Nasty suprise! Update 16-03-2017 Klaar

Ongeloofelijk! Wat een diorama!

Je zou er zo naar binnen lopen (als ik dan 35x kleiner ben dan nu)!

Petje af! Zeer natuurgetrouw allemaal! Ik kijk uit naar de volgende update!

Marcel,

Super. Kleuren van de begroeing vind ik goed gekozen. De gevel en het dak zien er erg realistisch uit, alsmede de straat en stoep. Dat doorkijkje in de kamer is uiterst sfeervol en prachtig aangekleed. Goed dat je dit doorkijkje in de zijgevel heb gemaakt; zodat er straks geen Sherman voor staat!

Tot Overloons

Alex

p.s. Is de rust alweer weergekeerd bij jouw thuis, na het feest gisteravond?

Update 251/21 23-04-2009

Bij deze maar eens een kleine update.

Foto101.jpg

Het werk gaat de laatste tijd erg traag. Het stukje geschut welke ik nu aan het bouwen ben is een van de moeilijkste en daardoor heb ik niet elke keer even veel zin. 😳
Het grote probleem zit in het fijt dat de Dragon basis in minimaal detail niet overeenkomt met de tekeningen van Doyle. Dit is zo minimaal waardoor ik er pas achter kwam in een ver gevorderd stadium. Aangezien dit alweer de tweede versie is heb ik met pijn in mijn hart besloten door te gaan met wat ik heb. 🙁

Zo op zich lijkt het niet bijzonder dus wat is er allemaal aan gedaan, wat moet er nog gebeuren en wat zijn de problemen.

Gedaan is.
Het maken van nieuwe lopen met de juiste dikte.
Het maken van de vlamdempers, moeten nog een paar details op.
Het op de juist manier plaatsten van de lopen in het geschut zodat alledrie juist uitgelijnd staan. Hier ging het bij de eerste versie fout.
Het aanpassen van de hoogte.
Een afvuurstang opnieuw maken volgens de Doyle tekeningen.
Een juiste stang maken tussen het stoeltje en het geschut.
Nieuwe deksels voor de munitie kisten volgens eigen ets.
Een figuur welke precies in het geschut past.
Een nieuw pantserschild volgens de Doyle tekening.

Wat moet er nog gebeuren.
Details op het pantserschild zoals lasnaden, klem op de voorzijde, vizier beschermbeugel en het plaatsten van de richtkijker welke uiteraard moet worden uitgelijnd met het geschut.
Munitie aanvoergoten moeten nog gesoldeerd worden en aangepast.
Hulzen afvoer systeem plus kappen daarover.
Munitie banden van de M.G.151 15mm patronen. Resin granaten + ets schakels.
Schutter voorzien van meer details en nieuw hoofd.
Enz. enz en enz.

De problemen zijn de positie van de hulzen afvoer goten t.o.v. het geschut. Deze krijg ik niet goed zonder de boel te belazeren en dat vind ik niet fijn.

Het verf proces, voor de volgorde is ook een gedachte breker. De 15mm mitrailleurs moeten zijdeglans zwart en het gehele afuit in pantser geel. Het mooiste zou zijn als de mitrailleurs apart gespoten kunnen worden en het afuit ook. Maar op die manier houd ik wel erg veel losse onderdelen over.

Hoe dan ook nog een hoop werk en de hoop dat het voertuig dit jaar nog zou afkomen vervliegt. 😕

Veel kijkplezier en ik hoor wel wat er anders zou moeten.

Groet

Marcel 😀

De Sd.Kfz.251/21 Ausf.D totaal

Foto102.jpg

Foto103.jpg

Foto104.jpg

Foto105.jpg

Het geschut met schutter. Deze krijgt nog een ander hoofd.

Foto106.jpg

Foto107.jpg

Foto108.jpg

Foto109.jpg

En nog eentje met pantserschild

Foto110.jpg

Hoi Marcel,

Geweldig! Inspirerend eveneens voor de 251/21 die hier ligt te wachten, maar tegelijk ook ontmoedigend 😉

Voordeel van deze aanpassingen is dat je zo'n beetje een complete 251 van Dragon over gaat houden... Wat is die kist voor de drilling? Reservelopen?

Wellicht heb je deze foto al, maar er zijn wat aardige details te zien, waaronder een matte band op de lopen (hittebestendig, om ze te kunnen wisselen?) en andere zaken (die puntjes op de lopen?):

drilling.jpg

Zijn er al wat interior shots?

Eric

Die kisten Eric zijn munitie kisten voor de M.G.151 Munitie.
Vermoedelijk waren deze daar geplaatst om te dienen als bescherming tussen het schild en het pantser van de 251. Normaal gesproken hoorde daar de opstaande gepantserde rand te zitten maar er zal iets fout zijn gegaan bij de productie van dit soort voertuigen van de 107.Pz.BriG.
Er zijn twee verschillende op film gezet en beide hadden dezelfde modificatie.

Volgens het boek van Jentz en Doyle werden de eerste Drillings als soort update kit naar de eenheden gestuurd. Deze moesten ze dan zelf plaatsen. Dit verklaart ook de variatie in de vroege 251/21 modellen.

Hoe dan ook deze wordt volgens de tekeningen van Doyle en de info van de filmpjes gebouwd. Meer info is er niet.

En dan die reserve lopen. Ik geloof dat ik nu eindelijk een foto heb gevonden van een kist voor deze lopen maar hoe dit alles nu daad werkelijk in zijn werk ging is mij nog niet geheel duidelijk.

