M113a1 13pagncie

Wat een ingewikkelde kisten hebben ze bij de pantsergenie! Ik zit nu al een dag op één kist te prutsen en die is nog lang niet af (begint zo meer te lijken op de schatkist van AliBaba!)AD119211-D7F8-4A70-B648-0F9C0BA918C9.jpegD50FCD0F-F130-4151-B4C9-90F70704AD56.jpeg

Yo.... WTF
Ik heb al eerder gevraagd: "Je zit toch niet stiekem in 1:10 te werken hè?"

Yo.... WTF
Ik heb al eerder gevraagd: "Je zit toch niet stiekem in 1:10 te werken hè?"
Soms zou ik willen dat dat zo was, zou stuk makkelijker voor mijn ogen zijn 😵‍💫🤓

63FA6A96-D697-438B-9CD8-2E766D2BA572.jpeg
Bewijs!

Laatst bewerkt:
Eindelijk die kist af. Was een enorm gepriegel. Hier liep ik wel echt tegen mijn grens aan
FAF5BFD9-17E1-4DC7-A040-4B3253C988A5.jpeg
Even de kisten tot nu toe er op gezet. Er komen er nog een aantal
08B408FD-5AE5-4BAE-9F82-697A79CB4706.jpeg

Laatst bewerkt:
Walter,
Ik zie achterop de metalen jerrycan met mengsmering voor de apparatuur.
Rechts is de plaats nog leeg voor de zwarte plastic jerrycan met drinkwater.
Ander ontwerp, met de grote dop

Walter,
Rechts is de plaats nog leeg voor de zwarte plastic jerrycan met drinkwater.
Ja klopt, ik zat nog wat te twijfelen over type jerrycan, de zwarte kunststof met grote dop (wanneer zijn die ingevoerd?) of de metalen met andere handgreep (zie foto) dan die voor mengsmering/brandstof.
5E37B25C-BBD3-4117-8688-253AF34BD0E5.jpeg

Wow! Wat een details en dat in 1:35! Prachtig! Geen uitdaging is meer te groot voor jou als ik dit zo zie
Dat valt wel mee. Zo heb ik een enorme hekel aan werken met PE.

De “kistenfase” is (eindelijk) klaar. Op zo’n moment is een voorraad Evergreen platen en profielen in veel verschillende maten wel heel handig. Verder setje PE van Blackdog met gespen (E35001 Fasteners an buckles) dat een echte aanrader is als je dergelijke kisten maakt of met riemen en banden aan de slag gaat.
E98D3ABB-836E-4F3A-8AA9-C5E3A796EEAF.jpeg

Even een vraag naar jullie ervaring. Wat is handiger: nu de kisten al vast gaan plakken en touwen en banden aan gaan brengen….of dat pas doen nadat de body van de M113 gespoten is en de afzonderlijke kisten ook. Mijn gevoel zegt het laatste maar ik hoor graag jullie ervaringen.

Volgens mij mankeert er weinig aan je zicht, als je dit zo strak kunt maken. Petje af.

Groeten, Jan
Bril -11 en -10 en voor dichtbij werk moet die steeds vaker af …..😳🤓

Walter, de kisten zullen voorzien moeten worden van opschriften (op deksels en voorzijden?).
In wit of geel, dus best blikvangers
En dat lijkt me “lastig” als ze al gemonteerd zijn, of als de riemen er overheen zitten

Dus net als in het echt:
eerst de kisten en het voertuig afmaken
Dan plaatsen
Dan de riemen er over bevestigen
Is mijn advies

Walter, de kisten zullen voorzien moeten worden van opschriften (op deksels en voorzijden?).
In wit of geel, dus best blikvangers
En dat lijkt me “lastig” als ze al gemonteerd zijn, of als de riemen er overheen zitten

Dus net als in het echt:
eerst de kisten en het voertuig afmaken
Dan plaatsen
Dan de riemen er over bevestigen
Is mijn advies
Goed advies. Opschriften etc er op doen als ze al vast zitten is wel erg lastig…

Walter,
Rechts is de plaats nog leeg (nu dus niet meer) voor de zwarte plastic jerrycan met drinkwater.
AEF8887E-2514-446E-8D6A-1794D83C8DEA.jpeg
Gedaan!

