KL LARO Lichtgewicht 88 1:35

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Moderator
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
AMX-13/105mm, NEKAF-TOW groep, Centurion Mk5/2, Dodge WC54, YP408, VW T2a KMAR
We worden op KL 1:35 gebied verwend de laatste tijd. We kenden al jaren de wat gedateerde Revell/Italeri kit van de LARO III 109 die in meerdere uitvoeringen bij de KL heeft gediend. Een tijdje terug kwam de LARO Lightweight uit. Het kleine ronkende en walmende wagentje dat beeldbepalend was voor de KL van de jaren tachtig en begin jaren negentig waarna aflossing door de MB plaats ging vinden. @Robert van Raamsdonk bracht hem (B) uit binnen de inmiddels bekende reeks van KL voertuigen. Bijna volledig resin….en inmiddels uitverkocht omdat het een kleinserie is via voorproductie.
Zeer recent kwam daar een volledig 3D geprinte versie van @Sylly's Mini Models (A) bij. Ook resin dus maar dan niet gegoten maar geprint. Zelf was ik zo’n 2 jaar geleden ook al eens begonnen (C) maar toen ik eindje was hoorde ik van Robert dat hij hem uit ging brengen en ben ik gestopt met het scratchen.
Laten we de boel maar eens zo objectief mogelijk proberen te vergelijken. Met beide heren kan ik het goed vinden en ik heb geen vooringenomen voorkeur en ben dolblij dat ze zoveel tijd en voorinvesteringen willen doen om een zo compleet mogelijk KL wagenpark (en inmiddels ook figuren) op de markt te krijgen. De werkwijze van uitbrengen is anders. De een moet een hele kleinserie in een keer bestellen, genoeg mensen vinden die een toch behoorlijk bedrag (inherent aan een kleinserie) op tafel willen leggen en vooraf daarbij een aanbetaling doen. Keuze is om een kant en klaar versie te kopen of een niet gebouwde. Balans tussen detail en prijsniveau speelt hier een rol. Een perfect maar daardoor onbetaalbaar voertuig is immers niet realistisch. De ander kent de beperking vooral in wat de printer aankan met liefst zo weinig mogelijk losse onderdelen om het model laagdrempelig te houden en werkt op aanvraag/bestelling.
IMG_1771.jpeg
Deze foto laat even het pakket aan onderdelen zien. Opgemerkt wordt dat de wielen bij Sylly’s Mini Models (A) op de foto even ontbreken. Wat opvalt is dat bij de “Van Raamsdonk” (B) meer onderdelen zitten. In dit geval zegt dat echter niet iets over de kwaliteit want de meegeprinte onderdelen bij A zijn erg geslaagd en soms ragfijn. Terwijl bij B echt sprake is van gegoten resin onderdelen die nog echt een nabewerking vragen.
Wat betreft detail van het zichtbare deel is A overduidelijk beter dan B. Het interieur van A is een lust voor het oog. Ik weet echter al wel dat ik er nog het een en ander aan ga verbeteren. Het interieur van B is sober en gemaakt om niet met open deuren te tonen. De deuren van B hebben aan binnenzijde dan ook geen detail. Ook in de bak van B zit geen detail. Wat bij A en B opvalt is dat van bovenaf gezien de vorm van de motorkap verschilt en bij B wat breder van voren is, en volgens mij beter van maat is, dan A. Bij B is de karakteristieke knik van voren veel beter dan bij A waar deze knik echt te zwak is. IMG_1776.jpegIMG_1777.jpegIMG_1778.jpeg
Reservewiel ligt er bij A keurig meegeprint op inclusief riemen en bevestiging. Heel overtuigend. Bij B is dit meer basic en er zal zelf een en ander verbeterd moeten worden. De achterzijde van A ziet er echt goed uit. Bij het printen van de schep is er iets met een hoekje niet helemaal goed (ik heb er meerdere en allen hebben dit probleem). Daar zal ik aan de slag moeten. Het los meegeleverde gereedschap (schep en bijl) van B is veel te klein vormgegeven. Daar zal de onderdelen doos uitkomst moeten geven. De voorzijde van A heeft een meegeprinte grille terwijl B een PE grille heeft waarachter ook een radiator (los onderdeel) zit. Bij A zie je wel reliëf door de grille en het logo zit er fraai op. Zelf houd ik meer van de B versie hier maar dat A dit zo heeft gedaan is inherent aan het productieconcept van volledig 3D printen.
IMG_1774.jpeg
Wat bij A teleurstellend is is de onderzijde. De aandrijfstangen zijn complete boomstammen en ook de uitlaat zit er niet als een geheel onder. Maar deze duikt hier en daar op. Uitlaat bij B moet uit een stuk meegeleverd metaal zelf gevouwen worden. Eigenbouw ligt daar voor de hand. Vering is echter juist bij A netjes uitgevoerd hoewel de afzonderlijke bladveren niet/nauwelijks zichtbaar zijn. Bij B is de vering wel heel erg basic en meer een blok resin. Bij B zijn de aandrijfstangen wel los meegeleverd. Zoals bij C weergegeven hoort het eigenlijk (nog niet helemaal af). Het is duidelijk dat A niet gemaakt is om van onderen te bekijken. Toch als je model op ooghoogte gaat bekijken zullen de boomstam aandrijfstangen opvallen. Ook de schokbrekers van A zijn te simpel uitgevoerd terwijl die bij B beter zijn. De stangen van de stuurinrichting zijn bij A weinig overtuigende kromme stangen en bij B een stukje ijzerdraad en een een erg kwetsbaar resin onderdeel. Ik adviseer om dit in beide gevallen te vervangen door onderdelen uit de Revell/Italeri Laro 109 kit.
De decals die zijn meegeleverd zijn verschillend. Zowel bij A als B kunnen eindeloos zelf nummerplaten worden gemaakt. Bij A zitten er aantal tactische eenheidstekens bij terwijl bij B een aardige LES decal zit. Verassend zijn de grote Marechaussee decals bij A terwijl de Laro Lightweight niet direct een voertuig is dat associaties met de KMar oproept (in tegenstelling tot de Laro 109).
En dan als laatste de huif. Die is bij A echt fraai en overtuigend (ook van binnen!) uitgevoerd. Een optie om radio op standaard en uzi in houder bij A in te bouwen (inclusief de antennevoet aan buitenzijde) maakt het af. Bij B zit wel antennevoet maar geen radio van binnen.

