Hill 192 Update 24-06-18 : Diorama : Terrein Flora

Re: [Defending Hill 192]Update 9 Maart : Diorama mock-up

Bedankt voor het meedenken Patrick 😀

Intussen heeft Elco hier aan tafel lopen schuiven met de ingrediënten en we hebben wat
zitten neuzelen over compositie en gevechts-situatie...
Ik zal binnenkort een plaatje posten hoe het er waarschijnlijk uit gaat zien...tóch kleiner en mét het mortier team..

groetels 😀

Re: [Defending Hill 192]Update 9 Maart : Diorama mock-up

Nou, ben benieuwd Peet.

Je hebt er trouwens ook een mooie step by step voorstelling van gemaakt, ziet er leerzaam uit allemaal.
Veel succes man.

Peter.

[Defending Hill 192]Update 24 Maart : Diorama mock-up

Bedankt Peter 😀 en bij deze een nieuwe setting dan endlich...mede dankzij jullie suggesties en de hulp van een Hin-und-her-schieber-führer...

Plankje blijft even breed, maar wordt iets korter.
Mortier team komt in ingegraven stelling : verdedigende positie/ ondersteuning.
StuH heeft geen extra mannen achterop : bestemming is bekend.. Panzer voran !

Twijfel nog over 1 of 2 para's die voor en/of achter de Stuh mee- lopen of rennen ???? jullie mening graag !

Hedgerow Cutter bestendig groetje...

Re: [Defending Hill 192]Update 24 Maart : Diorama mock-up #2

Much better,

Waarom voeg je niet een Jeep toe ipv rennende figuren.
Natuurlijk wel een platgewalste Jeep... 🙂 🙂

Herman

Wat in elkaar gedoken figgies erachter lijkt me top. Ervoor... is waarschijnlijk niet de meest gezondheidsbevorderende lokatie, dus een ietwat onlogisch.
Oogt wel spannend zo.

Ha die Peter!!

Dus toch compacter??? 🤣

Ziet er beter uit nu hoor!! 😉

Doe zo voort!

Groeten Ditmar

Vielen Dank Jungs 😀

Leuke suggestie Herman ! maar zal toch iets anders platsgewalsts worden... 🙄

Ron, je hebt gelijk... Panzer voran, mannen er achter !

Marvin, inderdaad wordt het gevaarlijke meer duidelijk door mannen achter de StuH te laten lopen.

Ja Ditmar, jouw eerste suggestie van compacter is een juiste gebleken.
Eerlijk gezegd had ik meer een scene als leidraad dan een moment... ik wilde veel te veel in het diorama stoppen.

Nogmaals dank voor de input !!

Und jetzt...... Diorama voran

Update 27 Maart: schaarkijker + figuur pose

Gewd evningg 😉

Heb een logboekje gemaakt... ouwe school pen en papier de taken bijhouden werkt voor me blijkt...
Plan is getrokken, opties genoteerd, tedoen lijst is duidelijk !

Punt 1 + Commandant
StuH is bijna klaar op paar kleine dingen na, dat is punt 1 op de agenda...mind you, ik haaat agenda's... 🤣 (edit dec '15: nu nie meer, is zelfs tool nu)
Moest al gelijk van punt1 afwijken, want vanwege de nodige positie bepaling van commandant en lader, moet ik wachten met bovenbouw te fixeren.
Bovendien wil ik de CO om de schaarkijker heen laten kijken vanuit zijn koepel, dus die kijker maar weer uit de scrapbox
gevist en in de koepel gelijmd.

Tóch stukje van punt1 kunnen doen dus..
Schaarkijker is wel eerst afgekort (onderste deel zou figuur in de weg zitten).
Lensgaten uitgefreesd (wijder gemaakt) en Ø1mm lensjes erin gesuperlijmd (Resicast 35.242).

Nu kan lijf en hoofd van de CO en hun positie bepaald worden. Lijf met putty scratchen of een bestaand figuur aanpassen ?
we zullen 't zien, wordt vervolgd dus...

Lader/Boordschutter
Eerst 'ns kijken hoe ut met de Lader en z'n MG-42 zat...
De bedoeling : lader heeft verse kogelketting ingelegd en gaat de MG deksel sluiten.
Kogelketting(en) ga ik proberen te maken met stripje putty en losse patronen van die Dragon kogelriemen.
Met een figurant die al ruim 35 jaar meedoet hier even voor het idee...

En om een gevoel te krijgen van de actie en de bijbehorende pose (heb helaas geen echte MG-42),
heb ik een camera statief opgesteld met een riem als kogelketting.. :

Ruwe opzet om een idee te krijgen..

