Nieuw in modelbouwland!

@Paul Kok:

Vargas M2A4.jpeg

Die zag ik net op Scalemates als nieuw model … Ik mag alleen hopen dat hij beter is dan de M2A1 middelzware tank van Vargas — hoewel je hier dan nog wel het voordeel hebt dat als deze op dezelfde manier voor geen meter klopt, je gewoon de wielstellen van AFV Club eronder kunt zetten en dan alleen toch nog een spanwiel moet maken 🙂

▼ Nieuwe 1:72 pantserwagen van IBG :

IBG-72144.jpg

▼ Enkele nieuwtjes van Miniart in 1:35 :

Miniart kennende zou het maar zo kunnen dat er een leuke reeks Last Kraftwagen op basis van deze Opel Blitz uitgebracht gaat worden...
Miniart-35442.jpg

Miniart-35461.jpg

Miniart-37105.jpg

Miniart-38083.jpg

Nog meer nieuwtjes van Miniart vind je in hun 2024 catalogus.

O, enne... FriulModel is terug in het zadel !
Ook Archer Transfers lijkt terug op het toneel al is er nergens een officiële mededeling gedaan.

Laatst bewerkt:
Wel Sneu voor de verkopers die hogere bedragen vragen omdat Resicast er mee zou stoppen 🤣
Ik ben echter nog wel sceptisch Paul.
Resicast was voor mij Graham ( De eigenaar).
Als men een "naam" overneemt is er nog geen garantie dat de zelfde kwaliteit geleverd wordt.

Ik ben een grote Resicast fan en durf te beamen dat ik meer in mijn stash heb zitten dan Resicast op voorraad.
Maar de nieuwe eigenaar zal zich moeten bewijzen of hij het merk waardig is of zelfs verbeterd.

Ik kijk de spreekwoordelijke kat even uit de boom.

Er zit voor mij heel wat zolderisolatie aan te komen. @Sylly's Mini Models heeft even de plannen voor 2024 (met uitloop 2025) gepresenteerd!!! Tja….daar zit je dan te scratchen aan een resin YA314 en dan zie je dit😢🫣😉🤭😍!!!!IMG_5618.jpeg
….maar eigenlijk hoopte ik ook op een ZAU conversie voor de NEKAF 🫣

Zeer leuk dat NL spul ! weet niet of ik daar aan ga beginnen, maar wat ik mis is de Triumph 3TA.
Behalve er zelf één een tijdje te hebben bereden heb ik die ook veel gezien gedurende mijn diensttijd begin jaren 1980.
De Triumph deed dienst bij defensie van 1966 tot 1985.

Hier een paar plaatjes van :

triumph-3ta_01.jpg

triumph-3ta_02.jpg

Nou en of, ben al een eind met de 'penny nails' versie maar het hele Iwo verhaal heeft mij wel te pakken, die met de olievaten had ik al wat foto's van verzameld met het idee om te scratchen, 3th marine TB, onwijs joh!! En ze zijn de phoneboxen niet vergeten, iemand heeft hier echt moeite in gestoken.

Op de foto van het model staat volgens mij 12 naast het tactische symbool:

1523427-32441-91-pristine.jpg

Ja hoor, 12 Painfbat !
IMG_5642.jpeg
Grappig om te zien dat zelfs ook AFV-Club de vergrendeling van het motorluik niet heeft aangebracht terwijl het onderdeel gewoon in de bouwdoos zit … maar niet op de bouwtekening is weergegeven!
IMG_1566.jpeg
De vergrendeling van het luik om onder pantser te kunnen herladen klopt niet helemaal (bovenste stukje van zijplaat staat in werkelijk wat schuin zodat het luik vanzelf in het slot valt). Verder lijkt het goed te kloppen.
IMG_5643.jpeg
IMG_5645.jpeg

Laatst bewerkt:
de vergrendeling
Walter, das niet de vergrendeling van het motorluik, maar de blokkering van de boeggolf keerplaat. Als je dat pinnetje er niet uit haalt, kan je de boeggolf keerplaat niet helemaal openen èn dus ook niet helemaal laten 'zakken' (open klappen)
442d65f4968bd8ef93607ded9a07ab76.jpg

Als je de pin er uit trekt, kan de boeggolf keerplaat wel '180°' openen voor onderhoud
IMG_20240109_230523.jpg
Zo dus. 👇
IMG_20240109_230207.jpg
6853266698_f303047d40_o (1).jpg
IMG_20240109_230936.jpg

De motorluik vergrendeling is een handvat wat je helemaal open klapt op het luik zelf. Die zwaai je je 180° open, en de torsie staaf erboven maakt het openen makkelijk.
De foto's hier boven en onder zoek je de pin uit de lig plaats.

IMG_20240109_230152.jpg

Staat nog niet op mijn lijstje, sorry.

Ik mis nog wat impressies, is jouw bus orgineel, ook van binnen? En ben je genegen om te helpen?

ZAU conversie voor de NEKAF
Komt zeker. Moest ergens zeggen: nu is het genoeg, publiceren die afbeelding. Relatief kleine projecten doe ik 'tussendoor'...