IMG_1773.jpeg
Conclusie: A (Sylly’s) is in het prominent zichtbare bereik beter geslaagd dan de B (Van Raamsdonk) hoewel motorkap en grille bij B beter overkomen. Op onderdelen is de onderzijde van B beter geslaagd maar door de erg basis vering wordt dit eigenlijk weer teniet gedaan. De huif van A is overtuigend.
In zijn geheel gezien heeft A echt mijn voorkeur hoewel de onderzijde echt beter had gekund. Het is namelijk net niet onzichtbaar genoeg.
Prijs van A ligt lager dan B en je krijgt er een toch wel beter model voor. B is bovendien niet meer leverbaar en kan via marktplaats of een enkele leverancier die er aantal voor verkoop heeft gekocht wellicht nog verkregen worden. Daarmee is dit vergelijk eigenlijk dus een non issue geworden 🙄.
Zowel A als B geven mooie Laro’s is mijn gevoel. Bij B zul je meer verbeteringen moeten uitvoeren dan bij A. En heb je weinig zin in verbeteringen: in het veld waren ze bij oefeningen dikwijls bedekt met een laagje camouflagenet!

Laatst bewerkt:
Tja, 3D is de toekomst. Als ik zie dat je met 17 onderdelen een zeer complete Honest-John bouwt.
Verbluffend.
Dus lijkt het me mooi om het ontwerpen ook zelf te kunnen.
Printen maakt zaken mogelijk die uit de hand niet kunnen.

Dus lijkt het me mooi om het ontwerpen ook zelf te kunnen.
Printen maakt zaken mogelijk die uit de hand niet kunnen.
Ja, ik zou het ook heel graag willen kunnen. Maar of ik nu zin heb me die vaardigheid eigen te maken weet ik niet. Het werk binnen modelbouw verschuift dan veel meer naar tekenen ipv het daadwerkelijk met je vingers dingen scratch in elkaar prutsen. Juist dat laatste geeft ook wel de ontspanning en soms ook spanning die ik zoek.
Gelukkig dat er veel handige Harry’s rondlopen die de juiste dingen 3D maken (hoewel de juiste wielen met juiste NATO banden voor jeeps, laro’s, muga’s echt al heel lang heel hoog op mijn wensenlijstje staan).

