GMC Clubmobile

Net tussendoor even ruw wat zitten vouwen met Aber gaas (Aber S02 NET). Zoiets lijkt mij in basis prima. Handvat er aan en gaan met die donuts!
IMG_1823.jpegIMG_1822.jpegIMG_1824.jpeg
…ik krijg neiging om frituurpan achter in de Laro te zetten 🤪🤣🤔

Laatst bewerkt:
Wat een heerlijk topic om te lezen, iedereen die voorbeelden aandraagt... en uiteraard een schitterend model in wording...

en ik dacht eerst dat je wellicht iets kon vinden als je ging zoeken op poppenhuis meubelair.. maar daar is het meeste 1:12....

SPOILERALERT

De setting wordt Upottery, 5 juni ‘44.
Een Sergeant van het 101e pakt nog snel als laatste een bak troost.
De Clubmobile is grijs en staat op betonplaten (startbaan?), achter de wagen snort een groene M5 Power Unit in een grijze trailer.
In de achtergrond staat een nissenhut.

IMG_1964.jpeg

IMG_3350.jpeg

IMG_3351.jpeg IMG_3352.jpeg

IMG_3354.jpeg

Het dak is af, de afvoeren gemaakt met Evergreen en Magic Sculp.
De grote afvoer is van een roterende ventilatie type.
De opstapjes zijn van koffiestokjes gemaakt.
De sergeant is een verbouwd Soga figuur, de dame komt uit een Masterbox box

Laatst bewerkt:
Ik zie geen spoiler? Zal zon gmc niet nodig hebben ook toch?

Gaaf ding zo, ik ben heel beniewd naar af en aangekleed, want de hotdogmand is tricky maar die tenminste 3 koffiekoppen lijken me ook niet eenvoudig!

Tini, mocht je het vrouwelijk personeel toch nog wat willen uitbreiden.. (en niet tegen een laagje putty toevoegen opzien)... dan biedt dit setje
van Masterbox een aantal fraaie sfeervolle (...) dames.
Maar ze behoeven wel iets extra textiel dus...

MB-35183a.jpg

Ik heb afgelopen tijd 3 doosjes Masterbox aangeschaft, waarbij ik kan opmerken dat ze niet tegenvallen en altijd origineel zijn.
Voorlopig blijf ik bij deze dame, ze moet alleen nog iets zinvols vasthouden…
Ik heb ‘r ’t tassie afgepakt en d’r benen wat ingekort en de mouwtjes losgetornd.

IMG_4534.jpeg IMG_4535.jpeg

Goede keuze denk ik. Sommige figuren ogen wel eens houterig, maar Masterbox vind ik bij een aantal sets juist bovengemiddeld natuurgetrouw. Detail is wat grover, maar zeker voor een diorama is de houding de eerste indruk.

Succes, Jan

Stom.... ik heb dinsdag naast zon aggregaat(je) gestaan en geheel niet aan fotos gedacht, ik was meer bezig met de gmc met ponton waar het naast stond...

Dat stadium is bijna bereikt. Ik kies ervoor om de drie “rekken” die nu los staan ook zo te plaatsen.
Daar wordt in de linkerachterhoek (op de foto) nog de canvas huif overheen gedrapeerd.
Zo is onderhoud gemakkelijker en heeft de kijker beter zicht op de generator.

IMG_4680.jpeg

Ik kan niet terug vinden waar jouw vraag over de airborne PSU staat dus maar hier (hoort toch ook hier ?)

Een YT videootje met interessante (gericht op de praktijk) toelichting op het U.S. 101st paratrooper uniform met basis uitrusting.
Niet over de complete sprong-inboedel dus.

Of nog iets lichter? Ik ben benieuwd voor welke kleur je uiteindelijk wilt gaan.

Succes, Jan

Ook nog in de weer geweest met een Mae West, oftewel een B4 life jacket.
Ik kan m nergens vinden in schaal. Wat met Fimo klei geprobeerd, maar ik ben er nog niet…
Het grappige is dat het veel jeugdherinneringen oproept.
Toen ik als mannetje van een jaar of 10 begon met militaria verzamelen, begon ik met een gordijn vol
Engelse en Amerikaans emblemen van mijn moeder en opa uit Nijmegen gaf me zo’n geel zwemvest.
Natuurlijk zonder patroon, maar met de slangen kon je hem goed volblazen.
In mijn latere leven zijn beide zaken verloren gegaan…
De Clubmobile wacht even op SMC om verder af te bouwen

IMG_4712.jpeg IMG_4718.jpeg

XF-80 (Royal Light Grey) van Tamiya ziet goed uit.
Dit oogt goed. Ook met de zwart wit foto's in gedachten.
Op schaal is het sowieso beter om een tint lichter te kiezen. Op iets kleins valt minder licht, dat kun je als bouwer / schilder compenseren.