Ook de mijnenprikstokken mogen niet ontbreken. Handvaten van 1,2mm Evergreen met daaronder stukje 0,75mm Evergreen met 0,3mm messing draad. Er zijn er 11 in de maak.
6FC2EB25-98A2-4575-82BF-ADF9F30FF667.jpeg

Ze moeten in een koker met vrij dunne wand met diameter van 6,5 cm. Ik heb 2,0mm Evergreen gebruikt en deze voorzichtig uitgehold door steeds een iets grotere diameter boor te gebruiken. Daarna de gedemagnetiseerde mijnenprikkers (ook handig voor de BBQ) er in. Nu gaat hij een paar dagen met vakantie84B3F7F7-E30A-4E86-B14B-F4821D437C44.jpeg

Ik sta hier nergens meer versteld van, dus maar even de vraag: Dat demagnitiseren, hoe heb je dat gedaan?😳

Ik sta hier nergens meer versteld van, dus maar even de vraag: Dat demagnitiseren, hoe heb je dat gedaan?😳
Heel eenvoudig. Afgelopen week was het nieuwe maan met een hoop vallende sterren. Om 3 uur ‘s nachts ga je buiten zitten en elke keer als er een ster valt zet je een messing prikstok in het handvat vast. Zeker weten dat ze gedemagnetiseerd zijn 🤣🤓😵‍💫🤪

@Cees Goldenberg
Iets zegt me dat de kisten waar de AT26 in zaten, zwart waren.
Weet jij nog hoe dat zat?
klopt , zwarte kisten en we hadden er witte cijfers op staan .
@ Walter als je de foto van mij op het dek liggend bekijkt, zie je achterop een aantal zwarte kisten staan met witte cijfers er op.
het zwart van de mijnenkisten was behoorlijk beschadigd, van het vele gooi en smijt werk 😉
Het lijkt mij persoonlijk ook handiger om de belading apart van de koets te schilderen.
En wat ik je al eerder heb gezegd, dit is echt master class bouwen, echt top, zou er zo in kunnen stappen en weg rijden 🙂

Walter,
om onduidelijke redenen waren de oefenmijnen dus verpakt in zwarte kisten (met houtkleurige beschadigingen)
Scherpe mijnen werden niet gebruikt. Dus alle AT26’s in het zwart. Dat was in mijn beleving de enige afwijking.
De oefen AP’s zelf waren weliswaar licht blauw, maar wel verpakt in groen.

Groene kisten en zwarte kisten in veel maten ….maar wat stond er precies op destijds? Ik heb in Vught heel wat kisten gezien en ingemeten maar veel hebben inmiddels herbestemming en daar staan nieuwe opschriften op. Ik zal dus ook juiste opschriften moeten zien te vinden.

Op diverse foto’s hiervoor staan fragmenten.
o.a. Bij het beladen voor de vaar-oefening met MARIJKE
ik zie een regel op het deksel, vier op de voorkant en wat cijfers op de zijkant
Zoals Mijn AT 26 C1 stuks 4 Of zo
en het nato stock nummer

Op deze foto zie je heel goed dat de mijnenkisten inderdaad zwart zijn (net als de water jerrycan). Dit is op zich wel aardig omdat het uiteindelijk, na overwinning van mijn “verfspuitvrees”, wat afwisseling in kleur op gaat leveren buitenom de groen-nuances.
85E66309-6713-4EED-A828-6A99F873059D.jpeg

Ik wist niet dat de verf zo bruin van kleur was. In mijn herinnering was t echt olijfgroen, al dan niet verschoten.
Ik denk dat de foto wat verkleurd is na 40 jaar…

Kijkend naar de andere kleuren denk ik dat dat wel meevalt?
Dit lijkt mij beter;239C7A88-236C-4D76-962A-B27FFCDD19D0.jpeg
Als we trouwens bij een model die 12 decal zo zouden zien zou er vast wel commentaar op komen 😉

Ik denk dat de foto wat verkleurd is na 40 jaar…
Kijkend naar de andere kleuren denk ik dat dat wel meevalt?
Ik denk dat je sowieso nooit af moet gaan op de kleuren van foto’s op een computerscherm 🙂 Weet je zeker dat het er bij jou hetzelfde uitziet als bij de ander, bijvoorbeeld? Bekijk dezelfde foto maar eens op een paar verschillende apparaten, zoals een computer en een telefoon.

Ik denk dat je sowieso nooit af moet gaan op de kleuren van foto’s op een computerscherm 🙂 Weet je zeker dat het er bij jou hetzelfde uitziet als bij de ander, bijvoorbeeld? Bekijk dezelfde foto maar eens op een paar verschillende apparaten, zoals een computer en een telefoon.
Ik keek naar de kleuren van de bomen, de camo-netten, het rood, geel en zwart etc. Deze leken me niet verkleurd, vandaar.
Of zou juist de felle groene kleur van de bomen het rood in de verf op de foto meer naar voren brengen?

Of zou juist de felle groene kleur van de bomen het rood in de verf op de foto meer naar voren brengen?
Niet in een foto die gescand is van een afdruk of negatief, maar in een digitale foto hebben de kleuren van de omgeving wel invloed op de kleuren van wat je eigenlijk fotografeert.

