helemaal niet om zulke opmerkelijke dingen ging waar anders moeilijk achter te komen zou zijn.

Zelf maak ik er altijd een punt van om, als ik iets schrijf, iedereen te bedanken die eraan bijgedragen heeft, of ze nu veel of maar een beetje geholpen hebben.

Ik kreeg van LzModels de volgende nieuwsbrief:

Hi there
It's been a while since our last newsletter, and we have a few new releases

TM32002
1/32 US Army Bomb Trailer Mark 2 Mod.1
  • 4 plastic sprues with 50 parts (2 kits)
  • PE detail sheet
  • 2 decal options

TM32003
1/32 US Tug Clarktor 6 Mill-33 with Mark 2 Bomb Trailers
-7 plastic sprues with 150 parts
-clear parts
-PE detail sheet
-accurately reproduced to the highest detail standard
-full engine and under chassis
-optional engine side covers
-5 +2 marking option decal with instruments placards

TM35304
1/35 LRDG F30 Patrol truck, standard edition
-4 plastic sprues with 235 parts
-clear parts
-resin cast wheels
-PE detail sheet
-4 marking option decal with instruments placards
-developed in partnership with the LRDG Preservation Society
-informative booklet included

TM35305
1/35 LRDG F30 Patrol truck, bonus edition
-4 plastic sprues with 235 parts
-clear parts
-resin cast wheels
-PE detail sheet
-4 marking option decal with instruments placards
-developed in partnership with the LRDG Preservation Society
-informative booklet included
-2 highly detailed resin cast figures
-3D set of printed common weapons used by the LRDG patrols in resin
-3D printed Air Vent Intakes and Curved Hook in resin for the best reproduction

All details you can check at www.Thundermodel.com

As always I have some special buy offer for my loyal customers and supporters, buying directly from us helps the Thunder Model to create these not so common subjects in a form of beautiful kits, and you will get your own quiet before the kits are delivered through shipping and distribution channels to the shops

Special offer
With crazy increased postage and shipping costs, we cannot offer it free anymore, but we still cover around half of postage in our special offer and charge only a part of it according to kit size and the destination

TM32002 1/32 US Army Bomb Trailer Mark 2 Mod.1 kit is available to book now for 17 euro each (15% discount), token shipping cost 7 euro worldwide ( save 12-20euro)

TM32003 1/32 US Tug Clarktor 6 Mill-33 with Mark 2 Bomb Trailers kit is available to book now for 30 euro each (15% discount), token shipping cost 10 euro worldwide ( save 10-16 euro)

TM35304 1/35 LRDG F30 Patrol truck, standard edition kit is available to book now for 36 euro each (10% discount), token shipping cost 10 euro worldwide ( save 12-20euro)

TM35305 1/35 LRDG F30 Patrol truck, bonus edition kit is available to book now for 49 euro each (11% discount), token shipping cost 10 euro worldwide ( save 12-20euro)

..............................................................................................................................

This special offer is valid by Friday, the 15th of December, midnight only. In case of interest to pick up any of these, please reply to this email with what or how many kits you want and I will send you your confirmation email shortly and then the Paypal invoice will follow when my limited air cargo stock has arrived from China. 32002 and 32003 kits expected to ship around 18th of December, LRDG kits we should receive for shipping around 23rd of December, as usually in December, there are extended waiting times for express shipping services from China

I will keep quiet about our next releases details, but stay tuned for more LRDG kits and heavy wreckers after Chinese New Year with some other in between

If you do not wish to receive our newsletters, please reply simply "STOP" to be removed from our mailing list.

Thank you for your support, and wish you all peaceful and merry christmas
Best regards
Libor

Bijlagen

• f30-lrdg-20230906_v16_original.jpg
    f30-lrdg-20230906_v16_original.jpg
    54,1 KB · Weergaven: 14
  • 32003box.jpg
    32003box.jpg
    217,6 KB · Weergaven: 14
  • 35305 box.jpg
    35305 box.jpg
    234 KB · Weergaven: 13
  • 35305 figures-2.jpg
    35305 figures-2.jpg
    65,2 KB · Weergaven: 11
  • 32002box.jpg
    32002box.jpg
    140,8 KB · Weergaven: 12
Ik denk dat de F30 met 37mm bofors nu ook niet lang op zich zal laten wachten.