Als ik klaar ben met de bouw van het gehele voertuig zal ik uitgebreid gaan fotograferen incl. het interieur. Nu zijn het gewoon wat foto’s om te laten zien dat ik niet stil zit.

Trouwens mooie foto, bedankt.
Dit is trouwens de LW versie en die is dus in detail anders dan die in de 251 stond. Dit wisten ze bij Dragon en AFV ook niet.
De matte rand is gececkerd wat weer dient om meer grip te hebben om inderdaad de loop te kunnen los draaien. Of ze dit met een hittebestendige handschoen, een dikke poetslap of een special stuk gereedschap deden is mij niet bekend.
Op de flamdempers zitten drie uitstulpsels. Het langste pinnetje is een soort positionering en borg boutje. De twee vleugeltjes aan de zijkanten zijn om de flamdempers vast te borgen. Hier aan kan je ook goed zien of het om een 2cm of een 15mm geschut gaat.

En als laatste houd ik genoeg onderdelen over om 2 Dragon 251 te maken. Als ik klaar ben gaan deze in een grote doos in de verkoop.

Groet

Marcel 😀

Details, details en meer details

Bij deze weer een kleine update.

Het blijft traag gaan maar ik kom er wel.
De schutter heeft zijn juiste hoofd gekregen.
De handen en armen van de schutter zijn aangepast zodat deze beter past.
Lasnaden op het kanonsschild.
Beschermbeugel voor het ringvizier.
Details op de vlamdempers.

Op dit moment ben ik bezig met de beugels voor de extra munitie kisten en aantal details voor het geschut.

Ook de opmerking van een goede vriend dat de positie van de schutter niet helemaal goed oogt houdt me bezig. Hij kan niet precies omschrijven wat er aan mankeert en ik zie het ook niet. 😕 Misschien dat iemand onder ons nog goeie tips heeft.

Hoe dan ook tot de volgende keer

Groet

Marcel 😀

505737.jpg

505741.jpg

505742.jpg

Marcel,

Iets zinnigs zou ik niet kunnen zeggen. Alleen dat het er verdomd goed uit ziet!

Zou me een spektakel zijn als in z'n geheel klaar is. Heb het in Overloon mogen aanschouwen. Werkelijk een meesterwerk.

Gr,
Jeroen

Strak werk, Marcel!

Het figuur oogt inderdaad nogal oncomfortabel, maar dat lijkt me logisch bij een dergelijk wapen en de bediening ervan?

enne.... graag wat meer close-upjes van het interieur- en detailwerk, alsjeblieft?

Holy sh#t 😱 Super. Echt heel mooi. Vwb die schutter, het lijkt me dat wat ik ervan kan zien, de arm/schouder verbinding misschien anatomisch niet helemáál top is. Iets te breed ofzo, is moeilijk te zeggen, misschien als je een foto van het figuur alleen kunt laten zien.

Ik vindt het figuur top, als er al iets mee is dan is het dat hij zwaar fysieke arbeid uitstraalt, wat me logisch lijkt bij zo'n op hol geslagen gehaktmolen, ik denk dat de dynamiek juist heel goed getroffen is.
Niet alleen het bedienen maar ook jezelf staande houden in zo'n 251 valt niet mee weet ik sinds ik een rondje ben meegetuft met Rob in Poteau.

Hoe goed mensen het ook bedoelen, maar het gaat om de actie van het figuur met het wapen, in deze setting kun je die niet los zien van elkaar, en dat is perfect getroffen denk ik.

Groeten Rick

Rick van Sinderen zei:
Hoe goed mensen het ook bedoelen, maar het gaat om de actie van het figuur met het wapen, in deze setting kun je die niet los zien van elkaar, en dat is perfect getroffen denk ik.
Sluit ik me volkomen bij aan.
Het figuur klopt voor mij helemaal. Hij zit op een onhandig zadeltje, drie 20mm gevaarte in bedwang te houden. Niet het meeste fijne baantje wat er is.

En ´iets´ zien aan een figuur/voertuig/diorama maar niet kunnen 'wat' het dan is, zegt wat mij betreft vaak genoeg. "Ik mis iets, maar ik weet niet wat". Lekker nuttige informatie vind ik dan.

Groet, MartinD

Bedank voor de complimenten. Het begint een aardig voertuig te worden.

De schutter van de Drilling zal ondanks dat het voertuig volledig bedolven zal worden onder takkenbossen een van de centrale figuren worden op de diorama. Daarom vind ik het echt mega belangrijk dat deze goed is. Als dit niet het geval zal zijn is het altijd een reactie in de trend van mooi maar wat zit die schutter raar. 🙁 Ik verbouw dit figuur liever 10 keer zodat er niemand meer aan twijfelt dan dat ik nu zeg het is wel goed zo.

Het is inderdaad waar dat het niet makkelijk zal zijn om je staande te houden als je in een 251 staat die met 60km over een klinkerstraat dendert. Van die zware 15mm mitrailleurs zal je geen last hebben want die zijn voor meer dan 100% gebufferd.
Ik heb trouwens een vermoeden dat buiten de ellende en risico’s van een oorlog dit wel een positie was waar je een enorme kik kon krijgen. De enorme power die je in je handen hebt is echt zwaar indrukwekkend en je ziet in real time wat je aan puin schiet met dit geschut. Ik denk dat het te vergelijken is met piloten in de Typhoon. Afgrijselijk gevaarlijk maar het gaf deze jonge mannen een enorme kik om hun beroep uit te oefenen hoe afgrijselijk dit ook was. 8)

Hoe dan ook vanmiddag weer even met dezelfde vriend gesproken en hij was er door weer een ander vriend, die als kledingmaker in de professionele kleding branche werkt achter gekomen dat de romp te klein oogt. Of wel de benen maar vooral de armen lijken te lang.
Nu zal ik mijn eigen armen eens gaan opmeten en vergelijken met het figuur.

