Af! M4A3 (76) HVSS klaar voor transport over zee

Dit model is af!
Ik ben het met Jan Coen eens....ik zou het tape hoogop met de hand overschilderen om de lijntjes wat af te zwakken, maar niet meer dan dat....je mag de streepjes best zien, want dat maakt het alleen maar aantrekkelijker voor het beeld.
Vergeet niet dat we ook allemaal houtnerven in onze houten kistjes en planken krassen, terwijl je die eigenlijk 35x verkleind nauwelijks zou moeten zien....hetzelfde met zand-structuur bij grondwerk......statisch gras bij kleinere schalen e.d. Dit zijn echter wel het soort details wat het model nog interessanter maakt en waar misschien een beetje dichterlijke vrijheid om de hoek komt kijken.

Ik weet het niet … aan de ene kant geef ik je gelijk, aan de andere vind ik de naden té sterk, wat op de foto’s minder overkomt dan in het echt. Er zitten op sommige plekken ook nog eens gaten tussen waar het plakband net niet genoeg hechtte aan het stukje ernaast.

Geen weg meer terug 🙂

DE92B0A9-9D7A-4FE3-A29C-69C9E6BC1FEE.jpeg

Acrylgel over alles heen, een dunne laag zodat het plakband zichtbaar blijft maar de gel wel gaten vult en hopelijk wat structuur geeft om vooral op het commandantsluik meer vouwen te suggereren dan er in het afplakband zitten.

Ik bedacht ook nog dat ik de achterlichten vergeten was, en die ook afgeplakt werden, dus ik heb ze er maar snel bij gedaan:

540E33B8-6CB1-45E0-8C88-B94F7D193FC1.jpeg

Dit model heeft twee sets achterlichten, een nauwkeurige en een duidelijk minder gedetailleerde — één keer raden wat er hier onder het plakband zit 🙂

Ook heb ik de gaten voor het gereedschap opgevuld, maar nog niet gladgeschraapt/-schuurd omdat het vulmiddel nog niet echt hard is.

Verder kun je op die laatste foto net zien dat het plakband bij de uitlaat zwart geschilderd is. Dit is omdat ik daar vanmiddag een proef gedaan heb met acrylgel om te zien hoe dat eruit zou zien op het model zelf in plaats van op een vlak stukje plastic plaat zoals de eerdere proef. Dit is natuurlijk het stuk dat het meest uit het zicht zit, dus de beste plek voor zo’n testje. Ik was er tevreden over, dus ben ik er met zwart overheen gegaan om het effect dan te bekijken. Omdat ik ook daar tevreden over was heb ik nu net de rest van het model gedaan.

Ik denk dat verf daar heel slecht aan hecht, en je kunt het lostrekken (want dat is natuurlijk de bedoeling achter dat spul 🙂) dus het lijkt me niet echt geschikt hiervoor. Als de acrylgel niet genoeg is naar m’n zin, is de makkelijkste oplossing nog een laagje daarvan, vermoed ik.

Eindelijk klaar met dat plakband!

Eerst heb ik de toren vastgelijmd, in de 6-uurstand. Omdat er teveel gaten vielen in het plakband rond het kanonschild, heb ik voor het gat tussen romp en toren eerst gewoon stukken plakband aangebracht:

D973F308-DFBF-4661-B40F-BD1778BBFADE.jpeg

Daarna heb ik er weer reepjes overheen gedaan, maar nu niet noodzakelijk overlappend:

E95E5B0D-2504-4D0C-B8C0-8D6D57866301.jpeg0F9EA188-DEBD-44B5-B3B9-1A8F3D32E03E.jpeg

Toen dat eenmaal allemaal gedaan was, heb ik horizontale banen aangebracht zoals goed te zien is op foto’s van de echte tanks (en weggesneden wat er onderuit stak):

9F5A8719-B1F9-4C35-875B-2F119717BE08.jpeg

Daarna kwam er nog secondelijm overheen zoals eerder, en als dat droog is, komt er weer een laagje acrylgel op. En dán kan ik eindelijk de rest van de tank afbouwen 🙂

Ik heb ook aan de voorkant van het rompdak het beugeltje gemaakt waar de sleepkabel doorheen lag, omdat Tamiya dat om één of andere reden vergeten is. Uit Son of Sherman kon ik bepalen dat het model zoals dat uit de doos komt, waarschijnlijk een voertuig uit de productie van oktober 1944 voorstelt, en toen zat die kabelbeugel opde plek waar ik hem gemaakt heb.