Fallschirmjäger 1
Er komt in ieder geval 1 figuur achter de StuH, en omdat ik in de figuursferen zat, me even gebogen over de pose van deze figuur.
Met het statief (alsof Stg44) in de handen heb ik de actie van het meehobbelen geprobeerd te voelen (zolder is gelukkig niet omlaag gestort 🤣 ).
Toen met m'n houten Barby®...een beetje sculpting-voorpret gepleegd zegmaar 🤣
Pose zoeken voor Fallschirmjäger die achter de StormHouwitser meehobbelt... met Stg44 in de handen... hij kijkt langs het voertuig naar voren...

Bocage
De tip van Niels om eens op streetview de Bocage te bekijken was erg leuk 😛
Tijdens de virtuele rondrit nog 128 screens voor het archief geschoten ook.

Bonjour mes amis wordt vervolgd....

Re: [Defending Hill 192]Update 26 Maart: schaarkijker + figu

Mag ik even 2 duiten in't zakje doen?
Als oud-mag schutter dien ik te kunnen vermelden dat de pose van het figuur anders zou zijn. De rechterarm gaat over het wapen heen, kolf onder de oksel of in ieder geval in de buurt van de oksel/schouder. Nu lag ik wel veelal met de ****** in het zand, maar de bediening was altijd hetzelfde. Van achter het wapen, nooit van opzij.
Kan me bij het gebruik van een statief voorstellen dat het wapen vast geklemd wordt tussen scharnierpunt en schouder, zodat je beide handen vrij hebt en het wapen toch op z'n plek blijft.
En de pose van de Jäger, ik denk dat het rechterbeen verder naar buiten moet om balans te vinden. Jammer van die dummies dat de schouderpartij niet bruikbaar is.

Re: over poseren met wapen

Hey Ron, bedankt voor de duiten, maar heb toch wat wisselgeld voor je 😉

De lader is niet bezig met vuren. De klep van de MG moet dicht, dat is zijn moment opname.
De torso van het uiteindelijke figuur zal ook anders geposeerd zijn dan bij de hier afgebeelde figurant.
Het statief is maar een prop en laat me beter inleven in de situatie die ik wil uitbeelden.
De details van een echt wapen fantaseer ik erbij.
Zoals de MG-42 nu hangt in het scharnier is plausibel, kiek moar :

De Jäger in een drafje achter de StuH is ook een momentopname die ik met de houten Klaas heb geprobeerd te vinden...
De (gewichtige) houten pop is volledig gescharnierd en zakt makkelijk door z'n voeten als de pose niet correct gebalanceerd is.
Verdraai ik één scharnierpuntje een halve millimeter...zal de pop zoals die staat op de foto omvallen.
Hij staat hier heel precies uitgebalanceerd voor een moment opname (al ontbreekt het wapen).
Het meest moeilijke aan het vinden van een goeie pose voor de actie van deze figuur,
vind ik het weergeven van een lichte draf. Hoe laat je die beweging zien terwijl de pose zelf statisch is.
Persoonlijk vind ik 'm wel geschikt, maar we gaan het pas echt goed zien als de putty aan de beurt komt...

Hier foto's van vasthouden/ lopen met een Stg44 :

uitgebalanceerd groetje

Hej Peter,
ook het herladen van een dergelijke wapen gebeurt van achter het wapen. Normaal doet de lader dit, maar in dit geval de schutter zelf.
De taktische situatie, op (mogelijk zeer) korte termijn aangaan van een gevecht, vijand dichtbij, zorgt ervoor dat een ervaren schutter z'n hoofd en lijf laag houdt en z'n wapen z.s.m. gebruiksklaar. Loop naar voren gericht. Dit zijn drills die er echt ingeramd worden. Afwijken van deze drills leverde (mij) een schop van de instructeur op. Zal bij Günther destijds gegarandeerd ook gebeurd zijn. 🤣
Ik neem aan dat het volgende plaatje weer geeft wat de bedoeling is?
444274-soldier-reloading-machine-gun.jpeg

De rechterhand bedient de greep met beveiliging, niet de trekker.
Het maakt eigenlijk geen verschil of het nu een MG42 op een StuG is of een mag op affuit. Principe blijft hetzelfde. Toen en nu.
De door jouw getoonde MG mist z'n kolf.

Hoi Peter,

Je bent ook nog steeds lekker ambitieus bezig! Leuke setting de begroeiing geeft al direct het Normandie gevoel weer!Denk dat je de pose van Ron's foto inderdaad zo over kunt nemen,wat extra mimiek op het gezicht van de schutter zal het geheel nog aantrekkelijker maken.

