Nasty suprise! Update 16-03-2017 Klaar

Re: Huisje boompje beestje Update 26-06-2013 Sd.Kfz.251/21

Hier is er in elk geval eentje blij.... 🙂

Ik ben en blijf van mening dat dat hele chipsgebeuren een modelbouwmodegril is.

Marcel de Div.teken van 25.Pz.Gren.Div. is zwarte rand, geelachtig binnendeel met zwarte tekens erin.
Denk dat de ronding waar het teken inzit meer de basis kleur is van het voertuig om het Div. teken niet weg te laten lopen in de cammo kleur

Gr. JW

Beste JW,

Of het een rode cirkel met een geel eenheidslogo is weet ik niet maar.

Het lichte deel van het logo is duidelijk niet de zelfde kleur als de camouflage van het voertuig. Er vanuit gaand dat de rand om het tactische nummer wit is kan je ook aannemen dat het geen wit is. Het ziet er iets donkerder uit. Het moet dus een kleur tussen wit en panzergeel zijn.

De binnenkleur van het tactische nummer is erg donker. Zwart is de meest reële optie lijkt mij. Als je dit vergelijkt met de cirkel om het eenheidslogo heen is de kleur van het nummer duidelijk donkerder. Welke kleur de cirkel dan moet zijn is voor mij ook nog de vraag.

Nu is dit natuurlijk een Still uit een 8mm film en heb je te maken met schaduwen maar met de wetenschap dat ook het nummerbord uit witte en zwarte kleuren bestaat kan je het bovenstaande waarnemingen redelijk nauwkeurig noemen.

Een aantal kleuren opname van deze eenheid verwacht ik niet te vinden maar ik weet dat de Duitsers soms met kleurcodes werkten en misschien komt de 4 overeen met een bepaalde kleur welke bepalend kan zijn voor het logo.

Ik moet ook toegeven dat ik licht beschadigde voertuigen in model ook vaak mooi vind maar met foto’s als die van de Citroen heb ik toch zwaar mijn twijfels gekregen over hoe ver ik moet gaan met mijn eigen modellen. Aan de binnen zijde denk ik dat zeker de vloer en de dorpels van de achterdeuren slijtage moeten krijgen. Ook bij de beschadigde voorspatborden zal alles er niet al te netjes uitzien maar voor de rest van het voertuig zit ik te denken aan minimale beschadigingen. Op de kwetsbare plekken misschien wat vaal gele strepen van de originele panzergele verf. Stof, regen en lichte modder en verder zou ik het niet weten. O ja, olie en smeer vlekken op de plaatsen waar dit gebruikt werd. 😕:

Alvast bedankt en tot snel

Marcel 😀

Heej Marcel 😀 tof om weer nieuws van jouw te vernemen !
je zei:
Ik moet ook toegeven dat ik licht beschadigde voertuigen in model ook vaak mooi vind maar met foto’s als die van de Citroen heb ik toch zwaar mijn twijfels gekregen over hoe ver ik moet gaan met mijn eigen modellen. Aan de binnen zijde denk ik dat zeker de vloer en de dorpels van de achterdeuren slijtage moeten krijgen. Ook bij de beschadigde voorspatborden zal alles er niet al te netjes uitzien maar voor de rest van het voertuig zit ik te denken aan minimale beschadigingen. Op de kwetsbare plekken misschien wat vaal gele strepen van de originele panzergele verf. Stof, regen en lichte modder en verder zou ik het niet weten. O ja, olie en smeer vlekken op de plaatsen waar dit gebruikt werd. 😕:
Alles kan geloof ik, maar het blijkt dat het in werkelijkheid nogal meevalt met die gechipte laklagen.
Als je je houdt aan je eigen conclusie zit je helemaal goed !!

Happy modeling
bravo_zpse8aefded.gif

Groetje 😉

Bij deze de laatste foto’s voordat er kleuren op gaan komen.
De voorspatborden waren mooi recht en strak. Toen ik de stils van de film echter goed bekeek bleek het rechter te missen en het linker schade te hebben. Eerst allerlij exxusses bedacht om ze heel te laten maar uiteindelijk toch gekozen voor de 1 op 1 optie welke op de film te zien is.

Op de nieuwe stils was ook te zien dat mijn voertuig wel degelijk een opstaande pantserrand had. Deze was alleen aan de linkerzijde weggeblazen door een treffer.

De beugel voor het geschut.

Iets wat ook veel tijd heeft gekost is het maken van de munitie en loop kisten. Vooral het onderzoek vergde veel tijd.

De loopkist

En als laatste de net ontworpen decal set. Alleen de kleur van het eenheidslogo moet nog aangepast worden.

Dank zij Maarten Swarts weet ik nu dat het een geel of licht blauw schild moet zijn in een zwarte cirkel. De rand om de cirkel moet roze worden. 😀

Dat was het weer.

Tot de volgende keer

Groet

Marcel 😀

Re: Huisje boompje beestje Update 29-06-2013 Sd.Kfz.251/21

Ik smul van dit soort plaatjes!

Mooi werk v.w.b die kisten!
Misschien een idee om een dergelijk set met decals commercieel uit te brengen? Een volledig set voor 1 voertuig; lopen, munitie, onderhoud, decals.....
Wil ik er in ieder geval een. De masters heb je al. 🤣

Ha Marcel,

Goed om te zien dat je weer eens de stof van je 251 afgehaald hebt 😉

Wat de beschadigingen betreft,je hebt mij eens verteld dat je dit mischien met de haarlak methode ging doen. Omdat het moeilijk de verf gecontroleerd te verwijderen en je er snel te veel afhaald zou ik het toch gewoon met verdunde vallejo doen!
zo kun je de beschadigingen mooi subtiel aanbrengen.

Ik kijk uit naar het vervolg!

Groet,

Roger

Bij deze maar weer eens een korte update.

