M113a1 13pagncie

"Hoe kan de boordschutter 360 graden bescherming geven?" Is inderdaad van ondergeschikt belang.
Je stelt je M113 liefst op met de neus richting vijand. Het aluminium geeft al weinig bescherming. Het motorblok helpt dan iets.
Dat verhaal werd ook verteld trouwens bij de YP, tot -na afstoting- met AP-munitie dwars door het blok geschoten werd.
Het was ook (maar) een "battlefield taxi"
parate hap uit Seedorf.
Alle pantsergeniecompagnieën die in die tijd niet in de mob zaten, (11, 12, 13, 41, 42 en 43) waren (dus per definitie) parate hap. 😉

En die kokers.... Het zegt me even niets.
(ben toch al verbaasd welke zinloze informatie een mens 35 jaar lang mee neemt in z'n hoofd)

@Walter Jonkers houd even de stand van de .50 in de gaten. Recht vooruit is onhandig voor de groepscommandant, want dan zit ie in de weg als hij uit de toren wil klimmen. Beter is "op 11-uur" Op mijn foto van 25 mei is ie weer te ver doorgedraaid, daar zit ie de chauffeur in de weg.
En het kan natuurlijk achterstevoren, dan zit de commandant wat uit de wind tijdens het rijden.
Overweeg trouwens of je de (infrarood) schijnwerper wilt plaatsen. Bij 43 werd die standaard meegenomen.

Laatst bewerkt:
"Hoe kan de boordschutter 360 graden bescherming geven?" Is inderdaad van ondergeschikt belang.
Oké! Check. Ik kan dus rustig blijven stouwen op die bak!
Alle pantsergeniecompagnieën die in die tijd niet in de mob zaten, (11, 12, 13, 41, 42 en 43) waren (dus per definitie) parate hap. 😉
…maar Seedorf was toch net …..🙄
En die kokers.... Het zegt me even niets.
(ben toch al verbaasd welke zinloze informatie een mens 35 jaar lang mee neemt in z'n hoofd)
Niks zinloos: 35 jaar later hangt een onwetende modelbouwer aan je lippen. Daar doe je het toch voor 😉

houd even de stand van de .50 in de gaten. Recht vooruit is onhandig voor de groepscommandant, want dan zit ie in de weg als hij uit de toren wil klimmen. Beter is "op 11-uur"
Goeie tip. Ik zet hem op 11 uur!
Overweeg trouwens of je de (infrarood) schijnwerper wilt plaatsen. Bij 43 werd die standaard meegenomen.
Heb ik aan gedacht, maar weet je wat voor een rotsklus dat is. Deze lag ook dikwijls in het voertuig in z’n kist. Dat vind ik zelf een erg prettige gedachte in dit geval.

Ga vooral door met het ophalen van zaken van 35 jaar geleden. Erg leerzaam en inspirerend om net de goeie accenten te krijgen
ADCF7A53-F1DE-4933-9118-CF6514982994.jpeg

tonnetjes die ik op meerdere foto’s zie bij de belading. Lijken wel 17e eeuwse buskruit tonnen
Ik kreeg ineens een ingeving Walter!
Ik denk dat het ook putladingen (denk Mijnlading nr 23, 18 kg?) zijn, maar met een kleinere diameter. Ik schreef al dat de DM41 wordt geplaatst in een gat dat gemaakt wordt met de genietank. Een pantsergeniegroep heeft zelf een grondboor die bediend werd door twee man, met een diameter van circa 30 cm. Zag er ongeveer zo uit. Dit zouden prima dit soort putladingen kunnen zijn.
1627241806204.png
Je ziet deze "Vlinder", (het frame met motor waar de boor nog aan moet) op de motorkap liggen van mijn model, gepost op 25 mei.

