Nasty suprise! Update 16-03-2017 Klaar

Re: Bad suprise! Update 26-04-2014 Sd.Kfz.251/21

Hoi Marcel,

Optie 2 geeft naar mijn mening het mooiste resultaat.1 is te grof en de statisch!De Eduard blaadjes vallen vrij groot uit maar als het castanjebladeren zijn kan dit wel omdat deze vrij groot zijn.

Dat wordt nog heel wat uurtjes monnikenwerk verrichten! 😉

Heb je nog geoefend met de figuren?

Groet,

Roger

Hoi Marcel,

Ik heb bomen en struiken gemaakt met heel dun koperdraad uit electriciteitskabel. Dat kun je in elkaar draaien en splitsen om takken te maken. Ik heb Mininatur gebruikt voor de blaadjes, die zitten op een soort net. Dat kun je losknippen en in delen op je takken plakken, scheelt een hele hoop blaadjes plakken. De takken blijven flexibel zodat je ze ook als de blaadjes er op geplakt zitten kunt buigen zoals je wilt. Als je op Marder III (1 juni 2013 geplaatst) zoekt kan je het resultaat zien.

Succes,

Jan Coen

Dit was inderdaad een snelle optie Eric. Ik heb de takjes nog een keer, op jou manier onder de koperdraadjes gestoken en dat ziet er al een stuk beter uit als op de foto. Toch blijft het niet de beste oplossing. 😕

Die Marder van jou ziet er ook mooi uit Jan Coen maar vooral die kleine witte berk is mooi. Ik heb echter op de website van Mininatur gekeken en veel mooie items gezien. Nu nog een keuze maken want daar wil ik best wel iets van proberen. Echter ik denk dat dit materiaal niet het gewenste resultaat geeft. Toch is het wel de moeite waard op te proberen.

En dan als laatste Roger. Jammer genoeg heb ik nog niet de rust (in mijn hoofd) gevonden om eens lekker met die figuren verder te gaan. Alles licht klaar maar nu zie ik alleen maar dansende blaadjes en takken in mijn slaap. Ik wil trouwens eerst de lader met de MP40 aanpassen zoals we besproken hadden. Andere, kleinere helm en de rechter ellenboog aanpassen.

De selfmade takken bestaan uit ongeveer 50 tot 70 in elkaar gedraaide 0,1mm koper spoel draadjes. Het worden takken door ze te voorzien van meerdere lagen verdunde Tamiya putty. Het is inderdaad de mooiste optie maar het is echt heel veel werk. Hier vallen mijn straten en gebouwen zelfs bij in het niets. Want 1 avond per tak was erg aan de positieve kant. Het is eerder twee avonden maar dat zal wel sneller gaan als ik eenmaal over ga op productie.

Kastanje bladeren zijn inderdaad zeer grote en dat is ook goed te zien. Dat maakt het juist in mijn ogen ook erg aantrekkelijk om deze er tussen te plaatsen zeker ook omdat ik er bewijs voor heb dat ze ook daadwerkelijk gebruikt zijn.

Tot de volgende keer

Marcel 🤣

Hi Marcel,

Ik ben benieuwd of je inmiddels weer wat progressie hebt kunnen maken met dit interessante project.

Groetjes Boris 😀

He ? nog niet vergeten zie ik. 🤣

Deze diorama gaat wel af komen Boris maar zoals bekend duurt het wel even. Takken maken kost veel tijd en is een mooie klus voor de komende tijd. Wanneer dit klaar zal zijn weet ik niet. Wel is het geval dat nu heel veel tijd en energie in het nieuwe boek zit. Qua modelbouw staat het M5 Half-track op de werkbank. Maar de tijd bij de nieuwe bouwgroep Alkmaar ga ik de tijd gebruiken om takjes te maken.

Al met al wordt vervolgd.