Hoi Jakko,

Petje af, ik denk dat scratchen leuker is dan plakken. Maar als het je lukt heb je iets origineels dat weinigen je na zullen doen en je laat een mooi stuk geschiedenis zien.

Succes, Jan

ik denk dat scratchen leuker is dan plakken. Maar als het je lukt heb je iets origineels dat weinigen je na zullen doen en je laat een mooi stuk geschiedenis zien.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit eerder een model van zoiets gezien heb, nee. Misschien dat ik ook wel laat zien waarom dat zo is 😉

Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet als er verf op zit.
Afgaande op de proefstukjes denk ik dat het wel goed over zal komen. Of dat hoop ik dan in elk geval maar …

Leuk beugeltjes voor het gereedschap maken uit aluminium:

15417E0F-571D-4A49-AE94-4B2007230A83.jpeg

Het gereedschap werd in de tank en/of de kisten opgeborgen, dus dan houd je de beugels natuurlijk over.

Aan de voorkant heb ik die kam er nu ook opgemaakt, met de kabel naar binnen:

C3E3063B-4CB7-4963-AEB4-1B6489AA1D4C.jpeg

Die kabel diende om de remhendels aan te trekken en weer los te kunnen maken zonder de afgeplakte luiken open te hoeven maken, om bijvoorbeeld de tank op een schip te kunnen verplaatsen.

Nog meer beugels, eerst op de voorkant voor de koplampen en sirene:

F78195CA-658D-41EA-B9DF-93B30B9A42FF.jpeg

Deze komen uit de doos van een Asuka M4A3E2, waarvoor ze niet nodig zijn gezien die tank dat spul allemaal niet op de voorplaat had zitten.

Aan de achterkant heb ik de opbergplank gemaakt, gewoon van een oude Italeri Sherman genomen omdat die wél ingeklapt gemaakt kan worden — die van deze Tamiya is uitgeklapt in één deel gegoten. De stangetjes aan de zijkanten zijn gewoon plastic strip met geponste boutjes, het rek voor de pompstokken onderop is aluminium en plastic strip, en was ook weer heel leuk om te maken … maar niet heus. Maar dat is nu ook af.

5F19FE38-E69A-4EFA-A231-E92091784F7F.jpeg

Hier het achterdek met de kisten erop:

9828F85D-9529-477E-953B-0F8E97F2ED19.jpeg

Op de koepel heb ik de veren van het ladersluik gemaakt:

226A0ECF-2039-4C73-9118-F82DA3A6E57C.jpeg

Dat ging veel eenvoudiger dan ik dacht van tevoren, dus blij dat ik mezelf gedwongen heb dat ook nog even te doen 🙂

Bedankt 🙂 Ik heb nu ook de zandschilden gemaakt:

C31F4AC0-13A7-4CB1-A342-72267ADE0F7E.jpeg

Deze komen van een Asuka M4A4 en moesten dus 6 mm breder worden. Aan de voorkant heb ik de naad toegeplamuurd en gladgeschuurd, maar aan de achterkant hadden de echte een stuk dat er met bouten aan vast zat. De M4A4 had een langere romp, maar de schilden op alle Shermans waren hetzelfde omdat er schuivende verbindingsplaten tussen de drie delen zaten. Daarom hoefde ik alleen maar aan het voorste deel een stukje van het verbindingsplaatje weg te snijden en aan het middelste deel een uitstekende stang bovenaan.

