Lost in the Desert

Graag gedaan Roger.

Voor de lezers onder ons kwam ik op archive.org dit boek tegen
en ook een paar films:

achter de trailer van 'Ice cold in Alex' blijkt de hele film te zitten, dit wordt een latertje vanavond

Ben weer wat verder met de chevy.
Vickers mg and vickers K aangebracht
stowage voor een deel ,poses bestuurder en bijrijder,figuur met verrekijker wil ik met een lange jas maken.
Alles is uiteraard nog wip
IMG_3144.jpeg
Intussen ook de film Sea of Sand gekeken uit 1958.Had deze oorlogsfilm nog niet eerder gezien ,zit vol met LRGD(waarschijnlijk naoorlogse) chevrolet trucks!
IMG_3142.jpeg

IMG_3146.jpegEn een goede titel voor mijn dio!😉

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Ben weer wat verder met de chevy en de crew.
Heb er voor nu de wielen van Resicast op gedaan.
Eelke had de Good years geprint en naar mij toegestuurd maar ze nu al meer dan een week onderweg!
Heb geprobeerd wat wind effect weer te geven.Dit kun je o.a. zien aan wat opwaaiende zeilen,de vlag,de gunners hoofdtooi en de lange jas van het staande figuur.Heb na het maken van de foto’s de achterkant van de lange jas nog wat meer wapperend gemaakt om toch nog iets meer effect te krijgen!IMG_3342.jpegIMG_3343.jpegIMG_3347.jpegIMG_3346.jpegGroet,

Roger
IMG_3368.jpeg

Laatst bewerkt:
Mooi om een stuk dynamiek te zien! Dat geeft net dat extra. Alleen het idee al. Tegelijk is dat weer om de stofbril op te zetten. Mede afhankelijk van de bodem natuurlijk.

Groeten, Jan

Heb ik ook nog even aan gedacht Jan !
met een stofbril kun je de verrekijker niet gebruiken dus die houdt hem op zijn muts!
1 van de 2 andere figuren zou kunnen,ga het nog eens overwegen!😉

Groet,

Roger

Naast de opmerking van Jan heb ik ook het vermoeden dat ze hun wapens ook beschermd zouden hebben, bijvoorbeeld van een hoesje zouden hebben voorzien.
In ieder geval om de loop, om het zand eruit te houden.
Verder een geweldige opzet, prachtig die dynamiek.

Schitterend!
En een uitdaging vwb de ondergrond.
Los zand komt met zulke wind in beweging, dat is niet na te bootsen.
Maar grote delen van de Noord Afrikaanse woestijn bestaat uit rotsachtige grond en in de Quattara Depressie, veel gebruikt door de LRDG en SAS bestaan grote delen van de bodem uit harde zoutkorsten

Die Quattara Depression zou een mooie setting kunnen zijn. Het is een immens grote ingedroogde zee van ruim 100 x 80 km, die grotendeels onbegaanbaar is voor voertuigen. De lokale bedoeïnden kende er wat routes en de LRDG had er truck en jeep bestendige wegen doorheen gevonden.
Omdat de Duitsers en Italianen het gehele gebied als onbegaanbaar en dus veilig beschouwden werd er nauwelijks gepatrouilleerd door de LuftWaffe en konden de SAS en LRDG daar redelijk openlijk doorheen trekken.
(Bron: The Ghost Major by Virginia Cowles)

Er zijn nu plannen om de soms 170 meter onder de zeespiegel liggende vlakte vanuit de Middenstandse Zee weer te vullen met zeewater om lokaal visserij en zoutwinning mogelijk te maken plus dat het een verkoelende werking op de regio zou kunnen hebben.

Laatst bewerkt:
Rob,
De Quattara Depression is name krakelee achtige bodem!
Er waren blijkbaar zelfs ook nog drijfzand achtige delen! Zag onlangs nog beelden van deze regio in de docu World at War voorbij komen.
Ik wil meer fijn Sahara zand nabootsen!

Jan,zag inderdaad op fotomateriaal dat de mg’s werden bedekt met een zeiltje,misschien dat ik dit nog op de vickers die in de bak staat aanbreng!

