Af! M3A1 Scoutcar - Nederlands-Indie

Dit model is af!
Mooie periode en zeer mooie modellen.

Afgelopen vrijdag was ik in het cavelarie museun op de Bernhardkazerne waar ook een aantal erg mooie modellen staan uit deze periode in Indië en waar ikzelf ook nog wel wat van wil bouwen. Zag dat daar een andere kleur groen op de meeste modellen zat, iets wat meer op Nato groen leek dan het Olive drap.. Weet iemand daar meer over?

Laatst bewerkt:
Mooie periode en zeer mooie modellen.

Afgelopen vrijdag was ik in het cavelarie museun op de Bernhardmuseum waar ook een aantal erg mooie modellen staan uit deze periode in Indië en waar ikzelf ook nog wel wat van wil bouwen. Zag dat daar een andere kleur groen op de meeste modellen zat, iets wat meer op Nato groen leek dan het Olive drap.. Weet iemand daar meer over?

In Indie was er voor zover ik weet geen voorgeschreven kleur groen of olive drab. Ik geef ze zelf een kleur groen die tussen nato groen en olive drab in zit. Humbrol 116 benaderd dit al heel aardig. Olive drab is sowieso goed. Bladgroen zou ik niet snel doen. KNIL voertuigen lijken echter wel donkerder van kleur dan olive drab.

Olieverf washes aanbrengen en pinwashes aanbrengen is heel eenvoudig, mits je de juiste aanpak hebt gevonden die past bij je eigen smaak. Voor het zachte effect van stof op schaal werkt alleen olieverf bij mij en dan heb je ook goede olieverf nodig. Ik werk uitsluitend met olieverf van Talens, serie Rembrandt.

De kleuren die ik gebruik zijn doorgaans alleen Van Dyckbruin (403) en Napels geel (223). Deze meng ik tot een stofkleur:

20250608_204550.webp

Het aanbrengen van de wash doe ik als volgt:

1. White spirit van Talens aanmengen met een klein puntje olieverf. Het moet heel licht verkleuren. Dat breng ik aan op het model. Zo min mogelijk moet erop!
2. Maak een dikkere wash aan met 10% olieverf. Met een heel fijn penseeltje breng ik een heel klein beetje aan in naadjes en om moertjes. Het vloeit hierna vanzelf uit. Dan er van afblijven en je eerste basislaag is klaar. Zie wash op de wielen als voorbeeld:

20250608_204751.webp

20250608_204759.webp

Wanneer gaat het fout: te veel olieverf gebruiken en te veel white spirit gebruiken. Dan krijg je kringen met te veel olieverf die niet meer aansluiten op de details. Dat krijg je ook als je direct een zware wash over je model gooit en dan later weer gaat afvegen. Dat werkt snel, maar geeft in mijn ogen geen mooi resultaat.

3. Met een naald en kwastje de olieverf op je model spetteren. Je kan even testen hoeveel verf je nodig hebt. Minder dan je denkt vaak.

20250608_204626.webp

20250608_204728.webp

20250608_204646.webp

20250608_204719.webp

Mooi model👍👍
Zijn deze mg's watergekoeld?

Ja:

VickersSchematic.webp

In dit filmpje zie je stoom rond het wapen walmen wanneer ze even ophouden met vuren.

Ik zie namelijk niets waar het water in zit? Slangen aan de lopen? Of kijk ik er over heen?

Hoeft niet per se, je kunt de mantel volzetten met water en de condens laten ontsnappen, als er voldoende water is. De maxim, model 1935 uit het hoofd heeft zelfs een grote klep op de koelmantel zodat je em vol kunt scheppen met sneeuw, het water zal na een beetje doorschieten aan de kook raken, en dan moet je bijvullen, maar er zit geen waterpomp in oid

Ik zie namelijk niets waar het water in zit? Slangen aan de lopen? Of kijk ik er over heen?
De dikke buis rond de loop is gevuld.
De maxim in de clip gebruikt een jerrycan als condensatortank. Stoom gaat via een leiding de can in, slaat daar op een laag water en condenseert.
Dat kun je weer in de buis gieten en verder koelen.
Het model van Bas heeft dat niet, dus deze zouden in werkelijkheid steeds moeten worden bijgevuld, voordat ze droogkoken..

Allereerst: zeer fraai voertuig tot nu toe. Vermoedelijk zal de skate rail bij intensief gebruik meer slijtage sporen hebben, maar zo is ook prima.

Ter aanvulling op de MG:het is een Browning M1919. Ja, het water verdampt, maar dit is simpel bij te vullen na een schotenwisseling. Condenswater opvangen is alleen nodig indien er geen water snel voorhanden is, maar op een voertuig is een losse jerrycan veel praktischer.
Voor een meer toepasselijke "Gun Jesus" film

Gr Bas

Dank voor de uitleg heren 👍

het water zal na een beetje doorschieten aan de kook raken, en dan moet je bijvullen
Het koken is geen probleem. Zolang het waterniveau hoog genoeg is dat de hele loop onderwater zit, blijft hij goed gekoeld. Pas wanneer er genoeg water uit verdampt is dat de loop boven komt, moet de mantel bijgevuld worden, anders gaat een deel van de loop snel heel erg heet worden. Watergekoelde mitrailleurs hadden veel dunnere lopen dan luchtgekoelde, en die kunnen het daarom maar heel kort verdragen dat er geschoten wordt zonder water eromheen.

Ter aanvulling op de MG:het is een Browning M1919.
Op het model hier zijn het Vickers-mitrailleurs 🙂 De M3A1 had normaal gesproken inderdaad M1917 of M1919 Brownings, maar op deze in Indië zaten er in plaats daarvan van Vickers.

Laatst bewerkt:
Hij is mooi, maar ook een beetje saai. Dat heb je natuurlijk al snel met een od voertuig.
Komt er nog een figuurtje in? Dat brengt wat meer leven in het geheel 😉

Laatst bewerkt:
Netjes, hoewel ik het met Jan eens ben dat een figuurtje hem veel levendiger zou maken 🙂

O ja, en je tijdelijke naamplaatje: dit is een M3A1 scout car, geen M3 🙂 Die verschilden duidelijk van elkaar.

Terug
Bovenaan