Lost in the Desert

Het idee van afbrokkeld zand is erg goed. Geeft wat extra spanning in het verhaal (kans om vast te komen aanwezig door onstabiele ondergrond)
Maar het wiel staat wel erg ‘veilig’ open het rechte vlak. Is het niet logischer dat dit wiel iets over de rand uitsteekt, en dieper wegzakt, en dan zand laat rolllen?

foutje,het moet silver grey zijn!
Bekijk bijlage 42677
Sky grey had ik van Tamiya staan maar die is volgens mij iets te groen!
Zou dan dit kleurtje kunnen zijn 🙂

Maarten,zal er nog eens naar kijken!
Mijn idee was dat het wiel de top van de zandberg heeft geraakt en hierdoor was afgebrokkeld.
Paul,thanks,maar ben niet zo van AK voor de airbrush!
Denk dat ik zelf maar een mixje ga maken!😉

Maarten,zal er nog eens naar kijken!
Mijn idee was dat het wiel de top van de zandberg heeft geraakt en hierdoor was afgebrokkeld.
Paul,thanks,maar ben niet zo van AK voor de airbrush!
Denk dat ik zelf maar een mixje ga maken!😉
Oh moet zeggen dat ik de RC lacquer hetzelfde vond spuiten als tamiya. In combi met de mr hobby levelling thinner.

Zelf mixen kan uiteraard altijd (moet dat zelf nog vaker oefenen 🙃)

Enkele camouflage patronen die ik uit de Osprey boeken haal:
-Geheel Portland stone
-Swathes of desert pink, light blue and light green feathered over US desert sand (gebaseerd op persoonlijke herinneringen en foto's)
-Original Canadian sand with slate(BSC34) overstripes

In die boeken staat ook :
Each Patrol commander had the authority to camouflage his vehicles as he thought best, and many variations were used.
Pink, Middle East no.Z1 , was found most effective for periods of maximum danger i.e. dawn and dusk.

Ik vind de voor bumper toch nog wat kaal, op foto's zie je bv. reserve banden, reserve veren of een ketting al dan niet met kabel, dit was niet bij alle trucks, dus geen verplichting. Reserve veren is vooral voor de fitters, een reserve band daarvoor zou je extra bevestigingen moeten maken, en het is zonde van de karakteristieke grill. Dus misschien een ketting al dan niet met kabel toevoegen ?
Ik zal morgen even kijken of een paar foto's van de kettingen kan plaatsen.

nog een paar links met camouflage:

foutje,het moet silver grey zijn!
Aha, het silver grey uit het Caunter-schema. Volgens Mike Starmer in z’n boek daarover: 5× Humbrol 74 Linen + 2× Humbrol 145 Medium Grey. Het is (volgens de kleurstaal van echte verf die in het boek zit) een beetje grijsgroen-beige kleur, en zeker geen Tamiya Sky.

Ik heb nog even gezocht, het caunter scheme komt bij deze Chevy niet voor op de foto's, wel bij de oudere voertuigen van de LRDG.
Ik heb een aantal foto's gescanned uit "tracks"en "Images of war".

IMG_20240704_0006.webpIMG_20241027_0003.webpIMG_20241027_0004.webpIMG_20241027_0010.webpIMG_20241027_0012.webpIMG_20241027_0018.webpIMG_20241027_0024 a.webpIMG_20241027_0024 b.webpIMG_20241027_0027.webp

Een van de foto's is van na de Duitse overgave en is ingekleurd, de correctheid laat ik tussen beide.
Op de andere foto's staan stowage op de voorbumper en camouflage. Let ook even op een paar foto's met vlekken op de spatborden, waarschijnlijk olie en smeer, de voertuigen werden dagelijks nagekeken en/of gerepareerd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Schijnbaar knapt je wapen niet op van zulke Schießbechergeräte, extra slijtage van de loop waardoor het ding an sich onnauwkeurig wordt. Als je bij bewapeningsrapporten kijkt van wiederstandsnesten in nederland, zie je vaak een russisch beute geweer met zon modificatie, maar natuurlijk geen idee hoe de britten daarmee omgingen
Inderdaad vaak geweren speciaal voor dat doel gehouden, soms omwikkeld met extra materiaal voor stevige of grip

De keuzes worden alleen maar groter tov de camo van dit voertuig!

Ik zie zelfs een roodbruine camo voorbijkomen!!
IMG_4941.webp
Het licht blauw was bij LRGD voertuigen dus wel mogelijk!

Laatst bewerkt:
Leon,thanks!
Heb toch maar voor het”veilige “ lichtblauw gekozen!
Het was wel even zoeken en proberen wat de beste kleur hiervoor zou zijn.
Had het idee het blauw niet te fel te maken!
Als basis heb ik eerst Tamiya wit en sky blue X14 gemengd en vervolgens deze met light blue XF23 het de kleur wat afgezwakt.