De Sd.Kfz.251 zit in z’n basiskleur en ik ben nu bezig met alle extra kleuren. Ook zie ik nu op de foto’s nog plekjes die aandacht verdienen. Ik denk dat ik de volgende keer maar foto’s maak op een afstand verder weg zodat ik niet meer alles zie. 😉
En dan Roger, ik heb je advies over genomen en gebruik geen haarlak methode. Het zal waarschijnlijk een combinatie van de spons en penseel worden.
En Ron voor jou laat ik een extra setje decals drukken. 1 meer of minder maakt ook niet uit. Ik ben niet echt een handelaar dus setjes met kisten enz. gaan verkopen is niet echt mijn ding.

Over het vizier had ik al geschreven dat deze niet goed was. Bij deze de herstelde versie. Ik had een nieuwe basis gemaakt en vast gezet zoals de foto’s mij lieten zien. Wederom maakte ik de fout door aan te nemen dat dit bij de standaard versie het zelfde zou zijn als bij de voertuig uitvoering. Toen ik het pantserschild plaatste bleek er niets van te kloppen en moest alles weer los. Dus op nieuw vast zetten op de juiste locatie, 0,45 mm gaatje boren en klein nieuw boutje plaatsen. Uiteraard gebeurde dit nadat het al een kleurtje had gekregen dus ook hier heb ik weer herstel werk wat niet zo erg is want er zijn meer plekjes waar dit nodig zal zijn.

Het is waarschijnlijk bijna niet te zien maar het vizier is uitgelijnd met de rest van het afuit.

En als laatste een deel van de losse onderdelen.

Tot de volgende keer

Marcel 😀

Re: Huisje boompje beestje Update 19-07-2013 Sd.Kfz.251/21

Vind die MG-voet er erg indrukwekkend uitzien.

Mooi werk Marcel !!

Suggestie betreffende fotograferen : Wanneer je meer afstand neemt tot je object, verkrijg je meer dieptescherpte.
Het enige wat je dan nog doet vóór je het verkleint voor webgebruik is : bijsnijden (croppen).

Veel plezier Maestro !

zomers groetje 😀

Bij deze wederom een kleine update.

Ik ben nog steeds bezig met de basis kleuren en ik begin aardig het gevoel te krijgen hoe het er allemaal uit komt te zien. Er zijn nog een paar kleine puntjes die met de verfspuit bewerkt moeten worden.
De romp hier op de foto’s zit even tijdelijk in elkaar maar gaat snel weer gescheiden worden. Dan kan ik mij storten op de binnen zijde van het voertuig. Als ik hier mee klaar ben hoop ik dat de decals af zijn en ga ik verder met de buiten zijde.

Het lopen dilemma 😕:

Een van de vragen waar ik nog mee zit is wat voor kleur zal ik de lopen van de MG151 mitrailleurs geven. Zijde glans zwart tot glanzend zwart is de standaard kleur voor het wapen maar.
Als je kijkt naar lopen van bijvoorbeeld een.50 BMG mitrailleur en deze is heet geschoten worden ze een soort grijs. De drilling die ik aan het bouwen ben had waarschijnlijk al heel wat snelle korte vuurstoten gelost maar of dit van effect was op de kleur van de lopen kan ik niet uitvinden.

Op advies van Peter een beetje meer afstand genomen en dat werkt inderdaad beter. Bedankt Peter. 😀

Toen ik klaar dacht te zijn met de camouflage bekeek ik nog even de foto’s en kwam ik er achter dat de strepen op de voor en achter zijde totaal niet klopte. Overnieuw dus.

De bruine en groene streep camouflage is zo licht mogelijk gehouden. Op de stills van de film lijkt dit ook zo te zijn.

Nu maar eens bedenken hoe ver ik met de vervuiling en beschadigingen ga.

Tot een volgende keer

Groet

Marcel 😀

Re: Huisje boompje beestje Update 27-07-2013 Sd.Kfz.251/21

Hoi Marcel,

De camo van je 251 ziet er al goed uit! Het enige wat mij nu opvalt is dat de dunkelgelb wat groenig overkomt! Welke kleur heb je hiervoor gebruikt?...kan natuurlijk ook aan de fotografie liggen 🙄

groet,

Roger

MARCEL ZWARTS zei:
Een van de vragen waar ik nog mee zit is wat voor kleur zal ik de lopen van de MG151 mitrailleurs geven. Zijde glans zwart tot glanzend zwart is de standaard kleur voor het wapen maar.
Als je kijkt naar lopen van bijvoorbeeld een.50 BMG mitrailleur en deze is heet geschoten worden ze een soort grijs. De drilling die ik aan het bouwen ben had waarschijnlijk al heel wat snelle korte vuurstoten gelost maar of dit van effect was op de kleur van de lopen kan ik niet uitvinden.
Marcel,
Waarom spuit/verf je ze niet gewoon zwart (zijde of glans) en drybrush met gun metal.
Dit geeft dus voor de hoog gelege delen een grijze gloed...
Dit is de werkwijze die ik altijd handteer voor mitrailleurs.

Herman..

Hallo Marcel,

Je zou voor de lopen ook met filters kunnen werken.
Geef het een zeer donkere basiskleur, eventueel miniem drybrushen en vervolgens wat filters in diverse grijzige (misschien zelfs een beetje lichtblauw) tinten.
Nadien eventueel nog wat grafiet langs enkele randen aanbrengen.

groeten

Hola, kijk je een paar dagen niet op het forum staan er zowaar een paar reacties.

Dit zijn inderdaad alleen nog maar de basis kleuren en mijn fotografie is niet van de hoogste kwaliteit. 😳

De basis gele kleur is gewoon Tamiya XF 60, wit en Clear. Om de groene en de bruine kleur af te zwakken heb ik de vermengd met basis kleur en toen het er op zat is er een hele lichte gele waas over heen gespoten.

Op het echte model zie ik dus ook geen groene waas in het geel Roger.

Nu zit ik te dubben of ik aan filters begin of dat gewoon voor de oude vertrouwde bruin/zwarte was ga. Misschien dat ik de munitie containers ga gebruiken om te kijken wat ik ga gebruiken.