Laatst bewerkt:
Ik kreeg ineens een ingeving!
Ik denk dat het ook putladingen zijn, maar met een kleinere diameter. Ik schreef al dat de DM41 wordt geplaatst in een gat dat gemaakt wordt met de genietank. Een pantsergeniegroep heeft zelf een grondboor die bediend werd door twee man, met een diameter van circa 30 cm.
Dit zouden prima dit soort putladingen kunnen zijn.
Bekijk bijlage 11348
Je ziet deze "Vlinder", het frame met motor waar de boor nog aan moet, op de motorkap liggen van mijn model, gepost op 25 mei.
Klopt als een bus! Zie de foto’sA8951F4B-4F1E-4C4A-A0E5-2D6D46CB6972.jpegF5FF789C-1934-4480-AC00-FB736C4BBD31.jpeg
Ik heb de maten. Alleen die spiraalboor is op zijn zachtst gezegd een “uitdaging”

Heb je een vriend die kan printen 😉 ?

AH! een "62", Alfa groep 2e peloton 🙂

60 = Laro vd PC / OPC,
61 = M113 vd commandogroep: PC / OPC (al het gereedschap een oranje stip)
62 = A-gp, al het gereedschap een rode stip
63 = B-gp, al het gereedschap een witte stip, en
64 = C-gp, al het gereedschap een blauwe stip.
Vreemd dat hier de grondboor niet deels achter de boeggolfkeerplaat zit. #ValtErAf

10 (en 20 en 30???) serie = Staf peloton,
50-serie = 1 Pel,
60-serie = 2-Pel,
70-serie = 3-Pel,
80-serie = Ost Pel

Laatst bewerkt:
Vreemd dat hier de grondboor niet deels achter de boeggolfkeerplaat zit. #ValtErAf
Dit is ook maar een “zomaar” opstelling van het geniemuseum uit Vught. Daar staat nr 62 van 13 PAGNCIE. Als ik hem ga maken gaat hij zeker erbij achter boegkeerplaat.

Een “TWENOT genoot” gaat al iets anders voor mij printen. Ik kan niet bezig blijven om anderen van het werk te houden….

Zo’n boor zou te maken moeten zijn uit schijfjes met een gaatje in het midden: snij ze half door en trek ze uit tot ze achter elkaar rond een asje gelijmd kunnen worden in de vorm van de boor. Of dit ook makkelijk is, is natuurlijk de vraag 🙂

Zo’n boor zou te maken moeten zijn uit schijfjes met een gaatje in het midden: snij ze half door en trek ze uit tot ze achter elkaar rond een asje gelijmd kunnen worden in de vorm van de boor. Of dit ook makkelijk is, is natuurlijk de vraag 🙂
Met dun plastic is dat te proberen idd. Dat ga ik eens uitproberen. Goeie tip!

De "trommels" zijn putladingen DM41, ook wel kazen genoemd.
De genietank boort gaten in het weglichaam (drie per rijstrook, 5 meter na elkaar en 2 meter diep) en de putladingen (twee per put, ik meen ieder 16 kg TNT) worden er in gelegd. Daarna gaat het slagsnoer er aan, en kan de put dicht gegooid worden.
Hier worden “de kazen” voor iets anders gebruikt volgens mij: ondermijning van een brug
C23DF6D8-935C-4D3D-895F-5FB42C8AE18C.jpeg3A68245F-6B20-4DE0-BB7B-1355DF02396E.jpeg

Met dun plastic is dat te proberen idd. Dat ga ik eens uitproberen. Goeie tip!
Voor de duidelijkheid: het „half” bedoelde ik: van de rand tot het midden doorsnijden, niet helemaal in tweeën 🙂

Voor de duidelijkheid: het „half” bedoelde ik: van de rand tot het midden doorsnijden, niet helemaal in tweeën 🙂
Dat snapte ik inderdaad 😉. Volgende week ga ik maten nemen in Vught. Ik zal de boor ook direct meten (diameter, lengte, aantal spiraal wentelingen).