Groet,

Roger

Voor Sahara zand kun je het beste löss uit zuid-oost Nederland gebruiken (vooral Midden- en Zuid-Limburg). Superfijn wat tussen klei en zand zit en met de wind hier is aangevoerd tijdens de laatste ijstijd. Niet de oppervlakkige löss gebruiken maar met een “palenboor” (heet officieel Edelmanboor) boren tot op het gele materiaal. Dat goed laten drogen en je hebt prachtig Sahara zand.

Misschien is dit iets.

Plunder eens het kruidenrek bij je thuis of in de supermarkt.
Ik gebruik ze momenteel voor mijn woestijn diorama(tje), zie de zandsporen!
Wat verdunde houtlijm o.i.d. en strooien maar (in laagjes).
Wel moet je dan wat vaker niesen maar dat moet je er voor over hebben.

20240726_155639.jpg20240726_155748.jpg
20240726_155913.jpg20240726_160036.jpg

Je kunt dan ook kiezen uit heel veel "zand" kleurtjes.

20240726_160208.jpg20240726_160226.jpg

Die die holt 75 is ook wat, een echt mechanisch monster, maar inderdaad het steekt wat op het diorama, maargoed, niet iedereen heet Hurkmans of Blokker...

De maximale hellingshoek van wind afgezet zand is 30°. Dit is de maximale hoek waaronder zand van nature opgestapeld kan blijven liggen. Als het steiler is zal het zand onderuit zakken. Bij woestijnduinen dus 30° aan de leizijde (luwte kant) en veel vlakker aan de loefzijde.

Ik moest aan die van David Parker denken. Ik denk dat je zelfs met de potjes van AK het gewenste resultaat krijgt.

Laatst bewerkt:
stuivend zand : je zou met dunne lang uitgerekte sliertjes watten misschien laag over de grond stuivend zand kunnen simuleren.

ook tegen de banden van de Chevy een klein beetje opgewaaid zand voor effect misschien ?

stuivend zand : je zou met dunne lang uitgerekte sliertjes watten misschien laag over de grond stuivend zand kunnen simuleren.

ook tegen de banden van de Chevy een klein beetje opgewaaid zand voor effect misschien ?
Stuivend zand is een lastig fenomeen om na te maken. Door de wind begint in feite het bovenste laagje zand van de zandduin in beweging te komen. Het zand begint eerst te rollen, bij wat hardere wind iets te springen (combinatie van rollen en beetje springen geven die mooie zandribbel structuur) en naar mate de wind harder is worden die sprongen van de zandkorrel steeds groter. En dat dan dus van ontelbare zandkorrels tegelijktijdig. Op het strand lijkt het soms dat je banen met zand ziet. Dat komt omdat een strand uit nattere en drogere delen bestaat waardoor er ongelijkmatigheid in het bewegende zand ontstaat. In een kurkdroge omgeving zal het gelijkmatiger gaan. Rond een object kun je versterking van de wind of luwtes krijgen waardoor turbulentie ontstaat en daar dus net wat meer zand plaatselijk stuiven (springen dus).
Om dit geloofwaardig te maken is echt een kunst. Ik denk dat de overtuiging eerder in de wijze zal zitten hoe het zand tegen de wielen van de auto omhoog komt en en hoe de sporen van de wielen er uit zien (geen harde sporen dus maar een ondiep geultje met aan weerszijden walletjes wat een mooi “smooth” geheel wordt met de bekende hellingshoeken van 30°. Idem voor voetstappen. Of achter een steen (mocht die daar liggen) aan de leizijde een zandophoping.

Ha Roger,

Mooi hoe je van dit oude model toch weer iets unieks weet te maken.
Gaaf ook hoe je die beweging van de wind erin krijgt.

Wat betreft bescherming van de wapens zou ik zeker iets om de Lee-Enfield maken.
Aangezien deze alleen in geval van nood "bail out" gebruikt zal worden,
lijkt het mij dat deze wel beschermd word tegen zand en stof.
hier wat foto's van de standaard bescherm hoezen voor de Lee-Enfield.

