🏆 Winnaar Great barrier type 69 reef.

Dit model is van de winnaar van deze FOC
IMG_3953.jpeg

Zonopname 🌞 Het lijstje heeft een houtstructuur gekregen maar wel heel donker ( komt nu natuurlijk weer licht naar voren😖) De figuurtjes zijn gisteren voor de tweede keer wezen zwemmen. Ik kan het me voorstellen bij deze hitte maar dat dat nu in de ovenreiniger moest🤬 Blijf mijn best doen om hem volgende week af te hebben🫣 @Jan van Harn gelukkig heeft mijn op de zonzijde liggend plakhoekje airco🥶

print en plak ze 😉

Laatst bewerkt:
Dit is schitterend, maar ik ga toch wat zeggen: de overgang van water naar schip is nu heel strak en vooral droog.
Misschien zou je eens kunnen nadenken over een natte rand op de romp. Water beweegt en zelfs stilligende schepen hebben altijd een natte rand net boven het wateroppervlakfit.jpg

Dit is schitterend, maar ik ga toch wat zeggen: de overgang van water naar schip is nu heel strak en vooral droog.
Misschien zou je eens kunnen nadenken over een natte rand op de romp. Water beweegt en zelfs stilligende schepen hebben altijd een natte rand net boven het wateroppervlak
Is een goeie! Nadeel is dat bark/ model en het lijstje al een onlosmakelijk huwelijk zijn aangegaan Rob. Ook hierin ga ik nog mijn best doen😁

Ook hierin ga ik nog mijn best doen😁
Lijkt me niet heel lastig om een natte rand te maken... mijn idee daarover :

• dek het waterdeel af met een vel papier (nix afplakken, gewoon ter bescherming van je werk).
  • neem een dik penseel met satijn vernis en (met de hand liggend op de lijst) trek je een streep van links naar rechts.
  • wanneer droog herhaal dat met glans vernis voor een smallere streep dichter bij het water oppervlak.

Hou de lol erin Frank, het is/wordt een gaaf dio 👍

IMG_3956.jpeg
Omdat ik nog ruimte had op de plaat heb ik, bij mijn voorlopig laatste printje Aanrader voor printer bezitters, voor het fotograaf figuur een extra camera geprint. Eén camera is ook zo mager voor een prof fotograaf. Op het WO II model na zijn de overige cameras nagetekend van modellen die ik in mijn bezit heb en geregeld gebruik.

( de rest is voor toekomstige projectjes)

Mooi en bruikbare spulletjes.
Soms denk ik wel eens... dat 3D printen zou ik me ook eens in moeten verdiepen, maar aangezien computers etc absoluut mijn hobby niet zijn, ik zie het eerder als bruikbaar en noodzakelijk kwaad...3D No Way...

Mooi en bruikbare spulletjes.
Soms denk ik wel eens... dat 3D printen zou ik me ook eens in moeten verdiepen, maar aangezien computers etc absoluut mijn hobby niet zijn, ik zie het eerder als bruikbaar en noodzakelijk kwaad...3D No Way...
Ik zeg dan altijd in dit soort gevallen: "iedere gek, z'n eigen gebrek!"

Dus, no worries 😉 je hebt weer andere kwaliteiten 👍🏻

aangezien computers etc absoluut mijn hobby niet zijn
Computers hoeven je hobby ook niet te zijn — computers zijn gereedschap waarmee je dingen kunt maken vóór je hobbies 🙂

Dat gezegd kan ik heel slecht overweg met 3D-software, vermoedelijk omdat ik 2D-software (Illustrator, InDesign enz.) erg gewend ben en eigenlijke álle conventies anders zijn (natuurlijk kan ik dat leren, maar de curve is steil genoeg gebleken dat ik daar toch weinig zin in had voor de dingen die ik wilde doen). Dat, en ik zie mezelf niet al die schoonmaak, proefprints enz. doen die voor 3D-printen nodig zijn. Anders had ik ook al wel zo’n printer …

image.jpg
De figuurtjes in wording… na 30 jaar is het toch wennen. Moet oefenen op het subtiele. De gezichtjes zijn Vallejo Dark Brown en 2x highlights met dark brown + basic skin. Nu een donkere tint voor de schaduwpartijen maar merk dat ik aan het uitstellen ben. Had er 1 oefengezichtje bij moeten doen Voor het eerst uitproberen. Eindstreep hier i come🫣

Moet oefenen op het subtiele.
Dat herken ik. Tegelijkertijd kan dit je helpen om het andere schilderwerk subtieler aan te pakken. Bijvoorbeeld de verwering/slijtage, die per deel van een voertuig anders is.

Ik vind het er goed uit zien, dit vraagt om een andere aanpak.

En zie de tip van @Martin Visser in mijn foc draadje, over inlijnen.

Succes, Jan

Ga ik doen Jan,

Ik denk ook dat ik het rood ed ga temperen door een wash in de juiste kleur. Ben gewend om dit met de airbrush te doen bij voertuigen e.d. Moet er aan wennen dat dit hier niet even kan. Inlijnen met olieverf komt goed. Alleen nog iets te vroeg.

p.s. “Ik vind het er goed uit zien, dit vraagt om een andere aanpak.” Klinkt een beetje dubbel, ga uit van het eerste 😁

“Currahee! 👍🏼🎨“

Moest hem even opzoeken Tini maar snap hem 👍🏻😉

Ik heb trouwens besloten dat ik de lat bij de figuren niet te hoog leg. Op een gegeven moment plaats ik ze op het diorama anders haal ik de eindstreep nooit🫣

image.jpg
Het reliëf, bijna op zijn plek…. Had een ondersteunkje gemaakt, waterpas, zakt die me op het eind net een mm onderuit🤬 Nu muurvast dus niet te herstellen.

Vind hem dessalniettemin mooi staan😬

One day to go😵‍💫

Gaaf Frank 👍 veel plezier met de eindsprint 😀

en daar komt elke keer wat bij 😖
Dat merkte ik gisteren ook. In de afronding kom je nog van alles tegen.

Succes, en op een bepaald moment de eindfoto's maken. Wij weten niet wat je nog toe zou willen voegen. De toevoegingen kunnen achteraf nog.

Groeten, Jan

PS: wat betreft roest ben je in positieve zin een professional!!

Netjes Frank!

Eindtijd is morgenavond 12:00. Lijkt me met deze temperaturen voldoende om te drogen 🙂.

Succes, Jan

IMG_3975.jpeg
Valreep…. Vraag me niet waar het draadje wat mijnheer vasthoud naar toe gaat want daar heb ik geen flauw idee van. Staat echter op meerdere foto’s.🤔

Voor mij de eerste keer dat ik een FOC afrond en ik ben er echt al aan meerdere begonnen.🎉🎉

Weet nog niet hoe ik hem morgen meekrijg (als we komen).

Morgen in ieder geval de eindfoto’s.😉

Alle componenten zijn dik geslaagd Frank 👍 en ben nu heel benieuwd naar het totaal plaatje... hopelijk straks te zien in Ijzendoorn...

En uiteraard een extra applaus voor je eerste voltooide FOC

Eindfoto’s Ipad, buiten, zwarte achtergrond en hulp van mijn lieftallige assistente die, ook gedurende de bouw, menigmaal een chagrijn van een vent had doordat er weer een printje mislukt was…. de rupsjes niet wouden lukken (nog steeds dank voor de onderteunende geste @Walter Jonkers ) of dat de tijdsduur gewoon te lang werd. Ook dank aan de medeleden die me keer op keer de mojo gaven om door te zetten🤭

IMG_3977.jpegIMG_3976.jpeg
IMG_3979.jpegIMG_3981.jpegIMG_3982.jpegIMG_3983.jpegIMG_3984.jpegIMG_3985.jpegIMG_3986.jpegIMG_3987.jpeg

Heb jij ook nog een idee wat de rol van die oliedrums was? Een soort drijver om er voor te zorgen dat de tank rechtop op de bodem terecht kwam?
Verder is dit natuurlijk een hoogst originele topper!

Hoi Rob, dank voor het compliment.

Ik deel je verwachting echter kan ik op geen enkele foto een hoeveelheid touw ontdekken die zou wijzen op het feit dat de drum boven komt drijven. Rechtrekken zodat ze idd horizontaal op de bodem komen is ook een optie.

Op foto’s van de tank op de bodem van de oceaan zijn de vaatjes verdwenen😬

😇 Ik denk dat we wel eens op het spoor van grootschalige heroïnesmokkel zouden kunnen zijn gestuit...
Iets met duikers, kleine duikbootjes... dat werk...😎

Laatst bewerkt:
Je ziet hem gaan. De fotograaf heeft een goed plekje.

Erg goed geslaagd, de tracks hangen ook mooi door. Het was met bloed, zweet en tranen, maar je bent er en hoe!

Mooie fotoshoot 👍

In Ijzendoorn heb ik dit kunstwerk mogen aanschouwen en niet vreemd uiteraard dat zulks in het echt er beter uitziet (wat geen wetmatigheid is..).

Wat me opviel en ik niet had verwacht was de compactheid van het geheel. Inspirerend om (weer eens) te zien hoeveel je kwijt kunt in een
diorama met bescheiden afmetingen zonder dat de componenten het elkaar 'benauwd' maken.

Had je meegedaan aan de Twenot wedstrijd had je vast hoog (zoniet hoogst) gescoord.....

Nogmaals complimenten 👍👍

Terug
Bovenaan