Afgezien van de rupsbanden (die ik besteld, maar nog niet binnen heb) is het model nu eigenlijk afgebouwd:

490BE927-2457-494C-ADD2-6D0B28F51003.jpeg

De steun voor de kanonloop is nog los omdat die over het plakband bij de bestuurdersluiken heen komt, maar daar niet mee meegespoten moet worden.

Naar het model kijkende denk ik dat de acrylgel de juiste zet was. De gaten tussen sommige van de strips plakband zijn ermee verdwenen en de randen wat minder scherp geworden. Nu verder met schilderen, dan markeringen erop en dan al dat plakband en andere delen zwart spuiten …

Om een wat menselijker gezicht te geven en een idee van de schaal van de tank, bedacht ik dat een havenarbeider goed zou staan:

CE6AF85E-B042-4C78-8AF3-CC1443A334B6.jpeg49B954B3-52AC-4298-AD20-857F275ECE5C.jpeg

Dit figuurtje komt grotendeels uit het Master Box-setje Civilians, Western region, WW II era:

Civilians%20Western%20region%20MB3567%201;35%20voor.jpg

Het lichaam is van de man rechts, met een kop van Hornet waar ik de baret van afgesneden heb zodat de fietspet van de linkse man erop kon, en armen van de Famo-bemanning van Tamiya, met handen van andere armen van diezelfde bemanning. De putty is Alabastine uit een tube, want ik houd niet zo van het mengen van tweecomponentenspul 🙂

De rechter arm mag iets meer oksel hebben naar mijn bescheiden mening.....😉 verder nice. Blijf hem volgen

Nu ik nog eens goed nar de foto kijk, denk ik dat je gelijk hebt, ja.

Nadat ik het model Tamiya XF-62 OD gespoten heb, met lichtere vlekken in de grotere panelen, heb ik een wash van Humbrol 33 matzwart aangebracht, maar dat maakte alles een beetje te donker naar m’n zin. Voordat de wash helemaal droog was heb ik daarom met een groot zacht penseel de wash weer grotendeels weggehaald op de panelen, hoewel alles dan nog wat donker bleef. Na droging heb ik daarna alles gedrybrusht met Revell 42 geel-olijf en 45 licht-olijf:

B11A11EF-8481-4D77-A70E-0C11BC8F1166.jpeg

Daarna ben ik de markeringen aan gaan brengen, met Archer wrijftransfers. Eerst de sterren en dan de verzendcodes:

D2734E83-37F9-40A6-B9CC-16187C94DD56.jpeg

Die laatste is eigenlijk van een T26E3 Pershing, maar ik wilde er eentje met codewoord HAIL, oftewel bestemming Antwerpen.

En toen ging het mis 🙁 Hierna wilde ik het datablokje met afmetingen aanbrengen, maar:—

1EB1EC7D-52B3-43FB-BC0E-F2768C3594C5.jpeg

… die verdommen het om van het velletje af te komen, hoe hard ik er ook op wrijf of met welk soort gereedschap. Er zitten een paar gele vlekjes op het model, maar het voornaamste dat ik bereikt heb is dat ik verf van het model af heb weten te halen dat nu aan het velletje plakt 🙁 Tips om dit op te lossen zijn welkom — deze twee zijn de enige bruikbare voor dit type Sherman in het setje dat ik heb, en ik vermoed dat de rest toch ook niet mee zal werken …

Bedankt, ik zal dat eens gaan proberen met een andere van dit velletje, voordat ik deze verpest door het verkeerd te doen 🙂

In de tussentijd ben ik het figuurtje maar beginnen te schilderen:

CEC8C8CD-2335-47C3-B29A-6A7CB19DCF35.jpeg

Vroeger kon ik dat wat beter 🙁 Gebrek aan oefening de laatste jaren en handen die wat meer beven dan me lief is zijn de schuld daaraan …

O ja, ik heb ook z’n gilet veranderd in een spencer door de sluiting eraf te schrapen (voor de grondlaag), want dat leek me waarschijnlijker voor een dokwerker 🙂

Helaas niet, daar heb ik de ruimte niet voor — vandaar de dokwerker voor bovenop de tank, om de hijskabels te suggereren 🙂

De dokwerker is zo’n beetje af:

D6793231-3962-4F80-B11F-F208C9FD0FAF.jpeg261DE806-F4FD-4291-9B21-F3F99E1B88D6.jpegFBF3F572-A1FC-42A2-BE3C-759D2596B42D.jpeg

Om eerlijk te zijn ziet hij er op deze foto’s slechter uit dan in het echt (ja, ja, dat zeggen ze allemaal 😉), en ik moest hem daarvoor al fotograferen in een natuurlijke omgeving want in m’n fotostudiootje zag hij er helemaal niet uit.

