M113a1 13pagncie

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Moderator
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
AMX-13/105mm, NEKAF-TOW groep, Centurion Mk5/2, Dodge WC54, YP408, VW T2a KMAR
Ik ben op dit moment in een soort M113-familie flow geloof ik. Het blijven boeiende gezichtsbepalende voertuigen van de jaren 70, 80, 90. Ook bij de KL. Na een M113C&V en een YPR-PRI (jaren tachtig uitvoering) nu weer back to the M113 roots en bezig met een M113a1 van de pantsergenie. Dit is een leuke versie omdat het letterlijk een rijdende verhuiswagen/gereedschapskist was waar van alles op werd meevervoerd. Bovendien zat de genieversie ook voller met bemaning: chauffeur, commandant, boordschutter en 10 genisten. Volle bak dus waarbij tijdens manoeuvres alle persoonlijke spullen in de plunjezakken voorop het voortuig gingen. Ik heb inmiddels aardig wat referentiemateriaal en kan voor vragen direct terecht bij een voormalig chauffeur. Echt enorm leuk om te doen. Het wordt een uitvoering van 13pagncie uit Oirschot. Vaste opstelling op het dek met piokist en de zogenaamde Van Grinsven ladder. Daarnaast moeten er nog een hele hoop spullen op. Ik ben nu bezig met de piokist.5F5183DF-4002-4F5E-8765-DFB9897E7FC8.jpegA8800DB1-9432-4839-BAB2-9F82654B1EE4.jpegE3CD762E-8FFA-4AA8-8BD3-CF8452A7FFB6.jpeg42D3DF6D-4E78-4DF8-9356-C93EC42B6991.jpeg

❤️
Ik was zelf PC 2-Pel 43-Pagncie in ‘87
Heb dus ook lang lang gelden een M113 Pagn gemaakt. Dus voor vragen ...

Tankpakketten (slaapzak+ zooi) op de boeggolfkeerplaat waren weer snel verboden, omdat het niet veilig was, maar staat wel cool.

Laatst bewerkt:
❤️
Tankpakketten (slaapzak+ zooi) op de boeggolfkeerplaat waren weer snel verboden, omdat het niet veilig was, maar staat wel cool.
Op veel fotomateriaal van oefeningen (vooral jaren tachtig) zijn deze gevaarlijk doorbuigende boegplaten te zien opgevuld met plunjebalen, hout, steigerdelen, etc. Kan me goed voorstellen dat dit snel einde oefening was want het ziet er vaak erg wankel uit. Foto’s van belading op het dek zijn enorm welkom!

Foto’s van belading op het dek zijn enorm welkom!
En voor de fijne details, alles op de voorgeschreven plaats:
De ritselkist rechts op de accubak, de MAG rechts bij de deur.
De tien mijnenkisten (AT-26C1) en kisten voor AP-mijnen in het middenpad. Pukkeltjes onder de banken.
Op het dek de tien tankpakketten, LAW-kokers, de pionier- en timmeruitrusting (die grote kist) en het touw voor de mijnenketting.
Op de boeg, achter de boeggolf keerplaat: de grondboor.

Het model zou nu wel wat strakker kunnen: ik zie dat ik toen nog balsa hout gebruikte voor van alles.
(En ik zal de tuidraden van de antenne weer eens vast zetten)

IMG_0838.JPEG

IMG_0833.JPEG

Bijlagen

• IMG_0835.JPEG
    IMG_0835.JPEG
    162,7 KB · Weergaven: 33
  • IMG_0836.JPEG
    IMG_0836.JPEG
    121,6 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Ze waren beslist niet overal bij de pagn even stipt. Ik heb foto’s van beladingen waar letterlijk bijna geen touw aan is vast te knopen en alles schots en scheef is opgestapeld (ook binnen). Gedurende een oefening zal het ook wel chaotischer zijn geworden…

Nou, hoe moet je zo je bemanning nog mee nemen? Krap en vol zat!
Vandaar dat de plunjezakken op de voorkant gingen en de kisten naar boven op het dek (bij 13 pagncie in ieder geval)

Nou, hoe moet je zo je bemanning nog mee nemen? Krap en vol zat!
Klopt. Ik herinner me een oefening waarbij er zoveel mijnenkisten aan boord waren,
dat we één van de groepsleden moesten optillen, en hem horizontaal tussen kisten en het dak naar binnen schoven, waar hij stil moest blijven liggen. Toen de rest van de groep er in, en hup de klep dicht.

Wel knus zo met zn allen. Maarja, is een gevleugelde uitspraak van jullie dieselsnuivers dan ook niet liever rottig zitten als makkelijk lopen?

