Af! M3A1 Scoutcar - Nederlands-Indie

Dit model is af!
Heel netjes. Bouten zeer strak geplaatst. Mooie opvulling met spulletjes.

(Ik zie nu dat alle boutkoppen dezelfde kant op staan. Is dat niet te precies?) 😳

(Ik zie nu dat alle boutkoppen dezelfde kant op staan. Is dat niet te precies?) 😳
Dat is iets dat vroeger in sommige fabrieken een prestige-ding van de arbeiders was: zorgen dat alle bouten en schroeven gelijk stonden. Als je goed kijkt naar foto’s van Amerikaanse halftracks, bijvoorbeeld, zie je vaak dat de sleuven in de schroeven in de pantserplaten, allemaal verticaal staan. (Bij gerestaureerde is dit vaak niet het geval, want tegenwoordig maalt niemand daar meer om.)

Dat is iets dat vroeger in sommige fabrieken een prestige-ding van de arbeiders was: zorgen dat alle bouten en schroeven gelijk stonden.

Zie hier!
(Charlie Chaplin in actie!)

Ik heb nog een paar foto's gevonden van de scoutcar's die bij de betreffende actie betrokken zijn. Een van de foto's is, denk ik, van het voertuig dat ik namaak of ze moeten er meerdere hebben gehad met de combatwheels. Dat weet ik niet. Foto's staan in de collectie Nationaal Archief. De actie werd uitgevoerd door 8 R.I. en werd ondersteund door het 1ste eskadron vechtwagens. Dit vond plaats op 20 juli 1946 te Tjileungsir (Cileungsir) te Java. De scoutcar met civiele velgen heeft denk ik een gele stip op de bumper en een rood/geel vierkant kenmerk. 1ste esk. Vechtwagens voerde deze kleuren ook in hun embleem. Maargoed ik ben geen expert op dit vlak. Verder een nl vlag op de deuren en verder, lijkt het, geen registratienummers.

De mondingsremmen van de Vickers zijn iets anders, maar dat pas ik niet meer aan.

20250515_181414.webp

20250515_181426.webp

Het kan aan mij liggen hoor, maar ik vind de mondingsremmen van de Vickers wat groot ogen?
Verder lekker bezig Bas 🙂

Als ik was gaan air brushen dan had ik alsnog met de kwast de lastige plekken moeten doen. Ik heb een oud kwastje omgebogen om eenvoudig bij de lastige plekken te komen.
Wat ik doe is inschatten of ik er later nog bij kan, en vermoed ik van niet, dan schilder ik het alvast van tevoren met een penseel. Zoals hier bijvoorbeeld op m’n M2 halftrack, vergelijkbaar met jouw scout car:

img_0933-jpeg.36604

Olive drab achter en onder de stoelen, en waar later de mitrailleurrail komt te zitten. Dat laatste tot ver genoeg naar beneden dat het zeker uit de spuitschaduw van de rail zal komen.

Als je dun schilderd zie je het verschil niet tussen gekwast of met de airbrush.

helemaal mee eens 👍
Het gebruik van een AB is soms zo overdreven... er zijn mensen die zelfs een deurklink nog apart airbrushen 🤭

Wat ik niet snap is dat zulke mensen niet de hele tijd hun airbrush schoon aan het maken zijn. Als ik kon airbrushen zonder een kwartier bezig te moeten zijn met zorgen dat hij het de volgende keer nog zal doen, zou ik ook veel sneller naar dat ding pakken als er iets een kleurtje moet hebben. Maar waarom zou ik, als een penseel uitspoelen vijftien seconden kost in plaats van minuten?

Wat ik niet snap is dat zulke mensen niet de hele tijd hun airbrush schoon aan het maken zijn.
dat hebben ze er voor over omdat in hun ogen een ge-airbrushte laag verf beter en/of mooier is. 🤭

Ik doe eigenlijk alles met de airbrush, schoonmaken is bij mij nog geen 5 minuten werk, en kwasten doe ik liever op figuren, maar ik snap dit ook wel. Punt is, ik heb een rek met airbrushverf, en een rek met kwastverf, en bijna alle voertuigen staan in de airbrushverf, en dat is belazerd om te kwasten, tenminste, dat is mijn mening...