Hi Jakko,

Zou de dokwerker nog een zwarte wash geven, vooral bij de V hals trui. Verder nog matte vernis op de kleding doen dan is die denk ik wel af. Ik vind het een knappe conversie van het figuur!

Mvg,

Vincent

Hoi,

Apart om een Sherman op deze manier te zien. Nooit gezien.
Krijgt het tape nog een andere kleur? Zou logisch zijn denk ik.
Ja, het figuurtje mag nog wel een beetje aandacht hebben denk ik.
Zou zeker bij zijn vest en overhemd wat inlijnen. Naadje bij de vingers.
Hoe ga je het straks eigenlijk op een ondergrondje zetten?

Succes, Peter.

Zou de dokwerker nog een zwarte wash geven
Als schaduwen of om vuil weer te geven? De matte vernis ligt inderdaad in de planning, want hij glanst nu net een beetje te veel.

Apart om een Sherman op deze manier te zien. Nooit gezien.
Dat lees ik vaker, om de één of andere reden 🙂

Krijgt het tape nog een andere kleur? Zou logisch zijn denk ik.
Dat wordt allemaal zwart gespoten, op een niet al te nette manier, maar pas na de markeringen omdat de zwarte drab daar in het echt ook overheen ging.

Ja, het figuurtje mag nog wel een beetje aandacht hebben denk ik.
Zou zeker bij zijn vest en overhemd wat inlijnen. Naadje bij de vingers.
De trui heeft denk ik nog wat meer werk nodig, maar zoals ik zei: in het echt ziet hij er beter uit dan op de foto’s, want hij is moeilijk goed te fotograferen. Tegen een egale achtergrond ziet hij eruit alsof ik helemaal geen schaduwen en hoge lichten geschilderd heb, daarom staat hij hier op de werkbank, maar ook hier vallen ze deels weg op de foto.

Hoe ga je het straks eigenlijk op een ondergrondje zetten?
Niet 🙂

Dat wordt allemaal zwart gespoten, op een niet al te nette manier, maar pas na de markeringen omdat de zwarte drab daar in het echt ook overheen ging.
Ik zou voor (heel) donkergrijs gaan, dan kan je daarna nog wat kanten op met een wash eventueel. Ik heb zelf eens een wading Sherman gemaakt en gebruikte daar ook zwart voor de Asbestos paste, maar achteraf gezien steekt dat iets teveel af en had ik eigenlijk donkergrijs willen gebruiken.

Ik ben eigenlijk van plan om het andersom te doen: zwart spuiten en dan de randen oplichten met heel donkergrijs. Juist omdat het in het echt zo ruw gespoten was, denk ik dat het met een wash erg moeilijk wordt om er schaduw in te krijgen zonder dat het effect van het spuiten verloren gaat.

Die pokkemarkeringen zijn om moedeloos van te worden … van @Martin Visser had ik een deels gebruikt setje gekregen (waarvoor dank!) maar ook die weigeren van het velletje af te komen — wat ze zo te zien voor hem wel deden. Ik begin te denken dat allebei de velletjes oud zijn en de lijm niet meer goed werkt.

Wat dan? Witte of gele vlekjes schilderen om letters en cijfers te suggereren, is denk ik de enige echte oplossing …

Ik zou zeggen: niet gaan zitten K###n, waarna het er niet uit ziet.