Weer verder gewerkt aan de piokist. De handvaten aan de kopse kanten er aan. De kettingen erbij en de 3 vergrendelingen. Lekker fijn gepruts waarbij je wel eens zou willen dat er een zoom-functie in je ooglenzen zit.C15D6225-2648-4B2C-AC9C-20D2B74E94BA.jpeg6E9781E3-AE25-4782-B856-0099A43B0547.jpeg

Verdraaid wat een mooi werk Walter.
Als je nog even door gaat met inspireren, ga ik mijn eigen M113 opnieuw bouwen.
Vrôgger had ik alleen maar balsa hout om wat uit te snijden.
Kwam er wel een heel eind mee, maar het kan wel veel strakker tegenwoordig.

Verdraaid wat een mooi werk Walter.
Als je nog even door gaat met inspireren, ga ik mijn eigen M113 opnieuw bouwen.
Vrôgger had ik alleen maar balsa hout om wat uit te snijden.
Kwam er wel een heel eind mee, maar het kan wel veel strakker tegenwoordig.
Die to do lijst van jouw bevat volgens mij prachtige dingen die ik ook wel eens wil gaan bouwen …

Weer even verder gegaan met de piokist. Nu wat details aan de achterzijde van de kist. Volgende stap worden de riemen waarmee de kist vast zit op het dek533866B8-5CCD-47EB-A568-A2546292EABF.jpeg

En zo kan je van een ogenschijnlijk simpele en uitgekauwde kit toch nog iets heel indrukwekkends maken!

…en weer verder met de piokist. Nu de bevestigingen aan het dek. Er zal ongetwijfeld PE te koop zijn voor de spanklemmen maar ik heb het toch maar gewoon van dun Evergreen gedaan. 2FF8C6C0-7C02-4D02-9CDB-ACC94CC4F852.jpeg

Je zit toch stiekem de zaak te flessen en in 1:18 te weren toch?
Man wat een mooi detailwerk 👍
O nee toch!!! Heb ik de verkeerde schaal liniaal gebruikt😳. Nu snap ik waarom mijn vrouw zo zit te brommen dat mijn hobby aan het uitgroeien is…….

…. en de Van Grinsven ladder erbij. Nu nog de ladder aan de handgrepen vastmaken en dan al de kisten gaan maken

A82A4B00-15C6-4540-BC48-4DB12621711F.jpeg
744456BD-B128-47E4-9B5A-7CFE465C6324.jpeg

Prachtig Walter! Waar heb je die messing draad vandaan? (handvatten, gespen)

Meijer en Blessing (modelbouwzaak) in hartje Rotterdam. Is echt een harde draad die je ook superstrak kunt buigen. Ze hebben daar veel keuze.

…. en de messingdraad voor de bevestiging van de spanbanden aan de achterzijde piokist bij de plaatselijk handwerk/kraaltjes/kettinkjes-winkel waar je zachter en makkelijk buigzaam messingdraad in diverse diameters kunt kopen. Ik heb hier 0,3 mm draad gebruikt.

Begonnen aan mijnenkisten (at26c1) voor op het achterdek. De basis van de kisten is gebouwd. Via oud dienstplichtige genisten via Facebook goede detailfoto’s gekregen. Ook de maten gekregen. De net nodige Evergreen (1,0 x 1,5 mm) voor de latjes op de kopse kanten moest besteld worden en is net binnen. De afronding kan beginnen
133AAE68-9452-4CCA-8EB1-55C579B036DC.jpeg8F88D38E-B351-4A74-A446-6F843CCCDC44.jpeg604311E1-0DB6-4F40-9584-0CD3DF4B0EF3.jpegDC8CFD85-2023-42D9-99FB-D52873344CF5.jpeg224B1E29-01F8-456B-A3A6-712F0FAACBA5.jpegEerst de planken van de deksels nu accentueren
0A67A81C-69A8-4FA3-A0BF-DFA82066AA35.jpeg

AT26C1
😈
Kan ze niet meer zieeeeeeeen
😂 dan dit draadje maar even niet meer volgen … de kisten zullen nog vaak te zien zijn 😵‍💫…..maar de at26c1 mijnen zelf niet, de deksels blijven gesloten! …..tenzij je weer begint over open deksels/luiken 🙄😅

Ogen dicht Arno! Kist nr 1 is bijna af. Alleen de sluitingen nog en nog wat extra hout beschadigingen/afrondingen aanbrengen. Ze mogen niet te strak zijn dus. Nog 5 te gaan …92B419C0-42EB-4A2C-98A4-24A766A36159.jpeg9C71CF6F-375E-472D-9A4D-5C0D45789937.jpeg