Dan de kleur Gunmetal. Nu wil het toeval zijn dat ik het grootste deel van mijn leven met echte wapens bezig ben en ook redelijk weet wat er gebuurt als je wapens heet stookt.

Gun Metal is eigenlijk een kleur die je lang niet altijd ziet bij echte wapens.

Kleine wapens (machine pistolen en pistolen) worden vaak geblauwd. Dit zit nog het meest in de richting van Gun Metal maar kan meer vergeleken worden met een soort grijs. Een metalliek glas zit hier niet in. Het is soms wel bruin of groen getint.
Kijk je naar grendel geweren als de Mauser K98k zie dat hier het metaal gewoon glanzend zwart is. Als dit slijt krijg je een lichtere tint in de richting van Gun Metal. De kolf plaat of opliggende delen zijn hier gevoelig voor. Dit verhaal geld eigenlijk voor meer wapens uit het begin tot later in de oorlog. Kijk je bijvoorbeeld naar de latere type zoals het Sturmgeweer ga je weer wel naar een Gun Metaal uiterlijk. Een MG34 is zwart maar een MG42 is weer meer grijs/Gun Metal.
De MG151 15mm in de Drilling zitten waren duidelijk glanzend zwart afgewerkt dus drybrushen met Gun Metal lijkt mij niet de beste optie.

Als een loop kokend heet geschoten wordt krijgt deze een mat grijze kleur zonder metalliek glans. Blauw worden ze zeker niet en alleen bij enkele wapens als een moderne minigun worden de lopen rood gloeiend als het wapen op stoom komt.
Met filters de lopen grijzer maken is misschien wel de manier.

De vraag bij de MG 151 blijft alleen waarneer begon deze te verkleuren. Waarschijnlijk kan niemand daar een goed antwoord op geven. Dit soort wapens zijn er de laatste jaren niet meer in het westen. Alleen de Russen hebben nog redelijke zware mitrailleurs welke vergelijkbaar zijn. Eens kijken op YouTube of hier opnamen van bestaan.

In ieder geval bedankt voor jullie mee denken.

Tot een volgende keer

Marcel 😀

Dilemma 😕

Het model zit nu zo goed als in de basis kleuren maar ik zit nu met het dilemma van de verf technieken.

Ik ben ooit begonnen met de volgorde Basiskleur, Wash, Drybrushen en vervuilen. Later kwam daar de Pre-Paint techniek bij gevolgd door het chippen.

Nu zijn er Filters, Pinwash en Streaking effects. Wat ik hier mis is het op lichten van de kleuren met de Drybrush techniek. Waarom zit dat er niet meer bij 😕:

Ook het chippen snap ik niet helemaal. Veel bouwers zie ik de donkergrijs/bruine kleur als chips gebruiken. Ik vraag mij af is het niet veel realistischer om eerst te chippen met een lichtere versie van de basiskleur gevolgd door de primerlaag en dan als laatste gevold door een heel klein beetje donkergrijs/bruin 😕:

Ook de volgorde snap ik niet helemaal.
Moeten de filters, Pinwash en Steaking nu voor of na het chippen gebeuren of maakt het niets uit 😕: Ik zie in de instructie DVD’s beide opties voorbij komen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

De lopen blijven trouwens glanzend zwart. Het is zeer waarschijnlijk dat de schutter ondanks de hoge stress toch in vuurstoten heeft geschoten. Als ik op You-Tube filmpjes bekijk van zware mitrailleurs in actie zie ik dat er maar weinig verkleuring optreed tijdens het schieten.

Gegroet en tot de volgende keer

Marcel 😀

Maak het jezelf niet te moeilijk. Pak een aantal fotoreferenties erbij van echte voertuigen en fotomateriaal van voertuigen in Arnhem en bekijk welke verwering en vuil aanwezig is. Op basis van deze info kun je je verweringsaanpak kiezen. Zo maar iets van technieken combineren kan verkeerd uitpakken. Gezien de tijd en energie die je in je model en diorama hebt gestopt zou ik eerst een testmodel erbij pakken, voordat je het toepast op de 251. Chippen zou ik achterwege laten en alleen op randen een lichte drybrush toepassen met Van Dyckbruin olieverf (zo uit de tube). Hier heb ik zelf al mooie resultaten mee behaald.

Drybrushen?
Kerel, dat is soooo eighties... helemaal niet hip meer..... 🙄

Bas Hermsen zei:
Maak het jezelf niet te moeilijk. Pak een aantal fotoreferenties erbij van echte voertuigen en fotomateriaal van voertuigen in Arnhem en bekijk welke verwering en vuil aanwezig is. Op basis van deze info kun je je verweringsaanpak kiezen. Zo maar iets van technieken combineren kan verkeerd uitpakken. Gezien de tijd en energie die je in je model en diorama hebt gestopt zou ik eerst een testmodel erbij pakken, voordat je het toepast op de 251. Chippen zou ik achterwege laten en alleen op randen een lichte drybrush toepassen met Van Dyckbruin olieverf (zo uit de tube). Hier heb ik zelf al mooie resultaten mee behaald.
Hier sta ik 100% achter Marcel, want er is geen recept voor succes.
Er zijn legio technieken te gebruiken, maar jij bepaalt aan de hand van referenties en door uitproberen je eigen methode.
Doet er niet toe of dat een gecompliceerde manier van werken is of niet. Het gaat je om het gewenste resultaat !

succes !

groet 😀
Peter

Bij deze de proef modellen Misschien leuk om te zien.

Ik heb twee recht uit de doos gebouwde Sd.Kfz.251’s en een BMW motorfiets. Ook heb ik nog een boven zijde van een romp gespoten. Kom maar op met die nieuwe technieken zou ik zeggen. Bij deze modelletjes maakt het allemaal toch niets uit.

Als bij elkaar

Hier heb je de Sd.Kfz.251/21 van AFV gespoten op de wijze welke ik eerst voor ogen had. Tussen elke laag verf zit een laag haarlak. Pantser staal als grond, Hull red, Geel en camo. Maar eens kijken wat water doet met dit geval. 🤣

Lester Plaskit heft een heel mooie Sd.Kfz.251/21 gebouwd. Bij deze 251 en de BMW heb ik zijn basis kleuren gebruikt. Erg licht dat wel maar het heeft ook wel iets. Bij de 251 ben ik ook even lekker in de weer geweest met de sponstechniek voor de krassen. Ziet er niet uit vind ik maar weer wat geleerd.