Well done!

Ga je nog wat jerrycans met brandstof bij de generator zetten?

Dank je @Jan van Harn, de kleur is inderdaad goed nu. Ik heb een lichtgrijze en een donkergrijze wash toegepast, natuurlijk moet er nog verwering en stof worden toegepast.
Waarschijnlijk komt er ook nog een canvaskleurig dekzeil bij, teruggeslagen over de railing, zodat het van origine een dichte trailer was.
Maar ook dat is nog in de bedenkfase.

Jerrycans komen er ook @Rob Plas, lijkt mij dat de donuts een bijsmaakje krijgen als we meel en gasoline bij elkaar zetten 😉, @Walter Jonkers

Hoi Tini,

Nice work so far. Ik zat alleen Nog een keer naar je generatortje te kijken en ik zou hem, met een zwarte olieverf wash, een meer ”gebruikt” uiterlijk geven🤔 Hij ziet er nou nog zo nieuw uit.

Dit geldt ook voor deknalpijp, een paar donkere (uiteindes demper) en wat lichtere accenten maakt hem net wat levendiger😜

Gewoon een tip van flip

Onder het subkopje “Je bent nooit te oud om te leren” dat behoort tot de hoofdcategorie “Leeringh ende Vermaack” ben ik eindelijk enkele belangrijke zaken te weten gekomen Waar ik niet helemaal duidelijkheid over had. Onder andere via een Spaanse bron die de Clubmobiles uit en te na heeft uitgeplozen kwam ik er achter dat de foto die mijn inspiratiebron een foto was met fouten. Ik was nog steeds aan het researchen omdat ik nattigheid voelde:

(1) De dame staat in een jurk en niet in uniform,
(2) De namen van de dames komen niet overeen met de daadwerkelijke namen
(3) Springfield behoorde tot de K group, deze was verbonden aan de 82nd Airborne. (De F group was toebedeeld aan het 101th).
(Deze groepen A t/m K waren allemaal toegewezen aan legeronderdelen en bleven er ook bij. Begin juli volgen de eerste groepen al de legeronderdelen in Normandië)
(4) Waarom zou er een transisterradio staan, terwijl achter het luik(5) een speaker zat voor muziek.
(6) De letters die werden gebruikt waren two tone, meestal rood/wit, soms ook met blauw/wit

De foto blijkt een reenactmentfoto van enkele jaren geleden te zijn, in Engeland.
De GMC Clubmobile is een nagebouwde versie (Immers geen enkele heeft ww2 overleefd).

IMG_1964.jpeg

Ook kwam ik eindelijk in het bezit van een foto van de blinde kant van de truck.
Daar blijkt CMK ook de plank flink misgeslagen te hebben, ik wist al van het stroomaansluitpunt, maar de horizontale strips zitten op een andere plaats dan bij de CMK conversie, evenals een vergeten schuifraampje. Werk aan de winkel dus.

NASHVILLE.jpeg

Het goede nieuws is dat ik enkele jaren geleden in een Franse Webshop een decalsheet vond van, jawel, Group F, ”New Heaven”, met groepnummer F4/2 die toegewezen was aan de 101th Airborne Division.

IMG_4733.jpeg

Wat de eikel met de namen “Petey”,”Milly” en “Bummy” betekent weet ik nog niet. Het lijkt niet op de namen van de dienstdoende dames.

IMG_4734.jpeg

Onder het subkopje “Je bent nooit te oud om te leren” dat behoort tot de hoofdcategorie “Leeringh ende Vermaack” ben ik eindelijk enkele belangrijke zaken te weten gekomen Waar ik niet helemaal duidelijkheid over had. Onder andere via een Spaanse bron die de Clubmobiles uit en te na heeft uitgeplozen kwam ik er achter dat de foto die mijn inspiratiebron een foto was met fouten. Ik was nog steeds aan het researchen omdat ik nattigheid voelde:

(1) De dame staat in een jurk en niet in uniform,
(3) Springfield behoorde tot de K group, deze was verbonden aan de 82nd Airborne. (De F group was toebedeeld aan het 101th).
(Deze groepen A t/m K waren allemaal toegewezen aan legeronderdelen en bleven er ook bij. Begin juli volgen de eerste groepen al de legeronderdelen in Normandië)
(4) Waarom zou er een transisterradio staan, terwijl achter het luik(5) een speaker zat voor muziek.
(6) De letters die werden gebruikt waren two tone, meestal rood/wit, soms ook met blauw/wit

De foto blijkt een reenactmentfoto van enkele jaren geleden te zijn, in Engeland.
De GMC Clubmobile is een nagebouwde versie (Immers geen enkele heeft ww2 overleefd).