Of je doet niets: er zal best één tank verstuurd zonder deze markeringen, en DIE heb jij gebouwd,
Of surf even naar Archer Fine Transfers, Decals, Surface Details and Dry Transfers for model builders en zoek naar SHIPPING + SHERMAN en vind dit: AR35006Y

Schermafbeelding 2020-12-31 165631.jpg of Schermafbeelding 2020-12-31 170612.jpg
Kan je gelijk de marks kiezen die passen bij een M4A3 late 😉
De gele zou nog leverbaar zijn voor $ 6,95
Ik heb in de kast gekeken maar ik heb zo iets niet meer liggen.

Succes!

Van die gele heb ik er nu twee 🙂

Maar ik heb wel zitten experimenteren met een paar decals daarvan die ik niet nodig heb. Op het Internet lees ik dat er manieren zijn om de hechtingslaag schoon te maken en/of te reactiveren, zoals schoonmaken met alcohol of oplosmiddel op een wattenstaafje, maar dat heeft tot nu toe niks opgeleverd (behalve dan dat je met thinner de hele markering van het papiertje veegt 🙂). Ook wordt ergens aangeraden om een Post-It-papiertje stevig op het model te duwen zodat er wat lijm achterblijft, waar de decal daarna aan zou kunnen blijven plakken. Ook dat werkt niet, máár wat wel werkt om de decal van het papier te krijgen, is hem op de lijm van de Post-It wrijven.

Op zich heb je daar niks aan, maar het betekent wel dat ze van het velletje te krijgen zijn als er lijm op het model zit. Nu ben ik dus na aan het denken over een lijm die ik op het model kan smeren en licht plakkerig blijft, in elk geval lang genoeg tot ik de decal aan kan brengen, maar die daarna wel uithardt zodat ik geen stofaantrekkende plek overhoud.

Het enige waar ik echt op uitkom is vernis: opsmeren, laten drogen tot het nog net plakt en dan de decal erop. Maar dat wordt ook experimenten voordat ik de echte markeringen en het model riskeer.

Als alles mislukt wordt het denk ik inderdaad die ene tank waarop ze vergeten waren om de afmetingen te schilderen 🙂

Maar hoe oud zijn die twee gele van jou Jakko?
Ik heb recent ook wat oude meuk willen gebruiken, ligt waarschijnlijk al (meer dan) 20 jaar in de kast.
Dan mag het ook een keer over de houdbaarheidsdatum heen gaan

Eén van de twee heb ik pas gekocht, nieuw in verpakking, de andere kreeg ik van Martin waardoor ik geen idee heb hoe oud die is.

Misschien moet ik ook eens even kijken of de Verlinden wrijftransfers die ik al 30 jaar heb liggen, nog werken 🙂

Jammer dat je hier tegenaan loopt. Ik hoop dat het je uiteindelijk lukt wat markeringen aan te brengen.

Wat betreft houdbaarheid van decals. Ik kan me voorstellen dat ze verouderen. Mogelijk maakt het wel uit hoe je ze bewaard. Voor wet decals zal een droge (en donkere) omgeving helpen. Iemand hier ervaring mee of tips, wat wel of niet te doen? Ik zou het jammer vinden als decals niet meer verkrijgbaar zijn en je voorraad niet meer bruikbaar is.

Jakko,

Ik heb setje AR3506W, D-day shipping stencils. Het is het witte setje. Heb je daar iets aan?

Het setje is nog nieuw, ik zal straks even kijken of ze nog willen afwrijven of niet.

Qua decals bewaren; Een maker van dry decals heeft me ooit geadviseerd om decals zoveel mogelijk in een luchtdichte zak te verpakken en dan in een donkere kast te leggen. Ook direct na gebruik, de rest van het vel weer in een zip-lock bag.
Maar in alle eerlijkheid...ik heb ook genoeg voorbeelden van zowel dry decals als wet transfers, die het vertikken om van het velletje te komen, terwijl anderen na 30 jaar nog perfect zijn. Ook bij 1 en dezelfde fabrikant heb ik verschillende resutaten....ook met wet transfers komen ze soms super snel van het vel zodra je ze in water legt, terwijl anderen echt geruime tijd in het water moeten weken voordat er überhaupt beweging is....om dan vervolgens nauwelijks te plakken!