Hier kan ik nog alles mee.

Deze romp zit in de kleuren welke ik heb gebruikt voor het echte model. Ik wil hier eens op kijken welke filters wat voor effect geven.

De komende weken maar even lekker aan de gang zonder veel zorgen.

Tot de volgende keer

Marcel 😀

Lekker bezig Marcel, zeker leuk om te zien 😀 (al zijn de fotootjes zijn wel wat klein om goed verfdetails te bewonderen).

Viel Spaß und Grüßen 😀

Tja 25% is dus te klein Peter. 😳

De vorige foto’s had ik op 50% maar die vielen buiten het scherm op de I-Pad van mijn vrouw. 😕

Nu kan ik hier op mijn werk helemaal geen foto’s bekijken 🙁 en is de tijd die ik mijzelf thuis gun achter de computer zeer beperkt. Een update als de laatste is een haastig tussendoor klusje.
Even snel een paar kiekjes schieten na wat spuitwerk, de tips van een Peter op het forum niet vergeten, snel in de computer, op photobucket zetten, een snel stukje tekst in elkaar zetten en op de site er mee. Half uurtje werk, alles bij elkaar.

Eigenlijk moet ik hier veel meer tijd voor nemen maar dat heb ik er nu niet voor over. Die tijd neem ik alleen als er een serieuze update is.

Deze update was nog niet bedoeld om de geprobeerde technieken te laten zien. Dat zal ik de volgende keer doen. Ik zal er dan zorg voor dragen dat de foto’s weer iets groter zijn. 40% maar eens proberen.

Tot de volgende keer

Gegroet

Marcel 😀

Hoi Marcel,

Je hebt er erg mooi werk van gemaakt tot nu toe. Erg inspirerend ! (heb ik even nodig)
MARCEL ZWARTS zei:
Tja 25% is dus te klein Peter. 😳
De vorige foto’s had ik op 50% maar die vielen buiten het scherm op de I-Pad van mijn vrouw. 😕

Gewoon 50% doen en het probleem naar de kijker schuiven.
Middels CTRL en - of + doen wij ons ding ermee ... 🙂

groet

OK Marcellowitz, het ging niet direct om de details met de laatste foto's, dat had ik even niet door.
Voor een schnelle update is 't prima toch zo dan ?
Johannes hat gesagt:
Gewoon 50% doen en het probleem naar de kijker schuiven.
Middels CTRL en - of + doen wij ons ding ermee ... 🙂
lol_zpsede8d316.gif

goeie vuistregel toch?
Zolang de eindfoto's maar 1920x1080 zijn zal ik niet meer klagen 🤣

Bij deze weer een snelle update. Nu weer grotere foto’s.

Zoals vermeld was de AFV Sd.Kfz.251 voorzien van haarlak tussen de lagen verf. Ik had verwacht dat dit op niets zou uitlopen en dat het kras effect erg oncontroleerbaar zou zijn. Dit bleek alles mee te vallen. Wat alleen opviel is dat de rode tussen laag bijna niet zicht baar is. De krassen gingen bijna direct door naar de grijs bruine verflaag. Echter als je heel voorzichtig bent werkt het prima en geeft het in mijn ogen een zeer realisies beeld. Uiteraard ben ik veel te snel bezig geweest en zitten er een paar beste fouten bij. Ook is het voertuig veel te ver beschadigd maar je moet het toch testen.

Ook zitten er filters op de romp van dit voertuig. Bruin, 5 lagen en blauw, 4 lagen heb ik geprobeerd. Echt een wauw gevoel heb ik hier nog niet bij gekregen. Misschien dat ik het niet helemaal goed heb gedaan. Trouwens, het pantser schild om de Drilling heeft geen filters.

De Plaskitt methode is op de Dragon 251 te zien. Zoals al geschreven erg licht geel maar niet echt lelijk. Dit is Radome Tan van Valjeo met daarover een wash van Tamiya Clear Yellow met daarover een wash van Burnt Umber Olie verf. Toch ziet Plaskitt zijn model er beter uit in de basis kleur. Misschien is zijn wash anders dan de mijne. Voor de beschadigingen is de spons techniek gebruikt. Ook veel te veel maar het heeft wel wat.

Op de romp zitten meerdere combinaties van filters en krassen. De filters doen me niet zo veel dus ik neig weer naar een bruin achtige wach, pin wach en het oude vertrouwde Dry-Brushen om het geheel weer op te lichten. Ook heb ik de DVD van Adam Wilder eens goed bekeken over de Modulatie techniek. Dit vind ik dus echt helemaal niets. Natuurlijk voor platte schilderijen is dit een goede techniek maar voor 3D Modellen niet. Zal ik dus niet gaan gebruiken.

Hier verschillende technieken door elkaar.
Met gekleurde potloden langwerpige krassen maken gaat prima. Als ik dit rustig en pressies doe ziet het er redelijk uit.
Met diezelfde potloden ander vormige butsjes maken is niet de juiste keuze.

Ook met penseel krassen en beschadigingen maken heb ik geprobeerd. Daar moet ik nog veel op oefenen en dat valt niet mee. De juiste verf verhouding is lastig en de juiste combinatie tussen licht geel, primer rood en staal is nog niet zo simpel.
Ook het maken van foto's blijkt niet echt mijn ding te zijn. 😳

Als ik het hoofd model nog niet had gespoten was ik zeker voor de haarlak methode gegaan. Voor de toekomst zal dit ook de keuze worden. Echter het model zit al in de kleuren dus ik zal het met de verf techniek moeten doen. Zo af en toe zal ik ook een sponsje pakken maar dat zal niet vaak geburen.

Tot de volgende keer.