Bekijk bijlage 30223

Ook kwam ik eindelijk in het bezit van een foto van de blinde kant van de truck.
Daar blijkt CMK ook de plank flink misgeslagen te hebben, ik wist al van het stroomaansluitpunt, maar de horizontale strips zitten op een andere plaats dan bij de CMK conversie, evenals een vergeten schuifraampje. Werk aan de winkel dus.

Bekijk bijlage 30224

Het goede nieuws is dat ik enkele jaren geleden in een Franse Webshop een decalsheet vond van, jawel, Group F, ”New Heaven”, met groepnummer F4/2 die toegewezen was aan de 101th Airborne Division.

Bekijk bijlage 30225

Wat de eikel met de namen “Petey”,”Milly” en “Bummy” betekent weet ik nog niet. Het lijkt niet op de namen van de dienstdoende dames.

Bekijk bijlage 30226
Goed speurwerk. Zo zie je maar hoe van de leuk bedoelde “oude foto’s” je op het verkeerde spoor kunnen brengen. Op de originele foto zie wel mooi de weathering en beschadigingen.
Ik denk trouwens dat het geen eikel is maar de contour van een dameshoofd met alpinopetje.

Die in krijt geschreven op de zijkant? Het handschrift daarvan is te modern, als je het mij vraagt.

(3) Springfield
Die naam is op het voertuig gezet in Arial:

SPRINGFIELD in Arial over elkaar.jpg

Ik heb hier eerst de naam uitgeknipt en rechtgetrokken in Photoshop. Daarna was het eenvoudig om met Arial als lettertype de tekst precies over de originele te laten vallen, in het blauw. Hier ter vergelijking van de lettervormen ook nog onder elkaar:

SPRINGFIELD in Arial.jpg

Het punt hier is dat Arial een kloon is van Helvetica (met lichte wijzigingen om geen inbreuk op auteursrechten te maken; bij de letters hier zijn bijvoorbeeld de vormen van de R en G duidelijk die van Arial en niet die van Helvetica). Helvetica dateert van 1957 en Arial van 1982 — deze foto kan dus niet van vóór 1982 zijn.

De tekst AMERICAN RED CROSS CLUBMOBILE (op de foto van het nagemaakte exemplaar) lijkt in Futura te zijn, op het eerste gezicht. Dat is nog wel mogelijk, want dat lettertype dateert van 1927, maar is onwaarschijnlijk op een Amerikaans voertuig want het is een Duits lettertype. Waar je het wél tegenkomt in WOII is dienstvoorschriften van de Luftwaffe:

Hs 129 B-1 B-2 MK 103 Wa.jpg

Laatst bewerkt:
Heb net even gekeken op de site van "Braille strike" en ze hebben meerdere leuke sets met decals.
Ik was al een hele tijd aan het kijken om de Dodge te bouwen waarvan in dit stje ook de decals zitten.
Dit is de Cinemobile truck.
jhgyufut.jpg

fdxrzt.jpg
jhbhgv.jpg
lijkt me erg leuk met een miniart piano.
Dus bedankt Tini, dit brengt me weer iets verder om deze te bouwen.

Groeten
Leon

Ja, leuk he @Leon Hassing. Een Franse modelbouwer heeft m van scratch in elkaar gezet.
Elke groep Cinemobiles die weer in 2 groepen van 4 wagens waren opgedeeld hadden een cinemobile

IMG_1800.jpeg

IMG_1804.jpeg

Maar, ook de Aussies hadden zo hun vertier 😉

IMG_4597.jpeg
IMG_4595.jpeg

En natuurlijk heeft iemand hem al gebouwd.
IMG_4596.jpeg

Het ziet er heel goed uit Tini 👍
Eén dingetje : misschien de para iets meer omhoog laten kijken ?

Of het vlonder wat hoger, t luik is nu evengoed nog op ooghoogte. Voor de doorkijk de wagen in is dat top, maar lager is beter om producten te showen en uit te geven

Mooie kleur Tini, het grijs van de primer laat de tint mooi zien.

Ik kan de donuts al bijna ruiken.

Een (mede)genieter.

Terug
Bovenaan