Ik zit ook te denken om de schouders te versmallen waardoor het figuur wat smaller gaat lijken.

Zo gauw ik resultaat heb zal ik het weer plaatsen hier op de site.

Interieur foto’s zal ik maken vlak voor dat ik het geheel ga schilderen.

Tot de volgende keer

Groet

Marcel 😀

Meet Heinz

Hier een paar foto’s van Heinz.

Zijn schouders zijn iets smaller gemaakt en ik heb zijn gehele lichaam opgemeten en vergeleken met mijn eigen lichaam. Waarschijnlijk ben ik zelf niet helemaal correct maar Heinz en ik hebben dezelfde verhoudingen alleen is Heinz 10 centimeter korter. 😉

Groet

Marcel 😀

Meet Heinz.

01voor.jpg

02achter.jpg

03links.jpg

04rechts.jpg

05-1.jpg

06-1.jpg

07-1.jpg

08-1.jpg

09-1.jpg

Hey Marcel,

even een kleine opmerking over Heinzjen. Dat hij vreemt oogt ligt in mijn beleving aan de zit/sta houding. Zoals nu afgebeeld staat hij en is de zitting t.o.v. zijn zitvlak de oncomfortabele factor. (hoewel zeer waarschijnlijk zeer realistisch) Als je hem meer laat zitten zal je de hoek van de bovenbenen en de hoek van de onderbenen iets moeten wijzigen.
Ook het zitvlak moet dan iets naar achter geduwd worden. Het opvangen van schokken doe je nu eenmaal in de benen. Ik zou hier voor gaan je krijgt dan toch meer een dynamisch geheel.

Willem

Niels Donkers zei:
Ziet er erg goed uit zeg!!
Ik vraag me wel af of nou de achterzijde van die sd. kfz. 251 van metaal oid. is? Of heb je dat gewoon zo geverfd?

Bijna het hele model is van metaal, behalve de bandjes dan. 😉
Als je goed kijkt zie je soldeer op de hoeken zitten. (Je moet wel heel goed kijken wat Marcel houdt niet van rommel.)

groeten Maarten

Tja die houding van Heinz.

Waarom staat/zit hij zoals het is. Heinz heeft een lengte van 1,80 en hij probeert met zijn geschut zo laag mogelijk te schieten. Dit is de reden dat hij redelijk recht op zijn benen staat. Er zit wel een kleine knik in de knieën maar die is inderdaad minimaal. Des te meer kromming in de bennen des te meer het geschut weer omhoog gaat staan en dat wil ik zeker niet. Waar jij me op wijst Willem is waar ik ook al op gekomen was is dat het zadel ten opzichte van zijn achterwerk niet goed is. Echter zijn kont is goed want ik wil er geen Surinaamse negerin van maken. Waar ik nu aan zit te denken is het zadel dieper in het figuur te plaatsen. Kijken of dat werkt.

En ja Niels Maarten heeft gelijk. Dit is geen AFV model met Aber ets sets maar een Aber model met onderdelen van AFV. 😉

Tot de volgende keer

Marcel 😀

Een van de redenen dat het figuurtje er wat vreemd uitziet is denk ik het ontbreken van een riem. Daardoor zijn de proporties een beetje vreemd.
Misschien schat ik het verkeerd in, maar het lijkt alsof het jasje te kort is. Ook dat werkt niet positief op de totale proporties.

De zak op z'n linker been is voor mijn gevoel te groot en zit (mede daardoor) ook te hoog, net als de gewone broekzakken.

Kijk anders eens naar de box-art van Dragon kit 6025 (Battle of the Hedgerows). Misschien een rare verwijzing maar ik kan zo gauw niks beters vinden.

Succes

Ik denk dat je gelijk hebt met dat korte jasje en het ontbreken van de riem Niels.

Ik ben nog steeds lerende qua figuren en dat zal ook nog wel een tijdje zo blijven. Daarom gebruik ik dit forum ook om van alles en nog wat te leren.

Jou idee om een box art te gebruiken was al in mij op gekomen. Om de proporties juist te krijgen heb ik dus ook niets zelf bedacht maar gewoon het setje van Dragon genomen. Alle maten lengte, dikte posities heb ik gewoon 1:1 over geschaald van de Dragon figuren uit de set. 6191 Achtung-Jabo! Ook heb ik zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de bestaande onderdelen. Deze truck wil ik gaan toepassen voor bijna al mijn figuren.
Juist deze uniform combinatie vond ik erg aantrekkelijk. Mooi kort jasje en wijde plofbroek in groen.