Gegroet

Marcel 😀

Hi Marcel,

Mooi vergelijk van de verschillende technieken! Ben het met je eens. Die modulatietechniek is zwaar overdone vind ik.

Mvg,

Vincent

Bij deze weer een update.

Wederom laten de foto’s weer erg duidelijk zien waar het beter kan dus werk aan de winkel. De laatste weken lag de focus geheel op het interieur van het voer tuig. Er moet echter nog wel het een en ander gebeuren voordat de twee helften definitief op elkaar worden vast gezet.

Agenda voor de komende tijd.
Bijwerken kleine oneffenheden.
Chauffeur en commandant schilderen.
Diverse kleine uitrusting schilderen.
Modder, aarde, rotzooi en blaadjes op de vloer.
Loop kist afmaken.

Bij deze de inkijk als het geheel dicht is. Zoals verwacht is het gedeelte voor de chauffeur en commandant erg donker.

De open bakken achter de munitie containers komen vol met diverse items.

Nu zonder de bovenste helft

Iets wat op deze foto al niet goed te zien is en later voor altijd zal verdwijnen. Schakelpook in de vijfde versnelling, gaspendaal tot de bodem ingedrukt en toerenteller in het rood. 🤣

De radio verdient nog een beetje extra aandacht. Eigenlijk niet nodig omdat je er niets van zult zien maar toch….

En dan hier heel veel vrije tijd en frustratie. 😕 Op de vlamdempers gaat nog een grijze waas komen van het kruitslijm. De buitenzijde van het pantser schild heeft alleen nog maar de basiskleuren.

Zo dat was het weer. Ik hoor, lees wel wat er beter kan.

Groet

Marcel 😀

Re: Bad suprise! Update 06-10-2013 Sd.Kfz.251/21

Ha die Marcel,

Ik vind het wel een super model, petje af voor je scratchbuilding technieken...

Heb eigenlijk geen op- of aanmerkingen, maar heb deze in stilte al een paar jaar gevolgd en vond het nu wel eens tijd worden om je de complimenten te geven die dit model verdient. Bij deze.

Heb wel een vraag: was dit voertuig oorspronkelijk niet bedoeld voor het diorama met dat fantastische huis en een Sherman? Die zijn al een tijdje af, maar kan me even niet meer voor de geest halen of op dat diorama een 251-variant staat...

Groeten, Richard.

He Marcel,

Erg mooi detailwerk op de 251 ! Erg inspirerend :!:
Alleen jammer dat het steeds zo lang duurt voor er weer progressie zichtbaar is ...
Richard Cramer zei:
Heb wel een vraag:
was dit voertuig oorspronkelijk niet bedoeld voor het diorama met dat fantastische huis en een Sherman? Die zijn al een tijdje af, maar kan me even niet meer voor de geest halen of op dat diorama een 251-variant staat...

Even terugbladeren in deze topic geeft antwoord op je vraag Richard. Van wat ik ervan begrepen heb, speelt de 251 juist een cruciale rol in dit diorama waar de titel op terugslaat ... een onmisbaar onderdeel van het lopende dio-project dus ...
MARCEL ZWARTS zei:
De straat is misschien nu te smal maar het is nu wel duidelijk waarom de SPW zo dicht langs de Sherman’s rijd.

En hel, shit en verdoemenis, waar komt die mof nu in eens vandaan?

5385.jpg

5383.jpg

5387.jpg

groet

Johannes heeft het inderdaad bij het rechte eind Richard. De Sd.Kfz.251/21 wordt een (hoofd) deel van de diorama met het huis, fietsen en twee Sherman tanks. Er zit allen erg veel tijd tussen de eerste stukjes modelbouw en het uiteindelijke eindpunt welke ik hoop volgend jaar te bereiken.
De 251/21 hoop ik ergens januari of februari 2014 af te ronden waarna de focus naar de figuren gaat. Ondertussen heb ik hier het meeste voor in huis en als ik nu ook nog met de chauffeur en commandant van de 251 het schilderwerk naar een hoger niveau kan tillen moet dit allemaal wel lukken hoop ik.

Ook de diorama zelf heeft nog wat aandachtspunten. De loodfolie slaat een beetje wit uit her en der dus dat moet worden opgeknapt. Het gras naast het huis wordt op nieuw gedaan. Tegenwoordig bezit ik zo’n mooie Grasmaster. Hiermee creëer je zeer realisaties gras.
Dan moet ook nog het perkje rondom de boom verwerkt worden en zal er mos tussen de straat klinker gemaakt moeten worden.

Al met al nog genoeg modelplezier. 😉

Op dit moment ben ik ook bezig met het vierde bemanningslid van de 251. Zoals al geschreven wil ik deze laten mee schieten met een MP40 in dezelfde richting als de Drilling. De houding welke ik eigenlijk voor ogen had lijkt een bijna onmogelijke dus of dit idee gaat lukken weet ik nog niet zeker. 😕

Vanavond maar eens kijken of ik twee WH dekens kan maken welke gecombineerd gaan worden met diverse uitrusting voor in de bakken achter in het voertuig.

En dan als laatste sorry Johannes dat ik zo langzaam ben meer het gaat gewoon niet sneller om nu na elk stukje verf een foto te plaatsen gaat me iets te ver. 🤣

Gegroet

Marcel 😀

Nou Marcel, je laatste vorderingen zien er weer geweldig uit, dus geen aanmerkingen 🙂

Je had tijdens een beurs eens verteld over de onbruikbaarheid van een doorsnee toerentellerdecal,
vanwege dat die immer op nul staan.
Heel leuk dus om te zien dat jouw decal de juiste stand aangeeft en dat je bovendien
het gaspedaal en schakelpook in de juiste stand hebt geplaatst ! 😛

En vanwege dat "duivelse detail" vergeven wij jou dat het ietwat meer tijd in beslag neemt
om dit juweeltje te voltooien...

carry on maestro
bravo_zpse8aefded.gif

plankgas gegroet 😉
Peter

Bij deze maar weer eens een update.