Maar goed, na deze beschouwingen nu aan het werk en dat houdt in dat ik de versie van Sylly’s ga verbeteren tot het naar mijn zin is. Geprint resin kent een andere structuur dan gegoten resin. Bij bijvoorbeeld iets willen verwijderen kan maar zo een breukvlak ontstaan met de printlaagopbouw mee. Uitkijken dus. Ook is er een wat korrelige structuur als je gaat wegschrappen of schuren. Toch wel een belangrijk verschil met gegoten resin dat een homogene structuur kent waar je gewoon in kunt snijden en kerven om zaken aan te passen zonder dat er ongewenste dingen gebeuren. 3D prints zitten dus bij wijze van spreken meer in beton gegoten waardoor aanpassingen lastiger zijn. Al doende merk ik wel wat wel en niet kan.
Zoals ik al stelde is de onderzijde teleurstellend. Het mes en de side-cutter er in dus en alles verwijderen wat te grof is. De assen, de aandrijfstangen, stuurstangen en schokbrekers. Voorzichtig dus want dingen breken zo af via vreemde breukvlakken. IMG_1783.jpeg

Daarna volgt netjes bijwerken waarna het met gedetailleerder materiaal weer kan worden opgebouwd…. Een scratcher laat zich niet zomaar verslaan door een 3D printer! (Of voer ik nu een achterhoede gevecht🙄🫣🤔)
IMG_1784.jpeg
Wat direct opvalt zijn de putjes waar vermoedelijk de aanhechting op de volledige 3D boom zat. De meest storende en zichtbare (vooral binnenzijde wielkasten) even opvullen en schuren. Ook onderzijde motorblok heeft wat bijwerken nodig omdat hier een dikke vooras aan vast zat geprint.

Waar ik aan zit te twijfelen is of ik de motorkap en front aan ga pakken. Als dat gebeurd moet het ook vrij rigoureus gebeuren waarbij echt van alles mis kan gaan en het de vraag is of het uiteindelijk veel beter/strakker gaat worden. Hier geldt nu even “bezint eer gij begint”. Ik ga er over denken …. Eigenlijk heb ik nu wel behoefte aan een GMC Clubmobile donut !

Laatst bewerkt:
Het werk binnen modelbouw verschuift dan veel meer naar tekenen ipv het daadwerkelijk met je vingers dingen scratch in elkaar prutsen. Juist dat laatste geeft ook wel de ontspanning en soms ook spanning die ik zoek.
Ik heb als 3d tekenaar in de machinebouw een keer een model gemaakt voor 3d printen. Maar dat geeft bij lange na niet de ontspanning die ik er uit haal als ik met mijn handen aan het werk ben. Ik blijf het zien als een aanvulling, en hoop dat gegoten resin blijft. Al zie je die hoek ook krimpen omdat in gewoon plastic, PS, beter gedetailleerde kits en figuren worden aangeboden. Meer aanbod en betere kwaliteit. De overblijvende niche is conversie, specifieke modellen en figuren en natuurlijk de bekende merken als Alpine, Hornet en bijvoorbeeld Ultracast.

ga verbeteren tot het naar mijn zin is.
Ik had niet anders van je verwacht natuurlijk 😁
Het klopt, dat 3D resin soms erg onvoorspelbaar is als je 'sloop-werk' verricht.

Maar of ik nu zin heb me die vaardigheid eigen te maken weet ik niet.
Ik dacht ook, even een paar dingen ontwerpen en dan is het wel klaar. Wat ik merk is dat ik eigenlijk geen modellen meer bouw, alleen maar bezig ben met de tekeningen... natuurlijk doe ik het ook commercieel... dankzij ook omdat iemand anders tegen mij zei 'hier moet je iets mee doen!' Je kan misschien beter iemand vragen of die wat wil ontwerpen en printen... Want ontwerpen èn printen voor erbij gaat altijd meer tijd èn geld kosten.