Zeg nooit nooit...
Maar ik heb nooit fatsoenlijke foto's kunnen vinden, van welke CaDi wagen dan ook.
Ik heb meegeholpen met het ontwerpen van de CaDi wagen gebaseerd op de VW LT. Maar daar is geen parate foto van te vinden die iets laat zien waar je echt wat aan hebt.
Voor een item wat door 99% van de militairen werd èn wordt geprezen...zijn er verdomd weinig foto's van.
En dat verbaast mij.

Ik vind de volgende:
IMG_20240110_135357.jpg
Cadi DAF? ??

15.4-vw-transporter-t1-kr-41-77-n0002025-12.jpg
CaDi Volkswagen T1 verkoopwagen

IMG_20240110_135322.jpg
CaDi Volkswagen T2 wagen.

dsc_1488.jpg
CaDi Volkswagen LT verkoopwagen. (Mijn sentiment)

IMG_20240110_141253.jpg
Duitse 'Heimbetrieb' Volkswagen T3 verkoopwagen.

Van sommige modellen zie ik niet veel meer dan dit. Of foto's van lui in een rij bij een CaDi voertuig...
De CaDi wagen die ik zou kiezen , is er dan ook één die ook echt in die tijd rond reed dat ik mij voornamelijk richt. Ik heb er niets aan om een CaDi wagen te hebben die vooral in de jaren 60 rond reed, terwijl ik jaren tachtig probeer aan te houden als hoofdgroep.

Als ik er eentje zou moeten kiezen, zeg ik zelf CaDi Volkswagen T2.
🤔

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, die spreekt me ook het meest aan, ook omdat ik die zelf heb “meegemaakt“.

Hier is een mooie publicatie over de CADI 75 jaar
Credits aan het Bureau Geschiedschrijving Bevoorradings- en Transporttroepen

Dank je wel Tini, het bestand wat je stuurde is erg mooi en leuk, maar nieuwe foto's (of überhaupt goede foto's) zitten er in.
Ik wil natuurlijk niet als een verwent kind klinken, maar aan tekst heb ik heel erg weinig.
Als ik iets wil maken of laten maken, moet ik echt veel foto's hebben.
En dan zijn 2 á 6 foto's van een CaDi wagen soort gewoon niet genoeg (vaak ook van een hoek, waar niet veel te zien is).
Wat ik al hierboven zei, van iets wat men graag zag tijdens onderhoud, oefening of schieten, is er heel weinig foto's van te vinden op het web.
AKL061601.jpg
Hier staat er een T2... Erg leuke foto trouwens van manschappen.

Ik vind van alles uit Nederlands Indië, daar is veel van te vinden, voor de relatief korte periode.
LEMU01_00101411_U.JPG
kantinewagen-us-herte-is-bij-jimme.jpg
FB_IMG_1704898733194.jpg
6937daa39057d1c3572a74d836178f4c.jpeg
En velen waren geschonken door steden en gemeenten.
dutch20bedford20ox20canteen20postcard-niwin-vlaardingen.jpg
48-03-16-apeldoornse-kantinewagen-op-bezoek-bij-1-9-ri-het-friese-bataljon.jpg
FB_IMG_1704898755254.jpg
0179026_Harry.jpg
Maar Nederlands Indië CaDi is geen groot lopend onderwerp denk ik...

Het is een lastig onderwerp om wat mee te doen.
Ik bedoel, een T2 met een verhoogd dak is geen probleem. Genoeg tekeningen en foto's van te vinden.
Maar het interieur moet ook wel een beetje lijken... Toch?
Ik hou mijn ogen open, en mogelijk zijn er nog wat archieven die ik kan aanboren.

Bijlagen

• FB_IMG_1704898755254.jpg
    FB_IMG_1704898755254.jpg
    47 KB · Weergaven: 1
Is een paar jaar geleden ook al eens ter sprake gekomen.

Tja, waar kwamen ze vandaan? Zoals bij de Politie kwamen VW’s van importeur Pon, maar wie bouwde ze om?

Ik denk dat de VW's van toen in Nederland, door een ander bedrijfje voor defensie werden aangepast. Misschien zelfs wel via iets als de 'Tank-werkplaats' in Leusden. (Want daar werd alle projecten aangepakt, van jeep tot tank en alles ertussen.
Ik ga even kijken of bij wat historische collecties wat is te vinden of waar ze omgebouwd werden hoe of wat.
Ik kan niets beloven, maar ik plan de CaDi wagen T2 in voor 2025. Zou de CaDi anders sowieso achter de DAF's plannen.

Daar staat wat informatie over in Wiel en Rups door Sander Ruys, hoofdstuk 15 heet zelfs Cantinedienst en MPV-pelotons. Op bladzijdes 413–415 lees ik dat voor de Cantinedienst:
werd bepaald dat de infrastructuur en de kosten van inrichting, gas, water, elektra, telefoon en verwarming, alsmede die van het onderhoud van de door het Rijk ter beschikking gestelde goederen (…) ten laste kwamen van het Rijk. Alle overige lasten moesten bestreden worden uit de exploitatiekosten. Dit onderscheid was ook van toepassing op de voertuigen van de Cadi. De aanschaf en het gebruik van deze auto’s werden gefinancierd uit de exploitatie. Dit verklaart waarom de (meeste) auto’s van de Cadi niet in de materieellijsten van de KL zijn terug te vinden. Kantineauto’s kwamen echter voor rekening van het Rijk, maar dat werd bij de vervanging aanvankelijk [tot 1974] over het hoofd gezien.