Een andere leuke die ik zojuist tegenkom is de 1/48 Katy van Tamiya

Bijlagen

• TAM32605.jpg
    TAM32605.jpg
    228,7 KB · Weergaven: 4
maar waar blijft nou de M2A4 ?
Die is alleen in resin uitgebracht
En waar blijven de Char D2, Unic P107, Infantry Tank Mk. I, Scout Carrier, AMR33 enzovoorts, enzovoorts.
Er zijn nog zoveel voertuigen die de grote plastic industrie links laat liggen en (in sommige gevallen) alleen door kleine bedrijfjes in hars en dergelijke gemaakt worden dat er een groot gat in het aanbod zit.
Natuurlijk gaat het om verkoopbaarheid en worden er liefst geen kleine oplages gedraaid maar is het nou echt nodig (en rendabel) om 400+ Tiger I modellen in de markt te zetten? Of 100 Stuarts? 300 Shermans? enzovoorts..........
Daar waar de meeste vraag naar is wordt geproduceerd, maar hoe onderscheid je jezelf als producent dan? Kennen ze het fenomeen unique selling points niet? Een industrie die de markt begrijpt kan ook vraag kweken.

De meeste vraag betekent : de hoogste productie
De meeste stemmen.........betekent dat dan: modelbouw is democratisch?

Zou leuk zijn maar nee, dat is het niet want een echte democratie houdt ook rekening met minderheden. Je weet wel: die sneue malloten die geen 30 tijgertjes en 40 shermies op een plankje hoeven.

Ik denk dat de commercie gebruik maakt van voorkeuren. Het moet er stoer en sterk uitzien. Als ik in mijn familie de modellen laat zien, wil mijn neefje ook een 'echte tank' met een groot kanon zien.

Hoe veel mensen kennen de geschiedenis en in dit geval de specifieke voertuigen? Vraag in ons land maar eens wie ons hebben bevrijd van de Duitsers. Zonder het aandeel van de Amerikanen te willien negeren, denk ik toch dat velen hen noemen. Van de Britten en Polen weten weinigen. In mei 1940 waren de Fransen in het zuidwesten...

Grcko heeft enkele Cruiser tanks in hun programma, maar die zie weinig terug op fora. Net als pantserwagens van IBG en ga zo maar door.

Misschien speelt ook een rol dat mensen dingen kopen die ze van anderen zien. "Mo'k ok he'n", zoals de Zeeuwen het zeggen.

Positief is dat de breedte van het aanbod in de achterliggende jaren zeker is toegenomen.

Er heeft in Finescale Modeler een artikel gestaan waarbij een Tamiya Stuart werd omgebouwd naar een M2A4. Ik kan me herinneren dat het spanwiel met een Sherman onderdeel werd bevestigd, het spanwiel zelf kan ik mij niet herinneren hoe dat gemaakt werd.

Ik kan me herinneren dat het spanwiel met een Sherman onderdeel werd bevestigd, het spanwiel zelf kan ik mij niet herinneren hoe dat gemaakt werd.
Ik vraag me af hoe groot dat is, of je bijvoorbeeld een Sherman-spanwiel smaller kan maken zodat het geschikt is. Maar ik heb geen zin om dat uit te gaan zoeken, want ik zie mezelf niet binnenkort een M3 verbouwen tot M2A4 🙂

Ik heb het artikel van Finescale Modeler nu voor mij liggen, het is een speciale uitgave "Modeling the second world war" uit 1996.
Het spanwiel heeft de schrijver van het artikel zelf gedraaid, maar hij zegt: Je kunt ook het wiel van de Heller Hotchkiss H35 gebruiken. Het vreemde is, dat de schrijver een wiel met 5 spaken maakt, maar een illustratie toont met 6 spaken. Ik heb foto's van de M2A4 met 6 spaken, en een illustratie met 5 spaken in mijn archief. De M2 versies die de M2A4 voorgingen hadden wel spanwielen met 5 spaken. Het hotchkiss wiel heeft 5 spaken. Dit zou dus nog wat onderzoek vergen.
Maar met deze kit is een ombouw een stuk makkelijker dan met de Tamiya m3 kit.

De M2A4 is gebruikt in Guadalcanal, dat vind ik toch wel de moeite van een kit uitbrengen waard. het zou wat anders zijn als ik een M1 combat car of een uit die serie zou vragen.

Deze kwam zojuist op Facebook voorbij. Zeker de 1/72 uitvoering kan op mijn belangstelling rekenen.

Bekijk bijlage 32820
Een opgeblazen 1:72 model (getekend voor die schaal) naar 1:35. Huif klopt niet in vorm, buizen aan weerszijde voorruit zijn te dik, houders voor de de lichten aan de zijkant cabine, rek achterzijde cabine bij chauffeur missen. Enerzijds lijkt het goed in detail maar anderzijds zijn andere dingen wat grof/te dik. Er is al contact met STAN-models hierover. Ook over een YAS versie. Zal niet goedkoop zijn.

Terug
Bovenaan