Mittlere Panzerkampfwagen M3 Ausf. F

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Sherman V
Nu de M578 weigert mee te werken aan z’n ombouw, heb ik besloten het voor deze FOC over een heel andere boeg te gooien. Ik ga een erg zeldzame variant van deze tank bouwen:

19FC9980-CD26-41DC-B45B-01FC870628ED.jpeg

Een Medium Tank M3A5, feitelijk ongeveer hetzelfde model als ik recent gebouwd heb, maar gelukkig zonder interieur. Omdat ik echt geen zin heb om nog een set van de rupsbanden te bouwen die erbij zitten, heb ik ook maar gelijk een setje van AFV Club besteld (ook daar ben ik niet zo’n hele grote fan van, maar ze zijn beter te bouwen dan die van MiniArt).

Maar dit is natuurlijk een conversie-FOC, dus recht uit de doos zal dit niet worden. Wat dan wel? Dat zeg ik nog even niet :) Wie denkt het te weten van de foto’s die ik tijdens de bouw plaats, mag het zeggen (of nog beter: met een foto erbij laten zien), dan laat ik weten of het klopt of niet :)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Gelijk maar begonnen met de romp:

A6B093B7-65B5-4CC5-AEC2-CE70181BF0D3.jpeg

Dit is niet zo heel eenvoudig, want de delen zijn een beetje dun en passen niet écht lekker. Daarom ben ik gelijk afgeweken van de volgorde van de instructies om deze stukken van de romp aan elkaar te plakken zodat alles hopelijk recht en haaks zit.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Misschien wel … misschien niet … blijf kijken :)

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, Morris C8, Humber FWD ambulance, M10 Achilles

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Misschien … :) Ik denk niet dat deze foto al veel hints geeft, maar je weet maar nooit:

434EC52E-A5C1-4793-B946-35086508FAD3.jpeg

Dit is allemaal recht uit de doos, behalve dan het rijtje klinknagels op het linker achterdek, want (zoals ik bij de vorige ook schreef) heeft MiniArt daar schroeven gedaan omdat ze de plaat van rechts gewoon gespiegeld hebben. Ik heb hiervoor ponsjes voor klinknagels gebruikt, maar als je die niet hebt kun je natuurlijk heel makkelijk wat klinknagels van de binnenkanten van dit model snijden, want daar zitten er zat voor niks als je een variant zonder interieur bouwt.

De scharnieren voor de zijdeuren moesten verwijderd worden van de zijplaten, en vanwege de klinknagels kun je die niet even afvijlen, dus ik heb ze weggestoken met een beitelvormig mesje. Dat liet krassen achter die ik heb moeten vullen en schuren.

Daarna ben ik verder gegaan met wat schilderwerk:

B1E168F9-1623-4ECB-9174-1D02F34CA65F.jpeg

Olive drab bij de luchtuitlaat, want daar kom je slecht bij als alles eenmaal in elkaar zit, en zwart in de motorruimte, vanwege:

9BB8037C-3F3D-450C-9B99-8626E9E6621C.jpeg

de roosters in het motordek. Dit is de onderkant, om te laten zien dat ik een stukje plastic strip gebruikt heb in plaats van het geëtste stripje dat MiniArt levert — gewoon omdat dit makkelijker is :)

Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
Hmm, de M578 weigerde mee te werken. Dat is dan natuurlijk erg jammer maar het zal je er waarschijnlijk niet van weerhouden om in "bergingssfeer" te blijven dus ik vermoed dat we binnenkort zo'n soort tussen stand te zien gaan krijgen.219122-13385-27-pristine.jpg

M31B2 gezien de keuze voor een M3A5.

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
Nu bezig met
Bergepanther
Is dat een houseboat? Het lijkt wel alsof de bewapening er niet op zit?

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Dat is inderdaad een Grant (of Lee) met Houseboat.

Helpt deze foto van de recente vooruitgang?

924DB811-4368-40F3-A675-C062844DEB89.jpeg

Tini Hendriks

“Jean a un grand moustache”
Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Nu bezig met
2CV
Daar komt ie giek van die M578 op met wat afwerptanks. Dáárom “mislukte“ die M578 😉😜

0460324E-CBD3-403B-A085-EF147AE9818D.jpeg

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
07EBC3F3-F1DF-4DA6-8313-FDDCB766707E.jpeg

Er moet hier wel wat aan bijgesneden en -geschuurd worden, natuurlijk, en nog een aantal dingen bijgemaakt, maar de basisvorm van de voorkant is hiermee grotendeels af.

Bovenaan