Jammer dat je hier tegenaan loopt. Ik hoop dat het je uiteindelijk lukt wat markeringen aan te brengen.
Ik ook
🙂
Wat betreft houdbaarheid van decals. Ik kan me voorstellen dat ze verouderen. Mogelijk maakt het wel uit hoe je ze bewaard. Voor wet decals zal een droge (en donkere) omgeving helpen. Iemand hier ervaring mee of tips, wat wel of niet te doen? Ik zou het jammer vinden als decals niet meer verkrijgbaar zijn en je voorraad niet meer bruikbaar is.
Ik bewaar ze in een ijsdoos (zonder deksel) op m’n hobbykamer, voor watertransfers werkt dat goed genoeg. Droge heb ik al heel lang niet gebruikt, maar ik heb (zoals ik boven zei) nog wel meerdere velletjes van Verlinden waar ik 25 à 30 jaar geleden redelijk wat van gebruikt heb. Ik ben vandaag überhaupt nog niet op m’n hobbykamer geweest, maar ik ga toch eens kijken of die nog werken of dat ze ondertussen ook weigeren van het velletje af te komen.
Ik heb setje AR3506W, D-day shipping stencils. Het is het witte setje. Heb je daar iets aan?
Helaas, dat is voor Shermans die op D-Day beschikbaar waren, dus een (76) HVSS zit er niet tussen. (Niet dat dat écht uitmaakt want wie gaat nou naar de getallen kijken om te zien of ze kloppen?
🙂)
Het setje is nog nieuw, ik zal straks even kijken of ze nog willen afwrijven of niet.
Dat ene van mij ook — nou ja, nieuw gekocht van een modelbouwzaak, dus wie weet hoe lang het daar op de plank heeft gelegen?
Qua decals bewaren; Een maker van dry decals heeft me ooit geadviseerd om decals zoveel mogelijk in een luchtdichte zak te verpakken en dan in een donkere kast te leggen. Ook direct na gebruik, de rest van het vel weer in een zip-lock bag.
Dat staat inderdaad op de site van Archer Transfers. Ik heb die van mij daarom nu dan ook maar in zo’n zakje gestopt
Ook bij 1 en dezelfde fabrikant heb ik verschillende resutaten....
Ik ook, want de andere markeringen op dit model zijn ook van Archer, zowel de sterren als de verzendcodes. Ik moet er ook nog een registratienummer op zetten, waarvoor ik het Archer-setje met blauwe nummers heb, maar dat ontzie ik op het moment een beetje
🙂
ook met wet transfers komen ze soms super snel van het vel zodra je ze in water legt, terwijl anderen echt geruime tijd in het water moeten weken voordat er überhaupt beweging is....om dan vervolgens nauwelijks te plakken!
Die van Tamiya zijn (waren?) erg in dat opzicht. Nou ja, plakken doen ze wel goed, maar om los te komen van papier … zelfs bij splinternieuwe modellen moest ik die dingen soms vijf of meer minuten weken.
wellicht is spuitlijm te gebruiken om de wrijfdecals op jouw model te krijgen ?
Zoiets las ik ook, maar dan is er wel het probleem dat je een lijmvlek op het model krijgt. Ik denk dat ik eerst eens ga proberen met iets als vernis.
Verder kwam ik erachter dat Rust-O-Leum een lijm heeft om papieren sjablonen op ander papier te plakken, dat leek me een goede kandidaat om hiervoor te proberen … maar zo te zien zit die in Nederland niet in het assortiment
🙁