Groet

Marcel 😀

Ook dit project staat niet stil. De schutter van de Drilling is geschilderd. Ik vind hem er zelf goed uit zien maar mijn fotografische kunsten zijn nog niet om over naar huis te schrijven. 🙁 Dankzij Peter worden mijn schilder kunsten wat betreft figuren elke keer iets beter. 😀

Drilling schutter

Blijkt dat ik alleen de verkeerde decals van Archer gebruikt hebt. Shit! 😕

Tot een volgende keer

Marcel 😀

Re: Bad suprise! Update 20-03-2016 Sd.Kfz.251/21

Hoi Marcel,

Vandaag had ik de Documantaire "De vergeten slag" over de bevrijding van de regio Overloon en Venray gekeken,hierbij werd ook het verhaal verteld over de drilling die voorbij raasde in St.Anthonis.Moest direkt aan dit diorama denken 😉 .Heb nu iets meer een beeld van hoe het gebeurt is!

hopelijk zien we snel weer vooruitgang van dit mooie diorama in wording!

groet,

Roger

Tja Roger

Die snelle vooruitgang blijft een probleem met deze. Vanavond wordt er gewerkt aan Heinrich, de munitie lader die met zijn MP40 mee schiet. Zoals gemeld dacht ik dat Heinz de schutter al klaar was maar Piet D. wees mij er op dat ik de verkeerde logo’s had gebruikt. Deze moet ik bij Archer opnieuw bestellen.

Het plan is om door te gaan met alle figuren die nodig zijn voor de diorama. Een stuk of zeven Britse tankers, ongeveer drie infanteristen en een paar burgers en nee geen kadaver van een koe voor deze diorama. 😉

De takken bos over de Sd.Kfz.251/21 blijft echter een probleem. De losse blaadjes optie is absoluut de mooiste maar dit is zelfs voor mij veel te veel werk dus ik ben op zoek naar een snellere optie. Om een idee te krijgen het maken van 1 tak kost ongeveer 4 a 6 uur en ik heb er ongeveer 200 nodig. Jan Coen wees me op de takjes en blaadjes van Miniatur.de. Hier heb ik al een setje van liggen thuis maar daar was ik niet over te spreken. Nu blijkt dat deze voor de kleinere schalen is bedoeld en wat Jan Coen liet zien voor de grotere. Ik heb de sets 920 Beuk, 910 Berk en 922 Koperbeuk besteld en ga kijken of dit in combinatie met de zelf gemaakte takken een acceptabel resultaat geeft.

Toch blijft ondanks de extreem lange periode voor dit bouwwerk de motivatie hoog. Toen ik een jaar of 15 was kocht ik bij de V&D het boek einddoel Maas van vrienden Jack en Maarten. Toen al na het lezen over deze situatie ontstond de wens om hier iets mee te doen in model. Dus die wens uit mijn jeugd moet toch eens een keer af gemaakt worden.

Dus wederom wordt vervolgd.

Groet

Marcel 😀

Hoi Marcel,

Gaaf dat het hier (weer!) mee verder gaat! Vindt/vondt dat gebouwtje altijd al heel subliem en erg Nederlands! (= als voorbeeld voor toekomstige Projekten...)

Vwb de blaadjes en de hoeveelheid die je nodig hebt is dit misschien een oplossing http://www.greenstuffworld.com/en/inicio/310-miniature-leaf-punch-punches.html kan je eindeloos veel blaadjes mee maken en als topping die van bijv. plus model gebruiken. 't Is Maar een Idee....

Gr Erik

Dat is een gaaf stukje gereedschap Erik.

Jaren geleden heb ik inderdaad ook aan een dergelijke optie gedacht. Alleen als simple leek kan ik zoiets niet maken. Echter de blaadjes zijn niet het problem. Het maken van taken uit koperdraad en daarna het blaadje voor blaadje aanbrengen is wat veel tijd kost. Je kan de koperdraad takjes ook niet voorzien met spuitlijm en daarna de blaadjes er overheen sprinkelen omdat bladeren allemaal een zelfde richting op dienen te staan.