De andere schnitzel die ik wil gaan bouwen wordt er een in een WH uniform met een gecamoufleerde jas. Deze zal schietend met een MP-40 achter Heinz over de rand van de 251 hangen. Ook een mooie uitdaging. 😉

Wederom bedankt

Groet

Marcel 😀

Wat een prachtig voertuig Marcel. Erg strak gebouwd, oog voor het kleinste detail... zullen wel wat uurtjes inzitten gok ik 😉

Heinz op het loopwiel vind ik een beetje luguber, zo zonder handjes en schreeuwend, je bent een rund als je met munitie stunt... maar knap gedaan 😉

Groet,
Bouke

Voor het totaal gevoel heb ik gisteren even alle items op de diorama neergezet om een totaal gevoel te krijgen en dit is het resultaat. Heel misschien als ik er echt zin in heb komt er nog ergens een Thriumpf motorfiets te staan. Hoe dan ook op de figuren na zijn dit de hoofd componenten.

25IMG_5783.jpg

Het onderwerp van veel vrije tijd.

25IMG_5769.jpg

Mooi sweer kiekje.

25IMG_5768.jpg

25IMG_5771.jpg

25IMG_5765.jpg

25IMG_5775.jpg

Hoe zo, krap? 😉

25IMG_5777.jpg

Hier een glimp van het zadel waar Heinz nu meer op zit. Ik zal binnenkort hem nog even privé op de foto zetten.

Tot de volgende keer

Marcel 😀

Wat is deze mooi!!!
De straat is een mooi voorbeeld van wat ik wil gaan doen met mijn M3A1.
De fietsen lijken wel verkleinde versies van echte!
Ik heb een klein puntje en dat is de rugleuning van de bank. Op de foto lijkt deze erg veel naar achteren te staan en ik denk zelf dat deze rechter zou moeten.
Dit is een beetje de hoek die ik bedoel;
gietijzerenbankonderstel.jpg

Ja maar dit is een heel ander bankje Ron 😉

Zie hier het voorbeeld uit het openluchtmuseum te Arnhem. Waarschijnlijk waren de bankjes die in Overloon en Sint Anthonis gemaakt door een locale smid en in details misschien ietsepietsie anders maar veel zal het niet gescheeld hebben.

Ik hoor het wel weer.

Groet

Marcel 😀

IMG_5065.jpg

IMG_5066.jpg

IMG_5067.jpg

Ohh...ok.

Ik heb je draadje nog 's nagekeken, maar ik zie nergens hoe je de straat gemaakt hebt.
Kun je daar wat meer over vertellen/laten zien?

Re: Huisje boompje beestje Update 03-10-2009 Sd.Kfz.251/21

Zo het heeft even geduurd maar dan heb je ook wel wat. Vooral het nadenken over hoe,wat en waar koste veel moeite en zie hier het resultaat.

Het Drilling geschut is eindelijk zo goed als klaar en nu kan de focus terug naar de Sd.Kfz.251. 😀

Zoals al eerder vermeld, hij is niet perfect maar als ik dat had willen bereiken had ik het geheel zelf moeten bouwen. Ik kan niet anders zeggen dat dit het moeilijkste werkje is wat ik tot nu toe gebouwd heb en dan is het nog niet eens voorzien van een kleurtje. Juist dat verven zorgde voor veel nadenk werk en ik hoop dat het opgestelde volgorde lijstje gaat werken. 😕:

08Achter.jpg

Achteraanzicht van het complete geschut.

07Kaallinks.jpg

06Kaalachter.jpg

05Kaalachter.jpg

04Kaallinks.jpg

Het geschut zonder schild zodat er wat te zien is. De munitie banden en toe en afvoer goten waren afgrijselijk om te maken.

02Schild2.jpg

01Schild1.jpg

Het schild van kunststof. Liever had ik het uit koperplaat gemaakt maar dit was makelijker.

Tot de volgende keer

Marcel 😀

Re:

Wat een ongelofelijk mooi en gedetailleerd werk! 😱
Heb je de patronen zelf gegoten of heb je een patronenband uit elkaar gesneden en weer verlijmd?

Nu kom je er natuurlijk niet onderuit om mondingsvlammen en rook te maken, hè....
Rondvliegende hulzen niet vergeten! 😉

Maar even serieus; om nog even op een eerdere vraag terug te komen....
Ron van Wiggen zei:
Ik heb je draadje nog 's nagekeken, maar ik zie nergens hoe je de straat gemaakt hebt.
Kun je daar wat meer over vertellen/laten zien?

Re: Huisje boompje beestje Update 24-07-2010 Sd.Kfz.251/21

Prachtig werk, Marcel. De munitiebanden zien er erg overtuigend uit, veel overtuigender dan wat je in de Dragon en AFV-kits krijgt.

Hoi Marcel,

Ik vind het altijd boeiend om naar jou verfijnde werk te kijken!Het enigste waar ik nog een beetje moeite mee heb is het figuurtje.Deze komt ten opzichte van de rest van je strakke werk net iets te kort!Mischien kun je hem een beetje bewerken met magic-sculp en zo wat meer plooien en naden er in maken zodat hij iets meer detail krijgt.
Succes verder!

Groet/Roger

Marcel,

meneer "Heinz" is qua houding zeer geslaagd, je hebt echt het gevoel van iemand die zich schrap zet weten te pakken.

Willem

Ik blijf dit project met verbazing volgen. Hoe wordt het resterende straatbeeld mbt actie? Komen er nog geallieerde soldaten bij? En wordt er geschoten vanuit de 251? Kan weer niet wachten tot de volgende update.

Patroonbanden – Leren sculpten – Straatje maken.