IMG_4961.webpHeb de delen met Tamiya tape afgeplakt en de camo delen met dit mixje gespoten.
IMG_4962.webp
Nu lijkt het nog een plastic modelletje! Met het weatheren hoop ik dit enigszins te kunnen veranderen!😉

Groet,

Roger

Ik vindt de kleuren nu al lekker zonverbleekt overkomen, de woestijn van Noord Afrika is een plek waar voertuigen erg snel verkleurden en waar door UV straling, het ruwe gebruik, de hitte overdag, de koude 's nachts en zo nu en dan een zandstormpje ze er al heel snel erg verweerd uitzagen.

Heren bedankt!😉

John,good luck with your dio!
It’s a TL-37 I think only Criël is selling them!🤔 This vehicle is also still on my wishlist to build once! German units also used this vehicle!

Weet iemand waarom de zijkanten van de opgerolde matten aan de zijkant rood zijn?
Heb dit nl al bij meerdere illustraties gezien!IMG_4933.webp

Laatst bewerkt:
Edit, dit gevonden

All LRDG patrol vehicles were supplied with "Unsticking Gear". This gear included a variety of pioneer tools plus sand channels and sand mats.

The sand mats were long pads made of reinforced heavy canvas. One side of the sand mats were a sand in color (or painted to match the vehicles), the other side was a series of red and white stripes. This is because the sand mats doubled as air markers. In the event the LRDG needed an aerial resupply the sand mats would be laid out like a signal T for the approaching aircraft.

The sand channels were a section of PSP (Perforated Steel Planking). PSP was used extensively in World War II for the construction of airfields and roads.

unsticktools.gif

Laatst bewerkt:
Het zijn inderdaad zandmatten, bedoeld om los te komen uit het zand, en ik denk dat er latten in zitten.
Als ik thuis ben zal ik eens kijken, maar ik zat eigenlijk te denken aan lederen verstevigingen.
Ik kijk wel of ik er meer over kan vinden.

Klopt, lees maar een paar berichtjes terug. 🙂

Heerlijk dit soort draadjes….je leert weer van alles !

Prachtig hoe je het geel, blauw en groengrijs van de bepakking weet te combineren.
De verwering, slijtagesporen, ... ik blijf kijken naar dit levendig uitgevoerde schilderwerk.

Het effect van de wind vind ik mooi gedaan. De vlag en wapperende zeilen versterken elkaar.

Groeten. Jan

Prachtig hoe je het geel, blauw en groengrijs van de bepakking weet te combineren.
De verwering, slijtagesporen, ... ik blijf kijken naar dit levendig uitgevoerde schilderwerk.
En dan te bedenken dat dit in de basis een kit is uit 1976 …. bijna 50 jaar oud !
Ziet er echt ge-wel-dig uit!

Ziet er goed uit en lekker stoffig ook. Ook de bepakking is goed stoffig (pigmenten of iets anders?).
De reserve wielen achterin lijken dan wel weer erg schoon en nieuw zonder dat laagje stof (op de 2e foto).

Thanks Paul,
Heb alle stof effecten met olieverf gedaan!
Had dezelfde constatering na het maken van de foto’s als jij!😊
Ben er meerdere malen met verdunde olieverf overheen gegaan maar maar kreeg niet het gewenste effect!
Daarom heb ik nu de banden behandeld met Mig pigment light dust,nu is het goed!
Ben zelf niet zo’n voorstander van het gebruik van pigmenten omdat deze moeilijk controleerbaar zijn,je ziet het effect pas als het pigment droog is!

Laatst bewerkt:
Gave bak, Roger...en goed figuur (het model dus 😉 ). Dat wapperende effect doet het ook weer erg goed. Ben je nooit bang dat je tijdens het schilderen een paar keer die riempjes onbewust verbuigd en dat ze vervolgens afbreken voordat het model "af" is?

Met betrekking tot je ondergrond heb je wat mij betreft direct alweer de belangrijkste beslissing genomen.....de verhouding van het formaat van het voertuig ten opzichte van de ondergrond......Je kan hier mooi zien dat iets meer "vlees" rondom het voertuig bij een woestijn scene vaak helpt om de weidsheid van de woestijn te benadrukken. Heel gaaf!

Hij lijkt nu mee te kleuren met de achtergrond, een beetje grijs. Maar schilderwerk is weer verfijnd, zowel de figuren als de Chevrolet.

Groeten, Jan

Dat is het zeker Rob!

Ik heb dit project trouwens even opzij gezet!
Had ondergrond wel afgewerkt maar was er niet tevreden over!
Zit eraan nu aan te denken om een rond diootje te maken met woestijn zand en dan iets kleiner dan de eerste opzet!
Dacht dat het effect wel mooi zou zijn met wat meer ruimte om het voertuig maar bij nader inzien was het toch niet helemaal wat ik in eerste instantie in gedachten had!

Maar nu eerst lekker verder met stug dio!😉

Terug
Bovenaan