M113a1 13pagncie

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
"Hoe kan de boordschutter 360 graden bescherming geven?" Is inderdaad van ondergeschikt belang.
Je stelt je M113 liefst op met de neus richting vijand. Het aluminium geeft al weinig bescherming. Het motorblok helpt dan iets.
Dat verhaal werd ook verteld trouwens bij de YP, tot -na afstoting- met AP-munitie dwars door het blok geschoten werd.
Het was ook (maar) een "battlefield taxi"
parate hap uit Seedorf.
Alle pantsergeniecompagnieën die in die tijd niet in de mob zaten, (11, 12, 13, 41, 42 en 43) waren (dus per definitie) parate hap. ;)

En die kokers.... Het zegt me even niets.
(ben toch al verbaasd welke zinloze informatie een mens 35 jaar lang mee neemt in z'n hoofd)

@Walter Jonkers houd even de stand van de .50 in de gaten. Recht vooruit is onhandig voor de groepscommandant, want dan zit ie in de weg als hij uit de toren wil klimmen. Beter is "op 11-uur" Op mijn foto van 25 mei is ie weer te ver doorgedraaid, daar zit ie de chauffeur in de weg.
En het kan natuurlijk achterstevoren, dan zit de commandant wat uit de wind tijdens het rijden.
Overweeg trouwens of je de (infrarood) schijnwerper wilt plaatsen. Bij 43 werd die standaard meegenomen.

Laatst bewerkt:

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
M113a1 pagncie, YPR-PRAT, M575, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4
"Hoe kan de boordschutter 360 graden bescherming geven?" Is inderdaad van ondergeschikt belang.
Oké! Check. Ik kan dus rustig blijven stouwen op die bak!
Alle pantsergeniecompagnieën die in die tijd niet in de mob zaten, (11, 12, 13, 41, 42 en 43) waren (dus per definitie) parate hap. ;)
…maar Seedorf was toch net …..🙄
En die kokers.... Het zegt me even niets.
(ben toch al verbaasd welke zinloze informatie een mens 35 jaar lang mee neemt in z'n hoofd)
Niks zinloos: 35 jaar later hangt een onwetende modelbouwer aan je lippen. Daar doe je het toch voor 😉

houd even de stand van de .50 in de gaten. Recht vooruit is onhandig voor de groepscommandant, want dan zit ie in de weg als hij uit de toren wil klimmen. Beter is "op 11-uur"
Goeie tip. Ik zet hem op 11 uur!
Overweeg trouwens of je de (infrarood) schijnwerper wilt plaatsen. Bij 43 werd die standaard meegenomen.
Heb ik aan gedacht, maar weet je wat voor een rotsklus dat is. Deze lag ook dikwijls in het voertuig in z’n kist. Dat vind ik zelf een erg prettige gedachte in dit geval.

Ga vooral door met het ophalen van zaken van 35 jaar geleden. Erg leerzaam en inspirerend om net de goeie accenten te krijgen
ADCF7A53-F1DE-4933-9118-CF6514982994.jpeg

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
tonnetjes die ik op meerdere foto’s zie bij de belading. Lijken wel 17e eeuwse buskruit tonnen
Ik kreeg ineens een ingeving Walter!
Ik denk dat het ook putladingen (denk Mijnlading nr 23, 18 kg?) zijn, maar met een kleinere diameter. Ik schreef al dat de DM41 wordt geplaatst in een gat dat gemaakt wordt met de genietank. Een pantsergeniegroep heeft zelf een grondboor die bediend werd door twee man, met een diameter van circa 30 cm. Zag er ongeveer zo uit. Dit zouden prima dit soort putladingen kunnen zijn.
1627241806204.png
Je ziet deze "Vlinder", (het frame met motor waar de boor nog aan moet) op de motorkap liggen van mijn model, gepost op 25 mei.