Succes met het sculptwerk,jou kennende komt dat wel goed! 🙂

Groet,

Roger

Tak Ron 😀 nuttige praktijk informatie ! en de foto is zeer to the point ! precies wa'k nodig had 😀
De hand aan de greep zetten ziet er ook nog eens beter uit qua dichter bij de gevechtsactie.
De uiteindelijke pose zal afhangen van de beschikbare ruimte :

Bedankt Roger voor de aanmoediging 😀
En ja, er zullen zeker koppies worden uitgezocht die passen bij de situatie.

houdoe 😉

He pistole peter,

Stg44 werden vanaf july 1944 geleverd als 1e batch aan het oost front...
Massa productie begon vanaf die tijd...
Dus dat jouw parachutist deze in july/aug zou hebben is een beetje ongeloof waardig..
Maar ja wij zijn allemaal van m....kers en een normaal iemand valt dit niet op. 😉
Ik zou hem dus iets anders in zijn hand geven (tokarev....?)

Herman

Nou Herman, gelukkig meld je dit efkes 😀 heb totaal verzuimd om dit te controleren...
Wel beetje jammer... zo'n Sturmgewehr vond ik wel mooi passen in de actie (en gewoon een gaaf wapen...)

We duiken de wapenkamer maar 'ns in voor wat anders dan...sniper geweer of een FG 42 vielleicht...

groetels 😉

Hi Peter,

Zou ook voor een FG42 gaan, mooie exoot en typsich Fallschirmjäger. Let er verder op dat de lenzen van de schaarkijker niet glimmend zijn. Misschien beter ze uit te hollen donker schilderen en verzegelen met een druppel plastic lijm. Heb zelf een helft van zo'n ding, kan nog wel foto ter referentie sturen.

Grtn

Vincent

Bedankt Vincent 😀
Die lensjes... tsja het is dus niet conform de realiteit, maar niet alles moet voor mij 100% hysterisch correct 😉
In dit geval gaat het mij meer om de illusie van een optisch instrument, herkenbaar voor iedereen.

De tip die je geeft pas ik toe bij verrekijkers, maar seal de verf (in de dieper geboorde "lens") met een drupje 2 componenten lijm.

Foto ter referentie is niet meer nodig thanx anyway 😉

lensdragend groetje

ik zou gewoon lekker bij de kar98k blijven, misschien minder exotisch maar wel realistischer, als je de modelbouwers zou moeten geloven loopt een op de 4 amerikanen tenslotte rond met een bar of een thompson, en de helft van de duitsers heeft een automaat, en de luxe van voldoende munitietasjes van het type wapen wat hij bij zich heeft terwijl een paar magazijnen in een jaszak of in een riem gestoken toch vaker voorkwam...

bewapening para(s) in het diorama...heavy metal or not..

Prima argument Timo ! maar vreemd genoeg heb ik met dit diorama idee nu juist zin om de Duitse slagkracht te laten zien 8)
Niet om het regiem van Hitler op te hemelen of de oorlog te romantiseren, maar vanuit het oogpunt van de krijger ( this is Sparta!!)

Laat me iets uitwijden 😉

Heb een fraai boek gelezen over de strijd in Normandie, doorspekt met getuigenissen van veteranen, en ik was (wederom) met name
onder de indruk van de mens in die oorlogswaanzin. In dit boek gaat het hoofdzakelijk over de 352 Infanterie Division vanaf 1943 tot de val van St. Lô.
Bijzonder ook dat die mensen door een zeker geloof in iets, vastberaden krijgers kunnen zijn.
Het boek vertelt levendig en gedetailleerd over (en door) de mannen in het veld en hun leiders en over hun verbeten strijd tegen
de geallieerde macht die vanaf het strand vérder moet terwijl hun eigen opperbevelhebbers gouden kansen niet benutten.

In het boek komt de 3 FJ Div. rechts van de 352Inf.Div. ook ter sprake. Die eenheid was er ten tijde van de aanval op heuvel 192 niet best aan toe.
Een bron op het web vermeld dat de 12 FJ StuG Brigade op 12 juli met haast naar Hoogte 192 (oostelijk van St.Lô) gestuurd werd
om de daar vechtende Grüne Teufel ter hulp te schieten (letterlijk 🤣 ).

Dat is dus de insteek voor m'n dio verhaal en vanwege het krijger gevoel daarbij, mag de bewapening best wat aangedikt zijn mits dragelijk uiteraard..
Bijvoorbeeld Bren Gun of MG-42(+ kogelkettingen), Walther P-38, 2xPz Faust, Stielgranate in de pockets.
Daar tegenover kan een K-98 of Gew.43 met scope ook zwaar bewapend (slagkrachtig) overkomen, of FG-42 met scope.
Hoe dan ook, het geheel mag er best uitzien als een lean mean fighting machine...al was de werkelijkheid verre van ideaal voor de para's...