Wederom bedankt voor de reactie allen. Het project gaat traag, heel traag. Het liefst zou ik het gisteren af hebben maar zo werkt dat bij mij thuis niet. 😕

In het verleden is wel eens verbaasd gereageerd dat ik op het bedrijf waar ik werk gewoon kan internetten met toestemming van mijn baas. Daar staat tegenover dat nu ik bij een klant zit met genoeg werk, er standaard werk weken worden gemaakt van ongeveer 50 uur en dat is exclusief de 12 uur reistijd. Natuurlijk zit ik lekker achter de computer te tekenen maar het heeft wel als resultaat dat ik in de avonden niet zoveel puf meer heb. Zeker bij een moeilijke klus als de Drilling. 🙁

Maar toch in de weekenden heb ik af en toe energie om het een en ander proberen te maken en na veel keren dat het niet lukt, gaat het dan uiteindelijk toch wel. En niet te vergeten het werk voor het nieuwe boek gaat ook gewoon door en kost veel tijd. 😉

De patroonbanden.

De basis gedachte hiervoor was om ze op een zelfde soort manier te maken als die .50 BMG patroonbanden uit de USA. Ets schakels en gedraaide messing patronen. De schakels werden getekend en uiteindelijk geëtst. De eerste keer was het resultaat niet goed en de tweede keer leek beter.
Het draaien van de patronen ging niet lukken omdat dit toch wel iets te klein was voor mijn contacten. Toen werd het besluit genomen om een gedraaide 20mm patroon van Dragon om te toveren tot een 15mm patroon. Deze werd op zijn buurt naar Jan gestuurd en hij zorgde er weer voor dat ik een paar honderd kopieën ontving.
Met de ets schakels in huis en de patronen was de tijd gekomen om de combinatie te maken en dat was kort gezegd hopeloos. Het kan niet anders gezegd worden maar de schakels waren slecht. Te dik om rond te buigen en de haken en pennen te kwetsbaar.
Door dit soort gefriemel raakt bij mij de lol van de modelbouwhobby wel een beetje weg en na een tijdje nadenken had ik nog maar twee opties.

Optie 1 De ets verbeteren en opnieuw schakels laten etsen. Het grote voordeel van het schakel patroon combinatie is dat het als een soort mini ketting een hele natuurlijke val heeft. Nadeel is dat de kans erg groot zou zijn dat de mini etsjes weer niet zouden werken omdat ik tegen het maximale zit qua minimaal etsen. Ook zou dit weer een tijd duren omdat etsen alleen per A4 formaat gaat en ik deze schakels niet kon combineren met het ANWB palen project vanwege de dikte.

Optie 2 De kralen optie. Deze keuze heeft nooit mijn voorkeur gehad maar zat altijd wel in mijn achterhoofd. In dit geval wordt in elk patroontje, op de zelfde plek een gaatje geboord. Als dit gedaan is word een koper draadje door de gaatjes gestoken. Als laatste gaat een stripje loodfolie over heen als zijnde schakels. Voor het boren en het op maat vast lijmen worden maat malletjes gebruikt zodat alles er uniform uit komt te zien.
Wat jullie hier zien op de foto’s is de laatste optie.

De kledingmaker

Dan de opmerking van Roger. Ook hier kan ik niet anders zeggen dat je gelijk hebt maar ik weet niet precies waar het hem in zit. De plooien in de broek heb ik gemaakt door te kijken naar mijn eigen broek terwijl ik in gelijksoortige houding zat op de fiets. Zou je misschien iets exacter kunnen aangeven wat er volgens jou anders zou moeten want qua figuren moet ik nog een hoop leren.

En voor Bas, ja er komen veel meer figuren bij.
Even een opsomming.

In de Sd.Kfz.251/21 komen er 4. Chauffeur, commandant, schutter Heinz en de Lader die met een MP40 mee zal schieten.
Voor de Britten krijgen we ongeveer 10 tankers in variabele schrik houdingen, een aantal Infanteristen rondom de tanks en een wegrenende Infanterist met een Brengun op de straat voor de halfrups.
Dan komen er ook nog burgers. Kinderen, een stuk of drie, een weg renende boeren knecht in overal met klompen, mannen met typische Nederlandse kleding en een aantal vrouwen.
Op de Duitsers na zullen bijna l deze figuren gestrest zijn waar bij je een golfbeweging krijgt in reacties.
Op de achterste Sherman zullen al gesneuvelde liggen en soldaten naar hun wapens grijpen terwijl op de voorste Sherman bijna alleen maar verbazing en schrik reacties zullen zijn en figuren die net getroffen worden. Tussen het huis en de tanks zullen een aantal burgers staan die nog niets in de gaten hebben.

Zoals je ziet heel veel werk want totaal zullen het er zo rond de twintig worden. Daarbij moet je ook mee nemen dat de meeste figuren zwaar verbouwd moeten worden en uiteindelijk de goedkeuren moeten krijgen van hen hier op het forum want zo zal ik beter en beter leren te sculpten.
Ook het schilderen van deze mini mensjes zal ook niet mee vallen.

Al met al nog een hele klus maar dat wisten jullie al en o ja, ik wil er ook graag nog een Triumpf Motorfiets bij hebben maar dat is een eitje ten opzicht van het voorgaande. 😳

En dan als laatste een stap voor stap straatje maken.

Een straatje maken.

Eigenlijk is het niet zo moeilijk het duurt alleen even. Het zou ook best op andere manieren kunnen maar ik vind de ontwikkelde methode de meest aangename. Er bestaat een grote kans dat ik voor een stuk klinkerstraat in 1/16 de plamuur graveer techniek ga gebruiken maar dat zie ik dan wel.