aanhechting op de volledige 3D boom zat. De meest storende en zichtbare
3D supports noemen we dat. Maar ik snap je.
Het lastigste van het printen is het bedenken van welke hoek het geprint word. Iedere keuze heeft nadelen èn voordelen. Ik kies er voor om zo veel mogelijk met hoeken te werken. Om te zorgen dat het van support naar support goed gaat, moet ik wel wat ondersteuning geven aan alle zijdes van de onderste randen. Soms is het zelfs gewenst om ook de laatste rand zo'n rijtje supports te geven. Ik verklein vaak de oppervlakte van de connectie punten. Zodat de littekens (scars) zo klein mogelijk zijn.
Hoe dan ook, supports is een ding wat bij 3D printen komt. Vaak probeer ik het op onderzijdes te krijgen en op de wat mindere zijdes. Maar... Helaas zijn er altijd wel plekken die zichtbaar zijn met scars.

even opvullen en schuren.
Maar Walter... Jij bent een modelbouwers die in een heel erg hoog segment bouwt, knutselt en afwerkt. Jouw manier van werken imponerend veel, maar vele zullen het niet na doen. Ook al please ik zo veel mogelijk mensen, maar jou 100% tevreden krijgen is ook lastig. Ik ontwerp (helaas) niet volledig op jouw niveau, maar waar ik kan, zal ik altijd jouw tips opvolgen, wat mijn modellen eigenlijk alleen maar beter van worden.
bezint eer gij begint
Altijd, goed bedenken of je het beter kan dan een ontwerper 🤣👍

Heb een foto toegevoegd van een klein projectje ernaast, supports onder een hoekje.
Kan in Overloon wel eens beter uitleggen wat het allemaal doet en wil.
Want soms heeft resin een eigen willetje. Zoals de (iets wat bolle) grill. (Warm maken en zachtjes duwen met de duim.

Bijlagen

• IMG-20230730-WA0011.jpeg
    IMG-20230730-WA0011.jpeg
    119,4 KB · Weergaven: 21
Ik heb als 3d tekenaar in de machinebouw een keer een model gemaakt voor 3d printen. Maar dat geeft bij lange na niet de ontspanning die ik er uit haal als ik met mijn handen aan het werk ben. Ik blijf het zien als een aanvulling, en hoop dat gegoten resin blijft. Al zie je die hoek ook krimpen omdat in gewoon plastic, PS, beter gedetailleerde kits en figuren worden aangeboden. Meer aanbod en betere kwaliteit. De overblijvende niche is conversie, specifieke modellen en figuren en natuurlijk de bekende merken als Alpine, Hornet en bijvoorbeeld Ultracast.
Ik snap je helemaal Jan, ik ben opgeleid in diverse cad achtige programma's, maar na mn opleiding was ik er al snel achter dat dat nog niks voor mij was, en nu moet ik er niet aan denken om weer met onshape of autoCad te moeten herintreden, maar ik zie er echt wel meerwaarde in, ik noem bvb lege gereedschapsklemmen, hollandse sneldekkers, en ga zo maar door, maar om nu een heel model zoals hier in 3d te tekenen, ik moet er niet aan denken, alleen al te bedenken hoe vaak je wel niet met meetlint en schuifmaat onder het 1:1 moet kruipen...

Ik heb me bezonnen … en ben toch begonnen! Doodeng om dit te doen omdat je echt niet weet hoe zaken breken. Het is betrekkelijk goed gegaan ..op een gat na in de linker voor wielkast. Maar dat komt wel goed! Nu voorzichtig gaan bijwerken zodat er van voren een bredere grille voor kan en een nieuwe motorkap er op….die er wit uit zal zien 😉. Het reservewiel had ik eerst verwijderd want die moet uiteraard weer terug

IMG_1785.jpeg
IMG_1786.jpeg

Lekker bezig jij. Ik ben benieuwd naar de verbetering van jou.
En als je het kloot... Ik heb er meer staan. 😁
Haha…. Ik kan met mijn voorraadje wel toe…
Ik vermoed alleen dat als het klaar is de visuele winst minimaal blijkt te zijn…. Maar goed dan kan ik met opgeheven hoofd zeggen dat ik er het een en ander aan heb gedaan🤔🫢🤭.