Zo’n boor zou te maken moeten zijn uit schijfjes met een gaatje in het midden: snij ze half door en trek ze uit tot ze achter elkaar rond een asje gelijmd
Ik heb dat ooit geprobeerd voor de grondboor van de genietanken het werkt, maar zag er niet echt naar tevredenheid uit.
(En die had nog een diameter van 80 cm --> 22 mm)
Dit kwam deels omdat ik slecht plastic gebruikte. Het zou met dunste evergreen een kansje hebben
Maar "printen is koning". Het kan nogal een blikvanger zijn. (En niet de drie LAW-kokers vergeten natuurlijk)
IMG_20210527_0004.jpg

Hier worden “de kazen” voor iets anders gebruikt volgens mij: ondermijning van een brug
Ik denk te zien dat het legnabootsers zijn van de AT26C1.
Weinig effectieve methode lijkt me trouwens. Niet opgesloten dus veel van de opgebouwde druk verdwijnt onbenut. Als je zo moet werken, gebruik dan een snijlading die omhoog gericht is. Maar goed, soms moet je wat.
Ik zou dit rekenen tot de categorie "Geïmproviseerde brugvernieling" in tegenstelling tot de voorbereide vernieling

En voor we vragen krijgen: "wat is een snijlading?"
Een snijlading is een holle lading, die als een balk is uitgevoerd.
Hij geeft dus geen puntbelasting (anti tank) maar een lijn.
Hij snijdt bijvoorbeeld over de hele breedte het wapeningsstaal in beton door.

1627291445128.png

Laatst bewerkt:
Ik denk te zien dat het legnabootsers zijn van de AT26C1.
Ik herkende de AT26C1 kist al maar kon me niet voorstellen dat je met een serie mijnen een brug gaat opblazen.
Dit begint toch wel een aardig draadje te worden waarin we een soort opleiding tot “pantsergenist voor dummies” krijgen.
2F571E10-BB9F-4C01-9800-0DC7AD6993FF.jpeg

Laatst bewerkt:
Het zou met dunste evergreen een kansje hebben
Maar "printen is koning".
Probleem met dunste Evergreen (0,13 mm) is dat je die bladdelen nooit strak gelijmd krijgt denk ik.
Printen is koning inderdaad! Wie voelt zich geroepen?

Arne wat betreft de LAW kokers. Ik neem aan dat daarin dus de wegwerp LAW rakketwerpers zaten?

Als ze zouden zijn uitgedeeld bij de alarmering wél 🙂
Maar nu waren het gewoon drie lege kokers, voor elk twee raketten, waar je nix mee kon
ja .... kwijtraken.

Laatst bewerkt:
Als ze zouden zijn uitgedeeld bij de alarmering wél 🙂
Maar nu waren het gewoon drie lege kokers, voor elk twee raketten, waar je nix mee kon
Zaten er in elke koker 2 van deze dingen?8C99139A-5813-477A-9675-BFA773814E28.jpeg

Voor wie de geest te pakken heeft: leze VS 2-1350 het Handboek voor de geniesoldaat, en dan vooral de hoofdstukken 11 en 12
Volgende week donderdag toets. Er worden geen vrijstellingen verleend.
Het eerste gedeelte is bijna 100% gelijk aan het Donald Duck Jonge Woudlopers Handboek dat ik als kind ooit heb gekregen!. Vanaf het gedeelte over loopgraven begint het af te wijken want dan volgde in mijn Handboek een deel over het maken van vliegers🙄

Probleem met dunste Evergreen (0,13 mm) is dat je die bladdelen nooit strak gelijmd krijgt denk ik.
Printen is koning inderdaad! Wie voelt zich geroepen?
Lego heeft een soort gelijk onderdeel en ik denk dat je als je wat mechatronisch spul open sloopt je ook nog wel een wormwiel tegenkomt welke aardig de vorm heeft welke je zoekt?

Maar het is inderdaad fascinerend om te lezen wat er allemaal meegesjouwd wordt met dit voertuig.

gr Bas

ik denk dat je als je wat mechatronisch spul open sloopt je ook nog wel een wormwiel tegenkomt welke aardig de vorm heeft welke je zoekt?
Probleem is dat die wormwielen een te dikke binnenkern hebben. Het is immers een wormwiel die een beweging moet overbrengen op een ander tandwiel. Dat is toch iets anders dan een spiraalboor met een zo dun mogelijke binnenkern/as.
Maar het is inderdaad fascinerend om te lezen wat er allemaal meegesjouwd wordt met dit voertuig.
De specifieke belading is inderdaad wat dit voertuig bijzonder maakt.