Stap 1. Ik maak mijn basis van de diorama meestal van MDF. Dit doe ik om drie redenen. Het trekt niet krom met de tijd, het is strak te schilderen en je creëert een stabiele basis voor wat je wilt maken.
Stap 3. Op de plek waar de straat komt maak ik in het MDF bakje een passend stuk MDF welke ik op de juiste maten van de straat maak.
Stap 4. Op de plek waar de straat komt voorzie ik het MDF van een laag kunststof. Vroeger lijmde ik dit met twee componenten lijm maar die raad ik ten sterkste af. Gewoon 3mm dik plastik kopen, op maat maken, gaten boren, verzinking in maken, kleinere gaten boren in de MDF ondergrond en vast lijmen en parkeren. Dit laat echt nooit meer los.
Stap 5. Met veel dunner kunststof maak je nu het profiel van de weg. Zo moet er een bolling in de weg zitten die in het midden op zijn hoogst is. De goten lopen ook licht schuin. Zorg er wel voor dat de top laag bestaat uit een plaat kunststof van ongeveer 1 tot 1,5 mm dik.
Stap 6. Er bestaan verschillende straatstenen die je niet moet verwarren met huis stenen. Je kijkt welke voor jou straat gewenst zijn en verkleint de maten maal 35. Heel waarschijnlijk kom je bij een gewone klinker dan uit op ongeveer 2 mm breed bij ?. Sorry, die maat heb ik niet meer in mijn hoofd zitten. Nu bestaan er verschillende merken die plastik strips verkopen maar voor de standaard stenen gebruik ik altijd de 2x2 strip van het RC merk Robbe. Deze heeft als enige afgeronde zijkanten wat een mooi effect geeft. Kleiner hebben ze niet dus als je bijvoorbeeld Waaltjes wilt nabootsen zal je toch naar de ander merken moeten gaan.
Met een hakmes/Chopper hak je honderden steentjes op maat. Check echter regelmatig of ze nog op maat zijn wat die apparaatjes verlopen wel eens.
Stap 7. Als eerste maak je de goot. Dit zijn stenen die in de lengte richting liggen van de straat. Meestal een rij of 7 breed. Dit is redelijk simpel een geeft een mooie training voor de rest.
METEN EN NOG EENS METEN is de oplossing voor een mooie straat als je dit niet heel regelmatig doet verloopt je patroon en ziet het er niet uit. Zorg dat de maat van de stenen constant is. Er mag er best eentje schuin liggen maar wel binnen de maat. Meestal plaats je de eerste en de laatste steen als eerst en vul je daarna de rest op. De moeilijke stenen die afgeschuind moeten worden laatje voor wat het is en doe je als laatste.
Als je de eerste en de laatste steen hebt geplaatst kan met een liniaal de overige stenen recht duwen terwijl de lijm nog zacht is.
Stap 8.Trek over de breedte richting van de straat een aantal lijnen. Deze zullen je helpen in lijn te blijven.
Stap 9. Neem een van de lijnen en leg bij de goot je eerste twee stenen in V vorm. Hier mee ga je door tot aan de ander kant van de straat. Met een platte winkelhaak zorg je er voor dat de hoek tussen de goot en de voorzijde van je V haaks blijft. Na deze eerste rij volgt de volgende en ga je zo door tot je klaar bent. Op den duur kom je op plekken waar je de blokhaak niet meer kunt gebruiken maar als het goed is heb je dan al het grootste gedeelte voorzien met klinkers en is het een kwestie van rustig doorgaan en regelmatig meten.
Stap 10. Nu ga je alle hoekjes opvullen met steentjes die je per stuk moet maken en is uiteindelijk je straatje klaar.

Uiteraard kan je ook tramrails, putten en putdeksels toevoegen maar dat is aan de bouwer. Het schilderen is een verhaal apart en het licht aan de bouwer hoe ver je hier mee wilt gaan. Ga je voor een artistieke look of voor een realistische. Dat is allemaal aan jou.

Lijmen doe ik met een combinatie van gewonen hobby lijm in een dergelijk flesje met een injectie naald en de oude vertrouwde lekker goedkope Bison Kit verdunner/ontvetter.

Verder natuurlijk goed naar het echte werk kijken. Maatlintje en kladblokje mee en je leert enorm veel.

Natuurlijk is dit erg veel werk en kan je veel sneller een stukje klinker straat kopen bij een van die fijne Nederlandse handelaren dit al voor je gemaakt hebben.

Succes er mee en ik zie het resultaat wel.

Groet

Marcel 😀

Hoi Marcel,

De plooien die je gemaakt hebt zitten wel op de goede plaats maar het zit hem volgens mij meer in de 'strakheid'! Je hebt nu tamiyaputty gebruikt die als eigenschap heeft dat deze na gebruik wat inzakt.Ik denk dat je zal zien wat ik bedoel als je de broek in een primer schildert.dan zie nl je de oneffenheden.Het voordeel van magic-sculp is dat je het mooier glad kunt krijgen en ook de naden mooi met een naald kunt maken.Ik ben ook geen meester in het sculpten maar ik denk dat wanneer je het een keer probeert dat je het zo onder de knie hebt(zeker met jou kwaliteiten 😉 )

Succes verder met dit zeer fraaie project.