Maar dit tooltje wil ik wel graag hebben in de toekomst. Hopelijk gaan ze er meerdere uitbrengen met andere blad soorten.

Bedankt voor het mee denken

Groet

Marcel 😀

Marcel voor MiniNatur kan ik je deze shop in Duitsland aanbevelen (de rest van de kijkers ook natuurlijk) http://www.topbaum.de/
super snelle levering en prima servicé. Kijk ook even want je hebt ook groot verpakkingen en is weer goedkoper...we blijven Nederlanders 😉

Gr. Jan Willem

Bij de Sint Anthonis diorama gaat het werk ook langzaam verder. De bemanning voor de Sd.Kfz.251/21 is af. Nu moeten alleen de takken nog gemaakt en geplaatst worden. Een hels karwei.
De focus van de werkzaamheden licht nu bij de overige figuren. De basis voor de vier tankers voor de achterste Sherman is er. Deze gaan nu afgewerkt worden en dan ga ik verder met de bemanning van de voorste Sherman. Als laatste twee a drie burger figuren en dan is het wel genoeg geweest.

O ja, en omdat er geen figuren in de voorste luiken van de achterste Sherman komen moet er ook nog een beetje interieur in komen.

Dit is grofweg de opzet. Voor de tank bemanning.
De eerste staat in de koepel en kijkt verschrikt naar rechts.
De tweede is bezig met een jerrycan en valt door de schrik reactie naar achter.
Een derde bemanningslid helpt hem er mee en kijkt ook verschrikt om.
En als laatste het vierde bemanningslid komt aanlopen met een volle jerrycan en ziet vol ontzag zijn maatje naar achter vallen.

Qua uniformen wordt het een combinatie van groene tank overals en het standaard bruine uniform.

Bij deze kerel weet ik het nog niet zeker. Ik heb het gevoel dat er iets mist.

Wordt wederom vervolgd.

Marcel 😀

Re: Bad suprise! Update 28-06-2016 Sd.Kfz.251/21

Nou Marcel, de figuren zien er veelbelovend uit voor de scene !
MARCEL ZWARTS zei:

Bij deze kerel weet ik het nog niet zeker. Ik heb het gevoel dat er iets mist.
Misschien kun je ze eens laten zien op hun plek in het dio of bij hun voertuig, of samen met z'n maatje ?

hoi Marcel,

Je hebt mooie vorderingen gemaakt wat betreft je figuren! Omdat je mij een paar dagen geleden nog hebt verteld hoe de scene er uit komt te zien begrijp ik hoe het diorama met de figuren er uit komt te zien maar zou mooi zijn zoals Peter ook zegt,even de figuren die klaar zijn op het diorama te plaatsen zodat het verhaal nog meer tot verbeelding komt.

Het einde van dit langslepende project komt nu al een beetje in zicht Marcel! 😀

Groet,

Roger

Tip die ik mee wil geven. Probeer het hoofd van de schutter verticaal te houden en het wapen tegen de wang te zetten, in plaats van andersom. Dat schiet immers het beste en ziet er natuurlijker uit. Misschien kan je het nog aanpassen.

Zou de MP-40 schutter zichzelf niet vooral goed vast willen houden ah hard rijdende voertuig ipv te schieten?
Just a thought.

Bas je hebt gelijk. Voor een optimaal resultaat dien je het hoofd recht te houden en het wapen goed te schouder. Hoe vaak ik dit verteld heb aan nieuwe schutters op de club is niet meer te tellen maar…

Dit is geen rustige situatie. Het idee is dat de MP40 schutter vuur uit brengt zonder zich zelf zoveel mogelijk bloot te stellen. Hierdoor krijg je de situatie die je ook vaak op tv in conflicten ziet. Het afvuren van het wapen uit de schouder. Ik weet uiteraard dat dit niet effectief is maar onder stress gebeurt dit regelmatig. Dat de MP40 in zo’n positie niet in de schouder uit komt begreep ik ook niet toen ik het figuur aan het bouwen was. Dank zij een goede vriend die een MP40 bezat kwamen we er achter dat deze vreemde houding automatisch ontstaat.