De laatste tijd erg bezig geweest met Magic Sculp. Ook Heinrich ( de vierde schnitzel) krijgt zijn ware vorm. Dan hebben we de terug kerende vlag. Nu een stuk beter lijkt me. En dan als laatste een deel van de uitrusting welke in het voertuig komt te liggen.

Hier hebben we Heinrich. Eerst was het idee om hem over de zijkant te laten hangen en schieten. Dit lukte niet. De ruimte was te ver. In het echt zal het misschien lukken maar mijn kunsten in figuren bouw zijn nog niet wat ze moeten zijn. Zo had ik bijvoorbeeld gehoopt dat de kolf van de MP40 in de schouder zou komen maar dat wilde niet lukken. Uiteraard moet er nog wel het een en ander geburen maar de basis staat.

Hier weer een nieuwe poging voor een vlag. Niet op de vensterbank of in de boom maar gewoon aan de gevel.

Hier de uitrusting in rechter bak. Een deken, de antenne die weggehaald was voor een vrij schootsveld voor de drilling. Ook liggen er een aantal MP40 magazijnen voor direct gebruik.

Bij deze de linkerzijde. Handgranaten voor als je ze nodig mocht hebben, ook een deken en de pikhouweel welke z'n originele plek mist.

Ik lees het wel.

Tot de volgende keer

Marcel 😀

Re: Bad suprise! Update 23-10-2013 Sd.Kfz.251/21

Goed bezig Marcel !
compliment02_zps1f780117.gif

Mooi spul niet? dat Magic Sculp... as je de smaak eenmaal te pakken hebt...

Daarover wil ik wel iets zeggen (over het sculpten, niet over die smaak 😉)

Het is net niet helemaal goed te onderscheiden op de foto's, maar het lijkt een beetje of de mouw van
de MP-40 Schnitzel aan de binnenkant van de rechter elleboog iets te mager is ?
Arm buigt ver, dus stof wil ergens heen, dus ter plekke mag wat meer putty (waar je dan wat extra plooitjes duwt, met bijv. tandenstoker).
Trek een jas aan en bekijk die plooing/opbolling van de mouw in de spiegel, dat helpt veul.
Bovendien zou je beide mouwen iets gladder mogen maken. Dat kan met fijn schuurpapier of borstelen met glasvezelpen.
Plooien kun je ook apart bewerken met vijltjes.

Gaat vast goedkomen met die Schnitzelz !

Magisch geSculpt groetje
sculpter_zps1db81a52.gif

Peter

Re: Bad suprise! Update 23-10-2013 Sd.Kfz.251/21

Zo, de boven en onderzijde zitten vast.

Nog een paar kleine details in de binnenzijde zoals wat modder, blaadjes en lege MP40 magazijnen en het is genoeg geweest.

Tot de volgende keer

Groet

Marcel 🤣

Re: Bad suprise! Update 11-12-2013 Sd.Kfz.251/21

Strak werk, Marcel!
Een van de mooiste 251's die ik tot nu toe (op foto) heb gezien.
Zeer gedetailleerd en goed afgewerkt.

Gaaf man, die binnenkant ziet er al erg goed uit.
Je figuren geven een mooie "beweging" aan het geheel

Martin

Hoi Marcel,

Mooi gedetailleerd binnenwerk van je 251!Over het figuurtje met de mp ben ik nog niet zo enthousiast 🙄 Net wat Peter zegt,de elleboog loopt te rond dit moet bijna een scherpe hoek worden!

Succes met de figuren!

Groet,

Roger

ps,de koffie staat nog steeds klaar 😉

Re: Bad suprise! Update 02-01-2014 Sd.Kfz.251/21

Als eerst allemaal het beste gewenst voor het nieuwe jaar. 😀

Bij deze weer een stapje verder.
In de vakantie heb eens lekker tijd gehad voor de hobby. Sinds de laatste update zit er een Pinwash over het voertuig en is de gehele buiten gedrybrushed. Op de een of andere manier is dit trouwens niet echt zichtbaar op de fotos. 😕:
De markeringen zijn een combinatie van spuitmallen, Decals en fijn schilderen.

Sinds de SMC werk ik met een loep lamp. Aan de ene kant de hemel maar aan de andere kant…….
Wat ik normaal gesproken alleen op een foto met macro stand zie ik nu door de loep lamp en daar wordt je niet altijd even vrolijk van. 😳 Aan de andere kant ziet het er erg strak uit zodra je de lamp weg haalt. 😉

Vanavond na een paar kleine correcties, zoals de randen van de nummerplaat aan de voorzijde wordt het geheel afgelakt.
Morgen ga ik beginnen met de beschadigingen van de verf. Een regen wash en modder zullen volgen. De uitlaat voorzien van roest en spiegelfolie plaatsen op de spiegel. Ik geloof dat ik er dan wel ben qua voertuig. Dan moeten de MG151 munitie kisten nog verder worden bewerkt en geplaatst.
Ook de schutter en de lader moeten nog verbetert worden en uiteindelijk geschilderd. Maar voordat ik hier aan begin moet ik eerst nog ergens een bakje koffie halen. 😉

Dan begint het feest van de takken en blaadjes.

Hoe dan ook, nog genoeg te doen maar ik heb er zin in. 😀

Tot een volgende keer

Marcel 🤣

Ha Marcel,

Ziet er goed uit ! Het dunkelgelb ziet er op de nieuwe foto's lichter uit,heb je de 3 tonen gedrybrushed?vindt de kleuren nu mooier overkomen! De decals zijn ook mooi.

Ik benieuwd hoe je het verweren aan gaat pakken.

Op het kopje koffie kom ik asap terug 😉

Groet,

Roger

Weer een stukje verder. Ik moet toch een keer een cursus fotografie volgen want dat wil toch echt niet goed lukken. Vandaag er iets meer tijd in gestoken als de voorgaande keren maar toch nog niet wat het moet zijn.
Maar het gaat om het model in het echt. Beschadigingen zitten er op, een fading, regen strepen en de stof en modder. Ik zit nog te twijfelen over modder op de voorbovenzijde waar het spatbord is verdwenen en iets meer stof/modder op de zijkant van het voertuig. Ook iets meer krassen op de zijkant van de romp. Heel licht meer niet. Deze zaten er al op maar zijn verdwenen na de fading.