AH! een "62",
Alfa groep 2e peloton 🙂

60 = Laro vd PC / OPC,
61 = M113 vd PC / OPC (al het gereedschap een oranje stip)
62 = A-gp, al het gereedschap een rode stip
63 = B-gp, al het gereedschap een witte stip, en
64 = C-gp, al het gereedschap een blauwe stip.

## serie = Staf peloton, 50 serie = 1e peloton, 70-serie 2e peloton, 80-serie Ost peloton
Leg me eens nader uit:
Je stelt hier Alfa groep van 2e peloton. Maar daaronder geef je aan dat 70 serie 2e peloton is.
13 pagncie (in dit geval) bestond dus uit 4 pelotons: staf, 1e, 2e, ondersteuning (5 pelotons dus, ook 3e).
50 is 1e, 60 is staf, 70 is 2e en 80 is Ost.
Klopt dit? (Nee dus: 60 is 2e, 70 is derde) Staf peloton heeft dus de compagniestaf maar ook een A, B en C groep? Waren die verschillend in taken van de A, B en C groep van 1e en 2e peloton? En wat deed het Ost peloton van de compagnie?
Geldt deze nummering (50 t/m 80 serie) voor al de pantsergenie compagnieën?
Veel vragen dus, maar ik wil mijn voertuig goed plaatsen. Ik mag in ieder geval niet nr 61 aanduiding doen want die is van de PC, daar zat een snijbrandinstallatie aan achterzijde rechts en twee antennes
(Zie voertuig links vooraan de foto)55FC1C91-44A8-4658-9242-EE1F20ABAA4B.jpeg
Oké, even verder: hier zien we dus voertuig B groep van 2e peloton pagncie. Klopt dat? (3e dus, paraat dus in Seedorf)
2ECD2AFC-084E-4031-B22D-3D68D0EC8D42.jpeg….en hier de B-groep van 1e peloton pagncie?
F786F023-918E-4DC6-920E-36CB535AE6FE.jpeg
En hier heeft dus
de pelotonscommandant 1e peloton een probleempje en staat zijn Laro (nr 50 vermoedelijk) erbij en keek erna?
C62CC460-886F-4535-A3F3-9742207E6466.jpeg

Laatst bewerkt:
Whoops ... 70-serie is derde peloton. (ik heb het inmiddels gecorrigeerd)

De voertuignummering was standaard voor alle Pagnciën.
Een Pagncie had vijf pelotons: Stafpel, drie Pagnpels (waarvan één mob) en een Ostpel.

Ik schreef ##= stafpel omdat ik veronderstel dat dat de 10-serie was, maar wat zat er dan in de 20, 30 en 40 serie? weet ik niet zeker meer.
Het Ostpel kwam in het spraakgebruik aan het einde van een opsomming, gok ik dus op 80-serie

Een stafpel (3/9/39) (=3 officieren, 9 OO'n en 39 manschappen) bestond uit:
  • commandogroep,
  • administratie/bevogroep,
  • keukengroep
  • onderhoudsgroep
  • verkenningsgroep
(waren dat dan de 10-serie, de 20-serie, de 30-serie en de 40-serie?)
De derde Pagn pels (1/5/29) waren bij vijf van de zes compagnieën mobilisabel, dus daar zal je weinig foto's van vinden.

Foto 1: Let op de rondom beveiliging met de .50's. Keurig ieder zijn eigen hoek. 👍
Als je twee antennes ziet, is het een voertuig van een PC:
  • pelotonsnet
  • compagnies commandonet
De 51, 61 en 71 waren inderdaad van de commandogroepen, dus met afwijkende bepakking,

Foto 2, toont de 73, B-gp 3-Pel (!) van 41 Pagncie Seedorf. Zie de colonesticker met [ GE ]

Foto 3 heb je goed. Op de foto zie je bovendien een soldaat met een helm met een hanenkam en het witte bord met gele driehoek op het voertuig: Deze groep is oefenvijand in de oefening.