@Jakko : wellicht is spuitlijm te gebruiken om de wrijfdecals op jouw model te krijgen ?
Zou bij hobby-papier winkels verkrijgbaar moeten zijn, goegel is jur frend.
Veel succes !

Jammer dat je hier tegenaan loopt. Ik hoop dat het je uiteindelijk lukt wat markeringen aan te brengen.
Ik ook 🙂

Wat betreft houdbaarheid van decals. Ik kan me voorstellen dat ze verouderen. Mogelijk maakt het wel uit hoe je ze bewaard. Voor wet decals zal een droge (en donkere) omgeving helpen. Iemand hier ervaring mee of tips, wat wel of niet te doen? Ik zou het jammer vinden als decals niet meer verkrijgbaar zijn en je voorraad niet meer bruikbaar is.
Ik bewaar ze in een ijsdoos (zonder deksel) op m’n hobbykamer, voor watertransfers werkt dat goed genoeg. Droge heb ik al heel lang niet gebruikt, maar ik heb (zoals ik boven zei) nog wel meerdere velletjes van Verlinden waar ik 25 à 30 jaar geleden redelijk wat van gebruikt heb. Ik ben vandaag überhaupt nog niet op m’n hobbykamer geweest, maar ik ga toch eens kijken of die nog werken of dat ze ondertussen ook weigeren van het velletje af te komen.

Ik heb setje AR3506W, D-day shipping stencils. Het is het witte setje. Heb je daar iets aan?
Helaas, dat is voor Shermans die op D-Day beschikbaar waren, dus een (76) HVSS zit er niet tussen. (Niet dat dat écht uitmaakt want wie gaat nou naar de getallen kijken om te zien of ze kloppen? 🙂)

Het setje is nog nieuw, ik zal straks even kijken of ze nog willen afwrijven of niet.
Dat ene van mij ook — nou ja, nieuw gekocht van een modelbouwzaak, dus wie weet hoe lang het daar op de plank heeft gelegen?

Qua decals bewaren; Een maker van dry decals heeft me ooit geadviseerd om decals zoveel mogelijk in een luchtdichte zak te verpakken en dan in een donkere kast te leggen. Ook direct na gebruik, de rest van het vel weer in een zip-lock bag.
Dat staat inderdaad op de site van Archer Transfers. Ik heb die van mij daarom nu dan ook maar in zo’n zakje gestopt

Ook bij 1 en dezelfde fabrikant heb ik verschillende resutaten....
Ik ook, want de andere markeringen op dit model zijn ook van Archer, zowel de sterren als de verzendcodes. Ik moet er ook nog een registratienummer op zetten, waarvoor ik het Archer-setje met blauwe nummers heb, maar dat ontzie ik op het moment een beetje 🙂

ook met wet transfers komen ze soms super snel van het vel zodra je ze in water legt, terwijl anderen echt geruime tijd in het water moeten weken voordat er überhaupt beweging is....om dan vervolgens nauwelijks te plakken!
Die van Tamiya zijn (waren?) erg in dat opzicht. Nou ja, plakken doen ze wel goed, maar om los te komen van papier … zelfs bij splinternieuwe modellen moest ik die dingen soms vijf of meer minuten weken.

wellicht is spuitlijm te gebruiken om de wrijfdecals op jouw model te krijgen ?
Zoiets las ik ook, maar dan is er wel het probleem dat je een lijmvlek op het model krijgt. Ik denk dat ik eerst eens ga proberen met iets als vernis.