Komt vast goed... en ik zal zien dat ik ook een reviewtje post over dat boek :
Normandiefront, D-Day to Saint-Lô trough German Eyes (2011, ISBN 978 0 7524 5978 3)

ontwapen(en)d groetje 😀
Peter

Hoi Peter,

Om nog even verder te zeiken over de MG 42 heb ik het volgende. Het is logischer dat er vanuit een voertuig geschoten wordt met de Gurttrommel 34, dat ronde ding op je foto. Die bevat een patroonband met 50 patronen. Die patroonband valt niet in schakels uit elkaar en komt er dus aan de rechterkant zonder patronen uit. Die banden met 50 patronen zijn trouwens de standaard, ze kunnen weer aan elkaar gekoppeld worden om langere banden te maken.
Er zijn twee manieren om een patroonband in het wapen in te voeren. Zoals jij voorstelt, deksel omhoog, patroonband invoeren, deksel dicht, enz. Er is een Einführstück dat aan het begin van de patroonband gekoppeld kan worden. Dat kan door de toevoeropening worden gestoken en aangetrokken worden tot de eerste patroon op zijn plek zit. In dat geval hoeft de deksel niet geopend te worden. Dat Einführstück hoort bij het normale toebehoren van het wapen. Zowel bij gebruik van losse banden als Gurttrommel 34 kan dat Einfürhstück gebruikt worden. Bij het invoeren van de patroonband moet het wapen trouwens gespannen zijn en op veilig staan.
Verder zou ik het gebruik van een Hülsensack 34 aanbevelen om de afgevuurde patronen op te vangen. Die hangt onder het wapen. Anders ligt je Sturmgeschütz vol met losse patronen waar je lelijk over kunt uitglijden.

Have fun,

Jan Coen

over de mg kan ik t alleen maar aanmoedingen om er een trommelmagazijn en een hulsopvanger aan te hangen, maakt t "af". persoonlijk zou ik de veteraan para's uitrusten met een mengelmoes van wapens, maar dan eerder de lichtere bren als de mg42, of een enkele fg als automatisch ondersteuningswapen, een mg42 is dan in mijn ogen net even te zwaar om mee te zeulen, ook gezien de hoeveelheid munitie die ie er doorheen jaagt om alleen koppen omlaag te houden... dat doet een fg namelijk ook goed.

overigens, neem eens een eigranaat ipv een steilgrenate, in 43 zijn er tenslotte 29 miljoen (!) eigranaten geproduceerd, en die zijn aanzienlijk lichter als de steilgrenate 29 (33 miljoen in 43, bron: waffenarnenal) en doen ook goed genoeg boem, maar tussen 3 granaten met steel of op 6 in je zakken zonder steel is ook wat te overdenken als je zo veel mogelijk munitie mee neemt. tassen en verder uitrusting lekker bij de divisie staf laten, weapons and ammo only!

overdenking :MG laden met patroonband of trommel

Hey JanCoen 😀
Om nog even verder te zeiken over de MG 42
be my guest ! over een MG-42 kan men naar mijn oren nooit te veel doorzagen 😉

Het meeste van wat je zegt is me bekend, maar ik heb toch weer wat opgestoken..
Zo'n Hülsensack lijkt me inderdaad logisch, maar hoe en waar deze bevestigd zat zou ik niet weten... komt nog bij dat het een gecompliceerd
stukje modeleren zou worden met de weinige ruimte die ik heb, waarin ik een goeie pose moet sculpten samen met het wapen.

Ik zal dus waarschijnlijk die hulzenzak achterwege laten, mede omdat dit in het geheel niet bijzonder zal opvallen (Hülsensack-tellers niet meegerekend 🤣 )

Over de munitie zelf : zo'n trommel klinkt ook logisch. Ik ben (nu nog wel) van plan om kogelkettingen te gebruiken.
Ik heb gelezen dat men die kettingen links van het wapen klaar legde... Zal nog zoeken waar ik die info gelezen heb.
Als dit klopt en ik dit inderdaad zo wil doen zal ik echter wel een stuk of vier kettingen moeten maken (over complex gesproken...)

Trommels scheelt me een berg werk wat dat betreft, want voor mooi liggende (en 1 in het wapen) kogelriemen had ik me bedacht
dat deze gemaakt moeten worden met los gestoken plastic patronen op een heel fijn stripje putty 😱
Voor effect vind ik kogelkettingen mooier, maar ten eerste wil ik het eerst zeker weten van dat klaarleggen,
en ten tweede wil ik indien dat klopt, eerst een proefje doen met zelf een kogelketting samenstellen, heb namelijk geen zin om weer vast te lopen in details...

bedankt voor het meedenken !!
En als iemand meer weet over het gebruik van een MG bovenop een StuG, laat maar weten als het u belieft...

aaneen geschakelde groetjes 🙂

breaking news : ammo belt on roof proof !

Ik toetste in :
...Zo'n Hülsensack lijkt me inderdaad logisch, maar hoe en waar deze bevestigd zat zou ik niet weten...
[en]
...ben (nu nog wel) van plan om kogelkettingen te gebruiken.
Ik heb gelezen dat men die kettingen links van het wapen klaar legde... Zal nog zoeken waar ik die info gelezen heb.

Ben gaan zoeken met een handjevol trefwoordjes en vond deze foto in een ouwe "echte foto's voor echte mannen"-topic van fotosammler Erich.
En tijdens opslaan dan zien dat je'm al had 😳 ... had het dus niet gelézen maar gezíén...
Duidelijk is ook dat er geen plek is voor een hulzenvangzak..da's weer mooj dan... tóch weer een paar puntjes histerisch verantwoord erbij 😉

Wat ik met Pasen ga doen ?..... kogelkettingen rapen natuurlijk 😈

.. maar nu eerst een boterham met Zimmerit 😉

doei 😀

Re: overdenking :MG laden met patroonband of trommel

peter van dijk zei:
over een MG-42 kan men naar mijn oren nooit te veel doorzagen 😉

Vandaar de bijnaam Knochensäge??

Ik denk dat de trommel+MG+figuur het gat aardig zullen vullen. Zelfs als je er al zo'n zakje aan zou willen toevoegen, zal er inderdaad geen plaats voor zijn... of niet zichtbaar zijn.

Kijk uit bij het rapen van de "Eiergranate". Dat zijn toch meer dingen voor een zandhaas. 🤣

Ha Ron,
Kijk uit bij het rapen van de "Eiergranate". Dat zijn toch meer dingen voor een zandhaas. 🤣
Als oudgediende bij de Koninklijke Marechaussee ben ik het daar helemaal mee eens 😈

Update 22-12-15: de geboorte van Franz G.

Dag bouwers ! op de valreep voor kerst (al is de langste nacht nu alweer verleden tijd 8) :idea: )

sja, ik weet ook nie wat me overkwam, maar ik kreeg trek om hier eens mee verder te prutsen :idea:
Misschien omdat ik dit topic heb zitten editten 🤣

Vooral zin om te sculpten eigenlijk, figuur tijd dus !
heb me een anorexiaal figuur uit de la getrokken om eens een beginnetje te maken met
de Jäger die achter de StuH aan hobbelt.
Voor toelichting over de pose, zie in deze vorige update (ff scrollen).

Eerst de heup, romp en de ledematen bekleed met een beetje MagicSculp.
Deze putty op zulk samen gedraaide ijzerdraad aanbrengen vind ik eigenlijk niet zo handig, maar
ik was al begonnen en het was een prima opwarmer om weer het gevoel van de MagicSculp te krijgen.
Dit soort basic opbouw van de ledematen gaat eigenlijk makkelijker met GreenStuff.

Mag ik u voorstellen : Franz G. (zoals u kunt zien heeft Franz er zin an)

Erstmal der Franzel voorzien van een paar fraaie stappers en dan..
Met mannequin Woody (die houten Barbie®) voor mijn neus (en na toch ook nog even zelf "assume the position" te hebben gepleegd),
ben ik gaan buigen en twisten. Als laatste een "face off" en dit is het resultaat tot nu toe :

Vanavond laat ik Dr.Hiskemüllern een body check doen, daarna mag de Jäger wat aankomen, Puttyweise jah ?
Armen nog niet, want die zullen een FG-42 gaan dragen en moeten nog samen met dat Fallschirm Gewehr
in de juiste pose gezet worden.

Mooi referentie plaatje, zeker om te zien hoe de handen het wapen vasthouden.
De rechterhand zal ik gaan sculpten áán de grip van het wapen.
Links moet ik nog effe zien, misschien heb ik wat in een laatje..
(interessant : de specifieke ammo draagbanden voor FG-42 magazijnen)

Vooralsnog zal het voor dit verhaaltje bij figuren blijven.
- Er komt nog een 2e FJ bij die van achteraan komt aangerend en iets roept.
- Ook de vaste mortier opstelling is nu zeker, dus ik kan gaan primen.
- En dan zijn er nog de StuH CO en de schutter (die nu nog in de trainingsfase zitten)

Fijne feestdagen voor iedereen en bis nächste Mal
Peter

Re: [Defending Hill 192]Update 22 Dec: figuur Franz

Hoi Peter,

Goed om te zien dat je eindelijk weer eens achter je werktafel bent gekropen!

De pose van je figuur is goed dus wat mij betreft mag je hem aankleden! 😉

Groet,

Roger

Bedankt Roger ! 😀, ook Dr.Hiskemüllern vond 'm in orde,
dus de putty kan opgediend worden...

Ik heb niet stil gezeten hoor, maar het voertuig waar ik mee bezig was is een
fantasy racer dus geen Twenot voer.
De "Crazy Racer" is even gepauseerd vanwege trek in sculpten.

Op naar de putty...

groet 😉

Hey daar istie weer met eigen werk!!!! 😀

Ziet er goed uit Peter, ben benieuwd naar je sculptcapaciteiten!

By the way, hoe is het trouwens met je andere projekten? Ik kan me je Dodge herinneren, je Harley en bv de Gentle Giant? Nog progressie gemaakt daarmee?

Knutsel lekker verder, succes Peter!

Groeten Ditmar

Ha Ditmar, in totaal staan er nu 14 projecten op de plank
en de Crazy Racer en Hill 192 zijn nu werkelijk onder constructie.
7 projecten zijn van niet militaire aard en staan op een Belgisch forum.

Ook is er intussen een klein stukje gewerkt aan de basis van de Gentle Giant,
en dat project gaat dus ook wel weer echt op gang komen (net als de rest...).

Zodra ik nu merk dat ik iets even zat ben, start ik niets nieuws meer, maar
pak ik een WIP bij de kladden en ga daar dan mee verder.

Nu even een stukje wandelen en dan met putty naar Franz gooien 😛

Mazzels 😀

Ha Niels, bedankt voor het meedenken 😀
Anatomie referentie heb ik reeds voldoende in boekvorm, leer ook van een fysiotherapeut en
dan izzerook dat internet inderdaad 😱
Een mooie om (interactief) puur anatomie in 3D te bekijken is BioDigital Human kun je uren zoet mee zijn...

Maar goed, ik snap wat jij bedoelt. Echter, deze pose (een momentopname) is toch anatomisch verantwoord.
Dat bleek nadat Dr.Hiskemüllern (fysiotherapeut) en ikzelf de pose uitgebreid hadden beredeneerd en
ook actief de bewegingen zelf hebben uitgeprobeerd (amazing wat er allemaal draait en scharniert tijdens bewegen).
Bewegen draait vooral om balans, en hoe men dat in stand houdt bepaalt zo'n beetje hoe een pose eruit gaat zien.

Ik zeg erbij dat de basis-putty op bovenstaand draadfiguur niet symmetrisch is.
Het is maar een startpunt. De heupen zijn al iets ingepakt en vanaf de fotos zijn de
uiteinden niet goed te bepalen, bovendien :
Een draadfiguur wordt dusdanig dik omhuld met putty, dat indien nodig
pose-fouten makkelijk weg te werken zijn zonder het draadfiguur nog te moeten manipuleren.
Zelfs grove "fouten" zijn dan nog goed op te vangen door dat "dikke" pak putty.

Zo, nu Nassi nassen 😀

Groeten 😀

Update 29 Dec: putty op benen, handen voorwerk

Hoi Pipeloi 😉

er wordt momenteel heftig geworsteld met het poseren van de armen die de FG-42 dragen,
maar da's vooruitlopen op het verslag.... dus eerst plaatjes van de eerste batch MagicSculp op de beentjes.

Na het uitharden vond ik de plooien zoals hier te zien toch iets te zacht,
intussen zijn die met scalpel wat aangescherpt. De harde knieën zijn juist wat zachter gemaakt.
Zal nog vergelijking-foto's laten zien.

De voorbereiding voor het maken van de rechter hand :

Dit draad zou toch mooi houvast bieden aan de putty...

...maar heb toch gekozen voor een (iets aangepast) handje uit voorraad. Dat zit nu op één draad-uiteinde gesuperlijmd en behoeft
alleen nog wat gesculpte vingers.

Voor de linkerhand vond ik een experimenteel exemplaar... Een kopie van een plastic handje, ooit gemaakt met GreenStuff en "Instant Mold".
Het mooie is, is dat de vingers flexibel zijn, dus mooi om de grip te lijmen zijn.

Volgende keer meer over de plaatsing van dit handje en poseren van de armen.

groetje vanuit de losse pols

Re: [Defending Hill 192]Update 29 Dec: figuur: broek +handen

Hoi Peter,
Ik wil de pret niet drukken, maar ik vind dat de figuur teveel naar recht overheld, ook als je beweging wilt uitdrukken, nu lijkt het alsof hij omvalt.
Als je de figuur van voren bekijkt lijkt mij dat de rechtervoet zijn kruis en zijn strottehoofd in een rechte lijn moeten staan, bij beweging zou je daar een klein beetje vanaf kunnen wijken.
Dit betekent dat zijn heup naar rechts moet en zijn schouders naar links, zijn shouders zouden op dezelfde hoogte moeten komen, en zijn linker schouder wat meer naar voren.

Maar laat dat de pret niet drukken, ik volg je werkzamheden op twenot altijd met veel plezier.

Groeten Paul

P. Kok zei:
Hoi Peter,
Ik wil de pret niet drukken, maar ik vind dat de figuur teveel naar recht overheld, ook als je beweging wilt uitdrukken, nu lijkt het alsof hij omvalt.
Als je de figuur van voren bekijkt lijkt mij dat de rechtervoet zijn kruis en zijn strottehoofd in een rechte lijn moeten staan, bij beweging zou je daar een klein beetje vanaf kunnen wijken.
Dit betekent dat zijn heup naar rechts moet en zijn schouders naar links, zijn shouders zouden op dezelfde hoogte moeten komen, en zijn linker schouder wat meer naar voren.

Maar laat dat de pret niet drukken, ik volg je werkzamheden op twenot altijd met veel plezier.

Groeten Paul
Als ik je goed begrijp Paul, "wil" je dat hij rechtop loopt ?

vrolijk groetje 😀

Het ziet er prima uit, Peter.

Gewoon steady doorgaan met je eigen ding!
Handen zijn altijd lastig. Ik heb zelf met meeste succes door ze uit te snijden in plaats van te sculpten.
Ik leg een hoeveelheid putty in grove vorm op het voorwerp (wapen of iets degelijks), laat dit goed uitharden en vervolgens ga ik krassen en schaven met een hobbymesje. Lijkt in eerste instantie lastig, maar het valt eigenlijk best mee. Dit gaat niet met greenstuff (Duro ribbon), want die gaat rafelen.

Luc

Andere optie is nog de Hornet handjes. Deze kun je in warm water nog iets aanpassen. Ik ben nu zelf met een dio bezig met 12 figuren en ik heb ze bijna allemaal deze handjes gegeven en eenvoudig aangepast. Succes!!

Groetjes

Bedankt Luc ! 😀

Inmiddels zitten de handen op hun plek , maar jouw kras-en-schaaf tip ga ik de volgende keer
zeker uitproberen !!

groet 😀

Bedankt Boris 😀 ik heb die handjes ook, maar in dit geval steekt het erg nauw en
besloot daarom het te doen zoals ik het gedaan heb.
Volgende keer wil ik ze maken zoals Luc voorstelde, wat uiteraard niet zegt
dat ik een bruikbaar kant-en-klaar-handje laat liggen 😉

groet 😀

piepkleine Update 30 Dec: figuur: broek

howdy 😀

zou ik nog even laten zien : de broekplooien die met scalpel iets aangescherpt zijn...

have nice day

Re: [Defending Hill 192]piepkleine Update 30 Dec: figuur: br

Hoi Peter,

" P. Kok schreef:
Hoi Peter,

Groeten Paul

Als ik je goed begrijp Paul, "wil" je dat hij rechtop loopt ? Afbeelding"

Het gaat er niet om dat de figuur rechtop loopt, maar in evenwicht is. Als het bovenlijf naar rechts held dan moet er aan der andere kant iets tegenwicht bieden, zoniet dan val je om, of als je loopt verlies je je evenwicht (hierbij ga ik er vanuit dat de ondergrond redelijk vlak is). Als de figuur ergens tegen aan leunt of zich ergens aan vast houd dan veranderd dat de zaak natuurlijk. Ook als je je met een voet afzet met een grotere stap/sprong op de andere weer neerkomt verander dat je evenwicht natuurlijk

bij een van je eerdere berichten heb je je "houten Barbie" als voorbeeld genomen. Houd er hierbij rekening mee dat Barbie zijn heupen en schouders niet zo kan bewegen als mensen.

Maar zoals ik al zei "ik wil de pret niet drukken", als jij tevreden bent, gewoon doorgaan 😀

Groeten paul

Bedankt Paul voor de uitleg ! voor deze pose kan ik er echter niets mee helaas...