En bovenstaande gold dan weer niet voor 116 Cadipeloton, omdat dat onderdeel was van de KL.

Verder op bladzijde 417:
Een deel van de Cadi werd in 1990 geprivatiseerd. Het overblijvende deel werd begin jaren negentig in de KL geïntegreerd, waarbij de Cadi werd opgeheven.

Je laat er geen gras over groeien.
Thanks.
Dat is hetzelfde als een Bröhne winkelwagen waar ik onderzoek naar heb gedaan voor een ontwerper. Hebben in de jaren 80 en 90 jaar in, jaar uit, SRV wagens gemaakt voor de Mercedes Benz T2 (voorloper van de Vario).
Ook gemaild en hoe graag ze ook wilde helpen, ze hadden niets.
Het is soms heel erg jammer.
Ik blijf er naar zoeken.
Ik hou mijn ogen open en blijf vragen.
Tini, als je iets vind, houd ik mij aanbevolen.

Voor wie mee wil zoeken:
CaDi wagen, Volkswagen T2 'camper'.
Dank!

Grappig….kijk in dit draadje en je komt rond juni 2021 heel veel over CADI wagens tegen en ook dat de T1 versie gewoon een groene versie was van een burger voertuig van Kemperink carrosseriebouw.

Dit is wel redelijk ongewoon voor een model:

1525731-137627-22-pristine.jpg

De moordaanslag op aartsmisdadiger Reinhard Heydrich, bestaande uit de Mercedes 320 van ICM met daarbij resin figuren voor Heydrich, z’n chauffeur, Jozef Gabčík en Jan Kubiš, plus 3D-geprinte en geëtste onderdelen. Je moet alleen zelf nog de ondergrond maken, zo te zien.

Qua dynamiek is het wel een uitdaging....63cead149d4ba8bbd31292ae07513a74.jpg

Of anders is wel een flinke verbouwing.

pridzxsspd011.jpg

Daar keek ik ook, en ik denk dat hij er nóg niet staat: de Iltis is volgens mij hun eerste model in 1:35.

Daar keek ik ook, en ik denk dat hij er nóg niet staat: de Iltis is volgens mij hun eerste model in 1:35.
Iemand bekend met hun kwaliteit? De Munga van CMK heb ik gebouwd maar ben ik niet heel enthousiast over. Ergens klopt er iets niet met de verhouding (en de wielen zijn waardeloos).

Ik heb een paar modellen van ACE gebouwd in 1:72, en de kwaliteit verschilt, vooral omdat het geen grootschalige productie is — het is van die typische short-run-kwaliteit met vaak dikke gietramen, flash, weinig paspennetjes, e.d. maar tegelijk vaak ook erg fijne onderdelen.

Gevaarlijke markering aan een front waar de vijand diverse versies van zwart witte en witte kruizen hanteert.

Net achter het front, dus dan loop je minder risico met zulke markeringen, de veldkapelaan (met de jeep) kwam dichter op het front. De veldkapelaan hoort bij het regiment, de mobiele kapel behoort toe tot de divisie. Geen idee of er verschil in britse of engelse termen zijn maar die gasten waren er voor zon beetje elke soort geloof, en waren of zijn officier!

Gevaarlijke markering aan een front waar de vijand diverse versies van zwart witte en witte kruizen hanteert.
Ik neem aan deze wagen niet in de frontlijn….pater Fransicus achter het trap-orgel samen met doedelzak essemble voorop. Zo’n vaart zal het niet lopen. Dit zal eerder achter de frontlijn zich afspelen (naast de donut-wagen)

Laatst bewerkt:
In de 2e wereldoorlog sprongen er geestelijk verzorgers direct het vliegtuig uit direct het vuur in. Het was niet de bedoeling om onder vuur te komen liggen maar ze kwamen het wel

De "frontlijn" was natuurlijk in de 2e WO vaak erg dynamisch, en ging soms alle kanten op. Friendly fire was een bekend fenomeen, nog steeds trouwens.

Gelukkig zijn er nog producenten die iets anders aandurven !

En ben ik heeeeeeeeeeeeeeeeeel blij met deze 2.

da4976359d74535a1177da348ae9e759_209575.jpg

c833bdb52000e3dbd02db61de8d916a6_209581.jpg

Nu maar hopen op deze:

Vickers Light Tank Mk VIB.jpg

105-mm Wespe self-propelled howitzers from the artillery regiment of the 10th SS-Panzer-Divisi...jpg

(maar niet te snel uitbrengen, want ik moet nog wel de tijd hebben om wat euros opzij te leggen)

Terug
Bovenaan