Verder kwam ik erachter dat Rust-O-Leum een lijm heeft om papieren sjablonen op ander papier te plakken, dat leek me een goede kandidaat om hiervoor te proberen … maar zo te zien zit die in Nederland niet in het assortiment 🙁

Dus deze zit niet in het setje, zeg je?
Huh? Ik ging op de site van Archer op zoek naar het setje dat je noemde, en dat leek me een ander dan de gele die ik heb, want het nummer is anders dan wat er in de afbeelding staat die Armo hierboven plaatste. Vreemd …

Hee Jakko,

Zo te zien was er een AR35006Y (Yellow) en een AR35006W (white). Die laatste is degene die ik heb. Inmiddels is dit setje blijkbaar vervangen door een Wet Transfer setje AR77020

Waarom de setjes de kreet "D-day" dragen terwijl er meerdere Shermans in zitten die er ten tijde van D-day nog niet waren (M4A3, M4A3E8, M4A1 76), of niet door de Amerikanen werden ingezet, is me ook niet duidelijk.....maar dat heeft vast een commerciële rede.

Anyway, de E8 decals zitten in twee maten in het setje. Als ik je er mee kan helpen. dan knip ik ze uit en doe ik ze voor je in een enveloppe.

groet,
Alex

Graag, ik heb alleen de kleine nodig. Alvast bedankt 🙂

Met dank aan Alex heb ik nu eindelijk markeringen die wél werken. Hoera! 🙂 Na eerst een proefje genomen te hebben met het bijschrift bij de markering die ik ook echt nodig had, heb ik ze nu net aangebracht op het model, zoals hier te zien is:

ECB5CF04-A624-4ABE-BBE5-AD551BF96B19.jpeg

Je kunt daar ook het registratienummer zien, wat ook een lekker klusje was — of eigenlijk twee, want het staat natuurlijk op allebei de kanten. Ik had ook een setje met zulke nummers van Archer gekocht, AR35019BD. Dit blijken echter vooral grote nummers te zijn zoals ze op vrachtauto’s e.d. gebruikt werden, en voor tanks zitten er maar weinig bij. Ik heb daarom een nummer moeten samenstellen in een geloofwaardige reeks, maar dan heb je het probleem: hoe breng je van die kleine rotnummertjes aan? Uiteindelijk besloot ik om plakband te gebruiken:

3A3AC9AB-2809-457D-8172-517C2BB53F2B.jpeg

De uitgesneden nummers e.d. heb ik op het plakband gedaan en dan voorzichtig aangedrukt met m’n pincet (naast de tekens!). Dan moest ik dat nog smaller en korter snijden zodat het ook op het model pastte:

21C46A40-06EB-44D6-8040-421F4E47974F.jpeg

Met dat eenmaal gedaan was het een kwestie van met verschillende gereedschappen stevig maar voorzichtig aanwrijven en af en toe voorzichtig het plakband gedeeltelijk wegpellen om te zien of alles al goed op het model zat. En dan weer voorzichtig aandrukken en opnieuw wrijven op de nummers … Maar dan heb je uiteindelijk toch wat:

1263341E-2D9A-457B-B349-88F961B6B972.jpeg

Om deze toer uit te kunnen halen had ik het volgende gereedschap nodig:

6C764582-235B-4D7A-BF46-3E4B42BD50C8.jpeg

V.l.n.r. een scherp pincet, een hobbymes, een wrijfplaatjeswrijfstylus (als er een echte naam voor is, dan hoor ik die graag) die in de jaren ’80 bij afwrijfplaatjes van de smurfen zat, een boetseerdinges/tandartsgereedschap en een zacht potlood. Om een paar nummers op een model te zetten … ik denk dat ik in het vervolg hiervoor toch maar weer terug zal gaan naar watertransfers 🙂

En dan ook maar gelijk de zwarte drab erop en de wielstellen vastgelijmd, na dat te spuiten. De aandrijf- en spanwielen zitten nog los, want ik wacht nog op de set rupsbanden die ik besteld heb.

DAFEB963-5AE9-450F-8206-3BEBE6F4FD9E.jpeg6C7F7E10-FAA3-40CB-BBCA-F7051CF498C2.jpeg

De verf is Revell zijdemat zwart acryl, bewust net wat te dik gehouden zodat het wat zou spetteren, maar helaas zorgde dat wel voor verstopte spuitmondjes van m’n airbrush zodat ik die zelfs halverwege moest wisselen omdat hij helemaal niks meer wilde. Maar goed, toch nog gelukt.

Terug
Bovenaan