Aan dit figuur kan ik niets meer veranderen dus dat is jammer.

De eerste foto van de Britse tankers is ongeveer hoe het gaat worden. Alleen komt alles dichter bij elkaar. Nu de kerels geplaatst zijn op de blokjes is het redelijk lastig om ze op de uiteindelijke positie te plaatsen. Dit zal pas gebeuren als ze klaar zijn.

Wordt vervolgd

Marcel 😀

Bij deze de eerste opzet voor de rijdende struik 😉

Het wordt uiteindelijk een combie van verschillende takken. De komende dagen ga ik het geheel fixeren met verdunde houtlijm. Hierna wordt het geheel in dieverse tinten groen geverfd en krijgen de takken nog een extra laagje. Ergens in het prosses zal ik ook nog een aantal blaadjes en takken naar achter buigen ook al weet ik nu door testen dat met een snelheid van maximaal 60 km niet zo'n vaart zal lopen.

Groet

Marcel 😀

Re: Bad suprise! Update 21-07-2016 Sd.Kfz.251/21

Ziet er goed uit Marcel !
Vooral de eerste twee foto's van voren geven een indruk van snelheid in het voertuig.
Van achteren gezien juist weer niet.

Het lijkt me voor het effect van snelheid zeker zin hebben om de takken
dus naar achteren te modeleren.
Hoeft niet realistisch te zijn met betrekking tot de werkelijk aangehouden snelheid,
maar het gaat om het effect van beweging.
Even mooi naar achteren kammen dus 😉

groeten 😀

Fraai Marcel!
Toen je een tijd terug aankondigde om op deze manier takken met blaadjes te maken had ik wat twijfels maar de vormen lijken top! Als je dan ook nog eens kleurvariaties gaat aanbrengen op de blaadjes + houtkleur op de takken zelf dan wordt het top denk ik. Wellicht nog een zacht stof laagje airbrushen op de onderste delen zal ook niet misstaan denk ik. Succes! Gaat lekker zo 😀

Groetjes

Hoi Marcel,

Ziet er erg mooi uit, al dat "nerve wrecking" gepiel geeft uiteindelijk wel een erg mooi resultaat.
Volgende bouwavond weer ff showen!

Gr.

Jos

Hi Marcel,

Respect voor dit monnikenwerk! Dit is wel het meest realistische resultaat vind ik, al is het tijdrovend. Het huis vind ik nog altijd de topper in het geheel overigens 😀

Mvg,

Vincent

Bedankt mannen. 😀

Je hebt een punt Peter. Ik zal vandaag of morgen eens kijken of alle iets meer naar achteren geplaatst kan worden. Dit is inderdaad niet zoals het helemaal in het echt zou gaan maar geeft wel meer de snelheid aan. Het zal ergens een compromis zijn. Of ik daarvoor mijn kam ga gebruiken 😕: 😉

En Borris ik hoop inderdaad nog veel meer kleuren aan te brengen in het groen. Zo komt er nog meer leven in het geheel. Als dat gedaan is zijn de takken en stammen aan de beurt. Wat ik inderdaad zou vergeten, een dun laagje stof aan de onderzijde.

Zolang het model nog niet vast gezet is op een ondergrond komt dit model mijn hobby kamer niet uit Jos. Deze is nog veel te kwetsbaar. Zelfs de verplaatsing naar een verdieping lager gaat me nu nog te ver. Het risico is te groot. Echter als de takken klaar zijn komt het model op een tijdelijke ondergrond zodat deze mee kan naar de komende shows in het najaar. Dan kan het model ook wel even naar onze gezamelijke hobby ruimte.