Van die fading kreeg ik trouwens nog een lichte hartaanval. Het bleek dat ik te veel bruin had gebruikt. Met heel erg fijn schuurpapier kreeg ik dit gelukkig weer in balans.

Qua verven moet er alleen nog her en der olie en vettigheid komen maar ook dat zal minimaal zijn.

Spiegel moet nog voorzien worden van spiegel folie.

Wat betreft de bouw moeten de tracks op spanning worden gebracht en verankerd worden. De voerwielen moeten nog vast.

Voor rupsbanden ga ik geen Modelkasten meer gebruiken. Zelfs met water en pastelkrijt braken ze regel matig en dat is niet fijn.

Dan het feest van de figuren. Dat zal nog een beste toer worden. 😳

Voor de het takken bos heb ik de linden en kastanje bladeren van Eduard besteld. Kijken of deze etsen het gewenste resultaat geven. Ik ben van plan deze te combineren met papieren bladeren om zo zoveel mogelijk variatie te krijgen.

Wordt vervolgd.

Marcel 😀

Re: Bad suprise! Update 19-01-2014 Sd.Kfz.251/21

Dank je Niels,

maar zoals geschreven in Real Live ziet het er een stuk beter uit als op de foto. Ondertussen zitten de wielen en tracks vast en ben ik bezig te proberen wat de beste opties zijn voor de takken bossen. 😕:

Er zijn drie opties welke ik wil proberen.

Optie 1
Takken van Eduard in messing.
Voordeel van dit is dat de blaadjes heel erg realistisch uit zien.
Nadeel is dat de takken plat zijn. Op dit moment ben ik deze bij 1 tak aan het verdikken met Gunze Mister Surfacer maar of dit de manier is weet ik nog niet. Het moet een flexibele laag worden wat alles moet nog gebogen worden. Bekleden met Green Putty is ook nog een optie. Dit materiaal blijft namelijk een beetje beweegbaar maar is wel erg stug.

Optie 2
Het zelf maken van takken met koperdraad van 0,1mm en daarna voorzien van losse lazer gesneden Hudson & Allen Studio blaadjes. Voordeel van deze methode is dat het exact de vorm kan krijgen die ik wil.
Nadeel is dat het heel erg veel tijd gaat kosten. Ook weet ik nog niet zeker of het wel zo gaat worden als ik in gedachten heb. Komende zondag ga ik de eerste proef maken voor deze opzet.

Optie 3
Van die mooie takjes met van die ieniemienie blaadjes welke ik ook voor de boom heb gebruikt op de diorama.
Voordeel is dat het lekker snel klaar is en ik er alles voor in huis heb.
Nadeel is dat het moeilijk is om het plat drukken door gewicht is na te bootsen. Als een complete tak met blad tegen een stuk staal drukt wordt de onderzijde plat gedrukt. Ik weet geen mogelijkheid om dit na te bootsen.
Ook een nadeel is dat deze takjes er mooi zijn maar niet voor 100% lijken op iets uit het echte leven.

Optie 4
Een combinatie van 1 en 3. Dit heb ik een keer op een Panzer IV J gezien op Missing Lynx en dat zag er goed uit.

Ook ben ik bezig om mijn figuur schilder technieken aan te passen. Acriel verf heb ik gehad en nu ben ik bezig met de Roger way of painting. Ook dat lukt nog niet helemaal maar zo weet ik tenminste wat er verbeterd moet worden. 😳

Hoe dan ook wordt vervolgd.

Groetjes

Marcel 😀

Hoi Marcel,

Ik zou gaan voor takjes zelf maken van koperdraad en hier pe blaadjes op aanbrengen.Op deze manier kun je het beste zelf bepalen waar en hoe de blaadjes bevestigd moeten worden.De snelheid van het voertuig kun je simuleren door de takjes allemaal 1 richting op te buigen. Ik denk dat je op deze manier het mooiste resultaat krijgt.

Volgende week kunnen we over dit en andere vraagstukken verder brainstormen! 😉

Groet Roger

lekker bezig Marcel 😀 , ziet er alweer goed uit !

Over de takkenbende : van koperdraad maken lijkt me voor jouw zeer bruikbaar omdat
je dan de takken helemaal naar eigen wens kunt modelleren.
Ik zou het koperdraad wel eerst uitgloeien zodat het zich makkelijker laat buigen.

Nog mooier is bloesem van de amerikaanse Eik.
Dat zijn fijne steeltjes van ± 5cm lengte voorzien van heel fijne blaadjes.
In 1:35 bekeken lijken het net fijne takjes van struik of boom.

Ik heb ook wel 'ns takjes gemaakt van dun, stevig (vezelig) binddraad (op zo'n bolletje).
De draad spande ik tussen 2 spijkers, smeerde het in met lijm voor grondwerk (groen of blank, blijft soepel als PVA-lijm, categorie modelspoor).
Dan plakte ik losse blaadjes van PlusModel aan de draad.
Na droging in stukjes knippen en verwerken.

succes !

mooi in 't blad zittend groetje 😉
Peter

Hierbij weer een paar foto’s.

De halfrups heb ik op z’n plek gezet om weer eens dat totaal gevoel te krijgen. Klopt natuurlijk niet helemaal want met de takken over het voertuig en al de figuren wordt het natuurlijk een heel ander plaatje.

Na een zeer aangenaam bezoek bij Roger moet er toch nog een beetje aangepast worden aan het voertuig. Bijvoorbeeld grootste deel van de roest van de uitlaat verwijderen en iets meer vervuiling op de onderzijde.

Met de figuren in de 251 had ik deze week al willen beginnen maar dat is niet gelukt. Komt binnenkort allemaal wel goed.