Laatst bewerkt:

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Ik kreeg ineens een ingeving!
Ik denk dat het ook putladingen zijn, maar met een kleinere diameter. Ik schreef al dat de DM41 wordt geplaatst in een gat dat gemaakt wordt met de genietank. Een pantsergeniegroep heeft zelf een grondboor die bediend werd door twee man, met een diameter van circa 30 cm.
Dit zouden prima dit soort putladingen kunnen zijn.
Bekijk bijlage 11348
Je ziet deze "Vlinder", het frame met motor waar de boor nog aan moet, op de motorkap liggen van mijn model, gepost op 25 mei.
Klopt als een bus! Zie de foto’sA8951F4B-4F1E-4C4A-A0E5-2D6D46CB6972.jpegF5FF789C-1934-4480-AC00-FB736C4BBD31.jpeg
Ik heb de maten. Alleen die spiraalboor is op zijn zachtst gezegd een “uitdaging”

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Heb je een vriend die kan printen ;) ?

AH! een "62", Alfa groep 2e peloton :)

60 = Laro vd PC / OPC,
61 = M113 vd commandogroep: PC / OPC (al het gereedschap een oranje stip)
62 = A-gp, al het gereedschap een rode stip
63 = B-gp, al het gereedschap een witte stip, en
64 = C-gp, al het gereedschap een blauwe stip.
Vreemd dat hier de grondboor niet deels achter de boeggolfkeerplaat zit. #ValtErAf

10 (en 20 en 30???) serie = Staf peloton,
50-serie = 1 Pel,
60-serie = 2-Pel,
70-serie = 3-Pel,
80-serie = Ost Pel

Laatst bewerkt:

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Vreemd dat hier de grondboor niet deels achter de boeggolfkeerplaat zit. #ValtErAf
Dit is ook maar een “zomaar” opstelling van het geniemuseum uit Vught. Daar staat nr 62 van 13 PAGNCIE. Als ik hem ga maken gaat hij zeker erbij achter boegkeerplaat.

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Heb je een vriend die kan printen ;) ?
Een “TWENOT genoot” gaat al iets anders voor mij printen. Ik kan niet bezig blijven om anderen van het werk te houden….

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Sherman V
Zo’n boor zou te maken moeten zijn uit schijfjes met een gaatje in het midden: snij ze half door en trek ze uit tot ze achter elkaar rond een asje gelijmd kunnen worden in de vorm van de boor. Of dit ook makkelijk is, is natuurlijk de vraag :)

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Zo’n boor zou te maken moeten zijn uit schijfjes met een gaatje in het midden: snij ze half door en trek ze uit tot ze achter elkaar rond een asje gelijmd kunnen worden in de vorm van de boor. Of dit ook makkelijk is, is natuurlijk de vraag :)
Met dun plastic is dat te proberen idd. Dat ga ik eens uitproberen. Goeie tip!

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
De "trommels" zijn putladingen DM41, ook wel kazen genoemd.
De genietank boort gaten in het weglichaam (drie per rijstrook, 5 meter na elkaar en 2 meter diep) en de putladingen (twee per put, ik meen ieder 16 kg TNT) worden er in gelegd. Daarna gaat het slagsnoer er aan, en kan de put dicht gegooid worden.
Hier worden “de kazen” voor iets anders gebruikt volgens mij: ondermijning van een brug
C23DF6D8-935C-4D3D-895F-5FB42C8AE18C.jpeg3A68245F-6B20-4DE0-BB7B-1355DF02396E.jpeg

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Voor de duidelijkheid: het „half” bedoelde ik: van de rand tot het midden doorsnijden, niet helemaal in tweeën :)
Dat snapte ik inderdaad 😉. Volgende week ga ik maten nemen in Vught. Ik zal de boor ook direct meten (diameter, lengte, aantal spiraal wentelingen).