Enf.mcf.jpg

mhoeoekvn.jpg

jgbjnow.jpg
hbhgchgv.jpg

Groeten
Leon

Zoals ik eerder had vermeld heb ik de uitgave van "Tracks 2021 t/m 2024" aangeschaft, daar staan een aantal leuke anekdotes in.
bv over zandduinen:
In augustus 1940 was Captain Patrick A. Clayton op een verkenningsmissie om te observeren of er Italiaanse activiteiten op de "Jalo-Kufra track" waren. De inheemse gids kon schijnbaar of blijkbaar elk stukje schaduw of kleurverschil in het zand "lezen". De gids liep een mijl voor de truck uit om de veilige route op te zoeken, op het moment dat de gids aangaf dat ze zijn spoor konden volgen besloot Clayton een stukje af te korten, waarop de truck tot aan de assen in het zand zonk. De gids stak uit wanhoop zijn handen in de lucht, greep zijn hoed en gooide die op de grond en stampte er op. Om vervolgen naar Clayton toe te lopen en hem in onherkenbaar Arabisch uit te schelden.

De wapens werden inderdaad ingepakt tegen stof en niet alleen de Lee-Enfields maar ook de machine geweren en mitrailleurs, zie bijgaande foto.
Op de foto staat een "rifle with discharger cup" iets als een geweer met granaatwerper denk ik. In een van de Tracks uitgaven staat een stukje waar deze wordt gebruikt bij de aanval op "Forte ez Ezzeiat" (door italianen bemand). Hier werd na een mislukte poging om de Italianen door onderhandeling tot overgave te bewegen, een granaat op het fort afgeschoten waarbij toevallig precies de toren werd geraakt, en de Italianen promp met de handen in de lucht door de poort naar buiten kwamen.
Dit stukje komt oorspronkelijk uit "The desert my dwelling place" van David Lloyd Owen.

IMG_20240727_225123_1.jpg

"rifle with discharger cup" iets als een geweer met granaatwerper denk ik.
Klopt, dat is een normaal geweer met op de monding een soort conservenblik. Daarin ging een normale handgranaat die voorzien was van een schijf die in de bodem schroefde, er werd een geweergranaatpatroon geladen, de pin uit de granaat getrokken (de beker dient op dit moment om te voorkomen dat de veiligheidshefboom er dan afvliegt), de kolf van het geweer tegen de grond gezet met de trekkerbeugel naar boven, gericht, en het geweer afgeschoten. De gasdruk duwt tegen de schijf die aan de granaat zit, en duwt hem uit de beker tot een maximaal bereik van iets van 150 meter.

En natuurlijk heeft Forgotten Weapons er een filmpje over 🙂

Op YouTube zijn ook filmpjes te vinden, ontdek ik nu net, waarop mensen zo’n geweer van de schouder afschieten, maar dat is met tennisballen. In tegenstelling tot ±750 gram aan handgranaat, breekt dat niet alle botten in je schouder 🙂

Het was geen normaal geweer.
Het was speciaal aangepast voor het lanceren van granaten.
Door de zware granaat wordt de druk in het geweer hoger dan normaal.
hiertegen werden twee delen van het geweer omwonden (zeg je dat zo??)
met koperdraad om de extra druk op te vangen.

Bekijk bijlage 39883Bekijk bijlage 39882

Groeten
Leon
Leon was mij voor, want ik wilde exact het zelfde schrijven!
Vroeger dacht ik ook dat het eender welke Enfield gebruikt kon worden, net zoals de amerkanen en Duitsers met hun versies.

Voor het afschieten werden ook speciale patronen gebruikt, die wij kennen als "losse flodders", puur en alleen om de voorstuwing te creëren.
Ik heb enkele van deze patronen in mijn voormalige collectie gehad.
Toen ik ze kreeg vond ik het al raar dat men "losse flodders" in oorlogsgebied gebruikte ( waren achtergelaten bij een kennis van mij).
Totdat ik er dus achter kwam dat ze speciaal voor de granaatwerper versie bedoeld waren.

Met „normaal geweer” bedoelde ik: geen speciaal ontwikkeld wapen om granaten mee te verschieten. Het is gewoon een SMLE met een paar verstevigingen, meer niet, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Amerikaanse M79 granaatwerper.

Schijnbaar knapt je wapen niet op van zulke Schießbechergeräte, extra slijtage van de loop waardoor het ding an sich onnauwkeurig wordt. Als je bij bewapeningsrapporten kijkt van wiederstandsnesten in nederland, zie je vaak een russisch beute geweer met zon modificatie, maar natuurlijk geen idee hoe de britten daarmee omgingen

Er zijn wel foto's van LRDG personeel met de keffiyeh, en in 1941 werd de keffiyeh onderdeel van het officiële uniform.
Maar in op patrouille gebruikte de LRDG de kleding die ze zelf het prettigst vonden, daar was geen sprake van kledingvoorschriften.
En de keffiyeh word toch over het algemeen geassocieerd met SAS kleding, dus ik geef je groot gelijk.
Maar ik vind de chaffeur en bijrijder er wel erg netjes uitzien voor op patrouille en in zomers tenue, wat dat betreft is de figuur op de truck wat geloofwaardiger maar ook dik aangekleed.
Op enkele foto's trof zag ik een soort piraten hoofdbedekking(doek) alleen langer aan de achterkant, dat vond ik persoonlijk wel een leuk idee.