Groeten,

Roger

Kijk daar heb ik wat aan Roger. Ik had je reactie al eerder gezien en heb een dag zitten bedenken hoe en wat. De broek was echter gemaakt met van die groene stijve twee componenten putty en ik had met Mr Surfacer geprobeerd het geheel wat gladder te krijgen. 😕

Wat je hier ziet is weer typisch een geval van verkeerde Hollandse zuinigheid. Ik heb ooit op advies van een bekende figurenbouwer Duro en van die groene putty gekocht en dat zet je toch niet zomaar opzij. In mijn voorraad rek hangt gewoon een nieuwe set magic-sculp maar die Hollandse zuinigheid zorgde er voor dat ik dacht laat die nog maar even hangen voor de toekomst. 😳

Het is ook elke keer weer niets verbergend als je de foto’s bekijkt die je met de macro stand hebt gemaakt. Zo zag ik nu ook dat het ringvizier voor geen meter zit en opnieuw geplaatst moet worden. 😳

Hoe dan ook bedankt voor je duidelijke tip. 😀

Groet

Marcel 😀

Hoi Marcel 😀
kep vandaag jouw "verslagje" eens gelezen en bekeken.... Fantastisch !
Heb al wel eens één en ander element in 't echie gezien, maar het hier
kunnen volgen van het groeiproces (ook van jezelf ja 😉 ) is inspirerend :idea: .

Het lezen over het moeilijk te vinden "probleem" met de schutter Heinzelchen deed me denken
aan een artikel over het basisontwerp van de duitse uniformen. Met name dat er rekening
was gehouden met hoe de soldaat zou óverkomen naar de vijand, of het publiek.
Hugo Boss had daar ideeën over, waar je als uniformsculpter wel rekening mee zou
kunnen houden. Hier een artikeltje over het uniform design :
http://www.lostbattalions.com/german33-45/ww2blusefit/fit33-45.html
Misschien heb jij (en anderen) er iets aan.

Ga lekker door en succes :!:
Vrolijke groet 😀
Peter

Een meesterwerk tot dusver Marcel, ondanks dat je nog nauwelijks je verfkunsten hebt laten zien. De details in het huisje zijn super en wat je nu laat zien is helemaal af.
Ik zou er alles aan doen de figuren naar een iets hoger niveau te tillen en inderdaad te proberen wat Roger aangeeft. Als je dat lukt is echt alles van een ontzettend hoog niveau geworden.
Ben ook zeer benieuwd naar het schilderwerk en het verweren van de voertuigen.
Succes verder.

groeten John.

Bedankt voor het linkje Peter. Erg leuk om te lezen en het verklaart de vreemde verhoudingen van het uniform van Heinz. En nu maar hopen voor het kleding merk dat de extreem rechtse er achter komen, want dan lopen in de toekomst al die kalle koppen in Hugo Boss pakken. 😉

Die figuren is inderdaad een grote uidaging en alleen al voor het schilderproces wil ik een aantal standaard figuren gaan schilderen om de nieuwe technieken te leren. Er zijn tegenwoordig erg veel mogelijkheden waar je uit kunt kiezen. Bijvoorbeeld.
Voor huidskleuren heb je, De oude vertrouwde olieverf techniek zoals Roger met succes gebruikt. De techniek die ik tot nu toe gebruikt heb is ooit geleerd van Ton v. R. maar dit is niet goed genoeg in mijn ogen. Ik vind de figuren van David Parker qua huidskleur enorm mooi. Lekker bleek net zoals ik er zelf uit zie als ik erg moe ben. Hij gebruikt de Life Color set en die heb ik dus ook gekocht. Ook onze grote Belgische figuren bouwer vind ik erg inspirerend en ook hij gebruikt net zoals David acryl verf. Dit heb ik nog nooit gedaan dus dat wordt nog een hele uitdaging.

Ook qua kleren wil ik nog veel leren maar ik twijfel altijd tussen twee kanten. Aan de ene kant heb je de bouwers die schilderen alsof ze een plat schilderij aan het schilderen zijn. Dit geeft veel waardering bij de modelgemeenschap maar vind ik eigenlijk niet zo mooi. Het liefst kijk ik in de spiegel of naar een goede kleurenfoto en probeer ik dit na te bootsen. Dan heb je natuurlijk nog te maken met schaduw, tijd van het jaar, het verbleken en verslijten van kleding en uitrusting.
Al met al heel veel en het zal zeker niet allemaal perfect worden maar zo gaat dat nu eenmaal. 😕

En dan nog voor John, De Sherman tanks krijgen alleen nog wat uitrusting maar niet meer verwering. De Sd.Kfz.251 wordt een verhaal apart.
Het onderstel was al een tijdje in dienst maar de geschutstoren was redelijk nieuw. Deze werden als update sets geleverd aan de eenheden. De onderhoudseenheden van de eenheid konden deze plaatsen in een standaard halfrups.
De modulatie techniek is niet helemaal mijn ding maar ik zal het geschut in andere tinten geel spuiten en ook de munitie kisten zullen verschillende tinten krijgen. Omdat dit geschut was afgeleid van een Luftwaffe versie lijkt me het ook leuk om 1 of 2 munitie kisten in luchtmacht kleuren te spuiten.
Wat betreft de schade en slijt sporen zal ik dit niet overdrijven. Dit vind ik nooit echt realistisch en als ik goed naar de Still’s kijk die ik nu van de originele film bezit is dat ook niet nodig. Lichte krassen over de zijkant, in en uitloop sporen op alle plekken waar de bemanning heeft gelopen. Een lichte laag droge modder in dezelfde kleuren als de Shermans aan de onderkant en tussen de wielen.
Voor het slijtage proces wil ik de Hairspray techniek proberen want dat is de juiste volgorde.

