Mittlere Panzerkampfwagen M3 Ausf. F

Een paar jaar geleden op de beurs in Goes stond er een handelaar in, die een bakje op z’n kraam had staan, zo’n stevig plastic laatje dat voor schroeven en zo gebruikt wordt, met daarin een stuk of 15 afgeprijsde pakjes originele X-Acto mesjes, allemaal nr. 11. Deze zijn véél beter dan de meeste merken die ik normaal hier in den lande kan vinden. Ik deed hem een bod voor alle pakjes in één koop, dat hij accepteerde. Hij deed me het bakje er dan ook nog bij cadeau.
 
Eerst heb ik het model grijs gespoten met grondverf, Vallejo uit een spuitbus. Normaal zou ik dit achterwege gelaten hebben, maar met het messing en het vele plastic plaat op dit model leek het me wel een goed idee. Daarna heb ik wit gespoten op de delen waar de kruisen moeten komen, en die dan afgeplakt met reepjes gele Tamiya-afplakband. Meten in beelden uit de film leverde op dat de kruisen ongeveer 14 mm groot moeten zijn, met benen van 6 mm, dus dat was makkelijk met plakband van die breedte.

F69F76A5-55AD-45BB-AC70-C3BED0166436.jpeg

Daarna heb ik alles Tamiya XF-63 German Grey gespoten, de tank, de wielen, en ook de rupsbanden:

A9190F5F-3BB5-4242-9709-DC7FE82824C3.jpeg

Dit laatste omdat m’n normale manier van schilderen van rubberen (rups)banden is om ze eerst donkergrijs te doen en dan een zwarte wash erover, dus als ik toch zo’n kleur in m’n airbrush heb …
 
Vandaag weer eens wat verdergegaan hiermee. Eerst met Tamiya Neutral Grey de vlakken opgevuld:

5E211034-7C46-42F9-94EA-DA046C3C9723.jpeg

Dat ging niet zo lekker, maar dat bleek uiteindelijk aan mezelf te liggen. Verf en verdunner in de airbrush, vinger op de spuitmond om ze te mengen … en dat lukte maar niet. Morrelen aan de luchttoevoer, alles eruit en opnieuw, niks leek écht te lukken. Op den duur had ik het middelgrijs er min of meer op zoals ik voor ogen had, en wilde toen nog wat spuiten met m’n andere airbrush. Daar kwam helemáál niks uit, dus nog meer morrelen, en toen pas ontdekte ik dat ik de luchtklep (in de slang net onder de airbrush) de hele tijd voornamelijk toe in plaats van open aan het draaien geweest was :nouja: Gooeeeed …

De volgende stap was een wash, oude Games Workshop Devlan Mud rechtstreeks uit een potje over het hele model:

0BADEE7D-B54A-4A4C-AB21-07F1BDC7DF8D.jpeg
 
En nu met twee lagen drybrushen, eerst Vallejo Dark Bluegrey gevolgd door een lichtere laag Intermediate Blue (dat veel meer grijs dan blauw is):

AE424D32-5816-47F3-9ECD-1C764404E3C9.jpeg

Ik heb ook het plakband voor de kruizen erafgehaald, maar moet die aan de zijkanten nog een beetje bijtippen omdat er verf ondergekropen is.
 
Hoi Jakko,

Model en kleur maken dit heel bijzonder. Hij lijkt nergens op, oftewel je bent iets unieks aan het maken.

Ik vind de verflaag strak en diepte geven. De drybrush draagt hier echt aan bij.

Groeten, Jan
 
Het lijkt inderdaad helemaal nergens op … O, wacht, zo bedoelde je dat niet? :) Ik heb wel het vermoeden dat er nog nooit iemand een model van deze tank gemaakt heeft — of zo ja, dan heb ik er in elk geval nooit foto’s van gezien.

Met de kleur op de tank ben ik verdergegaan met de rupsbanden. Eerst heb ik de geleidenokken gespoten, met Tamiya NATO Brown. Achteraf gezien was het niet zo’n goede beslissing om de rupsbanden met de tank mee te spuiten, want de nokken zijn veel natuurlijk moeilijker te schilderen dan de blokken … Ik heb eerst de buitenkant van de blokken afgeplakt en dan was het de bedoeling aan de binnenkant een stukje papier tussen de nokken en de blokken te doen zodat ik de nokken veilig kon spuiten. Dat werkte in het begin goed, maar tegen de tijd dat ik het uiteinde van de eerste kant van de eerste rupsband bereikte, lukte het amper meer om het papier ertussen te krijgen. Ik weet niet goed waar dat aan lag, maar het ging gewoon bijna niet meer. Uiteindelijk dacht ik bij mezelf: pech dan, en heb gewoon zonder maskeren de rest gespoten. Daarna ben ik er met de kwast met donkergrijs overheen gegaan en was het bruin op de blokken weer weg. Het werkt dus toch veel beter om gewoon alles roestkleur te spuiten en dan pas de blokken te schilderen met een kwast.