Het huis is inderdaad goed gelukt Vincent, maar het is de bedoeling dat alles op ongeveer het zelfde niveau zal zijn. Ik moet ook toegeven dat voor mijn volgende grote project het bouwkundige het meest aantrekkelijk lijkt. Dit wordt een stuk van de noordoprit naar de Arnhemse verkeersbrug. De tekeningen voor dit project zijn in basis klaar en nu ben ik aan het plannen hoe het gemaakt gaat worden. Op deze manier moet je heel anders nadenken over hoe en wat als bij het bouwen van een voertuig.

Wederom bedankt en wordt vervolgd.

Marcel 😀

Hoi Marcel,

Wordt mooi man, echt waar! Ik zit deze nu een beetje te volgen en wil eigenlijk niet dat ie afkomt. Maar inderdaad soms heb je keuzes te maken en die voor de takken vind ik gewoon mooi. De rest van het diorama is ook zo kleurig en fris en dat heb je denk ik ook bedoeld om het "shockeffect" beter te laten zien. Bij die tanker kun je misschien een omvallende mok thee laten zien, of een opwapperende kaart, iets waardoor ie net even wat trager reageert lijkt het.

Vr.groet,

Anne

Nu de 222 diorama klaar is gaat het werk aan het Sint Anthonis project verder.

Eerst wil ik dit langdurig project afronden voor met iets nieuws te starten. Door dat het lastige deelproject, de Sd.Kfz.251/21 eindelijk klaar is wordt het nu allemaal iets simpeler. De focus licht nu op de Sherman tanks en hun bemanning. De achterste M4A4 staat nu op de werkbank.

Omdat ik bedacht had een dramatische setting te maken op het achterdek van de tank kon het niet anders zijn dat er geen bemanning in de luiken kwam aan de voorzijde. Met overal detail tot in het uiterste op deze diorama kon het dus niet zo zijn dat je bij deze tank in een lege ruimte keek. Daarom had ik besloten om toch iets van een interieur er in te bouwen. Dit was niet zo simpel omdat de tank eigenlijk al klaar was.

Net zoals bij veel van de details in deze diorama zie je er maar een fractie van maar dat is voor mij voldoende. 😕

De foto’s zijn wederom niet van topkwaliteit maar het geeft toch een kleine inkijk in het werk wat er de laatste weken gedaan is.

Hier zie je nog geen 10% als de koepel er op zit.

Voor de definitieve versie van de Sd.Kfz.251/21 maak ik weer gebruik van mooie foto’s die door andere gemaakt zijn tijdens de SMC

Eric Reist

Dirk Mennigke

Tot de volgende keer

Groet

Marcel 😀

Re: Bad suprise! Update 23-10-2015 Sherman M4A4

Ha Marcel
Ik reageer eigenlijk nooit meer hier (schande) maar als je het voertuig in snelheid wilgeven zou ik ook de trackwielen afdekken met een soort schijfje, zoiets wat ze ook voor vliegtuigpropellors gebruiken
hiermee geef je ook een beetje het effect van snel draaiende wielen

Voor de rest alleen maar lof, figuren zien er echt heel dynamisch uit, wat zeker een actiebeeld zal geven op je dio

Hoi Bert

Dat is inderdaad lang geleden. Ik moest laatst nog wel even aan je denken toen die mooie YP408 van jou voorbij kwam op het net.

Snelheid in de Sd.Kfz.251/21 is inderdaad een punt. Met jou schijf idee ben ik een paar jaar geleden bezig geweest toen ik een vliegende Fokker D.XXI aan het bouwen was. Bij dat project heb ik uiteindelijk een motortje verkozen boven de doorzichtige schijf of de geëtste propeller.

