- Interesses
- Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
- Schalen
- 1:35
- Nu bezig met
- Sherman III „Churchill”, Medium Tank T6, A34 Comet
Ik heb eindelijk de rupsbanden binnen. Omdat ik het niet zo heb op metalen schakels, was ik op zoek naar een alternatief, waarvan voor de T-66 weinig keuze blijkt te zijn. De enige die ik kon vinden waren AFV Club (uit één stuk), Trumpeter (losse schakels in plastic) en Accurate Armour (langere stukken in resin), waarvan ik de tweede gekozen heb. Die kopen blijkt makkelijker gezegd dan gedaan … uiteindelijk vond ik ze bij een Nederlandse modelbouwzaak op de site, als zijnde op voorraad. Na bestellen kreeg ik echter een mailtje waarin stond dat zij ze besteld hadden bij de leverancier, dus in plaats van de paar dagen tot een week die ik verwachtte, werd het een levertijd van meer dan een maand 🙁 De feestdagen zullen niet geholpen hebben, natuurlijk, maar dan nog: winkels, zet a.u.b. niet op je website dat je iets op voorraad hebt wanneer dat niet zo is …
Maar goed, ik heb ze nu dan wel:

En dit krijg je in de doos:

Bouwen is eenvoudig genoeg, want het is niet meer dan de schakels losmaken en opschonen, een pennetje erin aan allebei de kanten en dan het „handvat” daaraan afsnijden. Er wordt een malletje bijgeleverd om dat makkelijker te maken:

Het plastic lijkt me geen polystyreen, dus lijmen wordt moeilijk, mocht dat nodig zijn (Bison Ontvetter maakt er bijvoorbeeld geen indruk op). Hmm … volgens de zijkant van de doos is het PS, maar dan toch een hardere variant dan normaal voor modelbouw, zou ik zeggen.
Nog een vergelijkend warenonderzoek tussen de normale rupsbanden van Tamiya, de reserveschakels uit hetzelfde model en de schakels van Trumpeter:

De Tamiya-rupsbanden zijn te plat, wat m’n voornaamste reden was om ze te willen vervangen. De reserveschakels zijn wel goed, vreemd genoeg, en hebben ook holle geleidenokken, wat de andere twee niet hebben. Trumpeter had die ook hol kunnen maken, maar de opening is van voor naar achter in plaats van opzij, dus dat had waarschijnlijk een ingewikkelder matrijs opgeleverd en dus duurdere rupsbanden. Ik kan ermee leven zoals ze zijn, want dit zit toch grotendeels verborgen tussen de wielen.
Maar goed, ik heb ze nu dan wel:

En dit krijg je in de doos:

Bouwen is eenvoudig genoeg, want het is niet meer dan de schakels losmaken en opschonen, een pennetje erin aan allebei de kanten en dan het „handvat” daaraan afsnijden. Er wordt een malletje bijgeleverd om dat makkelijker te maken:

Het plastic lijkt me geen polystyreen, dus lijmen wordt moeilijk, mocht dat nodig zijn (Bison Ontvetter maakt er bijvoorbeeld geen indruk op). Hmm … volgens de zijkant van de doos is het PS, maar dan toch een hardere variant dan normaal voor modelbouw, zou ik zeggen.
Nog een vergelijkend warenonderzoek tussen de normale rupsbanden van Tamiya, de reserveschakels uit hetzelfde model en de schakels van Trumpeter:

De Tamiya-rupsbanden zijn te plat, wat m’n voornaamste reden was om ze te willen vervangen. De reserveschakels zijn wel goed, vreemd genoeg, en hebben ook holle geleidenokken, wat de andere twee niet hebben. Trumpeter had die ook hol kunnen maken, maar de opening is van voor naar achter in plaats van opzij, dus dat had waarschijnlijk een ingewikkelder matrijs opgeleverd en dus duurdere rupsbanden. Ik kan ermee leven zoals ze zijn, want dit zit toch grotendeels verborgen tussen de wielen.