NEKAF jeeps Koninklijke Landmacht

De serieproductie is begonnen. De scharnieren van de grille verwijderd want die ontbreken bij de NEKAF. De stootbeugels (geen idee hoe die heten) flink dunner gemaakt want die zijn te dik uitgevallen.
De motorblokken bevatten alleen de noodzakelijke onderdelen die van onder af zichtbaar zijn. De rest laat ik achterwege. Motorkappen blijven dicht namelijk en ook van de zijkant is er niets van te zien. Bovendien is mijn ervaring bij de twee jeeps die ik eerder bouwde dat de onderdelen van een volledig gebouwde motor de omliggende delen van de carrosserie in de weg kunnen zitten als je die goed passend aan wil brengen … dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan…
IMG_0071.webp

Laatst bewerkt:
Als ik het goed heb heten die dingen gewoon achterbumpers. Qua motor geef ik je helemaal gelijk, ik steek die er ook nooit in behalve als de motorkap open zal staan, meestal doe ik er zelfs alleen het carter in als dat een apart onderdeel is 🙂

Als ik het goed heb heten die dingen gewoon achterbumpers. Qua motor geef ik je helemaal gelijk, ik steek die er ook nooit in behalve als de motorkap open zal staan, meestal doe ik er zelfs alleen het carter in als dat een apart onderdeel is 🙂
Als je laag van voren kijkt kun je een deel van het motorblok net een beetje zien onder de grille door.

Na een periode waarin ik door de warmte echt nergens zin in had dit weekend weer verder met de 3 NEKAF jeeps. De bladveren bijgewerkt en details voor de ophanging aangebracht. Ook de voorwielen (of beter gezegd waar de velgen op aangebracht moeten worden) licht ingestuurd aangebracht. Eigenlijk allemaal een herhaling van zetten die aan het begin van dit draadje ook al beschreven staan. Ik ga dus maar niet te veel in dit draadje zetten voor de verdere bouw van de basis jeeps. Maar voordat mensen denken dat ik de hobby in de wilgen heb gehangen …wees niet bang …
Zodra het op de TOW en TLV M40A1 aankomt wordt het weer interessant om wat vaker zaken hier te laten zien.IMG_0325.webpIMG_0326.webp

Laatst bewerkt:
Vandaag wat Voyager loopjes en wat PE voor de M40a1 TLV binnengekregen. Omdat ik nog wat meer TLV toepassingen zie op termijn heb ik maar een Ontos upgrade setje gekocht van Voyager omdat daar direct 6 TLV loopjes bij zitten (en nog meer bruikbaar spul voor andere voertuigen). Bij AFV bestaat die TLV pijp uit twee helften …. en daar heb ik een hekel aan …
IMG_0571.webp

En als we dan toch vakantiegeld uitgeven .. ik heb deze 3D TOW van het voor mij tot nu toe onbekende merk SPALAH besteld. Ogenschijnlijk meer gedetailleerd dan die van AVF-Club of Tamiya. Ben benieuwd want zoals we weten is 3D printed (en ontwerp) niet altijd bij voorbaat garantie voor succes. Maar als deze beetje goed is gaat die NEKAF samen met de 3D printed TOW buizen van Frank een juweeltje worden (hoop ik).
IMG_0573.webp

Kwam er achter dat ik te weinig coversiesetjes van @Sylly's Mini Models voor de NEKAF had. Die zijn super handig namelijk. Direct maar besteld, maar ik betwijfel of die gaan komen voordat ik met vakantie ga (samen met deze drie kitjes). Laat ik het zo stellen dat je bij Sylly’s geen haast moet hebben … we zien dus wel.

voorwielen (of beter gezegd waar de velgen op aangebracht moeten worden)
wielnaaf is de juiste benaming, met voor- of achter- als voorvoegsel. Naaf is de benaming voor het draaiende deel met de lagers, gemonteerd op de as of astap/het aseind. Mag je meteen weer vergeten😉.

Succes met dit trio 'Brothers in arms'.

Jan

Kun je nagaan hoe technisch ik ben 😉😅

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat kleine aanpassingen aan de vloer. Het aantal doorlopende ribben is bij de Kaiser NEKAF afwijkend aan de M38a1. En bij de TLV uitvoering waren de middelste twee ribben niet aanwezig. Bij de TOW komt er trouwens een traanplaat vloertje in.
Aan de zijkanten zijn bij de TOW en TLV jeeps de overbodige bevestigingen voor de huifbeugels verwijderd (hoewel ik ook foto’s heb gezien waar ze deels zijn blijven zitten). Dat was dus weer voorzichtig snijden, schrapen en schuren …IMG_0648.webp

Hoi Walter,
Hoe voorkom je straks dat je in al je enthousiasme de verkeerde modificaties aanbrengt. Bijvoorbeeld een kistje voor de TLV waar je na afloop van ontdekt dat je die op de TOW geplaatst hebt.
Heb je de 3 voertuigen goed gemarkeerd of vertrouw je er op dat het goed gaat allemaal?

Klopt helemaal. Inderdaad een punt waar ik ook over heb zitten denken en de conclusie getrokken had dat er een markering nodig is. De kans dat iets misgaat is anders inderdaad erg groot !

Laatst bewerkt:
Met een merkstift op de delen schrijven waarvoor ze zijn? Eén letter zou genoeg moeten zijn.

Met een merkstift op de delen schrijven waarvoor ze zijn? Eén letter zou genoeg moeten zijn.
Om alles te merken gaat me weer wat te ver. Ik ga ze vanaf nu stuk voor stuk in fases opbouwen. Maar daarbij is het wel handig te weten wie nu wie gaat worden.IMG_0652.webp

De NEKAF LTV (en dus ook de latere TOW versie) had een verstevigde achterzijde. Het lijkt of er een extra plaat vanaf achterzijde zijkanten over de achterzijde delen zat. Bij de US M38A1C zit dat echter niet. Dus zelf maar doen met 0,15 mm evergreen plaat en wat strookjes om de ronding te maken en dan met putty afwerken en nu wachten tot het droog is voor het vlak schuren.
IMG_0900.webpIMG_0409.webp

En toen stonden er na een regenachtig Noorwegen dagje passen, meten, beetje schuren opeens 3 NEKAF’s in hun basis. Nu gaan opbouwen naar hun 3 uiteindelijke verschijningsvormen! IMG_1054.webp

Leuk om deze NEKAF produktielijn te volgen, Walter!
Waarschijnlijk is dit ook veel efficiënter dan een voertuig één-voor-één bouwen. En ik denk dat je er zelf ook een hoop lol aan beleeft om de verschillen duidelijk in kaart te brengen?

Cheers
Erik Jan

Klopt beide. Op zich gaat het efficiënter. Deze jeeps hebben toch wel wat kleinere afwijkingen van hun US broertjes en dan is het handig om alle afwijkingen in één keer door te voeren. Mijn ervaring is dat als je ze één voor één bouwt je alles weer opnieuw moet uitpluizen uit TH’s en foto’s…… maaaaaaar …….. inderdaad gaat het voor je gevoel tergend langzaam omdat je best lang over iedere stap doet (3x). Zodra ze echt uit elkaar gaan wat betreft inrichting en opbouw stopt de seriebouw uiteraard. Voor- en nadelen dus is het diplomatiek antwoord.

De achterzijden aangepakt. Deze zijn anders dan de US M38A1C. Eerst de extra schuine delen aangebracht en de verstevigingen daarvan tegen de wielkasten. Nabewerkt met wat putty en na drogen vlak schuren en de bouten aanbrengen.IMG_1202.webp

Terug
Bovenaan