Foto 4 heb je ook goed. Daar staat een man met baret en witte armband. Da's een oefenleider.

Een Ostpel (1/4/36) was helemaal feest:
  • brugleggergp (2x)
  • tankbruggp (2 res brn)
  • tankdozer gp (2x)
  • Bouwmachinegp (o.a. 2 wiellaadschoppen)
  • uitrustingsgroep: Stuk of zeven tientonners voor munitie en veldversterkingsmateriaal, Vier of vijf viertonners (waarvan één omgebouwd tot camper van de PC-Ost: vast bedden voor PC & OPC, oliekachel, keukentje), Aanhangers langhout, 4 werkboten Mk2 (aluminium) met motor, op 2 aanhangers en twee rijsporenbruggen, lange laro voor de (O)PC, Ik meen ook dat de mijnenploeg later bij de Ost werd ingedeeld
Tenslotte vermeldenswaardig:
De plv CC-Pagncie had een M-577, de CC een lange laro
Laat je echter niet volledig leiden door de nummers. Als er een voertuig defect was, werd er geleend uit de andere pelotons om de oefening toch door te laten gaan.

Laatst bewerkt:
ik heb het verhaal nog even aangevuld. Vond een detacheringsverslag ui 1982 in mijn kast 😉
@Walter Jonkers Je ziet trouwens dat de PC in foto 1 één jerrycan heeft (zwart = water) + las & snijuitrustring
en de veldgroepen er twee hebben: zwart = water, groen = benzine voor kettingzaag en grondboor.

Laatst bewerkt:
Steek je licht eens op bij treinen speciaalzaken vwb wormwielen 🤔? … Spoor Z en N motoren gebruiken hele kleine wormwielen.

1BB04F27-400F-41A4-8F1B-9E9C41488526.jpeg

Steek je licht eens op bij treinen speciaalzaken vwb wormwielen 🤔? … Spoor Z en N motoren gebruiken hele kleine wormwielen.

Bekijk bijlage 11505
Ja klopt, ben ik al geweest (mijn roots liggen bij spoor N omdat mij vader een grote treinenbaan had). Probleem met wormwielen is dat er een dikke aandrijfas als kern in zit. Bij een boor moet je juist een zo dun mogelijke binnenstang hebben om zo min mogelijk indringings/verdringingsweerstand in de bodem te krijgen. Een wormwiel en en spiraalboor zijn dus verschillend van elkaar in dit geval. Maar er gloort hoop. Een “TWENOT-genoot” gaat hem 3D printen voor me🤗

Tenslotte vermeldenswaardig:
De CC-Pagncie had een M-577. Ik gok dat zijn Laro de 10 was, en dan was de M=577 de 11
Laat je echter niet volledig leiden door de nummers. Als er een voertuig defect was, werd er geleend uit de andere pelotons om de oefening toch door te laten gaan.
Toch anders. Heb net foto gekregen van oud chauffeur M577. Stafpeloton begon dus met 00 serie. De M577 van 13 pagncie had als nummer 02.
Leuk detail: de chauffeur had een Leopard tankershelm geritseld.D2C620A7-1DFB-47BC-8165-EA759EF37E29.jpeg

Laatst bewerkt:
Opeens herinnerde ik me dat ik ook nog wat foto’s van het 13e had.
wie weet heb je er nog wat aan.💪🏼

