Re: Huisje boompje beestje Update 27-07-2013 Sd.Kfz.251/21
Bij deze weer een snelle update. Nu weer grotere foto’s.
Zoals vermeld was de AFV Sd.Kfz.251 voorzien van haarlak tussen de lagen verf. Ik had verwacht dat dit op niets zou uitlopen en dat het kras effect erg oncontroleerbaar zou zijn. Dit bleek alles mee te vallen. Wat alleen opviel is dat de rode tussen laag bijna niet zicht baar is. De krassen gingen bijna direct door naar de grijs bruine verflaag. Echter als je heel voorzichtig bent werkt het prima en geeft het in mijn ogen een zeer realisies beeld. Uiteraard ben ik veel te snel bezig geweest en zitten er een paar beste fouten bij. Ook is het voertuig veel te ver beschadigd maar je moet het toch testen.

Ook zitten er filters op de romp van dit voertuig. Bruin, 5 lagen en blauw, 4 lagen heb ik geprobeerd. Echt een wauw gevoel heb ik hier nog niet bij gekregen. Misschien dat ik het niet helemaal goed heb gedaan. Trouwens, het pantser schild om de Drilling heeft geen filters.
De Plaskitt methode is op de Dragon 251 te zien. Zoals al geschreven erg licht geel maar niet echt lelijk. Dit is Radome Tan van Valjeo met daarover een wash van Tamiya Clear Yellow met daarover een wash van Burnt Umber Olie verf. Toch ziet Plaskitt zijn model er beter uit in de basis kleur. Misschien is zijn wash anders dan de mijne. Voor de beschadigingen is de spons techniek gebruikt. Ook veel te veel maar het heeft wel wat.
Op de romp zitten meerdere combinaties van filters en krassen. De filters doen me niet zo veel dus ik neig weer naar een bruin achtige wach, pin wach en het oude vertrouwde Dry-Brushen om het geheel weer op te lichten. Ook heb ik de DVD van Adam Wilder eens goed bekeken over de Modulatie techniek. Dit vind ik dus echt helemaal niets. Natuurlijk voor platte schilderijen is dit een goede techniek maar voor 3D Modellen niet. Zal ik dus niet gaan gebruiken.
Hier verschillende technieken door elkaar.
Met gekleurde potloden langwerpige krassen maken gaat prima. Als ik dit rustig en pressies doe ziet het er redelijk uit.
Met diezelfde potloden ander vormige butsjes maken is niet de juiste keuze.
Ook met penseel krassen en beschadigingen maken heb ik geprobeerd. Daar moet ik nog veel op oefenen en dat valt niet mee. De juiste verf verhouding is lastig en de juiste combinatie tussen licht geel, primer rood en staal is nog niet zo simpel.
Ook het maken van foto's blijkt niet echt mijn ding te zijn.
😳
Als ik het hoofd model nog niet had gespoten was ik zeker voor de haarlak methode gegaan. Voor de toekomst zal dit ook de keuze worden. Echter het model zit al in de kleuren dus ik zal het met de verf techniek moeten doen. Zo af en toe zal ik ook een sponsje pakken maar dat zal niet vaak geburen.
Tot de volgende keer.
Gegroet
Marcel
😀