We worden op KL 1:35 gebied verwend de laatste tijd. We kenden al jaren de wat gedateerde Revell/Italeri kit van de LARO III 109 die in meerdere uitvoeringen bij de KL heeft gediend. Een tijdje terug kwam de LARO Lightweight uit. Het kleine ronkende en walmende wagentje dat beeldbepalend was voor de KL van de jaren tachtig en begin jaren negentig waarna aflossing door de MB plaats ging vinden. @Robert van Raamsdonk bracht hem (B) uit binnen de inmiddels bekende reeks van KL voertuigen. Bijna volledig resin….en inmiddels uitverkocht omdat het een kleinserie is via voorproductie.
Zeer recent kwam daar een volledig 3D geprinte versie van @Sylly's Mini Models (A) bij. Ook resin dus maar dan niet gegoten maar geprint. Zelf was ik zo’n 2 jaar geleden ook al eens begonnen (C) maar toen ik eindje was hoorde ik van Robert dat hij hem uit ging brengen en ben ik gestopt met het scratchen.
Laten we de boel maar eens zo objectief mogelijk proberen te vergelijken. Met beide heren kan ik het goed vinden en ik heb geen vooringenomen voorkeur en ben dolblij dat ze zoveel tijd en voorinvesteringen willen doen om een zo compleet mogelijk KL wagenpark (en inmiddels ook figuren) op de markt te krijgen. De werkwijze van uitbrengen is anders. De een moet een hele kleinserie in een keer bestellen, genoeg mensen vinden die een toch behoorlijk bedrag (inherent aan een kleinserie) op tafel willen leggen en vooraf daarbij een aanbetaling doen. Keuze is om een kant en klaar versie te kopen of een niet gebouwde. Balans tussen detail en prijsniveau speelt hier een rol. Een perfect maar daardoor onbetaalbaar voertuig is immers niet realistisch. De ander kent de beperking vooral in wat de printer aankan met liefst zo weinig mogelijk losse onderdelen om het model laagdrempelig te houden en werkt op aanvraag/bestelling.
Bekijk bijlage 28991
Deze foto laat even het pakket aan onderdelen zien. Opgemerkt wordt dat de wielen bij Sylly’s Mini Models (A) op de foto even ontbreken. Wat opvalt is dat bij de “Van Raamsdonk” (B) meer onderdelen zitten. In dit geval zegt dat echter niet iets over de kwaliteit want de meegeprinte onderdelen bij A zijn erg geslaagd en soms ragfijn. Terwijl bij B echt sprake is van gegoten resin onderdelen die nog echt een nabewerking vragen.
Wat betreft detail van het zichtbare deel is A overduidelijk beter dan B. Het interieur van A is een lust voor het oog. Ik weet echter al wel dat ik er nog het een en ander aan ga verbeteren. Het interieur van B is sober en gemaakt om niet met open deuren te tonen. De deuren van B hebben aan binnenzijde dan ook geen detail. Ook in de bak van B zit geen detail. Wat bij A en B opvalt is dat van bovenaf gezien de vorm van de motorkap verschilt en bij B wat breder van voren is, en volgens mij beter van maat is, dan A. Bij B is de karakteristieke knik van voren veel beter dan bij A waar deze knik echt te zwak is. Bekijk bijlage 29015Bekijk bijlage 29016Bekijk bijlage 29017
Reservewiel ligt er bij A keurig meegeprint op inclusief riemen en bevestiging. Heel overtuigend. Bij B is dit meer basic en er zal zelf een en ander verbeterd moeten worden. De achterzijde van A ziet er echt goed uit. Bij het printen van de schep is er iets met een hoekje niet helemaal goed (ik heb er meerdere en allen hebben dit probleem). Daar zal ik aan de slag moeten. Het los meegeleverde gereedschap (schep en bijl) van B is veel te klein vormgegeven. Daar zal de onderdelen doos uitkomst moeten geven. De voorzijde van A heeft een meegeprinte grille terwijl B een PE grille heeft waarachter ook een radiator (los onderdeel) zit. Bij A zie je wel reliëf door de grille en het logo zit er fraai op. Zelf houd ik meer van de B versie hier maar dat A dit zo heeft gedaan is inherent aan het productieconcept van volledig 3D printen.
Bekijk bijlage 28988
Wat bij A teleurstellend is is de onderzijde. De aandrijfstangen zijn complete boomstammen en ook de uitlaat zit er niet als een geheel onder. Maar deze duikt hier en daar op. Uitlaat bij B moet uit een stuk meegeleverd metaal zelf gevouwen worden. Eigenbouw ligt daar voor de hand. Vering is echter juist bij A netjes uitgevoerd hoewel de afzonderlijke bladveren niet/nauwelijks zichtbaar zijn. Bij B is de vering wel heel erg basic en meer een blok resin. Bij B zijn de aandrijfstangen wel los meegeleverd. Zoals bij C weergegeven hoort het eigenlijk (nog niet helemaal af). Het is duidelijk dat A niet gemaakt is om van onderen te bekijken. Toch als je model op ooghoogte gaat bekijken zullen de boomstam aandrijfstangen opvallen. Ook de schokbrekers van A zijn te simpel uitgevoerd terwijl die bij B beter zijn. De stangen van de stuurinrichting zijn bij A weinig overtuigende kromme stangen en bij B een stukje ijzerdraad en een een erg kwetsbaar resin onderdeel. Ik adviseer om dit in beide gevallen te vervangen door onderdelen uit de Revell/Italeri Laro 109 kit.
De decals die zijn meegeleverd zijn verschillend. Zowel bij A als B kunnen eindeloos zelf nummerplaten worden gemaakt. Bij A zitten er aantal tactische eenheidstekens bij terwijl bij B een aardige LES decal zit. Verassend zijn de grote Marechaussee decals bij A terwijl de Laro Lightweight niet direct een voertuig is dat associaties met de KMar oproept (in tegenstelling tot de Laro 109).
En dan als laatste de huif. Die is bij A echt fraai en overtuigend (ook van binnen!) uitgevoerd. Een optie om radio op standaard en uzi in houder bij A in te bouwen (inclusief de antennevoet aan buitenzijde) maakt het af. Bij B zit wel antennevoet maar geen radio van binnen.