Bijlagen

• 4463F945-56F8-4993-8652-D6B28F565EAD.jpeg
    4463F945-56F8-4993-8652-D6B28F565EAD.jpeg
    140,3 KB · Weergaven: 28
  • 918D2189-EE82-4F6A-8633-F8BA7FE62A92.jpeg
    918D2189-EE82-4F6A-8633-F8BA7FE62A92.jpeg
    162 KB · Weergaven: 28
  • DBB8CE46-DA65-4984-86A1-B385D93E9C34.jpeg
    DBB8CE46-DA65-4984-86A1-B385D93E9C34.jpeg
    161,1 KB · Weergaven: 30
  • B3649D10-92CF-4A05-8DA7-7EB6BBF19F1C.jpeg
    B3649D10-92CF-4A05-8DA7-7EB6BBF19F1C.jpeg
    161,2 KB · Weergaven: 28
  • 88D728CC-229D-4820-A79D-A5611F0E8FC5.jpeg
    88D728CC-229D-4820-A79D-A5611F0E8FC5.jpeg
    168,2 KB · Weergaven: 27
Opeens herinnerde ik me dat ik ook nog wat foto’s van het 13e had.
wie weet heb je er nog wat aan.💪🏼
Dit is dan begin jaren 80? Ik zie een Z nummer.
Dit was vast bij reguliere oefening. Al de voertuigen zijn keurig netjes op standaard wijze beladen (maar weer anders dan de standaard belading waar @Arne Ρоirοt het over heeft …..knap ingewikkeld allemaal!).

Laatst bewerkt:
Ik was een beetje abuis:
  • de CC had een laro en voerde het gevecht als brigade genieofficier in de brigadestaf
  • de plaatsvervanger had de M-577

En als de M-577 de 02 was durf ik de rest van de nummering aan te vullen:
  • 00-serie commandogroep,
  • 10-serie administratie/bevogroep,
  • 20-serie keukengroep
  • 30-serie onderhoudsgroep
  • 40-serie verkenningsgroep
  • 50-serie 1-Pel
  • 60-serie 2 Pel
  • 70-serie 3-Pel
  • 80- serie Ost-Pel

Sodeju

Ik was al enige tijd niet op dit forum geweest ( ja zeg t maar , schaam je , hahaha)
Walter je gaat echt als een speer met de M113 en hebt hier ook veel gelijk gezinde en oud genisten.
De grondboor die op de 62 bovenop het schot zat, was inderdaad er even op gezet, het was voor het afscheid van onze oud pelotons commandant Hans van Grinsven, die als IGK de dienst verliet, we hebben hem die dag rond mogen rijden en een trip langs zijn loopbaan kunnen geven.
Om de grondboor toch zelf te maken zou je kunnen kijken of je de deksel van een boterkuipje kunt gebruiken, low budget maar heel goed te gebruiken voor dit soort klusjes, ja weer een genie gezegde, "genist verzin een list " 😉
Ik had graag met je mee gegaan dinsdag maar helaas zoals je weet komt het werk even als 1e.
Heb nu wel de plannen om in september te gaan.

kleine toevoeging voor het laddertje, de huidige uitvoering die op de M113 zit in het museum, daar zijn de haken af gehaald, maar zaten er wel origineel aan, was om over de brugleuning te haken.Kan je wellicht navragen aan Moos Rademakers van het museum. heb er even een foto bij gedaan , daar zie je de haak links. ( deze foto had je ook al geloof ik 😉 )

13pagncie had 2 parate veldpelotons 50 serie van het 1e , 60 serie van het 2e , de 70 serie stond in de mob en hun materieel lag in het mob hok bij de beheerder. De parate onderdelen in Duitsland hadden het 3e peloton wel paraat.

Bijlagen

• 935435_645029508844002_522607407_n.jpg
    935435_645029508844002_522607407_n.jpg
    38 KB · Weergaven: 30
Hé, leuk je hier ook te treffen @Cees Goldenberg ! Met al je foto’s en kennis heb je me al enorm geïnspireerd om er een mooie 13 pagncie bak van te maken en zoals je ziet hier wordt daar van alles aan kennis en wetenswaardigheden aan toegevoegd vanuit andere pagncie ervaringen. Zit nog te twijfelen of mijn model het 1e of 2e peloton wordt. In ieder geval maar niet nr 53😉 en ook niet 62 (want die rijdt nog rond).
Die haken aan de ladder had ik idd gezien maar wist niet of die er standaard wel of niet aan zaten…werk erbij dus🙄. Ik hoop dinsdag hoop maten te kunnen nemen en foto’s te maken.