Vergeet niet dat kleding en verf, behandeld zijn om dekkend te werken op infrarood.
Het oude gevechtspak (“het slobberpak met de visgraat”) werd bij moeilijke maten nog wel vertrekt in de 80-er jaren, en dat gaf op foto’s vreemde effecten tussen broek en blouse. (Het ene werd groen, het andere bruin)

Dus wat een fototoestel er van maakt, mag (moet) anders zijn als wat het oog er van maakt.
ofwel: (bij moderne voertuigen) houd rekening met vertekening in foto’s.

Dit, nog los van het “verbruinen“ van (goedkope) afdrikken uit de 70-er en 80-er jaren.
Als ik de vakantie- en familiefoto’s uit die tijd bekijk is het schrikken en lachen tegelijk

Laatst bewerkt:
@Cees Goldenberg
Tankpakket of plunjezak?
Walter heeft nu plunjezakken op de boeggolfkeerplaat gelegd.
Bij 43 maakten we tankpaketten: o.a. Slaapzak en ransel in het tentzeil gerold en dan mantelriepjes er omheen.
ik zie de tankpaketten ook op de foto’s van MARYKE tijdens de vaaroefening, pagina’s hier voor.
Dus de vraag is: wat is het advies: tankpakketten (die zijn kleiner) plaatsen of hele plunjezakken?

@Cees Goldenberg
Tankpakket of plunjezak?
Walter heeft nu plunjezakken op de boeggolfkeerplaat gelegd.
Bij 43 maakten we tankpaketten: o.a. Slaapzak en ransel in het tentzeil gerold en dan mantelriepjes er omheen.
ik zie de tankpaketten ook op de foto’s van MARYKE tijdens de vaaroefening, pagina’s hier voor.
Dus de vraag is: wat is het advies: tankpakketten (die zijn kleiner) plaatsen of hele plunjezakken?
Pluntjezakken waarbij een deel los in het voertuig lag waardoor de plunjebalen niet helemaal vol waren. In eerste instantie had ik de volle model plunjezakken van Legend opgestapeld. Dat ging dus niet want dan zag de chauffeur echt niets meer. Dit besproken met Cees die aangaf dat de zakken lang niet vol zaten als ze op de boegplaat gingen. Daarna ben ik aan het snijden gegaan om ze veel platter en anders van vorm te krijgen (met wel plooien etc).
185A6E8A-B411-4E3E-9ADB-6ECC49343F47.jpegDD5B82C6-EDED-4AB0-B6F5-EFEC9C7C2256.jpeg
Opvallend trouwens dat op deze als tonnage 13 staat en op eerder plaatje hierboven 12

Vergeet niet dat kleding en verf, behandeld zijn om dekkend te werken op infrarood.
Het oude gevechtspak (“het slobberpak met de visgraat”) werd bij moeilijke maten nog wel vertrekt in de 80-er jaren, en dat gaf op foto’s vreemde effecten tussen broek en blouse. (Het ene werd groen, het andere bruin)

Dus wat een fototoestel er van maakt, mag (moet) anders zijn als wat het oog er van maakt.
ofwel: (bij moderne voertuigen) houd rekening met vertekening in foto’s.

Dit, nog los van het “verbruinen“ van (goedkope) afdrikken uit de 70-er en 80-er jaren.
Als ik de vakantie- en familiefoto’s uit die tijd bekijk is het schrikken en lachen tegelijk
Kijk, zo leer je nog 's wat....

Pluntjezakken waarbij een deel los in het voertuig lag waardoor de plunjebalen niet helemaal vol waren. In eerste instantie had ik de volle model plunjezakken van Legend opgestapeld. Dat ging dus niet want dan zag de chauffeur echt niets meer. Dit besproken met Cees die aangaf dat de zakken lang niet vol zaten als ze op de boegplaat gingen. Daarna ben ik aan het snijden gegaan om ze veel platter en anders van vorm te krijgen (met wel plooien etc).
Bekijk bijlage 12033Bekijk bijlage 12034
Opvallend trouwens dat op deze als tonnage 13 staat en op eerder plaatje hierboven 12
Het kijkt erop dat de brugclassificatie ergens halverwege jaren '70 zijn 'herzien'
Bij de YP408 is dit namelijk ook gewijzigd van 10 naar 13 gegaan. Wat de rede hiervan is weet ik niet maar ik ben wel benieuwd.