De basis ideeën voor beweging in het half-rups voertuig waren een wapperend doekje uit de kast aan de zijkant van het voertuig en de takkenbossen die naar achteren werden geduwd door de wind. Een petje die van de schutter afwaaide was ook nog een idee. Al deze ideeën zijn geëindigd in de prullenbak. 😕

Het doekje uit de kast werd het niet omdat het al dubieus is dat die kast open is en dat deze bijna niet zichtbaar zal zijn door de takkenbossen.
De beweging in de takkenbossen maken bleek erg tegen te vallen. Ik kan inderdaad de uiteinde van de zelf gemaakte takken verbuigen maar dat werkt niet bij de kant en klaar takken. Alle takken schuin naar achteren plaatsen op het voertuig zoals Peter voorstelde gaf niet het uiterlijk wat ik wilde en was uiteindelijk te veel van het goede.
Ook heb ik op een zonnige dag met het dak open in mijn auto gereden met een gelijke snelheid die de Sd.Kfz.251/21 had gereden. Ik was enigszins verbaast dat de takken die ik omhoog hield zo goed als niet verbogen door de wind druk van de snelheid.
Dan dat laatste idee van het weg waaiende petje zoals Roger ooit al had uitgevoerd. Er is in het gebied waar deze zou wegvliegen niets waar ik deze aan kan bevestigen en dus ging dat ook niet door.

Hoe verder dan. Ten eerste geven volgens mij alle figuren rondom de tanks genoeg stress aan waardoor het erg aannemelijk is dat de Duitser op snelheid is. Ook speel ik nog met de gedachte om de weg waaiende krant optie van Robert te gebruiken.

Op dit moment ben ik de laatste Britse tanker aan het bouwen en worden zijn maatjes geschilderd. Hierna volgen de burgers en dan kan alles worden afgerond.

Bert, hopelijk tot een volgende keer

Marcel 😀

hoi marcel,

ik heb de laatste pagina's nagezocht, maar ik kan t niet vinden, waarvan heb je nu de takken e.d. gemaakt? ziet er namelijk verrekte goed uit, en mag eigenlijk op zowat geen enkele sdkfz 251 ontbreken...

Je hebt gelijk Timo,

Camouflage met takken mag eigenlijk niet ontbreken als je het westfront bouwt van juni tot in het najaar. Toch zag je wonderlijk genoeg voertuigen rondrijden zonder. Waarom wel of niet weet ik niet maar de foto's van de halfrupsen van Panzer-Brigade 107 tonen zeer duidelijk aan dat je hier niet zonder kunt.

De takjes zijn gemaakt van 0,1mm koper spoeldraad wat je kunt kopen bij een elektronica speciaal zaak. Dit is in elkaar gedraaid tot meerdere takjes met ongeveer 6 tot 10 uiteinden. Dit werd daarna weer samengevoegd en zo ontstond de takken structuur. Als dit klaar was werd het geplamuurd met verdunde Tamiya Putty. Op die uiteinden werden de blaadjes stuk voor stuk geplakt met seconde lijm. Dit moest zo omdat de blaadjes allemaal gericht moesten worden.
Hierna volgde uiteraard het verf proces.
Al met al veel werk voor zo'n takje. Eigenlijk te veel werk maar het resultaat is er wel na. Uiteindelijk ben ik gestopt en heb ik ook gebruik gemaakt van standaard takjes. Misschien niet de allermooiste oplossing maar ook ik heb mijn grenzen. 😳

Toch zal ik een volgende keer weer van die handgemaakte takken toevoegen omdat het in mijn ogen toch behoorlijke wat meer heeft.
Op pagina 11 van dit topic zie je de takjes zonder verf.

Groet

Marcel 😀

Hoi marcel.

spoeldraad heb ik wel in voorraad, maar lijkt me nog wel even een takkenklus (letterlijk), hoe zit het met de kant en klare takjes? ik vind zelf de oplossing met zeeschuim wel prima, maar ik lees ook regelmatig over de sierasperge, maar die kan ik hier eigenlijk niet vinden, dus allicht aan de andere kant van 't marsdiep eens speuren, zal op een halfrack toch wel verrekte goed staan, allicht denk ik ook wel op een sherman die in de ardennen rond hobbelt oid, dus ik hou het even goed in de gaten

Bij deze weer een kleine update.

Alle Britse tankers zijn zo goed als afgerond. Alleen de jerrycans moeten nog een kleur krijgen en wat vervuiling her en der. Bij de volgende update zullen ze geplaatst zijn en als het goed is worden de vreemde houdingen dan duidelijk.
Het basis principe is dat de mannen op de achterste tank al volledige paniek zijn terwijl de bemanning van de voorste nog maar deels in de gaten heeft wat er gebuurt. De chauffeur en voorste boordschutter zien het gevaar op zich afkomen terwijl het bemanningslid in het torenluik is begonnen met verschrikt omkijken. De twee overige bemanningsleden die al uit de toren waren geklommen en met de lokale bevolking bezig zijn staan achter de toren van de tank. Daarom heeft er een als iets in de gaten en is de andere nog gefocust op de interactie met de burgers.

Je moet niet vergeten dat dit alles gebuurt in een split second. De Duitse halftrack komt door een flauwe bocht uit het niets tevoorschijn uit een richting die de bemanning niet verwacht. Doordat er in de gehele omgeving nog her en der kleine gevechten plaats vonden was het schieten van de Duitser dus niet iets wat op viel.

Op dit moment wordt er gewerkt aan de groep burgers die is komen kijken naar de Tommy's die voor de tweede keer in het dorp waren aangekomen.

Tot een volgende keer

Marcel 😀

De tanker in het luik van de voorste Sherman.

Hij heeft nog niets in de gaten.

Hij wel

De chauffeur van de voorste tank ziet het gevaar op zich af komen.

Z'n maatje de boordschutter ook.

Deze soldaat in het commando luik in de achterste Sherman

Deze man valt met jerrycan achterover door de schrikreactie. Jerrycan komt nog.

De tweede man bij het tanken stond met zijn rug naar het gevaar en draait zich om.

Dit idee kwam nadat alle figuren al gebouwd waren. Waar deze komt is dus ook nog niet zeker.

Of dit figuur op de diorama komt is nog niet zeker. Het pistoolkoord wordt naar beneden gebogen als de jerrycan klaar is.

Leuk idee van Robert tijdens een bouwavond in Alkmaar, De Polka! 🤣

Re: Bad suprise! Update 17-02-2017 Britse tankcrew

Hoi Marcel,

Cool! Deze mennekes zien er zeer goed uit :!: :!:
Misschien nog een mat laagje erover, sommige 'schijnen' (glimmen) een beetje zo in't licht... Kan ook de foto zijn natuurlijk...of de verf is nog nat 🤣 Of het zijn toch de subtiele Highlights... 😉

Mooie interactie onderling; Zelfs bij de Polka!! 🤣 🤣 🤣
Ben benieuwd naar het eindresultaat, hopelijk wordt het dit jaar nog 😕: :!: 😳

Gr Erik

Hoi Marcel,

Eindelijk daar zijn ze dan! 😉

Figuren zien er goed uit!..Ze zien er nu wat raar uit vanwege de houding,als ze straks op hun plaats staan komt dat natuurlijk helemaal goed!

Zodra ze in en om de tanks staan zien wij daarvan graag het resultaat! 😉

Groet,

Roger

Hoi Marcel, de figuurtjes zien er goed uit.
Bovendien dragen de poses van verrassing zeker bij aan het effect van een rijdende 251 !

veel bouw- en schilder plezier 😀

groet 🙂

Bedankt heren,

Er zat inderdaad nog een licht glans op de figuren die ik met de lakken die ik hier in huis had niet matter kreeg. Het was dankzij de ultra matte lak van AK dat dit probleem uiteindelijk werd opgelost. En het word zeker dit jaar nog Erik, de dio is namelijk nu klaar. 😉

Vallejo is de meest gebruikte verf voor de figuren Rob, maar er zijn ook redelijk wat kleuren van Lifecolour gebruikt. Dankzij meester Peter M. heb ik de laatste tijd heel wat bijgeleerd maar toch vind ik dat het nog beter kan. Niet dat ik ooit bustes ga schilderen maar ik heb nog steeds de drang om dingen beter te kunnen als nu. 🤣

En ja Roger je hebt gelijk, het zijn vreemde houdingen maar hieronder zie je het geheel.

Of de snelheid er goed in zit weet ik niet Peter maar meer als dit kon ik er niet van maken.

Uiteraard zijn de foto’s niet je van het maar dan is er komend weekend of op een andere beurs nog wat te bekijken aan dit werkje.
En op naar een nieuw project. 😀

Klaar ! mooi man 😀 hoe voelt dat na 7 jaar ? 😉

het ziet er in ieder geval goed uit Marcel !! de poses van de tank crews zeggen het helemaal.
Ga dat zondag eens fijn bekijken ...

groeten 😀

En dan is hij in een keer klaar! Net wat Peter vraagt,hoe voelt dat na 7 jaar een dio voltooid! En is het uiteindelijk geworden wat je gepland had?

Eindresultaat ziet er goed uit! De burgers zijn ook mooi geworden,ga hem as zondag eens goed bekijken!

Heb je misschien nog een foto van het gehele diorama?

Groet en tot zondag! 😉

Roger

Nu heb je nog precies 2 dagen om ook je Ardennen dio af te krijgen. 🤣

Maar zonder gekheid, heel gaaf gedaan en ik wil deze zondag zeker komen bekijken. Wat me wel opvalt is dat de omgeving heel schoon en droog is, terwijl mij vooral modder en ellende bijstaan als ik aan eind '44 denk?

Genoeg voer voor discussie zondag. 😉

Gr Bas

Bij deze Roger. En dan zeven jaar, das eigenlijk tien of eigenlijk elf. Dit topic is tien jaar geleden gestart maar de Sherman's waren al een jaar eerder gebouwd. Echt helemaal klopt die tijd ook niet omdat er ook een paar lange stille periodes zijn geweest.

En dan die modder, dat was pas in oktober. September was een redelijke droge maand. Kijk maar naar de verhalen van de slag om Arnhem.

Hoe dan ook tot komend weekend.

Groet

Marcel

🤣 Hoi Marcel

😱 Ziet er erg goed uit (en ja AK ultra matt is een zeer goede oplossing; een van de beste matte lakken die ik tot nu toe ken...)
Een zeer geslaagd dio welke ik zondag ook eens rustig ga bekijken, en net zoals Roger zei; iets meer 'detail' fotos mag best... 🤣
Vooral van zo wat er op/achter de tanks gebeurt.

Gr Erik

Ik heb het hele artikel doorgelezen en het prachtige eindresultaat gisteren in Overloon bewonderd, maar ik lees waarschijnlijk ergens overheen: hoe zijn de takken uiteindelijk vervaardigd? Als daar een "how to do it" van is dan lees ik dat heel graag :!:
MARCEL ZWARTS zei:
Voor de definitieve versie van de Sd.Kfz.251/21 maak ik weer gebruik van mooie foto’s die door andere gemaakt zijn tijdens de SMC

Eric Reist

Dirk Mennigke

Tot de volgende keer

Groet

Marcel 😀

Daarvoor moet je op pagina 10, onderaan zijn Timo. 😉

De stenen straten en muren die maak zijn bekend maar die vielen in het niet bij het maken van dit soort takken. Het in elkaar draaien van het 0,1mm spoeldraad en het beplakken met honderden blaadjes is echt enorm veel werk.
Toch zal ik dit in de toekomst vaker doen omdat het uiteindelijk wel de moeite waard is. 😳

Met een vriendelijke groet

Marcel 😀

Terug
Bovenaan