Als experiment een dekkleed/zeil over plunjebalen bij de boegplaat aangebracht (tissue met 50% houtlijm/50% water) en daar alvast rekening gehouden met de touwen die nog overheen moeten om het bij elkaar te houden. Op bijna al de foto’s zie je namelijk een afdekking in meer of mindere mate.
Nu drogen en daarna kijken hoe het uitpakt.BE989A3E-A95D-4421-9136-C7608EB04774.jpeg

Toch leuk je in de achtergrond van het voertuig dat je bouwt te verdiepen. Om deze verhuiswagen netjes te laten zwemmen moest de lading netjes evenwichtig gepakt worden. Daar was bij 13 pagncie een mooi boekwerkje voor dat ik vandaag mocht inzien. De foto’s met de wijze van inpakken geven wel vrij minimale belading weer.7B59AFB0-FA8F-4E93-AFE0-C02DEB871072.jpeg65CDADCC-518F-4CE4-9938-0A456ABB735D.jpeg9E1AE960-0178-4600-8812-B0AC8C018F6E.jpeg365826A5-0B5C-448D-900B-C807DF3A9EF2.jpeg5733AE22-BD2F-4F30-BA4E-99967927F817.jpeg0AFFC38F-2016-4D1D-8691-DB458BC906D3.jpegFE3B8905-2880-45F8-A436-3B34C6187EC0.jpeg020AD61A-B375-4E9B-A344-A20ACCE7771F.jpeg

Het houd kwa diepte zowiezo niet veel over, met een beetje een golfje opzij bulkt het water over de zij en moet de pomp stevig aan de gang

Het houd kwa diepte zowiezo niet veel over, met een beetje een golfje opzij bulkt het water over de zij en moet de pomp stevig aan de gang
Ik denk ook dat de meeste chauffeurs van M113 en YPR deze ervaring vooral van PIROC hebben en het daarna niet vaak meer hebben gedaan. Het ziet er altijd vrij spannend uit! 🪖🤿

Voor de liefhebbers wat maten van allerlei kisten van de pantsergenie voor wie ook een M113A1 pantersgenie wil maken (veel kisten waren overigens niet standaard en werden naar eigen wensen van de compagnie gemaakt)
A1ADCBAD-0D29-4DC3-9890-E3BCBD442CC0.jpeg
83179853-9FB7-42CD-97AF-DFB5BFE71EC9.jpegCC7FB9C9-C2D5-4505-B050-124BD0684D8F.jpegE355850E-C7BA-4C86-AE1D-4EDA919AD8AE.jpeg
EF3F0F82-B0DB-4DDC-9046-7DDA3E2F3C99.jpeg
344D98B7-745E-49CB-A21F-7B10387CBF72.jpeg

2D455B4F-8635-472A-909F-A5CA490BCEDD.jpeg
DB782176-B33B-42E9-B590-BA6A62B9B57C.jpeg
18263B45-E184-4888-B68B-B931944A8B1B.jpeg
CFE9C7D6-66A6-45D9-8505-428E48B4F85B.jpeg

En nog wat spullen. Als ik dit ga scratchen gaat dat flink tijd kosten maar zullen wel eye-catchers op model worden: telefoondraad spoel voor de MAG schutter/verkennersteam; kettingzaag; grondboor. Ik heb er ook maten van maar het voert wat ver die hier ook te plaatsen. Voor wie belangstelling heeft weet mij via PB te vinden.
De FOC waarbij ik een YPR-PRAT aan het maken ben gaat niets meer worden. Dit is geloof ik veel leuker!
14F423EA-2590-4B70-A546-6CF4D71A68C8.jpeg08A30842-4BCF-4FC8-9F17-7BDCA625979F.jpegC09579CB-7DAA-4348-93A2-E36D64E3F891.jpeg7D186E2C-DA19-48ED-8ACB-6EC6F55C93D8.jpeg

Ojee, die stugge &€#@#¥£$§ telefoondraad….
Moest je die nu zelf ook weer netjes terug oprollen na afloop? Lekker als je op 1km van voertuig lag! Ik weet nu in ieder geval waar het kastje rechtsboven achterop de M113 voor is: telefoonaansluiting met rubber afdichting4580E4A7-D108-4291-BC63-F50DFFA3E47A.jpeg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan