De camouflage zit erop, evenals lichtere vlekken daar weer in. De grote stukken bruin zijn eveneens Mr. Aqueous, waar ik door gebruik te maken van een andere airbrush (Robs H&S Evolution) maar een paar milliliter van nodig had in plaats van een heel potje. Achteraf gezien had ik beter eerst de camouflage uit kunnen tekenen en dan alleen de groene delen spuiten, dat had me de helft van de verf gescheeld. Een paar dagen daarna heb ik met dezelfde airbrush zandkleurige en zwarte lijnen gespoten met Hataka- en Vallejo-airbrushverf, deels om te zien hoe die door de H&S gaat. De lichtere plekken heb ik vandaag gedaan maar dan met m’n eigen Iwata HP-A, met verf van Ammo/MIG en Vallejo.
Ik ben niet ontevreden over de H&S, hij heeft een aantal punten waarop hij een beetje makkelijker is dan de Iwata, maar er zijn er ongeveer evenveel waarop ik de Iwata handiger vind. Alles bij elkaar is m’n voorlopige conclusie dat ze allebei even goed te gebruiken zijn, en dat welke je voorkeur heeft, vooral af zal hangen van waar je aan gewend bent.
Waar ik veel last van had is dat de airbrush (de H&S) weigerde te spuiten. Ik denk dat dit vooral aan de verf lag, want deze Mr. Aqueous blijk wel heel erg snel op te drogen in de airbrush, zodat hij verstopt raakt, en het is ook een bekend probleem met Vallejo, Ammo/MIG en vergelijkbare airbrushverf. De enige manier die ik kon vinden om hem weer aan de gang te krijgen was om een druppel isopropanol in de voorkant van de spuitkop te laten lopen, de naald achteruit te halen met de trekker en dan met een stug kwastje de voorkant van de kop schoon te borstelen — dat hielp
meestal. Uiteindelijk heb ik de spuitkop maar losgemaakt en een nacht in de isopropanol laten liggen (en natuurlijk de rest van de airbrush goed schoongemaakt), waardoor hij het daarna weer goed deed. Ter vergelijking heeft een Iwata een aparte beschermkap, die je eraf kunt draaien om de voorkant van de luchtkap schoon te maken (met de naald ingetrokken, natuurlijk).
Wat ik het grote nadeel aan de H&S vind, is gek genoeg precies dat waar H&S-gebruikers zo blij mee zijn: dat de hele spuitkop eruit komt door de luchtkap los te draaien. Gewend als ik ben aan Iwata (en Badger daarvoor), deed ik dat de eerste keer dat ik er geen verf meer uitkreeg, met als gevolg dat de inhoud van de verfbeker door de voorkant van de airbrush wegstroomde … Bij een Iwata kun je zowel de beschermkap als de luchtkap eraf draaien zonder dat er een druppel verf uit de airbrush loopt, waardoor je blokkeringen op kunt lossen, ze terugzetten en weer verder spuiten.
Daarentegen was het verfreservoir van de H&S veel makkelijker schoon te maken omdat dat ronde kanten heeft. M’n Iwata heeft een verfbakje met rechte hoeken, wat moeilijk schoon te krijgen is omdat je heel slecht in die hoekjes komt met kwastjes, borsteltjes, doekjes enz. Maar alles bij elkaar denk ik dat ze allebei ongeveer even veel werk zijn om schoon te krijgen.
De slotconclusie is dat ik niet denk dat ik een H&S aan zal schaffen, vooral vanwege wat ik aan het begin van dit epistel al zei: ik heb de indruk dat welke airbrush voor jou lekker werkt, vooral zal zijn wat je al gewend bent. Wat ik wel van plan ben is binnenkort eens serieus te kijken naar een airbrush met een trekker in plaats van een drukknop bovenop, want ik merk dat m’n motoriek niet meer zo fijn is als die ooit was, en misschien dat een trekker-airbrush daarbij kan helpen.