Hoe dan ook er is nog genoeg.

Tot de volgende keer allemaal

Marcel 😀

Tja Bas,

Eigenlijk had ik deze een paar jaar geleden al af willen hebben. Het gaat heel erg langzaam en hangt op de Sd.Kfz.251/21.
Deze is qua bouwen bijna klaar. Zo heb ik weken besteed aan het bouwen van vier 15 mm munitie kisten waarvan er drie zichtbaar zijn op het voertuig. Ook heb een kist gebouwd voor de reserve lopen. Voor alle kisten was pas de tweede versie acceptabel en liggen de eerste versies in de bak. Het ontbreken van informatie is het grootste probleem en mezelf er toe zetten dat het wel genoeg is was het moeilijkste. Ook heb ik het rechter voor spatbord verwijderd en een opstaande pantser rand gemaakt. Nog een paar kleine details en dan kan het verven eindelijk beginnen. Ook hier zit ik in dubio. Gebruik ik terpentine verf of acryl, pre-painten of haarlak techniek, ga ik over op de modulatie techniek. Ik weet het nog niet maar dat komt wel.

Het klinkt misschien raar maar het maken van de takkenbossen over het voertuig is iets waar ik het meeste zin in heb. Waarschijnlijk omdat dit de ware vorm zal geven welke totaal anders zal zijn als we tot nu toe hebben gezien in de modelwereld. Het zal echt een rijdende takkenbos worden zoals op de film beleden te zien is.

Ook moet ik nog bij een fijne medebouwer langs voor een hoog nodige update van mijn figuur schilder techniek. 😉

Pas als de halfrups af is ga ik beginnen met de figuren en daar zal ik zeker dit forum bij gebruiken. Jullie kritische opmerkingen ben ik erg gaan waarderen bij mijn projecten en zie ik als prima hulp bij het proces. 😀

Ook heeft mijn computer er een tijd uitgelegen dus een update plaatsen was niet mogelijk. Als de 251 qua bouwen af is zal ik nog een paar foto’s maken en plaatsen.

Ook heb ik het laatste jaar dankzij een malloot in Alphen aan de Rijn en Minister Opstelten erg weinig rust gehad door mijn functie binnen een andere vereniging wat ook weer van invloed is op mijn modelbouwtijd en motivatie. 😢

Hoe dan ook ik kom terug Bas maar je moet geduld hebben.

Groetjes

Marcel 😀

Helder verhaal, snap ook goed dat er veel tijd is gaan zitten in de noodzakelijke werkzaamheden binnen je vereniging, hoe vervelend ook. Anders maar eens bijkletsen in Veldhoven?

Gr.

Bas

Marcel, doe rustig aan, alles op zijn tijd. Maar als je weer eens een update post ben ik er erg benieuwd naar. Dit blijft een erg gaaf project.

Ik ben weer begonnen met de Sd.Kfz.251/21.

Het rechter voorspatbord licht er af en de rechter is omhoog gebogen door een kleine aanrijding. Op dit moment ben ik de kijkgleuf pantserplaten aan het vervangen met de platte late uitvoering.

Tevens ben ik bezig met het tekenen van de nummers, eenheidslogos, nummerborden en meer. Daar is ook waar deze vraag over gaat.

Wat denken jullie van de kleuren voor het eenheidsteken van de 25.Pz.Gren.Div. Ik kan hier niets over vinden en heb het gevoel dat het een geel logo is in een rode cirkel.
Dan het nummer. Zwart met witte randen denk ik maar ook hier kan ik het fout hebben.

Ik lees wel wat jullie gedachten zijn. Trouwens leuk om te zien dat het eenheidslogo scheef zit. Dus hier niet over zeuren als het model af is. 😉

En nu we toch bezig zijn even over de verf slijtage. In de laatste tijd zijn er een aantal kleuren fotos voorbij gekomen uit WOII waar op ik niet echt veel slijtage kon zien. Zelfs een buitgemaakte Citroen welke behoorlijk gedeukt was voor mij zo goed als vrij van verfslijtage. RARA hoe kan dat nou. 😕

http://life.time.com/history/after-d-day-unpublished-color-photos-from-normandy-summer-1944/?iid=lf%7Cmostpop#5

Tot snel

Marcel 😀

MARCEL ZWARTS zei:
... En nu we toch bezig zijn even over de verf slijtage. In de laatste tijd zijn er een aantal kleuren fotos voorbij gekomen uit WOII waar op ik niet echt veel slijtage kon zien. Zelfs een buitgemaakte Citroen welke behoorlijk gedeukt was voor mij zo goed als vrij van verfslijtage. ...

Marcel,

Ik denk dat je hier een punt hebt, hoe mooi chipping ook op een model kan zijn, ik denk dat dit in realiteit weinig voorkwam. Op foto's zie je wel veel stof, regenstrepen en vuil maar afgesprongen verf ?!? Wel hier en daar slijtplekken waar het metaal doorkomt of de verf glanst maar dat is het dan ook.

In elk geval ik denkt dat velen blij zijn dat dit topic terug naar boven komt 😀 .

Vriendelijke groeten,

Gert

Terug
Bovenaan