Bekijk bijlage 28992
Conclusie: A (Sylly’s) is in het prominent zichtbare bereik beter geslaagd dan de B (Van Raamsdonk) hoewel motorkap en grille bij B beter overkomen. Op onderdelen is de onderzijde van B beter geslaagd maar door de erg basis vering wordt dit eigenlijk weer teniet gedaan. De huif van A is overtuigend.
In zijn geheel gezien heeft A echt mijn voorkeur hoewel de onderzijde echt beter had gekund. Het is namelijk net niet onzichtbaar genoeg.
Prijs van A ligt lager dan B en je krijgt er een toch wel beter model voor. B is bovendien niet meer leverbaar en kan via marktplaats of een enkele leverancier die er aantal voor verkoop heeft gekocht wellicht nog verkregen worden. Daarmee is dit vergelijk eigenlijk dus een non issue geworden 🙄.
Zowel A als B geven mooie Laro’s is mijn gevoel. Bij B zul je meer verbeteringen moeten uitvoeren dan bij A. En heb je weinig zin in verbeteringen: in het veld waren ze bij oefeningen dikwijls bedekt met een laagje camouflagenet!
Goed bericht Walter!
Eerlijk en constructief. Hetgeen mij heeft doen besluiten om bij beiden ut de buurt te blijven!
Gaat mijn kundeniveau te boven.

Gelukt! Het lastigste is nu achter de rug. Vanaf nu weer opbouwen en netjes maken. Alle motorkap en grille delen verwijderd en de plek van de grille verbreed zodat deze juiste afmeting krijgt en de PE versie er past. Daardoor moest ik wel de koplampen verwijderen maar die zijn zo zelf te maken en schuiven circa 0,7 mm op. Enige wat jammer is dat het landrover bordje van de grille het niet heeft gered. Sprong precies stuk toen ik het voorzichtig probeerde te redden 🙄…. Dat gaat dus lastig worden (weet iemand nog een “Land Rover” bordje 1:35?)
IMG_1794.jpeg

Had je niet de achterkant van de Tamiya ziekenwagen die ik je gegeven heb, op een ander merk Land Rover gezet? Dus heb je daar de grille niet nog van?
Goed idee!! Die ga ik eens in de onderdelen doos opzoeken !