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Zo’n boor zou te maken moeten zijn uit schijfjes met een gaatje in het midden: snij ze half door en trek ze uit tot ze achter elkaar rond een asje gelijmd
Ik heb dat ooit geprobeerd voor de grondboor van de genietanken het werkt, maar zag er niet echt naar tevredenheid uit.
(En die had nog een diameter van 80 cm --> 22 mm)
Dit kwam deels omdat ik slecht plastic gebruikte. Het zou met dunste evergreen een kansje hebben
Maar "printen is koning". Het kan nogal een blikvanger zijn. (En niet de drie LAW-kokers vergeten natuurlijk)
IMG_20210527_0004.jpg

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Hier worden “de kazen” voor iets anders gebruikt volgens mij: ondermijning van een brug
Ik denk te zien dat het legnabootsers zijn van de AT26C1.
Weinig effectieve methode lijkt me trouwens. Niet opgesloten dus veel van de opgebouwde druk verdwijnt onbenut. Als je zo moet werken, gebruik dan een snijlading die omhoog gericht is. Maar goed, soms moet je wat.
Ik zou dit rekenen tot de categorie "Geïmproviseerde brugvernieling" in tegenstelling tot de voorbereide vernieling

En voor we vragen krijgen: "wat is een snijlading?"
Een snijlading is een holle lading, die als een balk is uitgevoerd.
Hij geeft dus geen puntbelasting (anti tank) maar een lijn.
Hij snijdt bijvoorbeeld over de hele breedte het wapeningsstaal in beton door.

1627291445128.png

Laatst bewerkt:

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Ik denk te zien dat het legnabootsers zijn van de AT26C1.
Ik herkende de AT26C1 kist al maar kon me niet voorstellen dat je met een serie mijnen een brug gaat opblazen.
Dit begint toch wel een aardig draadje te worden waarin we een soort opleiding tot “pantsergenist voor dummies” krijgen.
2F571E10-BB9F-4C01-9800-0DC7AD6993FF.jpeg

Laatst bewerkt:

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Het zou met dunste evergreen een kansje hebben
Maar "printen is koning".
Probleem met dunste Evergreen (0,13 mm) is dat je die bladdelen nooit strak gelijmd krijgt denk ik.
Printen is koning inderdaad! Wie voelt zich geroepen?

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Arne wat betreft de LAW kokers. Ik neem aan dat daarin dus de wegwerp LAW rakketwerpers zaten?

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Als ze zouden zijn uitgedeeld bij de alarmering wél :)
Maar nu waren het gewoon drie lege kokers, voor elk twee raketten, waar je nix mee kon
ja .... kwijtraken.

Laatst bewerkt:

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Als ze zouden zijn uitgedeeld bij de alarmering wél :)
Maar nu waren het gewoon drie lege kokers, voor elk twee raketten, waar je nix mee kon
Zaten er in elke koker 2 van deze dingen?8C99139A-5813-477A-9675-BFA773814E28.jpeg

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Voor wie de geest te pakken heeft: leze VS 2-1350 het Handboek voor de geniesoldaat, en dan vooral de hoofdstukken 11 en 12
Volgende week donderdag toets. Er worden geen vrijstellingen verleend.
Het eerste gedeelte is bijna 100% gelijk aan het Donald Duck Jonge Woudlopers Handboek dat ik als kind ooit heb gekregen!. Vanaf het gedeelte over loopgraven begint het af te wijken want dan volgde in mijn Handboek een deel over het maken van vliegers🙄

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Probleem met dunste Evergreen (0,13 mm) is dat je die bladdelen nooit strak gelijmd krijgt denk ik.
Printen is koning inderdaad! Wie voelt zich geroepen?
Lego heeft een soort gelijk onderdeel en ik denk dat je als je wat mechatronisch spul open sloopt je ook nog wel een wormwiel tegenkomt welke aardig de vorm heeft welke je zoekt?

Maar het is inderdaad fascinerend om te lezen wat er allemaal meegesjouwd wordt met dit voertuig.

gr Bas

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
ik denk dat je als je wat mechatronisch spul open sloopt je ook nog wel een wormwiel tegenkomt welke aardig de vorm heeft welke je zoekt?
Probleem is dat die wormwielen een te dikke binnenkern hebben. Het is immers een wormwiel die een beweging moet overbrengen op een ander tandwiel. Dat is toch iets anders dan een spiraalboor met een zo dun mogelijke binnenkern/as.
Maar het is inderdaad fascinerend om te lezen wat er allemaal meegesjouwd wordt met dit voertuig.
De specifieke belading is inderdaad wat dit voertuig bijzonder maakt.

Bovenaan