Het begint er langzaam op te lijken. Er komen ook nog ander soort kisten uiteindelijk. Probleem is wel dat onduidelijk is hoeveel kisten van welke soort op bovendek werden gestouwd bij oefeningen. De meningen daarover lopen uiteen en verschillen per pantsergenie compagnie lijkt het. Ik zal daar toch nog extra research op moeten doen.
D47332F5-63CF-4A26-A520-2D34BDEFA0FE.jpeg

Uit mijn hoofd tien kisten Walter. En ik denk niet dat het per compagnie verschilde.
Een PaGngp moest een storend mijnenveld kunnen leggen bij een vernield object, bestaande uit anti-tank en anti-personeelsmijn (inktpot en mortier) in een vaste verhouding. Uit mijn Boekje Pieter uit die tijd:
IMG_20210719_0001.jpg
Dus per storend veld:
20 x AT nr 26C1 Exc, of AT26 Legnabootser = 5 kisten
18 x AP nr 24C1 (exercitie inktpotmijn) = 3 kokers van zes? = halve kist?
3 x AP nr 28 (exercitie mortiermijn) = 1 kist

Laatst bewerkt:
Uit mijn hoofd tien kisten Walter. En ik denk niet dat het per compagnie verschilde.
Een PaGngp moest een storend mijnenveld kunnen leggen bij een vernield object, bestaande uit anti-tank en anti-personeelsmijn (inktpot en mortier) in een vaste verhouding. Uit mijn Boekje Pieter uit die tijd:

Dus per storend veld:
20 x AT nr 26C1 Exc, of AT26 Legnabootser = 5 kisten
18 x AP nr 24C1 (exercitie inktpotmijn) = 3 kokers van zes? = halve kist?
3 x AP nr 28 (exercitie mortiermijn) = 1 kist
Dus bij elkaar: 10 kisten AT26C1; 1 kist AP24C1 ?; 2 kisten AP28? Ervan uitgaande de aan beide kanten van object storend mijnenveld werd aangelegd. Of begrijp ik dat verkeerd? Hoe zagen de AP24C1 kist en AP28 kist er uit? Waren er ook kisten met springladingen voor brug (inclusief stutmateriaal) aan boord?

Een vernielingslading was niet standaard, kwam met de tientonner, liefst op maat voor dat specifieke object. (hé... tip voor een diorama)
En zoals de tekening ook schetst, rondom, binnen een straal van 20 meter.
Dus, als ik het me goed herinner, bij brugvernieling, materiaal voor twee storende velden aan boord.
(Want je weet nooit wat de volgende opdracht wordt)
De mortiermijnen zaten met z'n drieën in een stalen kist, zoals waar patronen in worden geleverd.
Schermafbeelding 2021-07-20 181205.jpg
Denk aan drie familie potten pindakaas met wat accessoires.
Maar omdat de kisten kleiner waren, verwacht ik ze binnen. Idem de inktpotmijnen: kartonnen kokers in een stalen kist.
Snijladingen konden op het dek geplaatst, of onder het dek en tegen de pijlers gehangen met de boutenschiethamer.
Stutmateriaal was zeldzaam, want bewerkelijk.

Laatst bewerkt:
DA57DF77-9F1B-456B-9A82-B554539A4488.jpegHout, stutijzers. Deze bak is echte verhuiswagen! Wat zit in de ronde trommels?

Trommels van de regimentskapel.

De "trommels" zijn putladingen DM41, ook wel kazen genoemd.
De genietank boort gaten in het weglichaam (drie per rijstrook, 5 meter na elkaar en 2 meter diep) en de putladingen (twee per put, ik meen ieder 16 kg TNT) worden er in gelegd. Daarna gaat het slagsnoer er aan, en kan de put dicht gegooid worden.
De weg is weer beschikbaar voor gebruik tot de nadering van een vijand het nodig maakt om het hele weglichaam te springen.
Resultaat: 20 meter onbegaanbare weg: meerdere kraters, ieder van een meter of vier diep en de dubbele breedte.

Laatst bewerkt:
Hoe kan de chauffeur überhaupt iets zien???
Typisch KL.... vol gooien, die hap. Scheelt weer een 4-tonner, want ons ben zunig.
Hoe kan de boordschutter 360 graden bescherming geven?

We leren hier opeens van alles over aanleg versperringen en het vertragend gevecht. Kijk eens naar onderstaande beladen pantsergenie M113. Hier ligt een complete boot op maar……ook tonnetjes die ik op meerdere foto’s zie bij de belading. Lijken wel 17e eeuwse buskruit tonnen uit het nalatenschap van De Ruijter. @Arne Ρоirοt ik ben benieuwd wat hier voor een verhaal aan zit.2B4BA60F-AE25-4B92-9F98-161A17F8C7FC.jpeg

Terug
Bovenaan