Goed, daarna heb ik nog meer geëxperimenteerd: ik heb vandaag een potje Oost-Indische inkt gekocht met de bedoeling te kijken of dat goed werkt voor rupsbanden. Normaal gebruik ik voor rubberen (rups)banden een zwarte wash over donkergrijze verf, maar nu dus deze inkt, verdund met water omdat het anders te goed dekt. Hier een vergelijking tussen de met verdunde inkt geschilderde rupsband boven en de ongeschilderde (binnenkant) onder:

33450669-FE1C-4F3D-AA76-D2F5BB0575DF.jpeg

Ik ben best tevreden over het effect. Ook de rubberen banden aan de loopwielen heb ik zo geschilderd, maar (blijkbaar) met wat minder verdunning:

B5F3D091-A484-4B0A-BD59-A7F974596357.jpeg

Nadat ik de wielen dan nog een beetje gedrybrusht heb met rubberkleur van Italeri heb ik dan de wielstellen aan de romp gelijmd en de koplampglazen op hun plek geplakt:

A757E039-F28C-4EB2-840F-916FB040B61F.jpeg

Daarmee is de bouw klaar, afgezien van de rupsbanden, maar die komen er pas op nadat het model een beetje vuilgemaakt is.
 
Jakko,

Ik heb veel respect voor de discipline die je hebt om constant door te gaan met projecten....en zelfs meerder tegelijk. Je hebt zondermeer een interessant project gekozen. Net werk en mooie progressie!
 
Bedankt :) Als ik maar één ding tegelijk zou bouwen zou er helemaal niks afkomen want dan zou echt álles onderbroken worden door het volgende. Nu net door er met een paar tegelijk bezig te zijn, maar wel de zelfdiscipline te hebben om te zeggen: „Deze is bijna klaar, dus eerst afmaken en dán pas aan die beginnen …” krijg ik wel af en toe een model af :)
 
Grrrr …

B10C0152-E0D4-456C-9951-6A110D7A0997.jpeg

AFV Clubs Sherman-rupsbanden zijn chronisch te kort. Dit is met het spanwiel ongeveer helemaal naar voren, en nog is hij een schakel of drie te kort. Gelukkig heb ik nog zeven schakels over (bij drie bogen de pennetjes) dus ik denk dat ik er wel genoeg heb — en anders steek ik er wel een paar T48’s tussen. Maar ik baal er een beetje van dat ik dus nog ineens een aantal schakels moet bouwen en schilderen.
 
Ik heb vier extra schakels aan de rupsbanden toegevoegd:

5D87A36F-F1BC-4BC6-BACB-A1CB2E5BF79D.jpeg

Er zijn er maar drie nodig om het gat te dichten, maar om de verbindingsstukken makkelijker te kunnen schilderen en te zorgen dat er geen verf in de gaatjes erin komt, heb ik een blok met een verbogen pennetje als laatste gedaan, dat ik weer ga verwijderen na het schilderen.
 
Klaar!

80E0B2B6-3AAE-4628-9DC1-FBC6D83567EF.jpeg43C47DAD-AD1D-4E26-ACB9-77551670B64D.jpegE00D1693-AB14-465A-8B37-6E148C7ED16B.jpegC538611D-6E2C-464E-853C-417F7658BCD9.jpeg1F92A8CE-B78F-4FCD-ABD2-D0FA7CDA6647.jpeg3E6C89A5-4107-42FF-B0E4-6660CA5C0AE0.jpeg0FBDF0CA-AB08-4C99-BDED-ACC475335E65.jpeg6B1AB884-E41B-4CBA-940C-ACF48AEDA335.jpeg33D9B3E4-0538-4E14-AC09-C4AF83358C9E.jpeg51B263BD-C4F5-4BBA-859B-5126F1EF09AF.jpeg

Na de rupsbanden verlengd en geschilderd te hebben, pasten ze wel. Daarna heb ik nog een paar details geschilderd, zoals zwart in de uitlaat en de stootkussens op de binnenkant van het luik, en een figuurtje in het commandantsluik gezet. Dat is er eentje van MiniArt met een doorzichtige stofbril die ik in één van m’n onderdelenbakjes vond.
 
Erg bijzonder geheel geworden, Jakko, en wat een huisvlijt met al die klinknagels.
Dat doet het m wel, vind ik.
Origineel figuur ook, ik vind het Altijd iets romantisch hebben, de vroege panzer uniformen.
 
Ik weet het niet … ik vind die baret er altijd licht belachelijk uitzien :)
 
Nou ja, het is in elk geval geen mitznefet
 
Het lijkt inderdaad helemaal nergens op … O, wacht, zo bedoelde je dat niet? :) Ik heb wel het vermoeden dat er nog nooit iemand een model van deze tank gemaakt heeft — of zo ja, dan heb ik er in elk geval nooit foto’s van gezien.
Een hoofd er bovenop en je hebt een soort Iron Man Mk 0. Het is een intrigerend model geworden!
 
Terug
Bovenaan