Ik weet nog dat ik de grille uitgesneden had om de voorkant te verbouwen tot het latere type met de koplampen in de spatborden, maar had daarbij volgens mij zoveel mogelijk van de grille bewaard om onder meer het embleem te behouden.

Voorzijde gereedgemaakt.IMG_1810.jpeg
IMG_1812.jpeg
IMG_1813.jpeg
PE grille plak ik erg summier vast omdat bij schilderen de radiator goed bereikt kan worden.

Houtlijm lijmt hout sterker als het hout zelf, maar doordat plastic glad is plakt het wel maar hecht het niet. Andere kant, je hoeft het helemaal niet te plakken, de grille lijkt klaar en kan in zn opbergbalkje tot de vervolgstap, waar geen lijm hoeft doe ik het ook niet 🙂

Motorkap in ruwe vormen in elkaar. Van binnen wordt deze verstevigd zodat het geheel netjes in vorm kan worden geschuurd.IMG_1814.jpeg

Kriebelt het al?
Ik heb heel even de gedachte gehad inderdaad maar heb die heel snel laten varen. Er zou dan zoveel sloopwerk onder de motorkap moeten plaatsvinden dat het model instabiel zou worden. Er begonnen nu al wat breuken te verschijnen en heb onder de kap een verstevigingsbalk moeten aanbrengen omdat de spatborden begonnen te wijken van elkaar door spanningen in het model. Motorkap blijft, hoe saai ook, dicht. Maar model heeft beslist potentie om met open kap te bouwen … maar daar zou dan wel in het 3D model een voorbereiding op moeten plaatsvinden want in deze vorm gaat dat niet lukken.
IMG_1815.jpegIMG_1816.jpeg

Even met de proefwielen gekeken of hij stabiel en recht staat…prima dus.
IMG_1818.jpegVan onderdelen van de Revell/Italeri Laro 109 de assen en aandrijfstangen aangebracht. Dat ziet er al heel wat beter uit dan de “boomstam” aandrijfstangen. Ook stuurstangen (let op dat je een bouwdoos gebruikt waar stuur links zit!) aangebracht.
IMG_1819.jpegIMG_1820.jpegNu verder af gaan werken met uitlaat, putjes vullen, etc… en natuurlijk de meegeleverde onderdelen (deuren, radio, uzi, etc) er in. Met de deuren wacht ik nog omdat ik niet weet wat voor een plannen @Sylly's Mini Models heeft. Er zijn KL figuren voor rond de Laro aangekondigd. De “grote verbouwing” met het sloop en breekwerk en het vervangen is gelukt in ieder geval…nu lekker aan de details gaan prutsen.

Mooi dat je deze aanpakt Walter.......blijft een leuk apparaat zo'n Lightweight. Subtiel detail....het voorste deel van de motorkap ligt iets "op" de rest van de kap.....waarschijnlijk wel te doen met wat 0,13mm plaat, of een stuk tape oid.

succes!
Alex

Mooi dat je deze aanpakt Walter.......blijft een leuk apparaat zo'n Lightweight. Subtiel detail....het voorste deel van de motorkap ligt iets "op" de rest van de kap.....waarschijnlijk wel te doen met wat 0,13mm plaat, of een stuk tape oid.

succes!
Alex
Ja klopt! Komt helemaal goed!

Langzaam vordert het. Probleem bij zo’n 3D printed model is dat hoe langer je ermee bezig bent hoe meer punten je gaat ontdekken zoals putjes, raamspijlen die niet helemaal strak geprint zijn (komt vermoedelijk door de oriëntatie bij het printen). Kortom je blijft bezig. Verder extra details inmiddels aangebracht in de bak en er komen rond dashboard wat extra knoppen en al de versnellingspoken worden vervangen door wat slankere. Maar wat als een “even paar dagen” projectje was bedoelt gaat toch weer langer duren (en de vakantie is nu op)…nog even weekendje er flink tegenaan! IMG_1857.jpeg

Laatst bewerkt:
Toch wel nieuwe en leerzame ervaring dit scratchen op basis van een 3D print. Het is een beetje als met hout… je moet enorm op de nervenstructuur letten. Een zelfde soort bewerking dwars op nerven of met nerven mee of schuin op nerven geeft andere effecten. Dat heb je hier dus ook. De printlagen zijn heel bepalend. De linkerkant van het voertuig bewerkt en reageert dus anders dan de rechterkant. Gelukkig dat Mr. White putty een prima hechting heeft zodat je goed correcties kunt doen.