Dat gedoe met het schoonmaken van de airbrush vind ik ook een reden om m niet te gebruiken. Ik kwast ook veel modellen, zeker ook bij duikboten waar afplakken vaak niet te doen is door de kleine details. Vaak spuit ik alleen een basislaag met de airbrush, en werk ik de rest met de kwast af.

Basis laagje ziet er goed uit Bas, ik neem aan dat er tenminste nog een laag overheen komt?

Ik ben het eens met Timo. En wat ik nooit zo snap is de weerzin om die apparaatjes even schoon te maken.
Tijdens spuitsessies doe ik bij kleurovergangen even tussendoor wat IPA* in de cup, haal er een stug penseel doorheen en giet 'm leeg. Naspoelen en doorspuiten met wat schone IPA of water en klaar is Rob.
Dit doe ik ook als ik mijn Evolution airbrushes maar 1 keer even gebruikt heb.
Na een langere spuit-sessie haal ik 'm even uit elkaar en maak 'm grondig schoon. Een voor mij relaxed klusje** van 10 minuutjes waarna de spuit spik & span klaar is voor toekomstig gebruik.

* Ik spuit vnl. met Tamiya acryl verf

** In dienst maakte ik de wapens van bijna iedereen op de kamer schoon, sloopte Uzi's en Fal's helemaal uitelkaar en bouwde ze brandschoon weer op. Heerlijk tijdverdrijf, muziekje, rokertje er bij en ik was er uren zoet mee. Mijn persoonlijke wapen was een 9mm Browning pistool, die in een plastic zak mee op oefening ging. Daar was geen lol aan te beleven.

wat ik nooit zo snap is de weerzin om die apparaatjes even schoon te maken.
Geen weerzin, maar ik vind het zoveel gedoe want het is altijd meer werk dan het lijkt, omdat er overal kleine beetjes verf achterblijft in hoekjes en gaatjes. Mijn ervaring is dan dat, als je niet probeert dat er zoveel mogelijk uit te halen, de airbrush het de volgende keer slecht of helemaal niet doet — maar tegelijk lees ik verhalen als die van jou, wat blijkbaar voor veel mensen wél werkt. Het is vooral dat verschil dat ik niet snap: waarom kunnen sommige mensen een airbrush schoonmaken door hem even door te spuiten en meer niet, en lukt dit voor andere mensen totaal niet?

Ik denk dat het deels aan de verf ligt, vallejo is veel zachter als het opgedroogd is tov tamiya, en ik spuit het apparaat door met cleaner, keer of 2, dan met water, totdat bij het backflushen alleen nog schoon water in de mengbeker zit, en ik bekijk de naald en de nozzle, mn zwarte primer is van mig en die krijg je veel slechter schoon, dus dan heb je extra werk, maar met de gewone acryl, geen problemen!

Basislaag verf zit erop. Old skool met het kwastje. Als ik was gaan air brushen dan had ik alsnog met de kwast de lastige plekken moeten doen. Ik heb een oud kwastje omgebogen om eenvoudig bij de lastige plekken te komen. Humbrol 116 is het geworden. Nog twee laagjes te gaan. Als je dun schilderd zie je het verschil niet tussen gekwast of met de airbrush.

Bekijk bijlage 50906

Bekijk bijlage 50907
Bas, mooi kleurtje hoor en het zit er strak op. Waar verdun jij je Humbrol mee om het te kwasten? Ik verdun Humbrol voor de airbrush met Thinner en om te kwasten met Terpentine of Talens White spirit.

Goed dat je laat zien hoe je een model afwerkt met Humbrol en de kwast, dat kan voor sommigen wel eens een drempel wegnemen.....het kan ook zonder airbrush.....en het kan ook gewoon met "ouderwetse" enamel verf.

Met de hand schilderen of airbrush maakt mij in de basis niet zoveel uit. Sommige dingen kun je niet met een airbrush en sommige dingen kunnen niet met de kwast.

Schoonmaken van de airbrush is met een ultrasoon geen probleem meer voor mij. Het geeft bij mij wel allemaal meer zooi en daardoor gedoe.

Terug
Bovenaan