Hoi Peter,

Fraai sculpwerk meneer!! 😱

Gebruik je nog een speciaal middel om het glad te strijken met en penseel na/tijdens sculpen (ik gebruik tamiya thinner, werkt goed... ben altijd op zoek naar alternatieven 🤣 )

gr Erik

Bedankt Eric 😀
Voor het gladstrijken gebruik ik sculpttool en/of penseel die ik bevochtig met speeksel (neen... ik lik niet aan mijn sculpterijtjes 🤣 )

Update 18-01-16: Fallschirmjäger sculptings

oeie avond 😀

Efkes terugkomend op de gegeven tips ten aanzien van de totale pose... die werden
niet zomaar vanwege botte eigenwijsheid in de wind geslagen hoor, ze kloppen theoretisch wel, maar... nou ja, weet je,
het noemen van ene Dr. Hiskemüllern leek misschien op een flauwe kul personage, maar die persoon
is in weze Martin Hiskemuller (u weet wel, die "Spindoktor" 😉) die vanuit zijn kundigheid als fysiotherapeut veel leerzaams biedt 😛
Door de figuur-pose met hem te bespreken ben ik zo zeker geworden van de bedachte houding.
Wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, zeker niet ! commentaar is altijd goed ! valt altoos iets uit te halen :idea:
Heb nog zat te leren 🙄

Fallschirmjäger Story Board
Heb een paar plaatjes gemaakt om de pose van de achter het voertuig meehobbelende strijder nog wat te verduidelijken.
Meehobbelend terwijl hij vanuit de dekking even langs het voertuig gluurt.
(JgdPz IV speelt even StuH hier)

Handen en Armen
Goed dan...twas efkes stil hier..... heb af en aan met de handen en vooral de uiteindelijke poses van de armen zitten worstelen.
Was verschillende keren tevreden en dan toch weer niet waarna schouder- en elleboog weer doorgezaagd werden...
De grootste boosdoener was een verkeerd geposeerde linkerhand waardoor ik nooit het wapen juist aan de armen geplaatst kreeg.
Ook moest ik rekening houden met het magazijn van de FG-42 aan de linkerkant van het wapen.
Zie hier het verschil tussen een echte pose en mijn handje. Aan de rechter hand zijn vingers gemaakt met AndreaSculp.

De linkerhand is in z'n geheel met MagicSculp aan de FG-42 gefabriceerd
Het proces was vooral leerzaam om het fenomeen "hand" weer wat beter te leren begrijpen.
Dat ik nog niet helemaal klaar ben met die linker hand is te zien op de volgende foto's (maar hoeft nu niet perse perfect gezien wat je er van gaat zien in het geheel)
Intussen ben ik wel content met de pose in samenhang met de armen, en ben begonnen aan de smock.
Vanwege de loshangende jaspanden heb ik gekozen voor GreenStuff (dun gerold).
De grote zakken aan de voorkant komen er nog op en nog wat "drukknopen" toevoegen. Ga later ook de bandeliers toevoegen.

Fallschirmjäger Franzel heute :
Ik zit er aan te denken om het diorama zo op te bouwen dat je deze figuur daarop vanuit ± dezelfde hoek ziet als op de rechter foto hier onder.
Deze figuur van links-voor-boven bekijken ziet er niet zo bijzonder uit 😕

Erg leuk weer dit sculpten !! try it !! you might like it

Bedankt voor het kieke en alle commentaar wordt altijd gewaardeerd

Groeten

Defending Hill 192 Update 18-01-16: EDIT

Heb de bovenstaande update beetje herschreven en aangevuld, was te haastig gedaan 😳
Enjoy 😉

Re: Defending Hill 192 Update 18-01-16: Fallschirmjäger (EDI

hoi Oeter,

de 2e foto laat nog eens zien hoe mooi en origineel de pose is!
Waarom heb je de van jas green stuff gemaakt en de broek van magic-sculp?

ga zo door!🙂

Groet,

Roger

Leuke naam Oeter 🙂 en bedankt Rozjee 😉

Voor open vallende jaspanden gebruik ik liefst GreenStuff omdat het fijn te hanteren is wanneer
het tot een dun lapje is plat gerold.
Maar dat moet met MagicSculp vast ook wel kunnen.
Zal het eens proberen, want MagicSculp laat zich achteraf nog makkelijk bewerken, wat
voor GreenStuff niet opgaat.
Voordeel van GreenStuff is dat het iets flexibel blijft, en dus nagenoeg onbreekbaar.
En het heeft ook vormgeheugen.

MagicSculp is mijn "standaard" putty zegmaar, daar werk ik het liefst mee.
Alle andere gebruik ik graag voor specifieke dingen (maar niet uitsluitend).
Milliput voor massa met niet bijzonder detail of als versteviging/ vuller (Zimmerit bijv.)
GreenStuff voor loshangende kleding, riemen, touw, rubber slang. Of juist vanwege de blijvende buigzaamheid na uitharding.
AndreaSculp voor fijn tot zeer fijn detail.

groet 😉

Dank voor de uitleg Oeter...bedoel Peter 🙂

Ik heb het green stuff ook nog liggen,ga het ook eens proberen voor riempjes en misschien haren en wat kleine details!

Groet,

Roger

Terug
Bovenaan