Voorzijde vrijwel klaar. Nog Landrover logo erbij.
IMG_1878.jpeg
In de bak de radiotafel met enkele radio (RT3600 en AF3600) aangebracht en de juiste aansluitingen gemaakt. Daarvoor moest een meegeprinte kabel tegen de voorwand van de bak worden verwijderd en nieuwe aansluiting voor voeding en antenne gemaakt. De antenne standaard aan de buitenzijde moest ook veranderd worden omdat volgens mij de versie is die aan de Laro 109 zat (met soort ophangbeugel er aan). Gebogen antennevoet/veer van HobbyMarket er op waar een Leopard Workshop antenne op kan.
Nu richting de cabine.
IMG_1876.jpegIMG_1877.jpeg

Waarom zie je bij de Laro van de enorme lange stokken voor aan bumper. Bij veel andere voertuigen zijn deze vaak niet zo lang volgens mij.IMG_0974.jpeg

Die stokken helpen de chauffeur om te bepalen waar de hoeken van de bumper zitten. Voor de veiligheid dus.
Op alle KL-voertuigen zie je de mogelijkheid om om de stokken te plaatsen. (Ook handig voor de colone vlaggen)
Op deze Laro zijn ze wel extreem lang. Ik vind het altijd wel een leuk accessoire.

x-IMG_0818.JPEG

IMG_2409.JPG

Ok de NL-sticker die om het puntje geplakt zit, Was een vaak voorkomende ondeugd. 'voor de leuk'

Die stokken waren gewone bezemstelen, heb ze nog wel eens moeten vervangen als ze er weer eens afgereden waren.
De antenne wilde ook wel eens sneuvelen, de tuidraad zat dan door de achterkant van het zeil naar binnen, en gehaakt aan het jashaakje achter de chauffeur, in het veld hobbelde die dan wel eens los waardoor hij de boomtakken raakte, en versplinterde.

Laatst bewerkt:
Na een tijdje even “geen moed en zin” de draad weer opgepakt. Laro vandaag rond de voorstoelen en dashboard omgeving aangepakt…..toch wel lekker dat gepriegel! IMG_2333.jpegIMG_2334.jpeg
IMG_2335.jpeg

Laatst bewerkt:
Schitterend project. Neem aan dat deze ook mee gaat naar SMC?

Gr Bas

Weer wat verder. Ik hoop dat deze voor SMC in bouwfase gereed is, zal krap gaan worden. Vandaag ander stuurtje erbij gezocht en vooral de trekhaakomgeving vervangen en veranderd. Geen spectaculaire zaken maar wel net de dingen die net dat extra geven. Grootste zorg blijven de wielen. De bijgeleverde zijn wat te klein en hebben naar mijn zin te weinig detail. De versies van Minor models zijn wat betreft detail erg mooi maar zijn weer te breed. Lastig dus! IMG_2439.jpegIMG_2440.jpeg
IMG_2438.jpeg

Als je eenmaal goed gaat kijken …. De maatvoering van het gedeelte waar de deuren zitten is niet helemaal goed. Breedte van deuren is wat te klein en de strook tussen deuren en achterwiel is te smal. De achteras zit wel op juiste plek maar optisch krijg je daardoor dus gevoel dat achterwielen te ver naar achteren staan. Opgelost door een strookje aan te brengen (zie foto). De deuren laat ik voor wat het is omdat daarvoor het verschil te klein is. Maar op deze wijze blijf je doorgaan met uitvoeren correcties. Het gaat echter wel een leuk wagentje worden! IMG_2451.jpeg

Daar is hij dan. Op de wieldoppen na gereed wat bouw betreft. Er zitten tijdelijke wielen onder in afwachting tot er goede NATO versies komen, dus aan de wielen doe ik verder even niets nu. Ik denk dat er tegen de tijd van afwerking bij schilderen nog een camo-net over de huif gaat.
Best een uitdaging om een 3D geprint model aan te passen moet ik zeggen. Snel weer naar het plastic!

IMG_2472.jpegIMG_2474.jpegIMG_2476.jpegIMG_2477.jpeg

Terug
Bovenaan