Buiten het gezellige bijkletsen gaf Roger een enorm goed inzicht welke ik zelf niet had bedacht maar wel ga gebruiken. Eerst ruwbouw voertuigen en diorama maar daarna figuren bouwen en afmaken. Zo hoef je geen zorgen te maken over het beschadigen van je gebouwde en geschilderde voertuigen en diorama. Dat ik daar zelf nooit op gekomen ben. Zo zie je maar nooit te oud om te leren. 😳
Ook snap ik nu eindelijk wat er niet goed was aan mijn MP40 schietende figuur. Ook dat zal snel aangepast zijn.

Al met al wordt vervolgd

Groet

Marcel 😀

Re: Bad suprise! Update 13-02-2014 Sd.Kfz.251/21

Ha Marcel,

Na een afspraak die al meer dan een jaar stond maar door diverse redenen telkens verplaatst moest worden is het er eindelijk van gekomen!Het was voor mij ook een leerzame middag met name wat betreft jou kennis en informatie over Arnhem sept 44.
Ik weet nu bijna 100% zeker dat mijn volgend project zich in deze regio gaat afspelen 😉

Zoals eerder gezegd ik kan je alleen maar toelichten hoe ik te werk ga bij mijn bouw en schilderwerk maar het is zeker niet de enige manier.

Mooi om nu het totaalplaatje te zien inclusief de drilling.Ik denk dat het geheel later helemaal tot leven komt als je de figuren klaar hebt en de takkenbossen op je drilling die door de snelheid naar achter zijn gebogen.

succes met je figuren Marcel en mocht je nog vragen hebben..dan laat het maar weten!

Groet,

Roger

Hoi Roger

het was het jaar wachten meer dan waard. Op shows komen we elkaar vaak tegen maar dan is er niet echt de rust om lekker bij te kletsen en dat was op deze manier meer dan in orde.

De komende twee weken kan ik jammer genoeg helemaal niets i.v.m. verplichtingen 10000 km verderop maar reken maar dat ik dan gemotiveerd ben om verder te gaan. Alles is in huis en het licht alleen aan me zelf of het wel of niet gaat lukken. Nu ik het af hebben voor Antwerpen van me af heb gezet kan ik ook rustig de tijd nemen om op een paar standaard figuren alle technieken te trainen. Je advies om hem pas mee te nemen als het gehele model (incl takken) af is neem ik ter harte. Ook die takken wordt nog een mooie uitdaging.

Hoe dan ook wederom bedankt en tot een volgende keer

Groet

Marcel 😀

Bij deze maar weer eens een update om te laten zien dat ik ook niet stil zit, ….. ? Oops 😳 eigenlijk is modelbouwen wel degenlijk stil zitten.

Maar hoe dan ook ik ben al weken bezig met bomen, takken en blaadjes. De foto’s en film beelden welke bestaan van halfrupsen gebruikt door de 107.Pz.BriG. laten allemaal zien dat deze van middelmatig tot zeer zwaar bedekt waren met takkenbossen welke de bemanningsleden ergens in de buurt uit bomen hadden gezaagd of geknipt. Zelfs de lokale monniken beklaagden zich over dat hun met zoveel zorg onderhouden tuinen bij het klooster werden kaal geplukt door deze leden.

Om dit in schaal na te bootsen is niet de simpelste klus maar dat was bekend. Voor mij waren(zijn) er een paar opties waar ik uit kon kiezen.
Nummer 1 Het voertuig bedekken met standaard takjes welke te koop zijn.
Dit is de meest simpele en goedkope optie. Hier onder twee foto’s met het test resultaat. Het ziet er best wel redelijk uit maar heeft nadelen. Ten eerste krijg ik het niet voor elkaar deze takjes te buigen in de richting die ik wil. Daarom steken ze aan de onderzijde te veel uit en dat is weer niet wat ik op de foto’s terug zie. Ook kan ik de blaadjes geen richting geven. Dit is weer nodig om het voertuig snelheid te geven.

Nummer 2 Alles zelf maken. Eigenlijk de mooiste optie omdat deze volledig controleerbaar is maar. Er liggen hier 5 takjes op de foto wat ongeveer voor even veel avonden modelbouwgenot staat. Er zitten ongeveer 400 blaadjes verwerkt in de takjes en ik vind het nog redelijk matig bedekt. Ook kwam ik van de week achter dat ik voor deze eikenboom takken de verkeerde blaadjes heb gebuikt. Dit zijn White Oak blaadjes van Hudson & Allen welke ik de mooiste papier gesneden vind maar het blijkt dat ik de Black Oak setjes nodig heb voor de eiken die je hier in Nederland ziet. Ik heb toch maar tien sets besteld maar het gevoel dat dit nog niet genoeg zal zijn.

Nummer 3 Getste blaadjes van bijvoorbeeld Eduard zijn erg mooi maar de takken zijn erg lelijk. Het idee van Roger om een combinatie te maken van ets bladen en eigen gemaakte takken staat op de laatste foto. Het gaat hier om een kastanje tak welke ook duidelijk te zijn op foto’s.

Dan moet ik nog uit zien te vogelen wat voor takken er ook gebruikt worden. Deze hebben vrij kleine blaadjes en zien er niet uit als eik of linden boom takken.
Ook wil ik de komende weken nog een aantal verse takken regelen om te kijken wat er gebuurt naarmate de tijd verstrijkt. De foto met de Sd.Kfz.251 bedekt met onder andere kastanje takken laat zien dat de bladeren nog redelijk op spanning staan terwijl een ander foto van een gelijksoortig voertuig slappe bladeren laat zien.

Hoe dan wederom genoeg te doen.

Tot een volgende keer

Marcel 😀

Re: Bad suprise! Update 26-04-2014 Sd.Kfz.251/21

Hi Marcel,

Een simpele opmerking van een simpele ziel: zou het niet schelen als je die takken naar achteren zou steken, dus met de meeste bladeren aan de achterzijde? Het lijkt nu dat je takken verticaal in de draden steken, maar na enige vaart zullen de bladerrijke uiteinden met hun weerstand de takken meer horizontaal duwen, en heb je wat vlechtwerk nodig om de (zij)takjes te binden. Druk je het en passant meer op de wand.

der E

Terug
Bovenaan