Paul,
Er is inderdaad van alles mogelijk qua kleding voor de LRGD crew.
Ik laat ze nu voor wat ze zijn!
Zal nog wat baardgroei aanbrengen om de juiste sfeer te creëren!😉
Het idee is om de ondergrond van enkel woestijnzand te maken.
Heb het omhoogwaaiend zand van gips gemaakt(bovenkant moet ik nog doen!)
De strepen in het zand accentueren de wind nog extra!
Zodra de gips droog is ga ik de oppervlakte nog nabehandelen met scotchbrite en waar nodig is bijwerken!
Er komt ook nog een fijne zandstructuur op!
IMG_4885.webpIMG_4896.webp

Tja, nu begin ik even als aardwetenschapper. Op moment dat je een zandkam van boven stukrijdt zoals hier krijg je zo’n prachtige driehoeks verzakking (punt boven) van zand dwars over de windribbels.
IMG_5583.webpHet windeffect ziet er mooi uit. Dit zijn geen windribbels want die staan dwars op de wind. Dit zijn zandbanen en zullen ontstaan bij snoeiharde opgejaagde wind langs het duin omhoog. Geeft dynamisch zicht. De bovenzijde hoe die kam eindigt met het randje is wat minder logisch zeker als je die zandbanen tegen de helling ziet. Je verwacht dan meer een meer geleidelijk aflopen de andere kant op bij een wat bredere duin met wat platte bovenzijde.
IMG_5580.webp

Walter ik ben geen aardwetenschapper,ik doe maar wat!😊
Heb deze foto als referentie gebruikt!IMG_4898.webpHier lijkt het alsof de bovenkant vrij hoekig is ( net als die berg op de achtergrond!)
Bij het voorste wiel komt trouwens nog zand wat afgebrokkeld naar beneden valt.(zoals bij jou tekening!😉)
Heb ooit eens de film The English patiënt gezien waardoor ik op het idee kwam voor dit dio!
IMG_4860.webpIMG_4861.webp

Heel goed! 👍
Bij de bovenste foto loopt na de kam het duin steil naar beneden. Daardoor krijg je van die messcherpe kammen (A).
Jij gebruikt echter een platte bovenzijde/plateau. Daardoor komt de windbaan minder goed vrij van het duinen krijg je wat vlakke zandopbouw aan de bovenzijde (B).
IMG_5584.webp

Stuufsand, die scherpe randen kun je mooi zien in de duinen hier, als je dan aan de verkeerde kant in de "wiend" staat, kreje sand in je òòge. Ik snap overigens wat walter bedoeld met de richting van de richels, maar ik zou t zeker niet anders kunnen bedenken hoe t dan wel hoort?

Stuufsand, die scherpe randen kun je mooi zien in de duinen hier, als je dan aan de verkeerde kant in de "wiend" staat, kreje sand in je òòge. Ik snap overigens wat walter bedoeld met de richting van de richels, maar ik zou t zeker niet anders kunnen bedenken hoe t dan wel hoort?
Die zandbanen zijn prima en geven mooi de dynamiek van de wind goed weer. De bovenzijde waar het voertuig staat zou wat anders moeten (tekening B situatie)

Zat net bij de verkeerde post,maar bedankt Walter!😀
Nu de vraag of ik deze chevy enkel desert yellow of combinatie met sky grey moet gaan doen!
Weet iemand welke Tamiya kleur ik het beste zou kunnen gebruiken voor Sky grey?
Lichtblauw wat je wel eens voorbij ziet komen schijnt niet te kloppen!

Wat bedoel je met „sky grey”? De RAF-kleur Sky, die onderop vliegdingessen zat? Dat was een vreemde vaalgroene kleur, waarvoor bijvoorbeeld Tamiya Sky heel erg geschikt is.

Terug
Bovenaan