Dit project is toch wel echt een groepsproject geworden met een heel team van experts en kundige mensen. @Cees Goldenberg (chauffeur M113 13 pagncie) die ik heel wat keren heb lastig gevallen en die is gaan struinen in fotoalbums en in de grijze hersencellen, @Arne Ρоirοt (PC 43 pagncie) die vanuit zijn genie-ervaring steeds weer goede reflecties en suggesties deed, Paul Habraken (chauffeur 13 pagncie) die me het voertuig in 1:1 heeft laten zien en waar ik van alles op de kazerne in Vught mocht inmeten, @Jasper Breur die aanbood om diverse KL zaken die ik ingemeten had te tekenen en 3D te printen (rupskeggen, rupsblokken, LAW kokers en nog meer dingen die ik op mijn KL modellen kan toepassen) en @Frank Langeler die spontaan aanbood om de kettingzaag, grondboor met spiraal en vlinder te gaan tekenen en 3D printen en wat hem nog heel wat extra research en tekenwerk heeft gekost en verder nog tal van oud genisten die via dit forum en Facebook foto’s leverden. Echt geweldig om op zo’n manier al pratend, foto’s delend dit te mogen bouwen. De kracht van 3D printen blijkt hier wel. Om dergelijke dingen scratch te doen is gewoon eigenlijk niet mogelijk of niet leuk meer omdat het te fijn in detail is.
Nu zeggen jullie natuurlijk: Beste Walter, je loopt nu opgewonden te doen over een kaal en onbeschilderd model, de spanbanden en touwen ontbreken, de haken moeten nog aan de ladder, de camonetten moeten er nog langs en er zit nog geen Cees Goldenberg in 1:35 achter de knuppels. Nu begint het eigenlijk pas. Klopt, maar daarvoor wil ik eerst goed leren schilderen en spuiten en dat vraagt tijd. Komt vanzelf en tot die tijd gaat dit mooie voertuig van 13 pagncie mijn MOB complex in. Maar eerst nog wat plaatjes hoe het tot nu toe geworden is:
A7CF3C82-CBD9-4799-BD4F-C8463881C723.jpeg
941D5DDF-80E7-4966-ABBE-57536FF2523B.jpeg3F188C2E-7B74-42FC-BEAC-0BCE15D1A053.jpegBFCA5A9A-FD92-4AFD-B9C4-A27036B937FA.jpeg1CB1FA39-B750-482E-9FA8-0A8CB3BDD729.jpegA37BCF53-E9DB-469C-93CE-3C7042B75E0A.jpeg04A12D02-21FA-426C-8620-93F28D4E89DE.jpeg8560A81C-17D2-4613-A8E8-2DA370015AD7.jpeg9C84850B-CDEE-40E7-95C0-A790750E9F42.jpeg672A9231-975E-47E4-95A5-F03E600AEDF7.jpeg

Laatst bewerkt:
Omg , ze is wel heeeeeeeeeeel mooi geworden.
Een genie waardig model.
En ook zoals een genie team samen werkt, is dit ook in teamverband een top project geworden.
Kan hier eigenlijk nog maar één ding aan toevoegen, Sodeju.

Walter fabelhaft!

En ff doorzeuren …
als je gaat treinbeladen, doe je dat met een kaal voertuig.
Als je gevechtsgereed bent, neem je de wielblokken niet mee.
Daar komt bij dat ze in mijn herinnering niet in de groepsuitrusting zaten maar bij de Ost of de Onhgp
Dus de waarschijnlijkheid dat ze op dek liggen is klein.

Cees Goldenberg in 1:35? 😆
Dat kan bij 3D selfie maken bij 3D Selfie Shop maak je een 3D poppetje van jezelf!
Moet ie even naar Haarlem en zich laten scannen, maar dan heb je ook wat
1D1DA3BF-E0FF-41B8-A3B7-769DEB2A794A.jpeg

Toch nog even echt de credits voor Jasper en Frank! Wat een detailwerk 3D. Jasper heeft nu mooie serie met KL accessoires en Frank kan met de 1:35 genie het bos in om bomen te kappen en gaten te boren894EA21A-A170-463C-AC2C-277E9832BFB9.jpeg
20B79F70-D4F5-43C4-B0DF-41E7AF339D49.jpeg
991F888D-4AC6-420B-92E6-D3180B0EEB67.jpegFCA7C8DA-8B01-4B71-B80A-BEF8954E80FC.jpeg
506796E6-A99C-4A74-813C-E0A5B44B2ED7.jpeg
6F9C8EC0-A385-4E5F-888B-2AC05289AB66.jpeg91367259-8D1D-4939-83A9-C558FF98966A.jpeg749686B2-C3B4-4647-8FEE-9940345F27C0.jpeg17E6F8A6-0234-42B4-B134-E80F737B4939.jpeg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan